Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

sample set verkopen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 20 maart 2012 17:32

sample set verkopen

Beste HW,ers,

Een algemene vraag, hoe verkoop je een 2de hands sample set???
Welke voorwaarden zijn daaraan verbonden??
wie geeft het juiste antwoord.

cees

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 20 maart 2012 17:41

Re: sample set verkopen

Dag hangt af van de gebruikerslicentie voor die sampleset. Voor vrijwel elke set zal gelden dat de licentie persoonsgebonden is en je dus toestemming van de producer nodig hebt om de set te verkopen. Bedenk: jij bent geen eigenaar van de set. Je hebt alleen betaald voor het gebruiksrecht. Het is dus ook alleen het gebruiksrecht dat je eventueel zou kunnen overdragen aan iemand anders.

Ik denk dus dat je het beste contact kunt opnemen met de producer.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 20 maart 2012 20:46

Re: sample set verkopen

Ter info: http://tweakers.net/nieuws/69642/softwarekoper-vs-gehouden-aan-verbod-op-doorverkoop-in-licentie.html
Als ik het goed begrijp mag het in Europa dus wel, althans, afgaande op deze uitspraak.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 maart 2012 10:48

Re: sample set verkopen

Nee, in Europa mag het ook niet. De in dit artikel genoemde uitzondering gaat over software die is voorgeïnstalleerd als je een computer koopt. Die mag je mee verkopen met je computer, ook als dat volgens de licentie niet mag. Bij software die je later apart aanschaft, moet je je gewoon houden aan een eventueel verbod op doorverkoop in de licentie. In elk geval kun je op grond van dit bericht niet concluderen dat het anders is.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 21 maart 2012 11:22

Re: sample set verkopen

Bedankt voor jullie reacties.
De samplemaker en dus de eigenaar kan hem alleen terug nemen???? en de vraag is dan wat is zijn belang om hem terug te nemen???De enigereden die ik kan bedenken is te voorkomen dat de prijs zakt en er een prijsslag zou onstaan.
M.a.w. je komt er nooit meer vanaf.
Zie ik dit goed??

grt cees

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 maart 2012 13:09

Re: sample set verkopen

Nee hoor, dat hoeft niet. Het kan best zijn dat de producer je toestemming geeft om de set (lees: het gebruiksrecht) door te verkopen. Er zijn genoeg gevallen bekend waarin dat is gebeurd. Maar je moet het wel even vragen. Bovendien moet de producer dan registeren wie de nieuwe gebruiker is, denk ik, zodat die aanspraak kan maken op updates, support ed.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 21 maart 2012 16:11

Re: sample set verkopen

Wat mijn orgelvrienden en ik wel doen, is een sampleset van elkaar lenen.
De leenprijs is gratis, want ik leen terug. Het is voor ons een goede en legale manier om kennis te maken met een ander orgel. Ik heb begrepen van Gerrit dat het wel mogelijk is te verkopen, mits er toestemming is van de "eigenaar" klopt dat? Zouden ze die toestemming wel geven? Andere vraag: kunnen anderen (familie, vrienden enz) mijn dure samples ook erven na overlijden? Ik vraag maar, je hebt geen "eigendomsrecht" begrijp ik.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 maart 2012 17:52

Re: sample set verkopen

Ja hoor, ik schreef al, er zijn genoeg gevallen bekend van verkoop na toestemming van de producer. Maar ik weet niet of elke producer er aan mee zou willen werken. Bij erven geldt denk ik hetzelfde. Als de erfgenaam contact opneemt met de producer, is er best kans dat die de erfgenaam als nieuwe gebruiker wil registreren.

Vergeet niet: de HW-markt is relatief klein, dus 'goodwill' is heel belangrijk voor een producer!
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 maart 2012 18:07

Re: sample set verkopen

Zou handig zijn, als er ook iemand op dit forum zit, die rechten heeft gestudeerd.......

Maar afgezien daarvan, ik leen ook weleens een set uit, maar alleen als hij dan na enige tijd volledig van die PC wordt verwijderd. want je hebt toch ..... je ingebouwde ethiek en normbesef zal ik maar zeggen. Daar is geen God of gebod voor nodig!

HG

Geert

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 21 maart 2012 19:00

Re: sample set verkopen

"
üitlenen"
klinkt heel schappelijk maar ik betwijfel of de producent er ook zo over denkt,zonder schriftelijke toestemminger , er zijn niet voor niet"z.g.n.
free .samples "
zij het gedeeltelijke om samples uit te proberen.
En wie controleert of de samples verwijdert worden laat staan gekopieerd.

Inderdaad vraagt dit om een juridische onderbouwing. Wie????

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 maart 2012 19:21

Re: sample set verkopen

Dit staat op Jiri's site:

The Licence

Jiri Zurek, as the licenser, grants to you, the licensee, a non-exclusive personal right to use this Sample Set in accordance with the terms contained in these terms and conditions.
You may use the Sample Set on a single computer in non-commercial applications. Copying, lending, leasing, trading, duplication, resampling, reselling, hiring, sub-licence granting, uploading or downloading to a database, server or network or any other form of distribution of the Sample Set, Samples or recordings using the Sample Sets are strictly forbidden. If the licensee violates this license considerably, the licenser is authorized to an immediate termination of the contract. Unauthorized copying, lending, leasing, trading, duplication, resampling, reselling, hiring, sub-licence granting, uploading or downloading to a database, server or network or any other form of distribution of the Sample Set or Samples are criminal and will be persecuted. Consequently damages and compensation may be claimed.
(The above mentioned paragraph is applied to the registered and qualified resellers of the Sonus Paradisi Sample Sets adequately. To become a reseller you must apply and a special agreement must be made in between you and the owner of this e-shop.)
If you wish to distribute recordings of organ music made with the Sample set, you have to ask Jiri Zurek for a written permission. Special regulations may apply.
Jiri Zurek retains ownership of all the sound samples. Jiri Zurek reserves all other rights not expressly granted to you.


Kortom, persoonlijk, op 1 computer te installeren en mag niet gekopieerd worden.
Om te proberen, daar zijn sampleset demo's voor. En anders zijn er wel lokaties in heel Nederland waar men op de gewenste sampleset kan spelen (bij particulier of leverancier)
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 22 maart 2012 11:07

Re: sample set verkopen

GarretP schreef:Wat mijn orgelvrienden en ik wel doen, is een sampleset van elkaar lenen.
De leenprijs is gratis, want ik leen terug. Het is voor ons een goede en legale manier om kennis te maken met een ander orgel.

Ik heb in de softwarebranche gewerkt en op basis daarvan is er maar één conclusie mogelijk. Een gekochte sampleset geeft de koper het recht om gebruik te maken van de licensie van de set. Hij wordt daarmee dus niet de eigenaar van het bijbehorende samplemateriaal. De gekochte licensie is een zogenaamde 'single-user licensie', welke maar op één PC mag worden geinstalleerd en dan alleen op de PC van de koper. Op basis van de 'license agreement' die alle sampleset-producers hebben mag de bijbehorende software niet worden uitgeleend, gekopieerd of op een andere manier worden verspreid of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de eigenaar van het materiaal. Wel mag er één extra kopie voor eigen gebruik worden gemaakt. Dat betekent dus dat 'uitlenen' aan anderen illegaal is. Om oneigenlijk gebruik tegen te gaan is daarvoor de 'dongle protectie' in het leven geroepen. Als Jiri verstandig is gaat hij deze bescherming bij meer samplesets toepassen.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 maart 2012 11:58

Re: sample set verkopen

Ik kan me voorstellen dat samplesets met dongel-beveiliging wel degelijk op meerdere computers geïnstalleerd mogen worden. Door de dongel is hij immers toch maar op 1 computer tegelijk te gebruiken. Zulke sets heb ik zelf niet, dus ik weet het niet. Wel meen ik dat voor HW zelf dit wel geldt. Je mag HW installeren op zoveel computers als je wilt, maar je mag HW per licentie maar op 1 computer tegelijk gebruiken.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 22 maart 2012 12:10

Re: sample set verkopen

heren, bedankt voor julie inbreng.Het is denk nu wel duidelijk wat een gebruikers licentie inhoudt
ik ben in de ogen van van velen een"
"
digibeet"
maar ik heb toch nog een vraag omtrent deze dongle.Deze speciefike dongle die past bij een set en de uiteindelijke toegang hiertoe geeft hoe is die dan weer beveiligd tegen kopieeren en wat betekend dit voor de eventuele volgende gebruiker,hoe draag je een dongle over???

grt cees

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 maart 2012 12:21

Re: sample set verkopen

De dongel zelf is niet specifiek voor een set. Op een dongel staan meerdere licenties: voor HW zelf en voor verschillende samplesets. Als je een set overdraagt aan iemand anders, moeten jij en de nieuwe gebruiker een dongel-update-verzoek indienen bij MDA. Dan wordt de licentie voor die set van jouw dongel verwijderd en toegevoegd aan de dongel van de nieuwe gebruiker. Natuurlijk werkt MDA hier alleen aan mee als er toestemming is van de producer (MDA zelf of een andere) om de set over te dragen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 22 maart 2012 20:33

Re: sample set verkopen

Gerrit schreef:Nee, in Europa mag het ook niet.

Om er nog even op terug te komen: de uitspraak waar het mij om ging is hier te lezen:

http://blog.iusmentis.com/2010/08/23/auteursrecht-op-voorgeinstalleerde-software-uitgeput/

In die uitspraak wordt geen wezenlijk onderscheid gemaakt tussen het wel of niet geïnstalleerd zijn van de software. Bovendien wordt gezegd dat het "uitputtingsrecht" geldt boven de licentietekst. Het is begrijpelijk dat producenten van software (waaronder sample-sets) licentieteksten opstellen met allerlei beperkende voorwaarden (ter bescherming van hun belangen), maar het blijft de vraag of die voorwaarden rechtsgeldig zijn.

Citaat: De rechtbank constateert terecht dat in de wet niet staat wat een “rechtmatige verkrijger” is. Degene die de software van de rechthebbende (...) heeft gekregen, is in ieder geval rechtmatig verkrijger. En, zo zegt de rechtbank: ook de opvolgende verkrijgers van exemplaren ten aanzien waarvan het verspreidingsrecht is uitgeput.

En: En de voorwaarden dan, die dit verbieden? Daar heeft de ontvanger van de software niets mee te maken, want die heeft ze niet geaccepteerd. En bovendien gaat voor haar het uitputtingsrecht boven zo’n licentietekst.

Ik ben me ervan bewust dat het hier alleen gaat over de vraag of de ontvanger laakbaar handelt, en dat het dus niet gaat over de verkoper. Daarover maakte de rechtbank ook een opmerking, die wordt becommentarieerd door Arnoud Engelfried (ICT-jurist):
Wel kan het wanprestatie (contractschending) zijn van de originele verkrijger, zo zegt de rechtbank. Die had zich immers verplicht de software niet over te dragen maar heeft dat toch gedaan. Ik moet zeggen dat ik daar wel moeite mee heb: als het wettelijk uitputtingsrecht geldt in zo’n situatie, dan zie ik niet waarom de licentienemer wanprestatie zou plegen.

Kortom: het is minder helder dan het op het eerte gezicht lijkt.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 04 jul 2012 20:41

Re: sample set verkopen

Er is deze week een nieuw hoofdstuk geschreven in deze discussie. De Europese rechter heeft bepaald dat software mag worden doorverkocht wanneer:

1. De oorspronkelijke koper betaald heeft aan de copyrighthouder, en
2. de copyrighthouder deze koper een oneindig gebruiksrecht heeft gegeven, en
3. de oorspronkelijke koper na doorverkoop zelf geen kopie van de software meer bewaart, laat staan gebruikt.

Deze uitspraak komt vrij onverwacht, maar is definitief en zet de software-markt aardig op z'n kop. Koop je een oneindig gebruiksrecht, dan ben je vanaf nu dus wel degelijk eigenaar van de software en is deze software met het gebruiksrecht dus wel degelijk overdraagbaar. Licenties die iets anders zeggen, zijn in de EU dus niet meer rechtsgeldig...

De vraag is alleen: wat is precies een oneindig gebruiksrecht?

http://webwereld.nl/nieuws/111036/europ ... e-mag.html

http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... =15#p78205
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 04 jul 2012 22:12

Re: sample set verkopen

Gerrit,

Hier staat het hele vonnis:
http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf?text=&docid=124564&pageIndex=0&doclang=nl&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=2558320
Volgens mij staat het antwoord op je vraag in punt 72

Dit is de samenvatting van het vonnis:

Het Hof van Justitie (Grote kamer) verklaart voor recht:
1) Artikel 4, lid 2, van richtlijn 2009/24/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende de rechtsbescherming van computerprogramma’s, moet aldus worden uitgelegd dat het distributierecht voor een kopie van een computerprogramma is uitgeput indien de houder van het auteursrecht die het – mogelijkerwijs kosteloos – downloaden van die kopie van internet op een gegevensdrager heeft toegestaan, tegen betaling van een prijs waardoor hij een met de economische waarde van de kopie van het hem toebehorende werk overeenstemmende vergoeding kan ontvangen, tevens een gebruiksrecht voor die kopie zonder beperking in de tijd heeft verleend.

2) De artikelen 4, lid 2, en 5, lid 1, van richtlijn 2009/24 moeten aldus worden uitgelegd dat in geval van wederverkoop van een gebruikslicentie die de wederverkoop van een van de website van de houder van het auteursrecht gedownloade kopie van een computerprogramma met zich brengt, welke licentie aanvankelijk aan de eerste verkrijger door die rechthebbende zonder beperking in de tijd was toegekend tegen betaling van een prijs waarmee deze laatste een met de economische waarde van die kopie van zijn werk overeenstemmende vergoeding moest kunnen ontvangen, de tweede en iedere latere verkrijger van die licentie zich op uitputting van het distributierecht op grond van artikel 4, lid 2, van die richtlijn kunnen beroepen en bijgevolg kunnen worden beschouwd als rechtmatige verkrijgers van een kopie van een computerprogramma in de zin van artikel 5, lid 1, van die richtlijn en het in deze laatste bepaling bedoelde reproductierecht hebben.


Op het HW forum wordt dit vonnis ook aan Martin voorgelegd: http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=1&t=10465&start=19

Evert-Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 jul 2012 11:22

Re: sample set verkopen

Dus zolang er in de licentie geen enkele tijdslimiet genoemd wordt, mag software doorverkocht worden? Ik denk dat dit dan geldt voor elke sampleset.

Dat betekent dus dat je elke sampleset mag doorverkopen, zonder dat je daarvoor toestemming hoeft te vragen van de producent. Ongeacht wat daarover in de licentie staat en ook als de set donglebeveiliging heeft. MDA en de producent zijn vervolgens verplicht mee te werken aan het overzetten van de licentie op de dongle van de verkoper.

Je zou je zelfs af kunnen vragen of donglebeveiliging nu niet illegaal is. Het is immers een techniek die doorverkopen onmogelijk maakt zonder tussenkomst van MDA en de producent. Is de rechter tevreden als zij meewerken aan doorverkoop, of moeten zij elke technische hindernis opruimen? Ik denk dat daar het laatste woord nog niet over gezegd is.

Persoonlijk vind ik deze uitspraak van de rechter absurd. Zeker als straks ook nog blijkt dat er geen technische hindernissen meer opgeworpen mogen worden tegen doorverkoop, dan wordt effectief geld verdienen met software een heel stuk moeilijker. Lijkt me niet erg goed voor de economie. En het zou zomaar het einde van Hauptwerk kunnen betekenen... :(
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 jul 2012 11:45

Re: sample set verkopen

Ik heb even een aantal licenties bekeken. Een aantal noemen expliciet dat de licentie is voor onbepaalde tijd. Anderen noemen geen tijdsduur.

En alle licenties verbieden doorverkoop, behalve de licentie van Pipeloops (http://www.pipeloops.com/conditions.php):

§5) The customer may resell the sample set. In this case the customer must sign a written statement that he has has handed over the distribution media and all copies to the new owner and that he has deleted any files associated with the sample set from his computer and send this statement along with the name and address of the new owner to Pipeloops.


Ik ben benieuwd hoelang het duurt voor de anderen hun licenties hebben aangepast. En waren zullen ze voor kiezen? Doorverkoop toestaan, of een tijdsbeperking aanbrengen?

Waar is trouwens de licentie van Voxus? Ik kon op de website niets vinden. Dat lijkt me een serieuze omissie. Als je iets koopt, wil je toch weten wat je koopt...
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 jul 2012 14:23

Re: sample set verkopen

Gerrit schreef:Je zou je zelfs af kunnen vragen of donglebeveiliging nu niet illegaal is.
Donglebeveiliging is uitsluitend ter voorkoming van het runnen van (illegale) kopieën en als de leverancier/producent zonder voorwaarden aan een gratis "overzetten van licenties" meewerkt, is de donglebeveiliging niet illegaal.

Gerrit schreef:Waar is trouwens de licentie van Voxus? Ik kon op de website niets vinden. Dat lijkt me een serieuze omissie. Als je iets koopt, wil je toch weten wat je koopt...

1. Je bedoelt waarschijnlijk "onder welke voorwaarden je het gekochte mag gebruiken/toepassen" ipv " wil je toch weten wat je koopt...".
2. Misschien moet je bij Voxus voor akkoord klikken bij installatie van een sampleset. Maar ook dat gaat tegen de Europese regels in; de gebruiksvoorwaarden horen bij software aan de buitenkant van de doos te staan, zodat je dus van te voren kunt kijken of je het wel of niet aan wilt schaffen (wel of niet eens zijn met de voorwaarden). Bijna geen enkele fabrikant houdt zich hieraan; zij publiceren het dan op een website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 jul 2012 14:52

Re: sample set verkopen

Evert-Jan schreef:1. Je bedoelt waarschijnlijk "onder welke voorwaarden je het gekochte mag gebruiken/toepassen" ipv " wil je toch weten wat je koopt...".

Dat komt immers op hetzelfde neer. Je koopt 2 dingen: een kopie van de samplet én het recht om die te gebruiken.
Evert-Jan schreef:Donglebeveiliging is uitsluitend ter voorkoming van het runnen van (illegale) kopieën en als de leverancier/producent zonder voorwaarden aan een gratis "overzetten van licenties" meewerkt, is de donglebeveiliging niet illegaal.

We zullen zien...
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 06 jul 2012 15:29

Re: sample set verkopen

Trouwens, Gert, wordt het nu geen tijd om bij de rubriek 'Aangeboden/gezocht' het verbod op Hauptwerk en samplesets op te heffen?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 06 jul 2012 17:10

Re: sample set verkopen

Trouwens, Gert, wordt het nu geen tijd om bij de rubriek 'Aangeboden/gezocht' het verbod op Hauptwerk en samplesets op te heffen?

Ook Martin Dyde gaat er van uit dat samplesets onder deze nieuwe uitspraak vallen.
Lijkt me een positieve ontwikkeling voor Hauptwerk: komen er nog meer goedkopere samplesets op de markt :-)

Ik heb er al twee in de aanbieding:
- Forcalquier
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... rance.html

- Litomysl Versie 2 (wet en dry)
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... model.html

Voor de hoogste bieder!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 06 jul 2012 19:31

Re: sample set verkopen

Anton Heger schreef:
Ik heb er al twee in de aanbieding:
- Forcalquier
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... rance.html

- Litomysl Versie 2 (wet en dry)
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/m ... model.html

Voor de hoogste bieder!


Eh.....Kampen vondt je ook niet zo mooi toch, Anton ?
Geen surround, dat was 't geloof ik....
Ik hoor het wel... :lol:
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com