Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Utrecht; te veel galm?

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 jun 2012 19:44

Re: Utrecht; te veel galm?

Ik ben nu ong. een maandje aan het spelen met de Demo (surround) en ik heb hier toch nog gemenge gevoelens over.

Jan Wim schreef:
sinds ik Utrecht bezit, ligt Kampen stil..........

Dit is echt een gevolg van je puur-romantische orgelinborst, beste buurman!

Ik merk, dat als ik een trio van Bach (of muziek van mezelf) speel, ik toch liever "Kampen pak" als Utrecht.

Ik wordt dan echt, zoals Jan Loosman het al eerder omschreef, een beetje galmmoe van Utrecht....terwijl ik dat bij Kampen niet zo heb en ook Kampen meer boventoonrijk is. In het vollewerk vind ik Kampen veel sprankelender.
Alleen het Rugwerk vind ik (voor mij) acceptabel.

Ik heb laatst de bekende Sortie van Lebebure-Wely opgenomen op YT en ik moet zeggen dat dit al op de Demo-Utrecht best mooi klinkt, maar ja dan heb je het over heel andere muziek.
En de "Hollandse-koraalstijl" ben ik - en ik bedoel dit niet negatief - toch wel grotendeels ontgroeid.

Dus ik wacht echt nog steeds, totdat Tholen en/of andere sets uitkomen. ;)
En wellicht zal ik dan eerst "het volledige Utrecht" eens moeten uitproberen.

Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 jun 2012 21:03

Re: Utrecht; te veel galm?

:lol: :lol: :lol: Hoi Ron,

tja ik ben best wel romantisch ingesteld 8-)
volgens mijn vrouw..............................................................................

maar je hebt gelijk, voor het type 8,4,3 met toebehoren, is Utrecht heel geschikt.
maar voor barok en trio spel misschien wat minder.

maar aan de andere kant, ik heb pas een organist( een prof ) over de vloer gehad, en die is 100% barok ingesteld.

op beide orgels is gespeeld. en de voorkeur ging zonder twijfel naar Utrecht, terwijl ik toch voor zijn type muziek Kampen meer in gedachten had.

De galm bij Utrecht is echt realistisch, veel meer dan bij Kampen.
als je beide orgels live gaat beluisteren, dan is Utrecht een heel goede kopie, en Kampen moet je los horen en niet het origineel te veel gehoord hebben.

en het is mogelijk om barok op utrecht te spelen, de organist deed dit op voornamelijk het rugwerk, met gebruik van het hoofdwerk.

ik heb hierbij ook het argument aan gereikt dat veel mensen Utrecht te galmig vinden.

het antwoord was kort en duidelijk "probeer je aan te passen aan het orgel waar je op speelt"
dit ging als volgt in het werk, er werden prestanten en fluiten getrokken, volle akkoorden, en een los stacatto spel.

vervolgens werd er "met gesloten ogen naar de galm geluisterd" :lol: ik denk dat hij hier een bepaald tempo op baseerde.

en het volgende stuk was van Bach en echt waar het klonk heel anders minder galmig.

dit zal denk ik een combinatie zijn van goed strak, en netjes spelen, met als gegeven de hoeveelheid galm.

ik weet het niet, het klonk ook niet overdreven langzaam

het 2e argument was en daarbij kwam als vergelijk de cd van Jan Jansen waarop bach gespeeld word .
en echt ik kon geen verschil meer horen.

ik denk dat de cd en het sampleset op nagenoeg de zelfde afstand zijn opgenomen.

en voor beide geld denk ik verplaats je in de positie van de concert bezoeker/ luisteraar en Utrecht klinkt perfect.

maar ben je meer gewend aan een directe sound, meer detail, dan is Utrecht niet het meest geschikt.

en eerlijk is eerlijk Ron mijn technische kant qua orgelspel is onder geschikt aan jouw spel.

koraal stijl ligt mij beter.

maar als ik de Levebure-Wely beluister dan snap ik goed wat je bedoelt, denk niet dat ik dit niveau dit jaar ga halen :lol: :lol: :lol:

maar mischien word Tholen wel het perfecte huwelijk, een balans tussen galm, detail, barok en romantisch.

de demo's vind ik heel mooi klinken( maar dat is het gevaar van mij, ik vind veel of weinig galm mooi, eigenlijk klinkt hauptwerk gewoon heel goed)


hoe dan ook Buurman, ik ga nog een klein stukje galmen en dan slapen

iedereen een fijn weekend

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 30 jun 2012 21:38

Re: Utrecht; te veel galm?

maar mischien word Tholen wel het perfecte huwelijk, een balans tussen galm, detail, barok en romantisch.

Geloof me, het eerstvolgend sampleset wat uitkomt is altijd beter dan wat je nu hebt... :( :(
(en zo heb ik sinds 2006 al (te) veel samplesets gekocht.)

Maarre...
Ik ben het met Jan Wim eens; ik heb Kampen ook gekocht, maar Utrecht is voor mij toch wel aantrekkelijker.
Kwestie van smaak, denk ik.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 30 jun 2012 22:40

Re: Utrecht; te veel galm?

Ben Utrecht steeds meer gaan waarderen en de galm raak je op een gegeven moment aan gewend en dat had ik niet verwacht want in het begin vond ik het echt over the top.
Moet er wel bijzeggen dat ik de truncated versie gebruik i.v.m. Geheugen hoeveelheid.
Dus soms moet je een sample set even de tijd geven om aan te wennen en niet gelijk op de eerste indrukken afgaan.
Ik zou Utrecht nu niet meer willen missen.

Groet Jan
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com