Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Samples Laaden

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 19:04

Samples Laaden

Hi Evert-Jan
Als je van een sample set maar een gedeelte in je computer laadt en je disabled de rest wordt dan toch nog alles geladen
wat er bij die ranks hoort die je wil laaden.? Ik heb het met Rotterdam geprobeerd met enkel de Surround Samples te laden en de rest te disabelen.Waarom ik dit denk is omdat in 10-15 minuten alles al geladen is en als je het hele orgel in 1 computer laadt dan duurt het wel 1 uur als het niet meer is.Dus in verhouding als je de helft van het orgel in 15 minuten laadt klopt er iets niet denk ik.Het klinkt ook niet goed dacht ik. :?
Pete

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 19:17

Re: Samples Laaden

Als je bij de installatie aangeven dat een bepaald register of registers niet wilt laden, dan moet (terwijl die regsisters nog geselecteerd zijn) in het rechterwindow AUDIO ENABLED op "no" gezet worden.
Zie ook http://www.sonusparadisi.cz/media/wysiwyg/screenshots/11-zwolle/routing.jpg; daar staat alles op YES.
Hetzelfde geld voor front en rear. Wil je surround spelen, dan front en rear van die registers laden die je wil hebben (AUDIO ENABLED op "YES"), waarbij front registers naar audiogroup1 (front) gaan en rearregisters naar audiogroep2 (rear).
Wil je alleen Wet, dan moet rear niet geladen worden. Selecteer de rear registers en terwijl ze nog blauw zijn, in het rechter window AUDIO ENABLED op "no" zetten.

Pedaalregisters laden sneller dan manuaal registers (30 versus 54 WAV files + alle bijbehorende releases van die WAV files)
Dus je moet even tellen hoeveel manuaal en hoeveel pedaalregisters je in de "kleine" Rotterdam laadt versus de gehele Rotterdam, en daarbij rekening houdend met alleen Wet of alles in Surround
Misschien laad je wel alleen de Wet versie in de kleine Rotterdam en gaat het daarom zo snel !!??
Houd je de bitrate wel gelijk? (24 bits??)

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 20:29

Re: Samples Laaden

Ja,Evert-Jan ik weet het allemaal en doe het allemaal goed,maar waar het opneer komt als je de helft van Rotterdam in een computer laadt en de andere helft in een andere,dat de totale laadtijd van beiden computers minder dan de helft is alsdan je alles normaal in 1 zou laden.Ik kan het niet begrijpen.
Pete

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 21:23

Re: Samples Laaden

Nu wordt het duidelijk: je doet dat op 2 verschillende computers !! Dat schreef je in je eerste verhaal niet.

Conclusie is dan dat de ene PC een snellere harddisk heeft dan de andere.

Kun je testen met HDtune (http://hdtune.com/files/hdtune_255.exe) Deze runnen, de harddisk-drive kiezen en dan start klikken. De test helemaal uit laten lopen. Vervolgens de andere PC en harddisk testen. Beide plaatjes naast elkaar zetten en bepaal of de snelste HD ook het snelst de sampleset laadt.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 05 aug 2013 21:48

Re: Samples Laaden

Hi Evert-Jan
De SSD,s zijn allebei hetzelfde in beiden computers.
Maar ik bedoel de laadtijd is veel korter bij mekaar genomen dan heel de sample set in 1 computer laden.
Minder dan de helft van de tijd :?
Pete

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 22:35

Re: Samples Laaden

Pedro

ik je eerste bericht schrijf je
pedro schreef:Ik heb het met Rotterdam geprobeerd met enkel de Surround Samples te laden en de rest te disabelen.Waarom ik dit denk is omdat in 10-15 minuten alles al geladen is en als je het hele orgel in 1 computer laadt dan duurt het wel 1 uur als het niet meer is.Dus in verhouding als je de helft van het orgel in 15 minuten laadt klopt er iets niet denk ik.

Dit zijn toch geen SSD tijden maar lijkt me meer een trage gewone harddisk?
Laad jij wel van de SSD's??

pedro schreef:Minder dan de helft van de tijd

Dit kan ik niet direct verklaren dan dat er toch een snelheidsverschil tussen beide PC's is. Waar dat dan precies zit weet ik niet. Ander moederbord, verschillende software op beide PC's, op de ene PC zaken zoals services e.d. uitgezet en op de andere niet?? Ik weet het niet.

Maar is dit item belangrijk voor de werking van het geheel??

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 05 aug 2013 23:10

Re: Samples Laaden

Heren,

Ook de CPU heeft invloed op de laadtijden , in elk geval bij compressed samples. Ik veranderde bij hetzelfde mobo en SSD een i5 2300 processor voor een 3550 en dat scheelde 25% laadtijd..

Groet,
WiBo

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 05 aug 2013 23:46

Re: Samples Laaden

WiBo

dat had ik ook al aangegeven, maar er kunnen meer dingen zijn zoals verschillen in software, instellingen tussen beide PC's. Maar jouw gegevens zijn een duidelijk praktijkvoorbeeld welke invloed een CPU heeft.
Maar Rotterdam laden in 1 uur, dan moet het een harddisk zijn ipv SSD .....

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 aug 2013 13:44

Re: Samples Laaden

Hello Evert-Jan
Ik bedoel wat anders waar jij het over heb.
Mijn Nederlands is zeker niet goed meer om het helder uit te leggen :?
Ik vraag mij enkel af waarom als je Rotterdam in 1 computer laadt, het veel meer tijd neemt om voor de eerste keer te laden dan dat je de helft van deze sample set ieder in een aparte computer laadt voor de eerst keer.Ik geef er niet om hoe lang het duurt om hem te laden.Maar enkel waarom is er het verschil.Dus ik bedoel dat de tijd om voor de eerste keer te laden bij mekaar opgeteld als je hem in 2 aparte computers laadt is veel en veel korter dan de tijd dat het neemt om hem hellemaal voor de eerste keer in 1 computer te laaden.
Pete

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 aug 2013 17:58

Re: Samples Laaden

Pedro

ondanks de gewijzigde vraag blijft het antwoord hetzelfde.

Zijn de PC's exact hetzelfde? Ook qua software instellingen? Verschillende software op beide PC's, op de ene PC zaken zoals services e.d. uitgezet en op de andere niet?? Verschillende clocksnelheden? Verschil in BIOS (settings en versies). een vollere harddisk en dan de ander? Toleranties in componenten? Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Uit jouw test blijkt dus dat er verschil in je beide PC's zit, waardoor 2 x 1/2 sampleset laden korter duurt dan 1 totale sampleset op 1 PC.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 06 aug 2013 19:20

Re: Samples Laaden

Hello Evert Jan
Je zult me misschien een zeurpiet vinden maar ik heb het toch over wat anders dat jij denkt.
Als ik de helft van Rotterdam in computer A laadt duurt het 15 min.
Als ik de andere helft in computer B laadt duurt het ook 15 min.
Als ik de HELE Rotterdam in computer A laadt duurt het 1 uur.
Als ik de HELE Rotterdam in computer B laadt duurt het 1 uur.
Nou denk ik dat ik het goed uitgelegt heb. :D
Pete

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 06 aug 2013 20:45

Re: Samples Laaden

Pedro

ik geef het op. De discussie beging een beetje onzinnig te worden.
Lopende dit topic wordt het steeds duidelijker en krijg je meer en meer gegevens.
Wat al eerder bleek: 1 uur is bij jouw geen 1 uur; jij geeft alleen een richting aan; zelfde geldt voor die 15 min. Jij hebt geen stopwatch gebruikt om de tijden te meten.
En Rotterdam exact gelijk verdelen over beide computers: dat kan bijna niet want zoals eerder gezegd: pedaal heeft minder wav files per register, enz.

Een ander mag een verklaring geven voor jouw probleem

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 07 aug 2013 13:37

Re: Samples Laaden

Ja,Evert-Jan,we zullen er maar over ophouden.
Er is geen probleem maar ik vraag mij enkel af waarom het op de eene manier zoveel minder tijd neemt.
Het eerste wat ik dacht dat niet alle files werden geladen ,maar dat zal wel niet.
Nog bedankt
Pete

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2013 09:45

Re: Samples Laaden

Is het niet gewoon zo: hoe meer je laadt, hoe minder geheugen erover blijft voor het laadproces zelf? Met andere woorden: hoe voller het geheugen raakt, hoe trager het laden gaat? Ik kan me voorstellen dat dat in elk geval opgaat bij de eerste keer, dus als de cache niet alleen geladen, maar ook aangemaakt moet worden.

Evert-Jan schreef:En Rotterdam exact gelijk verdelen over beide computers: dat kan bijna niet want zoals eerder gezegd: pedaal heeft minder wav files per register, enz.

Evert-Jan, volgens mij heb je Pedro inderdaad niet goed begrepen. Volgens mij laadt Pedro in de ene computer de front-samples en in de andere de rear-samples. Dus dan is het toch aardig gelijk verdeeld, of niet?
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 aug 2013 15:12

Re: Samples Laaden

Goeiedag Gerrit
Ja,wij dachten dat eerst ook maar als je dan erover denkt hoelang het duurt om bevoorbeeld Freiberg te laden.
Dat duurt 45 min.(23 G)
De helft van Utrecht duurt 15 min.( rond 30 G)
Zie je dat dan ook niet klopt? :?
Pete

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2013 17:22

Re: Samples Laaden

Laad je in beide gevallen gecomprimeerd of juist ongecomprimeerd, of de ene keer gecomprimeerd en de andere keer ongecomprimeerd? Ik kan me voorstellen dat de verwerkingssnelheid in het ene geval een stuk hoger ligt dan in het andere geval.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 aug 2013 18:29

Re: Samples Laaden

Gerrit,mijn boerenverstand weet niet wat gecomprimeerd betekend. :o

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 08 aug 2013 20:41

Re: Samples Laaden

HW noemt het lossless compression. Dat is een van de opties die je kunt selecteren als je een orgel voor de eerste keer laadt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 aug 2013 21:19

Re: Samples Laaden

Ik begrijp wat je bedoelt.
Ik laadt dan allebei de voorbeelden uncompressed,24bit.
Ik denk dat als je de helft van een set laadt ,niet alles geladen word, wat wel geladen word als je hem compleet laadt.
De klank van de halve is ook niet goed volgens mij.
Pete

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 09 aug 2013 18:55

Re: Samples Laaden

Dat kan niet, Pedro. Alles wordt geladen. Als dat niet zo is, doe je iets niet goed. Ik zou je aanraden je instellingen nog maar eens goed te bekijken. Staan bij elke stem die je laadt de juiste opties ingesteld? Dus allemaal 24bit ipv 16bit, uncompressed ipv compressed, enz.?

Je zegt dat de klank volgens jou niet goed is. Wat is er dan mis mee? Kun je dat omschrijven?
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 09 aug 2013 21:12

Re: Samples Laaden

Ik denk dat het verschil tussen Freiberg en Utrecht simpel verklaard kan worden door het feit dat de samples van Freiberg beveiligd zijn (HWB extensie) en die van Utrecht niet en dat "decrypten" van de beveiligde samples kost ook tijd.

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com