Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
22
69%
Tevreden, aanbevolen.
8
25%
Neutraal
1
3%
Ontevreden, spijt van aankoop.
1
3%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 32

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 16 aug 2011 12:33

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

okay dank voor je antwoord.
Nog een vraag.
Wat is beter versie twee over versie 1 installeren.
Of eerst versie 1 verwijderen?

Hoor het graag.

Groet,

Martin

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 aug 2011 13:31

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Dat hangt er van af of je nog combinatiesets hebt die je wilt bewaren. Als je versie 2 over versie 1 heen zet, blijven de combinatiesets van versie 1 bewaard en kun je die importeren in versie 2. Je moet dan wel na het installeren van versie 2 en het importeren van de combinatiesets nog even de ODF van Caen Wet deïnstalleren. Versie 2 heeft namelijk geen Wet-versie, dus die ODF werkt dan niet meer.

Als je geen combinatiesets hebt die je wilt bewaren, is het het beste om eerst versie 1 volledig te verwijderen. Dan weet je zeker dat er geen resten van versie 1 op je computer achterblijven.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 16 aug 2011 16:39

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Okay bedankt voor je antwoord.

De combinatiesets wil ik wel graag bewaren dus dan wordt het versie 2 over 1 installeren.
In welke map kan ik de odf van versie 1 vinden om die te verwijderen?
Bedoel je dat er geen ODF file van wet versie 2 is. Of is er helemaal geen wet versie van versie 2?

Groet,

Martin

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 16 aug 2011 21:31

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Verwijderen van de odf van versie 1 gaat via File > Uninstall...

Versie 2 heeft inderdaad geen aparte odf voor de wet-versie. Wil je wet, dan laad je de surround-versie met alleen de front-kanalen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 162

Geregistreerd: 08 maart 2011 08:43

Bericht 27 aug 2011 20:54

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Goedeavond,

Is er al iemand die een vergelijking kan maken tussen Caen 1e versie en Caen 2e versie, volledig en mét surround? Ben wel benieuwd of er naast verbetering ook nog mindere kanten aan zijn.

Groet, Mario

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 sep 2011 01:01

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Voor de mensen die Hauptwerk 4 gebruiken en Caen V2 in hun bezit hebben heb ik een MIDI file ge-upload naar contrebombarde.com Allegro het eerste deel uit de 6e Symphony van Widor:

http://www.contrebombarde.com/concerthall/music/5659

Met vriendelijke groet,

Roland van den Berg

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 sep 2011 10:55

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Gerrit schreef:Caen versie 1 had ook al multireleases, dus dat is niet veranderd. Wat wel veranderd is, is de precisie van de releases. Die is nu veel beter, waardoor de releases veel beter aansluiten op de noot zelf.


Vergeet niet dat er ook een extra release bijgekomen is voor de staccato tonen. Deze is kunstmatig en afgeleid van de vroegere staccato release. Just for Your information.. 8-)

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 03 sep 2011 11:03

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Gerrit schreef:De tweede verbetering betreft de intonatie van de Contrebombarde 32. Deze klinkt nu veel meer als een echte Contrebombarde van Cavaillé-Coll.


Eerlijk gezegd vind ik de Contrebombarde 32' nog altijd niet veel soeps..
Maar over het algemeen kun je zeker stellen dat V2 vele malen beter is dan V1, in ieder geval beter bruikbaar.
Toch blijf ik V1 gebruiken om galm bij toe te voegen, ik heb de indruk dat deze iets helderder klinkt.
en in dat geval heb je toch niets met releases te maken.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 06 sep 2011 14:39

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Roland schreef:
Gerrit schreef:De tweede verbetering betreft de intonatie van de Contrebombarde 32. Deze klinkt nu veel meer als een echte Contrebombarde van Cavaillé-Coll.


Eerlijk gezegd vind ik de Contrebombarde 32' nog altijd niet veel soeps..
Maar over het algemeen kun je zeker stellen dat V2 vele malen beter is dan V1, in ieder geval beter bruikbaar.
Toch blijf ik V1 gebruiken om galm bij toe te voegen, ik heb de indruk dat deze iets helderder klinkt.
en in dat geval heb je toch niets met releases te maken.


Is versie 1 nou op een bepaalde manier naast versie 2 te gebruiken? Ik gebruikte namelijk voorheen versie 1 ook semi-droog geladen met een galm ernaast.

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 07 sep 2011 18:31

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Michael schreef:
Roland schreef:
Gerrit schreef:De tweede verbetering betreft de intonatie van de Contrebombarde 32. Deze klinkt nu veel meer als een echte Contrebombarde van Cavaillé-Coll.


Eerlijk gezegd vind ik de Contrebombarde 32' nog altijd niet veel soeps..
Maar over het algemeen kun je zeker stellen dat V2 vele malen beter is dan V1, in ieder geval beter bruikbaar.
Toch blijf ik V1 gebruiken om galm bij toe te voegen, ik heb de indruk dat deze iets helderder klinkt.
en in dat geval heb je toch niets met releases te maken.


Is versie 1 nou op een bepaalde manier naast versie 2 te gebruiken? Ik gebruikte namelijk voorheen versie 1 ook semi-droog geladen met een galm ernaast.


Dat zal ik eerst even moeten proberen, ik gebruik Caen V1 namelijk op een andere computer..

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 10 sep 2011 22:49

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Michael

In HW4 zijn 4 HW desktop shortcuts beschikbaar, waaronder de de samplesets kan installeren.

Als je nu Caen V1 geinstalleerd heb onder shortcut 1, dan kun je Caen V2 installeren onder shortcut 2
Zie ook pagina 20 van de User manual voor achtergrond informatie

Maw: beiden zijn dus naast elkaar te gebruiken.

Evert-Jan

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 14 sep 2011 18:39

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Evert-Jan schreef:Michael

In HW4 zijn 4 HW desktop shortcuts beschikbaar, waaronder de de samplesets kan installeren.

Als je nu Caen V1 geinstalleerd heb onder shortcut 1, dan kun je Caen V2 installeren onder shortcut 2
Zie ook pagina 20 van de User manual voor achtergrond informatie

Maw: beiden zijn dus naast elkaar te gebruiken.

Evert-Jan


Volgens mij worden samplesets gedeeld over de verschillende HW configs. Heb je Caen V2 geinstalleerd onder alt config 1 dan is deze ook beschikbaar voor de overige configuraties. De verschillende alt configs maken alleen verschil op instelling-niveau. Dus welke registers geladen moeten worden, in welke bit-diepte, audio outputs etc.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 sep 2011 22:35

Re: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen, Frankrijk

Pieter

je hebt gelijk. Ik heb pagina 32 van de user guide nogmaals nagelezen:
The alternate configurations allow you to customize a total of four separate complete sets of Hauptwerk settings, each independent from the other. For example you might want to use the main Hauptwerk configuration for playing through a multi-channel audio system and another (such as 'alt config 1') for playing through headphones.

Het betreft dus alleen configuratie, settings, enz., gebaseerd op dezelfde wav files en de ODF file

Dat wordt dus een van de 2 package files en ODF files aan te passen wil je Caen V1 en V2 naast elkaar gebruiken en dan met een ID boven de 800000 zetten.

Evert-Jan

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 10 nov 2012 16:59

Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten.
Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven.
Laat ook de prijs meewegen in het oordeel.
Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen.

Zie voor deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1885Caen.html

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 08 jan 2013 12:35

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Zeer mooi orgel.Je krijgt weleens de indruk dat het op zo'n Frans orgel zaak is om "willekeurig" hele groepen registers open te trekken en dat het dan fantastisch klinkt. Dat valt nog wel eens tegen: het gaat makkelijk nogal "wollig" klinken als je maar van alles open trekt. Maar ik vind dit orgel op z'n mooist als je per klavier 1-3 registers gebruikt. De kwaliteit van zowat ieder individueel register vind ik indrukwekkend, wat zijn al die klanken boeiend! Dat neemt niet weg dat je heel stevig uit kunt pakken met dit orgel.

De klank is buitengewoon transparant, en is bijna intiem in plaats van dat je de indruk hebt dat je in een gigantisch gebouw speelt (ik gebruik alleen de front samples). Dat geeft dit orgel een bepaalde puurheid, hoewel de ruime akoestiek zeker aanwezig blijkt wanneer je alle toetsen loslaat.

Klein gebrek is dat er voor de Vox Humana geen gesamplede tremulant is, wat me toch wel een must lijkt voor sommige muziek.
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 09 jan 2013 15:43

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Ja, het enige minpuntje van de set. Die tremulant klinkt echt nergens naar. Ik heb zelf de Voix Humaine van Caen vervangen met die van St.Michel-en-Thiérache (mét tremulant). Niet ideaal, want je moet de andere achtvoeten dan zonder tremulant gebruiken anders krijg je een dubbele tremulant op de Voix Humaine. Maar het klinkt wel wat beter. In de demo van St.Michel zit de Voix Humaine ook (met gesampelde tremulant), dus het is enkel een kwestie van samples kopiëren. De demo is niet surround, maar met voicing etc. kom je een heel eind.
Misschien dat Jiri in de toekomst nog eens met een versie 3 komt waarin de Voix Humaine wél met tremulant is gesampled...

Berichten: 61

Geregistreerd: 09 mei 2012 08:51

Woonplaats: Katwijk

Bericht 09 jan 2013 16:32

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

De tremulanten vond ik ook ronduit lelijk. Ik heb de tremulant sensitivity pitch van alle recit ranks op 0% gezet. Klinkt echt véél beter. Het is geen Utrecht kwaliteit maar wel meer dan acceptabel wat mij betreft.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 10 jan 2013 10:44

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Zowel bij Caen als bij Freiberg vind ik de tremulanten niet mooi. (Ik weet niet of dit een SP- ding is). Maar Nu ik Utrecht heb, merk ik dat het ontzettend veel verschil maakt of de tremulanten gesampled zijn of "nagebootst".

Voor de rest is Caen werkelijk prachtig. Omdat alle klavierkoppels aanwezig zijn, kun je makkelijk en zonder kunstgrepen uit de voeten met een 2 klaviers orgel.
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 23 maart 2013 17:16

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Ik heb een stereo-opstelling ( geen surround) en tot voor kort gebruikte ik de rear samples niet. Nu wel, dus zowel front als rear door 2 speakers. Klinkt veel beter! Ruimtelijker, warmer.

Bij andere sample sets volstaan de front samples ruimschoots. Ik denk dat de front samples in het geval van Caen erg dichtbij de pijpen zijn opgenomen en daardoor wat aan de droge kant zijn.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 24 maart 2013 00:08

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Maar daardoor hoor je ook veel beter de specifieke bijgeluiden! En als je geen surround hebt of kunt laden, is een beetje extra galm uit de galmbibliotheek ook zo bijgevoegd. Jiri heeft zelfs impulse responses van Caen ooit ter beschikking gesteld.


HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 aug 2013 19:20

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Ik heb vandaag eens een mailtje naar Jiri gestuurd met de vraag of hij Caen in de toekomst van gesampelde tremulanten wil voorzien. Zijn antwoord" for now, i will not do it, but certainly i will,try in the future"
Dat zou heel mooi zijn want Caen is nog steeds een van de best gelukte Hauptwerk sets en met gesampelde tremulanten zou dat helemaal te gek zijn. Hoop dat het toch binnen afzienbare tijd gaat komen.

Groet Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 aug 2013 10:59

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Ja, goeie aktie, Jan! Toch vind ik de kunstmatige trem van Caen soms goed werken, zeker als je gekoppelde klavieren hebt, en bij een Cor de Nuit van het POS een Fl traverse en Fl Octave van het Recit erbij trekt, met trem, en dan de zwel iets terug.

Het is in elk geval veel beter geslaagd dan bv Anloo, dat ik overigens een prachtset vind.

Je kan ook nog wat stoeien met de settings.

Maar zoals bv Ebersmunster, tsjaaa dat is wel een overweldigend effect als je daar de trem inschakelt op een 8/4/2 GO.....en toch blijft het dan nog steeds minder `sentimenteel`dan op sommige NL orgels.... :oops:

HG

Geert

Berichten: 78

Geregistreerd: 26 apr 2013 13:21

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 aug 2013 21:56

Re: Stem: 1885 Cavaille-Coll, St Etienne, Caen

Nu de nieuwe versie er is (2.5) is dit een top set geworden! De verbeteringen zijn aanzienlijk, een ieder die nog geen update heeft doet zich zelf te kort. Wellicht een leuk Sinterklaas kado?
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com