Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht; te veel galm?

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 08:07

Re: Utrecht; te veel galm?

voor degene die Utrecht nog te galmig vinden ;)

probeer het volgende eens Zoals Anton al beschrijft, het terug brengen van de galm naar 3,5 sec , maar dit voor het rugwerk.
het hoofdwerk breng je naar 3sec.
en het bovenwerk naar 2,5 sec.

dan simuleer je vanaf de opname positie een compensatie voor de verder afgelegen werken.
het orgel totaal naar 3,5 sec te brengen verminder je de galm wel, maar de onderlinge verhouding blijft in wezen evenredig. door nu de verschilende werken een verschillende galm te geven zal het orgel misschien wat meer uit het water komen :?

proberen kan nooit geen kwaad...... toch?

ik houd het wel bij de drijvende kaarsjes :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 20:12

Re: Utrecht; te veel galm?

of maak ik ergens een denkfout?
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 mei 2012 20:19

Re: Utrecht; te veel galm?

Ik weet niet of je een fout maak, ben maar leek, ik maak er misschien ook wel een, maar zou het rugwerk niet eerder bij de microfoon zijn, dan die andere werken?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 20:21

Re: Utrecht; te veel galm?

ja dat klopt maar die heeft in de sample set al minder galm, het hoofd en bovenwerk hebben oplopend meer galm ten opzichte van het rugwerk
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 22 mei 2012 20:22

Re: Utrecht; te veel galm?

Ah, ik snap wat je bedoelde!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 22 mei 2012 22:49

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim,

Dit inkorten van de galm war je beschrijft, gaat dit alleen op voor surround, of ook voor stereo?

Gr

Gertjan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 23:22

Re: Utrecht; te veel galm?

Hoi Gert Jan,

Dat inkorten geld voor de front samples, de surround zou ik ongemoeid laten, als dit te veel over heerst kan je het volume verminderen, zoals Wim Boer dit aangeeft, ik meen -3 het volume van de surround

Gr.

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 23 mei 2012 22:42

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim, met alle respect, maar het inkorten van de frontsamples gaat al gepaard met een onnatuurlijk uitfaden door HW van de galm, en dat kan je maskeren door de surroundgalm onverkort te laten, en daar dan net zoveel galm-volume op te zetten dat dit zo werkt.

Als je echter ook nog eens de surround-galmstaarten laat uitfaden, werkt het zeer onnatuulijk. Althans, zoals IK het hoor......

Best mogelijk dat het in jouw opstelling niet zo storend is natuurlijk.

Alles overziend, denk ik dat er al teveel het aksent is gelegd op de enorme galm en hoe je daar wat aan kan doen.
Wat je ook doet, de opnames zijn nmm zo diffuus, dat je nooit een meer direkte sound bereikt, watje ook doet aan die galm. Dit blijft nmm een instrument dat in het rijtje Kampen en in mindere mate Metz thuishoort, voor de waterratjes onder ons.

Benieuwd hoe Tholen eruit gaat zien! Nmm zou het verkoopresultaat daarvan wel positief beinvloed kunnen worden door een iets direktere opname.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 mei 2012 23:33

Re: Utrecht; te veel galm?

Hoi Geert,

Even voor de goede orde, ik zelf heb mijn sampleset niet geknipt :lol: , bij mij is de sampleset zoals hij is

Het is een idee voor de mensen die Utrecht minder galm willen geven.

Uiteraard zal er never meer detail in terug komen

Gr.

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 mei 2012 14:06

Re: Utrecht; te veel galm?

Gewoon wachten tot Jiri met een droge set uitkomt. Een goede Lexikon erachter en je kan alle kanten op. Of gewoon een mooi kerkje met een mooie galm kopen. Kost wel wat maar dan heb je ook wat en geen last meer van je vrouw die de herrie zat wordt. :lol:
Je kan natuurlijk ook wat al elders geopperd is met gratis programma's werken.
Hoeveel mensen zitten op een droge sample van de Dom in Utrecht te wachten. Dan is het misschien mogelijk om er wat vaart achter te zetten. Ik zit er zelf ook op te wachten.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 mei 2012 14:41

Re: Utrecht; te veel galm?

Andre schreef:Hoeveel mensen zitten op een droge sample van de Dom in Utrecht te wachten. Dan is het misschien mogelijk om er wat vaart achter te zetten. Ik zit er zelf ook op te wachten.


Als......... er een Dry versie komt :!:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 mei 2012 15:37

Re: Utrecht; te veel galm?

Van de meeste samples komt ook een droge versie. ik hoop het dus wel incl de Laurenskerk. daar is ook al vraag naar.
Gisteren in een kerk wezen testen met hauptwerk (galm van 6 sec). Klonk schitterend.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 mei 2012 19:29

Re: Utrecht; te veel galm?

Andre, ivm de warmte-ontwikkeling speel ik bij het huidige warme weer gewoon op de laptop met droge samples vanwege minder geheugen, en dan naar de Lex MX200. Verbaast me weer, hoe goed je daar mee weg komt.
En dan verbruik ik icl pedaal- en lessenaarverlichting totaal slechts 70 watt. ook goed voor het mileu..... :mrgreen:

O..ik vergeet de ventilator.........
HG
Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 24 mei 2012 22:10

Re: Utrecht; te veel galm?

Jan Wim schreef:
Andre schreef:Hoeveel mensen zitten op een droge sample van de Dom in Utrecht te wachten. Dan is het misschien mogelijk om er wat vaart achter te zetten. Ik zit er zelf ook op te wachten.


Als......... er een Dry versie komt :!:


Inderdaad want die gaat er helaas niet komen. Hoe dichter je bij het orgel kwam des te meer motor/windruis je in de samples kreeg. Voor een dry versie had er teveel gefilterd moeten worden en daarom heeft Jiri hier van afgezien, dus helaas geen dry version van Utrecht.

Uiteindelijk komt die er wel van de beide orgels in Rotterdam ;) en daarom wil ik me ook gaan verdiepen in Reaper want 24Gb is voor de Laurens echt niet genoeg...

Gr. Christian
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 24 mei 2012 22:19

Re: Utrecht; te veel galm?

Andre schreef:Gisteren in een kerk wezen testen met hauptwerk (galm van 6 sec). Klonk schitterend.


Interessant André! Wil je er meer over vertellen (in een aparte topic). Ik blijf dat erg boeiend vinden, HW in een kerk en lees graag je ervaringen. Heb je je Visatons gebruikt of toch meerkanaals? Ben benieuwd naar je ervaringen hierin en als je iets definitiefs hebt geplaatst kom ik graag eens luisteren.

Gr. Christian

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 mei 2012 21:18

Re: Utrecht; te veel galm?

Cribo schreef:
Jan Wim schreef:
Andre schreef:Hoeveel mensen zitten op een droge sample van de Dom in Utrecht te wachten. Dan is het misschien mogelijk om er wat vaart achter te zetten. Ik zit er zelf ook op te wachten.


Als......... er een Dry versie komt :!:


Inderdaad want die gaat er helaas niet komen. Hoe dichter je bij het orgel kwam des te meer motor/windruis je in de samples kreeg. Voor een dry versie had er teveel gefilterd moeten worden en daarom heeft Jiri hier van afgezien, dus helaas geen dry version van Utrecht.

Uiteindelijk komt die er wel van de beide orgels in Rotterdam ;) en daarom wil ik me ook gaan verdiepen in Reaper want 24Gb is voor de Laurens echt niet genoeg...

Gr. Christian



Jammer was erg goed bruikbaar geweest in diverse kerken.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 mei 2012 21:29

Re: Utrecht; te veel galm?

Cribo schreef:
Andre schreef:Gisteren in een kerk wezen testen met hauptwerk (galm van 6 sec). Klonk schitterend.


Interessant André! Wil je er meer over vertellen (in een aparte topic). Ik blijf dat erg boeiend vinden, HW in een kerk en lees graag je ervaringen. Heb je je Visatons gebruikt of toch meerkanaals? Ben benieuwd naar je ervaringen hierin en als je iets definitiefs hebt geplaatst kom ik graag eens luisteren.

Gr. Christian


Hallo Christian,

Als ik wat verder ermee ben wil ik dat wel doen. Het waren geen visatons, want de kerkvoogd gruwde daarvan, dus ik heb ze maar niet meegenomen. Ik heb trouwens een geluidskaart van RME en dan kan je de latency op de laagste stand zetten zonder problemen. Ik denk dat deze ook bijdraagt aan de goede geluidsweergave.
De kerkvoogd was een zeer kritische luisteraar, maar sommige registers waren niet van echt te onderscheiden en buiten de kerk kon je niet horen of het een echt pijporgel was of een electronicum. Ik denk als dit experiment slaagt dat het compliment wordt voor hauptwerk en de samplemakers (en natuurlijk de leveranciers van de audio)
Het is trouwens voorstudie voor een tijdelijke plaatsing omdat het hoofdorgel gerestaureerd wordt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 26 jun 2012 17:15

Re: Utrecht; te veel galm?

We mogen alweer een tijdje genieten van deze mooie set en ik ben hem steeds meer gaan waarderen ondanks de lange galm. Ik speel nu wel met ingekorte/ truncated galm staarten en dit heeft voorlopig ook gezien mijn geheugen configuratie de voorkeur. Ik ben echter benieuwd nu de set alweer enige tijd op de markt is hoe het er nu voor staat? Wie speelt er standaard met volledige galm en wie speelt nu standaard met ingekorte galmstaarten? Wat is jullie voorkeurs configuratie?

Groet Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 jun 2012 18:28

Re: Utrecht; te veel galm?

Met hoofdtelefoon gebruik ik de Wet-versie (alleen front) met volledige galm.
Via speakers gebruik ik Surround (rear: volledig, front: ingekort tot 3 seconden).
Ik geniet er ook nog steeds van, Utrecht is echt een blijvertje (ik ben een beetje verwend...).

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2012 21:11

Re: Utrecht; te veel galm?

sinds ik Utrecht bezit, ligt Kampen stil.......... ;)

het was liefde op het eerste oor........... en het is ook zo gebleven


heb 2 configuratie's, zowel 3sec truncated, als de volledige galm.

en moet zeggen de volledige galm heeft bij mij toch de voorkeur.

er zijn diversen mensen komen luisteren en spelen op Utrecht, en niemand vind de galm te overdreven.

ik denk dat je in het begin even aan de sound moet wennen, maar eenmaal de smaak van Utrecht te pakken, dan word het moeilijk, om je tot iets anders te zetten, voorlopig dan :lol:

want er komt nog genoeg moois aan.

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 26 jun 2012 21:15

Re: Utrecht; te veel galm?

Hoi,

Ik speel wetversie (front) en volledige nagalm. Prachtig kan niets anders zeggen.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 26 jun 2012 21:23

Re: Utrecht; te veel galm?

luister eens naar bijgevoegde link.
http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/7594
volgens mij een perfecte balans tussen orgel, volledige galm, en response van de akoestiek, ik vind het erg goed klinken.

geef een sampleset als Utrecht "ruimte om te galmen" ;)



gr

jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 26 jun 2012 21:28

Re: Utrecht; te veel galm?

Ik blijf het een mooie set vinden. Ook ondanks de galm. Brede inzet mogelijkheden qua muziek.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 26 jun 2012 21:39

Re: Utrecht; te veel galm?

Eerst vaak Kampen (pseudo surround, front: galm ingekort tot 3 sec. rear: mix van front via lexicon galm)
Nu steeds vaker Utrecht (surround, front: galm ingekort tot 3 sec. rear: volledig)
Aarzel nog, volledige galm vind ik ook erg mooi.
Ben blij met Utrecht.

Groet,
Dirk
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 27 jun 2012 11:26

Re: Utrecht; te veel galm?

Ik gebruik Utrecht via mijn hoofdtelefoon en heb de originele wet versie.
Ik gebruik Utrecht heel vaak omdat de grote akoestiek mij een heel ander tijds/ruimte gevoel geeft dan de andere orgels die ik heb. Ik raak hier toch wel redelijk aan verslaafd.
Verder gebruik ik Utrecht ook om echt te studeren (dit had ik van tevoren niet verwacht). Als ik iets op Utrecht duidelijk en helder kan laten klinken, dan is het op andere orgels ook "makkelijk" om deze doorzichtigheid te laten horen.

In tegenstelling tot velen (denk ik) ga ik voor improvisaties weer liever naar een directer orgel toe.

Groetjes,
karel.
Muziek maak je met je oren.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com