St Maximin is nog steeds een erg indrukwekkende sample set...
Nu ik HW5 heb, was ik benieuwd wat ik kon bereiken met het windmodel. Bij opnames van dit orgel op YouTube valt het op dat de tongwerken iets ontstemd zijn, wat een mooi zingend effect geeft (zoals in het begin van deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=WlfcuawEUvg&t=678s). Dat effect miste ik totnogtoe in het sample set.
In het voicing scherm kun je nu een heleboel registers tegelijk selecteren. Dat maakt het veel makkelijker om te experimenteren...
Ik ben aan de slag gegaan met "all perspectives: wind supply mod: pitch (pct)", ofwel de invloed van het windmodel op de toonhoogte. Ik heb de tongwerken ingesteld op ongeveer -650%. De chamades (Dessus de Trompette) zelfs op -900%. Daarmee krijg ik bij benadering het effect dat je in bovengenoemde video hoort.
Wat interessant is, is dat je bij deze instellingen niet teveel registers tegelijk open mag trekken, net zoals dat schijnbaar op het echte orgel ook niet aan te raden is. Ik registreer als volgt:
I Cromorne, Trompette, Clairon
II Trompette, Clairon, Cornet, Dessus de Trompette
III Bombarde, 1e Trompette, 2e Trompette, Clairon, Dessus de Trompette
Koppels (I/II, II/III)
Dat geeft genoeg power en volgens mij klopt deze registratie aardig met bovengenoemde video (afgezien van de geluidskwaliteit) en met de voorschriften voor een "Grand Jeu" op een Frans-barok orgel.
Ben benieuwd wat anderen die deze set hebben (Adri?) van dit experiment vinden. Misschien kunnen we dit samen wat verfijnen.