Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 jun 2012 12:23

1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Blijkbaar voorlopig geen dorpskerk van Virtual Pipes Xport maar wel een verscheuren uit grafhorst (als hij zijn planning haalt):

http://organ.monespace.net/pages/115.php

Op het youtube kanaal staat nog een extra filmpje:
http://www.youtube.com/user/organcomposer

Kwaliteit kan ik nog weinig over zeggen, maar eerste indruk via youtube is niet gelijk heel positief. Helaas heb ik geen vergelijkingsmateriaal met het echte orgel. En het gespeelde is ook een genre wat ik niet zou / kan spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 24 jun 2012 14:41

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

De filmpjes die op de website en YouTube staan zijn van de allereerste betaversie van bijna 2 maanden geleden. Inmiddels is die in alle opzichten verbeterd en ook de schermen zijn volledig aangepast. Het verschil versus de eerste beta is aanzienlijk.
De set zit inmiddels in de eind/-testfase en zal naar verwachting binnen 3 weken verschijnen, de planning wordt dus gehaald.
De ontwikkeling van de Verhofstad/Bätz/van Dijk/Verschueren set in de Dorpkerk IJsselmuiden start overigens dit najaar.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 jun 2012 14:50

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Komt er ook vergelijkingsmateriaal met opnames van het echte orgel? Dan is het eindresultaat ook beter te beoordelen denk ik. Ik laat me verrassen!

PS: Drie weken is geen juni ;)

disponible bientôt (juin 2012)
available soon (june 2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 24 jun 2012 15:07

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

In een eerder topic over IJsselmuiden (dat eigenlijk meer een Verschueren-Hendriksen & Reitsma-orgel heeft dan een Verhofstad-Bätz-Van Dijk-orgel...) heb ik ook al eens gezegd: wat voegt dit soort sets nu toe aan het Hauptwerk-orgelbestand... Historisch onbeduidend, akoestisch niet klinkende kerken, en dan ook nog maar artistiek matige instrumenten die in het echt niet eens de mooiste orgels van het dorp zijn! (vgl De Hoeksteen IJsselmuiden).
En echt sprekende voorbeelden van de neobarok zijn het ook niet (ik ken veel mooiere orgels, ook van Verschueren).
Ik snap er helemaal niks van, wie zit hier nu op te wachten, behalve de eigen lokale organist die dan thuis kan oefenen i.p.v. de kerksleutel bij de koster te moeten halen...
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 24 jun 2012 15:23

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Hallo Jaco,
Je hebt helemaal gelijk. Maar de keus voor dit instrument (en die in IJsselmuiden) is gemaakt omdat de klank behoorlijk direct is (ook vanwege de minieme akoestiek van de kerk). Door de semi-dry uitwerking is deze set daarom ideaal voor studiedoeleinden; daar is het met HW toch ook om te doen? Overigens is het nog niet helemaal duidelijk of het orgel in IJsselmuiden geschikt is om op te nemen, momenteel heeft het wat technische onvolkomenheden. Vanuit het neo-barok idioom is Verschueren een beetje ondergewaardeerd, dat heeft ook meegespeeld. Overigens vind ik voor deze set de vergelijking met de set van Hendriksen&Reitsma in Daarlerveen, kwalitatief gezien, niet passend.

Groet, Danny
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 24 jun 2012 17:16

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Hallo Danny,

Het setje van Daarlerveen ken ik niet. Hoe bedoel jij de kwalitatieve vergelijking?
De demo vind ik weinig overtuigend. Er zit m.i. een storende oneffenheid in, die ik niet echt kan thuisbrengen. Verder vind ik hem ook 'droog' niet toevoegen aan het bestaande "droge sets-orgelbestand." Misschien moet er nog verder worden ontwikkeld, maar het demofilmpje in de link komt in mijn ogen niet boven de geluidskwaliteit van een Johannus of Van der Poel uit.

Ik heb overigens de orgels van Verschueren zeer hoog zitten, ook die uit de jaren zestig. In de tijd van de neobarok bouwden zij m.i. veel 'vriendelijker' orgels, warmer, zangeriger en vocaler klinkend dan hun tijdgenoten van boven de grote rivieren.
In vorige woonplaats Zoetermeer stond een niet onaardig orgel van 1969 in een jaren dertigkerk. Klonk fraai. En er zijn vast nog meer fraaie voorbeelden te vinden...
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 25 jun 2012 01:11

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Komt er ook vergelijkingsmateriaal met opnames van het echte orgel? Dan is het eindresultaat ook beter te beoordelen denk ik. Ik laat me verrassen!

Hallo Rik,
Nee, dat komt niet. Op YouTube staan wat filmpjes met samenzang vanuit Grafhorst, dat geeft een goed beeld van het echte orgel. Ter vergelijking gaan we tezijnertijd nog wat audiovoorbeelden met o.a. psalmzettingen plaatsen, gespeeld met de uiteindelijke set. Uiteraard ook andere mp3's.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 25 jun 2012 01:30

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

jaco schreef:Het setje van Daarlerveen ken ik niet. Hoe bedoel jij de kwalitatieve vergelijking?
De demo vind ik weinig overtuigend. Er zit m.i. een storende oneffenheid in, die ik niet echt kan thuisbrengen. Verder vind ik hem ook 'droog' niet toevoegen aan het bestaande "droge sets-orgelbestand." Misschien moet er nog verder worden ontwikkeld, maar het demofilmpje in de link komt in mijn ogen niet boven de geluidskwaliteit van een Johannus of Van der Poel uit.

Hallo Jaco,
Het is jammer dat Jean-Paul dat filmpje heeft geplaatst (dat was van tevoren niet overlegd), want deze geeft inderdaad een vertekend beeld. Ook ik herken me niet in het geluid dat te horen is versus het geluid van de sampleset. Het lijkt heel erg op de typerende 'sound' van zijn andere sets. Nogmaals: het geluid onder het filmpje is van ongeveer 2 maanden terug, gespeeld met de allereerste betaversie. Inmiddels is het geheel drastisch verbeterd en gewijzigd. Ik heb ik de set van Grafhorst zelf opgenomen en nabewerkt en werk samen met Jean-Paul. Er is veel tijd in gestopt om een zo realistisch mogelijk resultaat te krijgen en gezien de eerste reacties van direct betrokkenen die het echte orgel kennen is dat goed gelukt. Overigens is de set niet helemaal 'droog'. Wij typeren hem als 'semi-wet' omdat de akoestiek van de kerk er ook voor een klein gedeelte bij in zit. Maar de basis is wel droog.
Het neo-barok Hendriksen&Reitsma orgel dat voor de Daarlerveen set is gebruikt is mijns inziens uit zichzelf al niet interessant, daarbij vind ik de geluidskwaliteit van die set, hoe goed bedoelt ook, onder de maat. Wij willen ons niet vereenzelvigen met dit soort sets, maar een echt goed produkt leveren tegen een redelijke prijs. Overigens is ook een set van het Gradussen-orgel (IaP/7) in Beckum (1887) in de maak, deze zal echter nog even op zich laten wachten.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 25 jun 2012 09:25

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Hallo Danny,

Dan wacht ik met positieve nieuwsgierigheid op actueler demo's.
En dat Gradussen-orgeltje, dat lijkt me nou wel wat...

Groet,
Jaco

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 25 jun 2012 16:49

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

dkoschinski schreef:Nee, dat komt niet. Op YouTube staan wat filmpjes met samenzang vanuit Grafhorst, dat geeft een goed beeld van het echte orgel


Voor mij prima hoor. Heb ik straks tenminste iets (ook al is het lage kwaliteit) om te vergelijken.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 jul 2012 15:03

Release 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

De sampleset van het Verschueren orgel in Grafhorst is zojuist gereleased :D !

Voor meer informatie ga naar: http://www.koschinski.nl/dannykoschinski/samplesets.htm

Groeten,
Danny

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 jul 2012 16:39

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Nou dat is dan nog redelijk op tijd gelukt ;)

Komen er nog meer demo's? Ik moet zeggen dat de eerste paar demo's me absoluut niet overtuigen van kwaliteit, maar aan de laatste, Psalm 103, te horen (die veel beter klinkt) vermoed ik dat het aan de kwaliteit van de demo file ligt. Er zit een soort van "ring" in het geluid.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 18 jul 2012 17:39

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Hoi,

Van de demo's wordt ik ook niet enthousiast. Van de prijs wel. Ik denk dat voor een aantal hauptwerkgebruikers dit een leuke set is. Ik laat deze echter aan mij voorbij gaan.

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 jul 2012 17:51

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Erg jammer dat er op basis van een aantal geluidsbestanden met compressie (lees: MP3) gelijk een oordeel wordt geveld. We hebben gekozen voor MP3 vanwege de bandbreedte op de server, dit is uiteraard niet de beste kwaliteit, maar het geeft enigzins een beeld. De bestanden zijn zoals ze zijn, semi-dry en niet nabewerkt. Grafhorst is een hoogwaardige set met goede samples. We hebben er heel veel werk in gestoken om er iets goeds van te maken en daarmee is hij zeker het aankoopbedrag waard. Gelukkig komen er vanuit andere kanalen intussen wel positieve reacties binnen. Er komen binnenkort nog andere (voor jullie betere ?) bestanden bij, maar wellicht moet ik dat maar op andere fora gaan aankondigen.

Berichten: 241

Geregistreerd: 12 feb 2011 15:29

Woonplaats: Labranza - Temuco - Chili

Bericht 18 jul 2012 18:14

1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Beste allemaal.
Een oordeel vellen op basis van een MP3 audio bestand is volgens mij geen goede manier om de kwaliteit van een sample-set vast te stellen.
In verband met compressie gaat er toch geluid ’s kwaliteit verloren.
Het zou beter zijn als alle sample-set makers een demo versie ter beschikking stellen van een nieuwe sample-set, al is het maar 1 stem.
Op deze basis kan een ieder een meer realistisch oordeel vellen over de kwaliteit van een sample-set.

Willem.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 jul 2012 18:23

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Maar wat verwacht je dan? Eerst kopen en dan beoordelen? Of moet ik je op je "blauwe ogen" geloven dat het een hoogwaardige set is? Ik stel niet voor niets de vraag of er nog meer voorbeelden komen.

Ik snap het bandbreedte probleem al helemaal niet. Mag het niet op http://www.contrebombarde.com/ geplaatst worden? Daar speelt dat probleem toch niet? Vrijwel alles wat ik daar beluister klinkt prima.

Als je een set wil verkopen moet je marketing goed zijn. Daarbij hoort een stuk presentatie. En daar ontbreekt het voor mij aan. Als die samples zo geweldig zijn wil ik dat horen, en als het zo is: Dan ben ik maar wat graag bereid er 40,- voor neer te tellen want dat is gewoon geen geld voor een goede sampleset.

Je schermt dus met "hoogwaardige set met goede samples", dan moet je er tegen kunnen dat er mensen kritisch zijn als de voorbeelden heel iets anders laten horen, ook al is het mp3. Of zet er dan tenminste bij dat de voorbeelden niet van de zelfde kwaliteit zijn als de sampleset. Ik weet dat het inderdaad zo kan zijn, maar over het algemeen speelt dat probleem niet.

Ik neem ook aan dat je met die uitspraak dus bedoeld dat het dus van gelijkwaardige kwaliteit is met Tholen, sets van MDA, sonusparadisi en OAM. Die demo's overtuigen wel.

Ik heb respect voor jullie dat er zoveel tijd in is gestoken, en ik hoop van harte dat jullie er mee doorgaan. Ik denk dat er absoluut een markt is voor sets met deze prijs. Het is op basis van de mp3's op dit moment alleen niet aan mij besteedt.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 jul 2012 19:24

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Maar wat verwacht je dan? Eerst kopen en dan beoordelen? Of moet ik je op je "blauwe ogen" geloven dat het een hoogwaardige set is? Ik stel niet voor niets de vraag of er nog meer voorbeelden komen.

Nee, natuurlijk niet; daar heb je gelijk in. Er komen daarom ook nog meer (betere) voorbeelden.

Ik snap het bandbreedte probleem al helemaal niet. Mag het niet op http://www.contrebombarde.com/ geplaatst worden? Daar speelt dat probleem toch niet? Vrijwel alles wat ik daar beluister klinkt prima.

Ook waar. Dat is het overwegen waard maar in eerste instantie hebben we daar (nog) niet voor gekozen.

Als je een set wil verkopen moet je marketing goed zijn. Daarbij hoort een stuk presentatie. En daar ontbreekt het voor mij aan.

Met de webpresentatie en marketinggedeelte (geautomatiseerde webshop) is behalve dan voor nu nog het geluidsvoorbeelden onderdeel naar mijn idee niets mis. Je kan je wellicht voorstellen dat de energie na >600 uur ontwikkelen en online zetten een beetje op was. Maar aan betere voorbeelden wordt gewerkt.

Ik neem ook aan dat je met die uitspraak dus bedoeld dat het dus van gelijkwaardige kwaliteit is met Tholen, sets van MDA, sonusparadisi en OAM. Die demo's overtuigen wel.

Dat is een veronderstelling en dat heb ik niet gezegd. Wij vergelijken ons product niet met producten van anderen en gaan al helemaal geen competitiestrijd aan. De samples zijn gezien de kwaliteit van de opname en de zorgvuldige nabewerking hoogwaardig te noemen. Daarbij is bevestigd dat, door op de kleinste details gelet te hebben, deze set het echte orgel erg dicht benaderd en daar is het ons om te doen. Ik kan wat dat betreft wel sets van mindere kwaliteit gaan noemen maar dat doe ik niet. Of een set overtuigend overkomt of niet is overigens een kwestie van persoonlijke smaak.

Ik heb respect voor jullie dat er zoveel tijd in is gestoken, en ik hoop van harte dat jullie er mee doorgaan. Ik denk dat er absoluut een markt is voor sets met deze prijs. Het is op basis van de mp3's op dit moment alleen niet aan mij besteedt.

Dat is uiteraard spijtig, maar in ieder geval bedankt. De set is in ieder geval beschikbaar. Er komen nog nieuwe geluidsvoorbeelden bij en daar wil ik het ook graag bij laten.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 jul 2012 19:45

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Bedankt voor je reactie.

De webpresentatie op je site is niets mis mee dat ziet er piekfijn uit! (In tegenstelling to de monespace site). Daar doelde ik ook niet op, sorry als dit zo over kwam.

Zodra er nieuwe geluidsvoorbeelden zijn zal ik er weer naar luisteren. Wie weet kan je dan een order tegemoed zien. Die optie heb ik nog lang niet uitgesloten.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 18 jul 2012 19:53

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Sluit me aan Rik. Website is prima en de presentatie daar is niets mis mee, maar van het geboden demomateriaal staat daar dan niet mee in verhouding. Als de sampleset net zo goed is als de website, dan is er zeker niets mis mee. Echter nu overtuig je daarmee volgens mij geen mogelijke gebruikers (zeker qua geluid (en qua werken mij ook niet)).

Advies: verander dat zo snel mogelijk!

Mvg,
Paul Haagsma.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 18 jul 2012 22:51

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Wel, heel simpel, z.s.m. een mooie wave op Contrebom en wie weet wat daar uitkomt.
Maaarrrrr..... die comprimeren ook!
Blijft lastig en we blijven echte Hollanders.... voor een dubbeltje op de eerste rang lukt nu eenmaal niet altijd.
Alhoewel, Gapinge 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 19 jul 2012 01:19

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Kees Hoekman schreef:Wel, heel simpel, z.s.m. een mooie wave op Contrebom en wie weet wat daar uitkomt.
Maaarrrrr..... die comprimeren ook!
Blijft lastig en we blijven echte Hollanders.... voor een dubbeltje op de eerste rang lukt nu eenmaal niet altijd.
Alhoewel, Gapinge 8-)


De hoogste kwaliteit op contrebombarde.com is 320K mp3. Na het uploaden van een WAV file wordt deze gecomprimeerd tot 192K mp3 als ik me niet vergis. Niet doen dus! Bovendien duurt het langer..
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 19 jul 2012 01:38

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Advies: verander dat zo snel mogelijk!


Hallo Paul,

Gaan we zeker doen. Aanstaande donderdag zijn er nieuwe geluidsvoorbeelden, ook op Contrebombarde (als MP3 320Kb, want een .wav wordt toch gecomprimeerd) . Intussen is er al één nieuw bestand beschikbaar op de website.

Groeten,
Danny

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 19 jul 2012 08:33

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Kijk! Die "Prélude sol mineur" klinkt inderdaad heel goed en helder. Geeft gelijk een heel ander beeld.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 19 jul 2012 17:30

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Klinkt beter (al spreekt de muziek mij niet aan, maar dat is persoonlijk).

Mvg,
Paul Haagsma.
Avatar gebruiker

Berichten: 97

Geregistreerd: 20 nov 2011 13:17

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 19 jul 2012 23:15

Re: 1962 Verschueren, Grafhorst (16/2+P)

Blijkbaar is er iemand heel nieuwsgierig naar onze sampleset want vanavond is er op wat voor manier dan ook ingebroken in een deel van de webserver en is de set (waarvan de link uiteraard geheim is) 6x gedownload. De server is afdoende beveiligd, vandaar ook mijn verbazing hoe dit mogelijk is. Wie dit leest en zich voelt aangesproken: je IP adres en identiteit zijn inmiddels bij ons bekend. Wij gaan zeker stappen ondernemen en inmiddels is je toegang tot de gehele webserver inclusief alle websites die daaraan verbonden zijn, geblokkeerd. Die heb je vanavond om 22.52 uur dus voor het laatst bezocht. Overigens heeft diegene ook dit forum bezocht. Ik ben erg teleurgesteld maar er zijn nu afdoende maatregelen genomen om dit in de toekomst te voorkomen.

Groeten,
Danny
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com