Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
10
56%
Tevreden, aanbevolen.
4
22%
Neutraal
4
22%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 18

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 17 maart 2011 21:13

1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1686Vollenhove.html voor:
    - Impressie van mij
    - Schermvoorbeelden
    - Opnames van Anton Doornhein
    - Foto's
    - Google locatie
    - Links
Wat is jouw mening over deze sampleset?

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 maart 2011 00:20

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

ben sinds 4 maanden in het bezit van deze sampleset.

de kwaliteit is erg goed, totaal geen ruis, schone sample's zeg maar.

heb wel de cimbel en de mixtuur iets zachter gezet was bij mij thuis erg overheersend.

ondanks dat het een 100% barok orgel is, kan je er zeker ook zelfs romantische stukken op kwijt.

afgelopen zaterdag kocht ik een cd van johan bredewout die bespeeld dit orgel, en dan hoor je wel verschil. op de cd zijn alle stemmen veel milder, en smelten beter samen.

maar ik moet zeggen weet niet wat de opname positie van de cd is geweest en wat er aan geprutst is, het lijkt me dat er meer nagalm te beluisteren is op de cd.

Heb dit orgel nooit in live gehoord, dus ik weet totaal niet of de sample set hier een getrouwe kopie van is.

echter de sample set los van de cd is 100% oke, blijft uitnodigen tot spelen

groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 18 maart 2011 08:26

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

De samplesets van Vollenhove valt me zeker niet tegen. Normaal is het zo dat als ik na een tijdje weer over stap op Kampen, ik Kampen vele malen mooier vind. Dat had ik bij Vollenhove niet!

Maar persoonlijk vind ik het niet een orgel wat je als enige sampleset moet nemen. Dat heb ik bij Kampen wel. Je kunt Kampen als beginnende HW-er tijden lang gebruiken en dan nog onder de indruk blijven van de mooie klanken, die dit orgel kan voorbrengen.

De opname van Vollenhove is naar mijn mening wel beter dan die van Kampen en ook van Anloo, maar dat kan ook persoonlijk zijn.

Groet Lubbert

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 18 maart 2011 15:19

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Hoi,

Grappig ik heb het juist precies omgekeerd. Kampen is leuk als tussendoortje, maar op Vollenhove val ik veel terug. Voordeel van Kampen is wel dat je ook wat romantischer kan spelen dan Vollenhove. Vollenhove is voor mij samen met Metz de aanleiding geweest om met Hauptwerk te gaan starten. Trouwens als ik echt romatisch wil spelen pak ik of Metz of Sauer (afhankelijk van de componist).
Vollenhove is een bijzonder geschikt voor studie (en dat heb ik hard nodig). Kampen daarentegen vanwege de enorme nagalm veel minder. Vollenhove is een orgel waarbij iedere fout echt goed hoorbaar is.

Blijft toch altijd leuk om de verschillende ervaringen over een sampleset te lezen en hoe verschillend deze kunnen zijn.

Mvg,
Paul Haagsma.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 maart 2011 16:02

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Grappig ik heb het juist precies omgekeerd.

In deze discussie wordt tenminste wel duidelijk dat het goed is om een sampleset te [i]ervaren[i] voor je er 1000 euro aan uitgeeft.
De beleving van het ene of het andere set kan érg variëren.
(Zelf heb ik ooit ook Kampen gekocht, helaas...)

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 maart 2011 16:04

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Blijft toch altijd leuk om de verschillende ervaringen over een sampleset te lezen en hoe verschillend deze kunnen zijn.

Geweldig toch?

Hauptwerk wordt vaak door niet-kenners "geassocieerd met Kampen".
"Oh, hauptwerk is toch dat systeem waar je de Bovenkerk op kunt spelen?".

Op een ander forum gaf iemand te kennen, dat hij vooral door de lange nagalm (waar HIJ dus niet zo content mee was) er tegenaan zat te hikken om met Hauptwerk te beginnen.
.....en dat is nu net het geweldige van hauptwerk, heb ik hem geantwoord.
Staat op een dag je "Kamperpet" op, dan "speel je Kampen";
Staat op een andere dag je "Anloomuts" op, dan "speel je Anloo"
en heb je op een dag er helemaal geen hoge pet meer van op, dan "pak je het huisorgeltje Prib". Nogmaals, geweldig toch. 8-)
Gr. Ron

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 18 maart 2011 16:51

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Ik vind dit een echt topset vooral als je bedenkt dat dit set al in 2007 uigebracht is,ik heb dit sampelset al een paar jaar en heb er geen seconde spijt van gehad.
schitterende tongwerken heldere vulstemmen,warme fluiten wat wil je nog meer,met name de bazuin 16 wil ik apart benoemen mooi donker en knorrig(knol-lig :D hij klinkt een beetje het zelfde als de bazuin 16 van het knol orgel uit Hasselt).
Dit sampelset is dichterbij opgenomen dan die cd van Johan Bredewout die Jan Wim net gekocht (ik heb hem ook)heeft,daar hoor je dus meer ruimte in en dan mengen de register ook mooier,daarom heb ik ook wat meer galm bij het rugwerk gedaan en die komt van achter mij vandaan door twee rear speakers,dus het pure rugwerk geluid naast het orgel door twee zuilen en dan gemixt met wat meer galm en delay naar achteren gestuurd en nu klinkt het veel breder en dieper.
Het echte orgel ken ik ook vrij goed en ik moet zeggen dat het een zeer goede opname is van organ art,ook de verhouding van de ruimte en het orgel,het blijft helder en doorzichtig,samen met het bovenkerk sampelset heb ik hier heel veel orgel plezier aan en daar gaat het voornamelijk toch om!
ps:moet je eens luisteren en zien hoe dit barok orgel kan klinken.
http://www.youtube.com/watch?v=GwdzZdc66eo

Gr,
Lub

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 02 jul 2011 12:41

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Ik heb de set diverse malen bespeeld en opnames beluisterd. Het is een kwaliteitset. Wat betreft de vergelijking met de Cd-opname. Ik heb deze cd ook. Opnames van Hauptwerk klinken over het algemeen niet als en cd, omdat de samples dichter bij zijn opgenomen, daardoor mengen de registers minder, en klinkt het orgel wat scherper. Natuurlijk zal er ook gefilterd zijn, waardoor de klank wat anders is.

Daarnaast heb ik het idee dat zowiezo het mengen van de verschillende stemmen het lastigste punt is voor Hauptwerk. Een plenum van Hauptwerk zal altijd anders zijn, dan een plenum van het echte orgel, ook zal zou je dezelfde microfoons op dezelfde afstand gebruiken.

Om dit te verbeteren zouden van alle mogelijke plenums samples gemaakt moeten worden. Dat gaat veel geheugen kosten en ik weet toch niet of het hetzelde resultaat geeft.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 17 aug 2011 16:00

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Ik ben erg geinteresseerd in de set van Vollenhove.
Wil graag op mijn (tweeklaviers) speeltafel een goed bruikbare barokset.
In gedachten twijfel ik tussen Vollenhove en Freiberg.
Zijn er mensen die beide sets hebben en een voorkeur of oordeel hebben?
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 17 aug 2011 16:51

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Hoi Jaco,

Ik ben een uitermate tevreden gebruiker van Freiberg, ik vond en vind de "oude" versie al geweldig, maar die nieuwe nog net wat meer.
Ik kan niet in surround, dus daar heb ik geen oordeel over.
Wel heb ik nog één wens en dat is ooit Vollenhove erbíj.... :P

Freiberg kun je rustig kopen, het is zelfs mijn op de vaste registerschakelaars voorgeprogrammeerde set.
Mijn voorkeur is de diffuusversie voor het meeste, doch bij kleine registraties is de direct een enkele keer mooier.
Probeer bij iemand te gaan luisteren of luister via Contrebombarde, maar daar weet je nooit wat men met de files heeft gedaan.

Groet,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 18 aug 2011 16:52

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Was ik laatst in Vollenhoven om mijn Hoffrichter MS 3 console op te halen bij HS muziek.
Op de terugweg,op een door de weekse dag kwam ik het bordje tegen met de annonce -KERK OPEN + ORGELSPEL -.
Dus stoppen en van de gelegen gebruik maken om alles met eigen ogen en oren te ondergaan.
Uiterst hartelijke ontvangen en persoonlijk rond geleid door deze prachtig gerestaureerde kerk .
Op de achtergrond inderdaad met` ORGELSPEL"Ik vroeg me af of ik nou het werkelijke orgel hoorde? _
Toen kwam de aap uit de mouw het was een cd. De speakers stonden op de orgel galerij en in eerste instantie leek het geluid ook van het orgel te komen,\. Het repertoire was me ook iets te romantisch van smaak op dit toch barockke orgel.Was al lange tijd gechameerd van de demo,s op de site van OAM.Dus the real test viel helaas in het water,alhoewel nog steeds de sample op mijn verlang lijst heb staan.
Als goed makertje mochten we de spiltrap naar het orgel bestijgen om met eigen ogen de speeltafel en pedalen te aanschouwen.Trekkers borstwerk achter je en dus rechtstreeks hierop, dat zal even wennen zijn,hoezo touch screen??
Denk wel dat ik zal overgaan tot aanschaf,maar alles op zijn tijd.In ieder geval een leuke middag.
grt cees

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 aug 2011 17:18

Re: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove, Nederland

Dag Jaco,
Ik heb beide sets.
Freiberg gebruik ik veel vaker dan Vollenhove, maar dat zegt niet alles.

- Op speakers vind ik Freiberg mooier dan Vollenhove
- Via hoofdtelefoon vind ik, denk ik, Vollenhove iets mooier, hoewel, ik twijfel, de afzonderlijke stemmen zijn bij Freiberg super gedetailleerd
- Op Vollenhove vind ik het 'volle werk' beter klinken
- Freiberg klinkt 'barokker' dan Vollenhove, Vollenhove kun je meer muziek op kwijt
lastig...
grt
grt

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 nov 2012 16:57

Stem: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Zie voor deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1686Vollenhove.html
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 20 nov 2012 10:33

Re: Stem: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove

Zouden zij die 'Neutraal' hebben gestemd mij de reden aan kunnen/willen geven ? Als je het niet openbaar wil doen mag dat ook via een pb-tje. De reden waarom ik dit vraag is dat Vollenhove op m'n verlanglijstje staat.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 370

Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54

Woonplaats: Belgrado

Bericht 15 dec 2012 04:49

Re: Stem: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove

undix schreef:Zouden zij die 'Neutraal' hebben gestemd mij de reden aan kunnen/willen geven ? Als je het niet openbaar wil doen mag dat ook via een pb-tje. De reden waarom ik dit vraag is dat Vollenhove op m'n verlanglijstje staat.


Vollenhove was een van mijn eerste HW3 sets. Ik heb spoedig de extensie versie gekocht, met de Bourdon 16' en Vox Humana en Roerfluit op het HW.

Wat ik mooi vind:
De HW registers, behalve the mixturen die ik te fel vind.
De Bourdon 8' is schitterend, alsmede de 4' en 2' fluiten, en de Cornet. De Vox Humana is ook bijzonder fraai. De Trompet mengt goed in de klank.

Op het Rugwerk vind ik vooral de Dulciaan erg mooi; herinnert me veel aan die van de Aa-Kerk in Groningen.
De Fluit 4' is ook erg fraai.

Wat ik midner leuk vind:
(en die is vanwege de geschiedenis van het orgel)
het klank karakter van het HW is meer 17e eeuw, terwijl die van het RW echt 18e eeuws is, en dat verschil zit me soms een beetje dwars. Het HW is de hoofdbron van muzikale inspiratie.

Het orgel is erg geschikt voor kleinere en fijnere en simpele werken, wat registraties betreft, en voor improviseren, en zeer geschikt voor koraal voorspelen.

Het plenum vind ik beetje fel. Daarom gebruik ik dit orgel niet altijd voor grotere werken.
Het pedaal past er behoorlijk goed bij, ook al is het 19e eeuws.

Ik heb ook de Freiberg set, en voor 18e eeuwse Barok muziek is het ideaal, voor Bach, voor koraal voorspelen, enz. Maar de klank is 18e eeuws, terwijl Vollenhove's HW meer 17e eeuws klinkt en voor bepaalde Hollandse muziek erg geschikt is (Sweelinck, van Noordt, enz.).

Voor neo-barok muziek uit de 20ste eeuw is Vollenhove dunkt me erg geschikt.

Toen Vollenhove uitkwam, was er nog maar weinig orgel keuze. Of ik het vandaag zou kopen: dat blijft nog de vraag. Hangt van mijn muziek keuze af. Zou liever bv. Leiden's Hooglandse kerk orgel als "typisch Hollands" sample hebben. De sample sets van OAM zijn niet de goedkoopste; maar ze zijn de Mercedes Benz van sample sets.

Dus: als je puur 18e eeuws Duiste barok muziek wilt spelen, is Freiberg een zeer goede keuze. Freiberg is droger dan Vollenhove. Trost is nog beter/groter/droger, maar dat is tevens meer geld. De sample sets van Sonus Paradisi zijn wel een stuk beter geworden over de jaren. Dat wel.

Vollenhove is zeer geschikt voor muziek van bv. Abraham van den Kerkchoven (vanwege de 17e eeuse Cornet), en ook wel voor Engelse barok orgel muziek, alhoewel de Trompet geen "Trompette" is.

Eind konklusie: Vollenhove is een heel mooi set, maar je moet er wel de passende muziek op spelen (dit geld voor elk orgel vanzelf), en dan zal het inspirerend blijven.

Hopelijk help dit.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 15 dec 2012 20:24

Re: Stem: 1686/1720 Bosch/ F.C. Schnitger, Vollenhove

Bedankt voor je uitgebreide commentaar, Adri!
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com