Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

1730 Trost, Waltershausen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 okt 2014 22:53

Re: Trost, Waltershausen

Ik denk dat Ron zijn keuze al gemaakt heeft hij heeft daar al 3jaar de tijd voor gehad toch? ;)

Gr Jan

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 08:44

Re: Trost, Waltershausen

Dag Jan,

We wachten af tot Ron zelf een antwoord geeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2014 09:25

Re: Trost, Waltershausen

Hoi Peter

Uiteraard wachten we Ron zijn antwoord af.
Ik vond het alleen grappig dat zo'n topic na 3 jaar ineens weer boven komt drijven.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 09 okt 2014 09:52

Re: Trost, Waltershausen

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat hij in ieder geval nog niet het transeptorgel van de Laurens heeft aangeschaft. ;)
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 okt 2014 10:31

Re: Trost, Waltershausen

Uit eigen waarneming weet ik dat hij Vollenhove, Ste. Maximin en Freiberg ter beschikking heeft. Trouwens, vlgs mij zag ik ook wel opnames van Smecno, maar daar twijfel ik even aan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 10:37

Re: Trost, Waltershausen

Ha Jan,

Het sampleset van het Trostorgel in Waltershausen verdient meer aandacht vind ik. Het is absolute topkwaliteit die nog niet geëvenaard is!?

Ik denk dat de kwaliteit van het set van het transeptorgel uit Rotterdam als het uitgegeven wordt hier niet aan kan tippen.
Aan de andere kant zal dat voor veel mensen geen belemmering zijn om het set tzt aan te schaffen en volop te genieten.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 09 okt 2014 11:03

Re: Trost, Waltershausen

Jij heb Trost toch Peter?
Ik zou het nog wel es willen horen.
Heb veel opnames gehoord, van Hans-André Stam, op dat orgel.
Ik vind het werkelijk prachtig!

Iemand als Ron, die in Dordrecht woont, alwaar een namaak Bach-orgel staat, die zou toch i.i.g. de virtuele Trost moeten hebben, een orgel waar Bach zelf nog op speelde. :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 11:17

Re: Trost, Waltershausen

Ha Kees,

Klopt, ik heb het set van Trost.

Zoals ik al schreef: Topkwaliteit! Zeer genieten, je bent welkom.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 09 okt 2014 11:34

Re: Trost, Waltershausen

Hoi Peter

Dit is een set waarvan ik denk die moet ik ooit eens aanschaffen. De prijs is helaas best wel hoog. Jammer dat hij ook niet surround is.
Hoe ervaar jij de akoestiek is hij niet te droog?

Groet Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 okt 2014 12:01

Re: Trost, Waltershausen

Kees Hoekman schreef:een orgel waar Bach zelf nog op speelde. :roll:

Bach heeft op het Trost orgel in Altenburg gespeeld.
http://www.cms.residenzschloss-altenburg.de/index.php/trost-orgel.html

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 12:09

Re: Trost, Waltershausen

Dag Jan,

Het is inderdaad net als de meeste sets van Organ Art Media geen surround set.

In mijn Hauptwerkopstelling gebruik ik nooit de surround weergave. Dit heeft te maken met de speakers die van zichzelf al een ruimtelijke weergave geven ;) . Voor presentatie kan ik wel surround weergeven.

Met een mixdown is wel een "surround" weergave te maken.

Ik ervaar de set zeker niet als droog. De akoestiek in de kerk zelf is 2,5 seconde wat natuurlijk een andere beleving geeft dan de Domkerk in Utrecht of de Laurens in Rotterdam.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 okt 2014 12:20

Re: Trost, Waltershausen

Leuk .. een opleving (als het maar geen oprisping wordt ;) ) van een drie jaar oude topic!

Ik denk dat ik me bij een keuze weer helemaal moet herorienteren, er is inmiddels zoveel nieuws bijgekomen.
Trost heb ik nog niet kunnen aanschaffen, maar schrale Trost .. uh troost, er zijn voldoende opnames beschikbaar.
Vollenhove heb ik, Maximin inmiddels ook en zijn mooi ...maar ik blijf zeggen "Trost doet me gewoon wat" .. de rijke schakering aan 8voeten, de warme heldere klank. Kwestie van gevoel.
Het ontbreken van galm vind ik juist geen probleem ... die sets met overmatige galm zijn voldoende aanwezig.
Het maakt Trost juist voor mij zo aantrekkelijk en apart. En voor studiedoeleinden (mocht ik daar weer tijd voor krijgen) uitermate geschikt.

Inmiddels zit het eraan te komen dat mn digitale vriend weer gaat verhuizen ...
Hopend op een "wat ruimer in mn tijd zittende" toekomst.... overigens spelen doe ik nog steeds met veel plezier! :)

Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 09 okt 2014 12:30

Re: Trost, Waltershausen

Overigens op Maximin speel ik ook met veel plezier, maar vaak met "kleine registraties, omdat ik de tongwerken wel heel erg fors vind.
Hier een enkele opname ...

https://www.youtube.com/watch?v=lMpMGI6 ... EWDFdnMeUg
https://www.youtube.com/watch?v=c3iCmu9 ... EWDFdnMeUg

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 12:39

Re: Trost, Waltershausen

RonD schreef:Het maakt Trost juist voor mij zo aantrekkelijk en apart. En voor studiedoeleinden (mocht ik daar weer tijd voor krijgen) uitermate geschikt.
Ron


Voor de kleine registraties heel mooi, maar ook een plenum indrukwekkend.

Ik speel op het ogenblik:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 09 okt 2014 13:18

Re: Trost, Waltershausen

Ik heb zelf ook (vaak) naar dit orgel gekeken. Ik vind hem prachtig en heel karakterestiek om te horen (als ik hem beluister op Youtube), maar de prijs valt me niet erg mee en ik weet niet hoe goed de kwaliteit is t.o.v. nieuwere sets.
De tremulant zal minder mooi zijn dan bij opgenomen sets (al gebruik ik de tremulant weinig, als ik hem gebruik moet hij mooi zijn)

Verder hou ik wel van een beetje akoestiek. (ik merk toch dat sets met te weinig akoestiek mij sneller gaan vervelen).

Als het 2 klaviers Schnitger orgel uitkomt, ga ik me weer oriënteren op Noord Duitse barok orgels.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 09 okt 2014 14:10

Re: Trost, Waltershausen

Dag Karel,

Volgens mij is er nog geen set dat qua kwaliteit het sampleset van Trost benaderd, al komt Tholen een heel eind.( Dit is wel een heel ander instrument en surround opgenomen.)

Over de tremulanten een citaat van de site van de bouwer:

Aufnahmetechnik
Das Instrument wurde im Juli/August 2008 mit 48 kHz, 24 Bit, in Multikanaltechnik für Hauptwerk 3 mit mehreren Nachhall-Antworten für kurze, mittlere und lange Tondauern aufgenommen (sog. Multi-Release-Technik von OrganART).
Alle Manual-Zungenregister, sowie das komplette Oberwerk wurden von OrganART erstmalig mit allen originalen Tremulanten-Klängen aufgenommen.


Zoals ik eerder schreef geeft de 2,5 seconden akoestiek van de kerk in Waltershausen zeker geen beleving van een "droog" set.

Als je in de buurt bent kom je maar eens spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 09 okt 2014 23:22

Re: Trost, Waltershausen

Het is natuurlijk volkomen NIET stijlgetrouw, maar ik doe soms weleens wat extra galm bij dit type samplesets....
En dat kan dan zowel in de bestaande weergavekanalen als in een stel extra "surround" kanalen.

Mits je het niet overdrijft, kan het voor sommige omstandigheden cq te spelen repertoire net ietsje meerwaarde hebben.

Met 1 klik kan je het weer weghalen...(Reaper).

Leuk, dat ook dit soort fraaie samplesets hier weer eens wat aandacht krijgen.

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 10 okt 2014 16:53

Re: Trost, Waltershausen

Karel van Ingen schreef:Ik heb zelf ook (vaak) naar dit orgel gekeken. Ik vind hem prachtig en heel karakterestiek om te horen (als ik hem beluister op Youtube), maar de prijs valt me niet erg mee en ik weet niet hoe goed de kwaliteit is t.o.v. nieuwere sets.
De tremulant zal minder mooi zijn dan bij opgenomen sets (al gebruik ik de tremulant weinig, als ik hem gebruik moet hij mooi zijn)

Verder hou ik wel van een beetje akoestiek. (ik merk toch dat sets met te weinig akoestiek mij sneller gaan vervelen).

Als het 2 klaviers Schnitger orgel uitkomt, ga ik me weer oriënteren op Noord Duitse barok orgels.

Groetjes,
Karel



Het 2-klav. AS orgel komt inderdaad spoedig uit.
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com