RonD schreef:Hoe fraai ook, in de praktijk merk ik dat ik 'm toch weinig gebruik
Wat is de reden daarvan dan, Dick?
Afgezien van de voorbereiding op de zondagse dienst.....als het om literatuur gaat van Bach, tijdgenoten en volgelingen.....wat zijn dan naar jou mening de meest toepasselijke sets?
Ron
Dat ik Waltershausen toch weinig gebruik, al vind ik 'm schitterend, heeft waarschijnlijk te maken met het zeer specifieke karakter van het orgel én met de droge akoestiek. Als je niet voor elk muziekstuk weer een andere set wilt laden, is het handig om een set als basis te hebben die veel muziek verdraagt. Dan moet 'ie dus niet té specifiek van klankkarakter zijn, en dat is Trost dus wél. Zoals ik al zei, ik gebruik Freiberg het meest: daar kan ik veel muziek op kwijt, qua formaat komt 'ie overeen met orgels zoals je die in Nederland vaak onder handen hebt, en hij klinkt naar mijn mening gewoon prima. Anderen gebruiken daarvoor bijvoorbeeld Vollenhove, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar Freiberg.
Voor literatuurspel zoals jij dat definieert, "Bach, tijdgenoten en volgelingen", zou Freiberg wat mij betreft heel geschikt zijn, Velesovo vind ik ook fraai (maar net iets meer gepolijst dan Freiberg) en als groter orgel natuurlijk Zwolle. Cappel heb ik ook, maar gebruik ik weinig (droge akoestiek), Stade lijkt me ook mooi maar die heb ik niet. Het orgel van Stade heeft van zichzelf een stemming die beperkingen meebrengt, maar dat laat zich in Hauptwerk natuurlijk makkelijk oplossen.
Ik heb nu een paar dagen intensief met Ebersmünster gewerkt. Review komt eraan, misschien nog vóór het weekend. Dat was genieten!