Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1980 Grenzing, St Pierre Ménestérol

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
9
45%
Tevreden, aanbevolen.
7
35%
Neutraal
1
5%
Ontevreden, spijt van aankoop.
3
15%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 20

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 apr 2012 17:02

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Wellicht is dit ook iets om op de PCorgan website te vermelden?? Alleen als anderen mijn ontdekking ook kunnen beamen.....
Sinds vorige week donderdagavond staat op http://www.pcorgan.com/SampleSets1980Menesterol.html :
Het windmodel (alleen beschikbaar in Hauptwerk Advanced buiten V.S.) staat vrij 'soepel' (of juist strak, het is maar hoe je het bekijkt) afgesteld: Soms merk je dat het orgel wind te kort komt. Via het menu 'Organ / Organ preferences / Wind supply model' kun je desgewenst de invloed van het windmodel verminderen.


Mijn mening is bovendien, dat de dry samples veel beter in de ruimte staan en ook een mooiere links-rechts spreiding hebben. Maar dat terzijde.
Ik vind de 'kracht van Hauptwerk' juist de 'opgenomen nagalm', ik heb persoonlijk niet zoveel met 'nep nagalm'.

Dus de oplossing voor surround-gebruikers: windmodel uitschakelen!!
Dat is wel erg rigoreus, ik vind het windmodel juist heel mooi.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 02 apr 2012 17:54

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

WiBo schreef:Freiberg te windgevoelig ? "Vol" is niet altijd "alles"
Ik citeer hieronder uit de bespreking van St. Maximim:

De aard van de windvoorziening brengt met zich mee dat men echt zo weinig mogelijk registers moet trekken, anders komt het orgel in ademnood. Alles wat niet echt nodig is (maar wel wind verbruikt) moet dicht blijven! Daar merk je dus dat je op een virtueel orgel speelt: waar de echte Isnard door het gebruik van teveel onnodige registers zou gaan hijgen, speelt de virtuele Isnard probleemloos door... (DS)
Niet geheel met jou eens.

Van Bach is bekend, dat hij van een krachtig plenum hield, ook de 32' Untersatz in het pedaal. Hij was gecharmeerd van de Silbermans/Hildebrandts.
En het Duits plenum is geheel anders dan het Franse. Daarom de volledige alina van Dick's review over St. Maximim:

Belangrijk is om te beginnen dat de Fransen niet een maar twee soorten plenum kenden: het tongwerkenplenum (Grand Jeu) en het mixturenplenum (Plein Jeu). Het Grand Jeu is het krachtigste plenum, vurig en extravert. Tongwerken en Cornets bepalen de klank, andere registers komen er nauwelijks aan te pas. Het Plein Jeu omvat het volledige prestantenkoor tot en met de mixturen (Fourniture, Cymbale). Omdat de prestanten mild van klank zijn, klinkt deze plenumvorm voornaam en deftig. In de Franse traditie trekt men tongwerken en mixturen niet samen! De aard van de windvoorziening brengt met zich mee dat men echt zo weinig mogelijk registers moet trekken, anders komt het orgel in ademnood. Alles wat niet echt nodig is (maar wel wind verbruikt) moet dicht blijven! Daar merk je dus dat je op een virtueel orgel speelt: waar de echte Isnard door het gebruik van teveel onnodige registers zou gaan hijgen, speelt de virtuele Isnard probleemloos door...

Of te wel: het Duitse mixturen plenum kan volop aangevuld worden met tongwerken.

Ik heb de afgelopen jaren de grote en kleinere Silbermans live gehoord, ook de Petrikirche en heb ook diverse Cd's. Daar is dat probleem niet te horen. Ik blijf erbij dat het windmodel van de virtuele Petrikirche niet correct is en de balgen "groter" moet zijn.
Het is te kort door de bocht om het windmodel dan maar uit te zetten, je mist een dimensie van Hauptwerk. Dat ben ik met Gert eens.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 apr 2012 18:42

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Ja, maar vlgs mij zegt Wim ook niet dat er geen tongwerken in mogen. Doch, niet meer dan nodig.
Zie ook mijn eerdere opmerking.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 02 apr 2012 19:23

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Even voor alle duidelijkheid: ik vind het fenomeen windmodel juist zeer prijzenswaardig, en gebruik het ook altijd......!!

Maar: - en ik heb nog niet het tegendeel gehoord - het lijkt er dus op, dat in de MEN. surround versie, gewoon een fout zit, omdat de balgen gewoon binenn enkele seconden leeglopen...!!

ALs dit werkelijk zo is, ( heb het alleen nog bij 1 installatie kunnen zien), da, ja alleen DAN, kan je alleen nog het windmodel uitzetten natuurlijk!

Liefst zou ik horen, dat het bij anderen WEL goed werkt, dus dat Jiri geen fout heeft gemaakt..... Dus graag reakties daarover!!

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 02 apr 2012 19:45

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

wat mij opvalt als ik het pedaal register Flute 4 solo gebruikt, dan is het van C laag tot en met B

een geheel ander geluid dan het daarop vogend octaaf.

is net een soort bas discant verhouding :?:

terwijl dit niet zo is, ligt dit aan de gebruikte materiaalen in het echte orgel? bv het laag van hout, en dan overgang naar orgelmetaal??

het viel me op, iemand hier een verklaring voor?


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 02 apr 2012 19:52

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

omdat de balgen gewoon binenn enkele seconden leeglopen...!!
Bij mij is dat niet het geval. Al mijn voorbeelden heb ik opgenomen met windmodel op 100% en Surround versie (het rear-knaal heb ik niet opgenomen). Het windmodel is nadrukkelijk aanwezig, maar echt FOUT vind ik het niet.

Lia

Berichten: 82

Geregistreerd: 22 feb 2011 19:30

Woonplaats: Schiedam

Bericht 02 apr 2012 20:03

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Geert schreef:ALs dit werkelijk zo is, ( heb het alleen nog bij 1 installatie kunnen zien), da, ja alleen DAN, kan je alleen nog het windmodel uitzetten natuurlijk!

Dan hoef je het windmodel nog niet uit te zetten, maar kun je het op 50% of lager zetten.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 03 apr 2012 09:10

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Gert schreef;

Ik vind de 'kracht van Hauptwerk' juist de 'opgenomen nagalm', ik heb persoonlijk niet zoveel met 'nep nagalm'.

Mijn orgel staat in een verbouwde garage en dat is een" moeilijke omgeving "voor een orgel. Sommige lage tonen
gaan bij bepaalde freq.daar dreunen. Met een programma als reaper is dat makkelijk te corrigeren.
Ik kan nu samples met de originele galm gebruiken, maar ook zo nodig met gebruik van zo als je noemt "nep nagalm"
Een uitkomst!!

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 04 apr 2012 20:57

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Hoi Tammo,

Ik heb geprobeerd het wegvallen van het geluid na te bootsen, met zowel alle registers als alle vingers en dan breder dan breed gespeeld krijgt de luchtvoorziening het zwaar, maar wegvallen doet ie net niet. Kijk anders tijdens het spelen is op dit scherm, misschien kun je gevisualiseerd krijgen wat er gebeurd

Het geluid valt wel weg als ik van de 4 balgen er 1 of meer uitzet.
Heb je ze wel allen " ON" staan (" gele balletje aan" ) zoals in de bijlage ?



H.gr.
WiBo
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 apr 2012 21:07

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Hallo Wibo,

Vanmorgen nog wat uitgeprobeerd. Moist-surround geladen.
DE lampjes staan aan.Alle vier.
Met vol werk en een paar koppelingen via master couplers komt hij overduidelijk te kort.
Met het uitzetten van het windmodel gaat het goed, maar is minder mooi.
Ik heb het windmodel ook teruggebracht van 100 tot 35 ! En dan gaat het net.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 apr 2012 21:18

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

het lijkt wel of 3 balgen zich netjes vullen, maar dat er een te groot verschil tussen leeg-vullen zit
3 balgen lopen netjes ,

zal wel een software matige overweging afstelling geweest zijn


groeten


jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 04 apr 2012 21:43

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Tammo, kan het zijn dat je "sub" en "super-koppels" zelf in HW4 hebt gecreerd? Dus 16- en 4-voets koppels ?
Ik lees over koppelingen via master couplers waarbij hij overduidelijk te kort komt.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn :roll:

WiBo

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 04 apr 2012 22:02

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

WiBo schreef:Tammo, kan het zijn dat je "sub" en "super-koppels" zelf in HW4 hebt gecreerd? Dus 16- en 4-voets koppels ?
Ik lees over koppelingen via master couplers waarbij hij overduidelijk te kort komt.
Dat zou een goede verklaring kunnen zijn :roll:

WiBo



Dat klopt. Maar in hoeverre speelt polyphoni een rol?
Staat bij mij net als Hereford op ruim 3000

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 05 apr 2012 12:46

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Opgelost....
Originele (of virtuele) 16- en 4voets koppels vergroten het aantal sprekende pijpen behoorlijk en stellen inderdaad hogere eisen aan de Polyfonie. De polyfonie in HW, in jouw geval ergens rond de 3000, is de waarde die je PC technisch gezien aankan. Zeg maar het optellen van alle verschillende WAV-jes.

Op basis van het gedrag van het virtuele orgel kun je verwachten dat het echte orgel ook in ademnood komt als er in de praktijk dermate veel pijpen tegelijk moeten klinken. Het orgel, en met name de windvoorziening, is hier eenvoudig niet op geconstrueerd.

In tegenstelling tot de kleinere en grotere orgels die door de bouwer zelf van dit type koppels zijn voorzien. Denk aan Wildervanck, Doksy-Rieger, Laeken (Brussel) of Caen.

De oplossing is - of de koppels weglaten, - of het effect van het windmodel verminderen of uitzetten. Deze keus hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeur en/of behoefte aan originaliteit. Kortom, een luxe-probleem van de Advanced-versie... :roll:

Groeten uit Nunspeet,
WiBo

Berichten: 509

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:44

Woonplaats: Putten

Bericht 05 apr 2012 13:10

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Wibo, bedankt.
ja ,je kunt natuurlijk voor zo'n leuke prijs en mooi orgel niet het onderste uit de kan verlangen.
Maar ik weet niet hoe het zit met grotere orgels van Jiri.
Dan heb je waarschijnlijk wel minder behoefte aan die koppels, maar het zou toch moeten kunnen.

Tammo
Windows 10 home. Intel (R) Core ( TMi7-6800K CPU @3,40Hz 3,40Hz, RAM 48 GB. 64bits
Geluidskaart: Presonus Studio 1824c , Galm: Lexicon MX 300.
speakers; 2 sets ADAM T8V, orgel 3 klaviers domus 1332
Avatar gebruiker

Berichten: 67

Geregistreerd: 16 feb 2011 14:10

Woonplaats: Rijssen

Bericht 10 apr 2012 09:33

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Sinds afgelopen donderdag heb ik Menesterol in huis.
Ik vond de order afhandeling prettig en snel verlopen. Erg handig dat je het ook direct kunt down loaden. Jammer dat ik een eerder nietbetaalde order niet alsnog kon betalen. En ook niet kon cancelen. (Als je niet betaald wordt hij automatisch na een paardagen gecanceld)

Het betreft mijn eerste gekochte sampleset. En ik gebruik nog de free versie van hauptwerk.
Ik kan menestrol goed spelen ook wet. Dan zet ik de geluiden van het mechaniek uit en sommige registers laad ik mono.

Wat mij opviel aan dit sampleset:
Zoals al vermeld de Tremulant is niet fijn. Ook na de update van Juri niet. Volgens mij is er met die update niets gewijzigd.
De Posaunne 16 van het pendaal is in de Moiste versie erg zagt. (heb ik nog maar 1x geprobeerd.)
In de dry versie geeft de Posaunne 16 van het Pedaal een vreemde resonantie bij de 2e F van het PD. (Kan dat liggen aan mijn goedkope USB geluidskaart?) Als ik Flute 8 Pedaal gebruik dan treed het zelfde op bij de laage F.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 apr 2012 10:32

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Nou Geert, je zult wel snel naar de advanced version overgaan, denk ik zo...Dan kan je dus die Posaune wat opschroeven - ik heb hem wel 6 dB verhoogd; ik houd nu eenmaal van een pedaal dat nog steeds de baas is over het volle werk.... :mrgreen: .

Die pieken in het laag; in eerste instantie lijkt het dus een akoestisch probleem, omdat het dus bij 1 frekwentie is ( rond de 90 Hz ofzo), wat kan optreden als je toevallig een sterke "afstemming" van je ruimte hebt op die frekwentie.

Maar zelf heb ik ook gekonstateerd dat ik daar wat moest terugnemen bij koptelefoongebruik. Helaas dus niet mogelijk in de basic version. En naar ik meen, ondersteunt de basic ook geen HW naar VST link om nog iets in een sequencer te doen.

Ik vergelijk deze set veel met de Anloo, en dan vind ik de tremulant van Menesterol net iets meer geslaagd. Verder is het nmm heel interessant om die twee orgelkarakters af te wisselen; allebei erg mooi.....

HG

Geert ( uit Ermelo)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 10 apr 2012 10:50

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Die slag van de tremulant van Anloo kun je aanpassen, door in de odf de getallen aan te passen, 't zijn er twee.
Gewoon de speed wat omlaag.
Vraag me niet dit uit te leggen, ik kan het zelf amper... :oops:
Met dank aan Anton is het echter wel gelukt 8-)

Ik denk nu net, Jiri heeft dit wellicht dicht getimmerd, dus dan moet je het per register aanpassen, moniken werk, maar vandaag is het toch geen weer om de deur uit te gaan... :cry:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 30 apr 2012 20:00

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Beste foralen,

sinds vrijdag de 13de aan de slag met Menesterol. Ik heb er spijt van. Op mijn oude pedaal harmonium bleef de speeltijd beperkt, op dit moment kost het me meer uren dan mij (en de buren) lief is. Gewoonweg fantastisch.

Ik hauptwerk nu eigenlijk pas een paar maanden en sinds Menesterol ben ik tevreden. Helaas ben ik met wat gratis sets begonnen en daarna Anloo gekocht. Ik zou zeggen, in de opstartvolgorde voor verse hauptwerkers, Anloo eruit en Menesterol erin. Lekker barok, beide klavieren goed tegen elkaar uit te spelen, en een leuke set registers op het pedaal. Ik kan je verklappen dat ik weer aan het studeren geslagen ben, opnieuw nieuwe muziek van blad erbij gepakt, en opnieuw de kleintjes van Bach ga doen, waarvan ik de meeste al meer dan 25 jaar niet gespeeld heb en daarvoor alleen voor de lessen doorgeworsteld ben en er dus nooit goed ingezeten heeft.

Ik hoor mensen dat Menestrreol een tussendoortje is. Nou, ik geef toe, op mijn computer nog geen dure samplesets, dus misschien dat dat de reden is dat ik Menesterol zo fantastisch vindt. Voorlopig kan ik hiemee uit de voeten.

En nu maar hopen dat ze bij de volgende mediche check niet naast mijn cholesterol ook mijn menesterol gaan meten, want waarschijnlijk moet ik dat op dieet. :lol:
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 20:09

Re: 1980 Grenzing, Ménestérol 22/2+P

Hoi Boudewijn,

zelfs ik (als zeg maar 5 dubbel tremulant 8,4,3 gebruiker incl kaars verlichting)

pakt toch regelmatig Menestrol, het is een sample set dat iets uitdagends heeft.

veel speel plezier

gr
Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 09 nov 2012 13:07

Stem: 1980 Grenzing, St Pierre Ménestérol

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem.

Zie voor meer info over deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1980Menesterol.html
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com