Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freiberg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
19
73%
Tevreden, aanbevolen.
4
15%
Neutraal
3
12%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 26

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2012 15:56

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

petervdzwaag schreef:Een van de grote voordelen van Hauptwerk 4 is de 'Master Coupler'-functionaliteit. Is te vinden bij de Large Floating Controls Panels.
Er zijn ook een kleine panelen (per manuaal of voor het pedaal). Als je die van het pedaal kiest, dan kun je die mooi bovenaan de lessenaar zetten en wordt de afbeelding van het registerpaneel niet verkleind.

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 15 nov 2012 16:27

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Evert Jan
Dus jy ben by het echte orgel geweest? wel mooie zeker.
Ja ik vindt het echt jammer dat de lucht zo weg zakt.
Net als je het niet wil hebben .Als je 8of 9 noten speeld, vasthoudt aan een eind van een koraal byvoorbeeld.
Zal wel niks aan te doe zyn.
Ik verander enkel de balg die helemaal rechts zit .Die hou ik open.
Pete

Berichten: 353

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 15 nov 2012 16:39

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Gert
Bedankt voor je sample set advies.
Ik ben niet zo weg van Utrecht .Ik vindt dat je te weinig het gevoel heb dat je kontakt met het orgel heb.
Met een kop telefoon is dat misschien anders.
Maar ik ken die niet gebruiken met een Motu geluidskaart.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 15 nov 2012 17:34

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Oké, dank je Evert-Jan, dan heb ik vanavond even wat te doen.

Dan, ik heb dat windprobleem niet. Ik heb Freiberg oud en V2.
Wat mij opvalt, dat het in de oude versie veel erger is, dan in V2.
In V2 heb ik feitelijk nooit last en geloof maar dat ik regelmatig met vollewerk speel.
Ik heb de windvoorziening gewoon op 100% staan.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2012 22:47

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Kees Hoekman schreef:Dan, ik heb dat windprobleem niet. Ik heb Freiberg oud en V2.
Wat mij opvalt, dat het in de oude versie veel erger is, dan in V2.
In V2 heb ik feitelijk nooit last en geloof maar dat ik regelmatig met vollewerk speel.
Ik heb de windvoorziening gewoon op 100% staan.
Kees

Zou jij dan een afdruk van de balgenscherm willen plaatsen van de V2.0 Freiberg, om de verschillen te zien zoals het bij mij (en dus ook bij Pete, maar ik ken er meer die dit probleem hebben) staat.
Bij mij staat de klep rechtsonder dicht, en ik heb het zo voor elkaar. Als je op het scherm kijkt, dan zie je 3 balgen tegelijk inzakken tot 0. En dan is er geen lucht meer.
In werkelijkheid is dat 10 cm (en dan staan de boven- en onderkant nog geen eens op elkaar). Hieronder een foto van de balgen achter het orgel.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 15 nov 2012 22:56

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

pedro schreef:Dus jy ben by het echte orgel geweest? wel mooie zeker.
Pete
ja zeker, en dat is een belevenis, ook wat we verder gezien en gehoord hebben.

Vorig jaar was ik daar tijdens vakantie bijeen concert, dit jaar waren we in een reisgezelschap met orgel spelende deelnemers/organisten. Na een concert werd er de rest van die ochtend het orgel door de deelnemers gespeeld. In totaal hebben we die reis 5 Silbermann orgels gehoord en/of bespeeld en zijn in 6 Domkerken geweest. Ik heb wat foto's op internet staan ( http://www.orgelreizen.nl/eerdere-orgelreizen/orgelbusreis-2012/fotoverslag-domkerken-orgelreis-2012/index.html ).
Volgend jaar gaan we naar Zwitserland met o.a. Arlesheim ( http://www.orgelreizen.nl/orgelreis-2013-zwitserland/index.html ) om daar het orgel te horen/bespelen.

Evert-Jan
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2012 15:46

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Evert-Jan schreef:
Kees Hoekman schreef:Dan, ik heb dat windprobleem niet. Ik heb Freiberg oud en V2.
Wat mij opvalt, dat het in de oude versie veel erger is, dan in V2.
In V2 heb ik feitelijk nooit last en geloof maar dat ik regelmatig met vollewerk speel.
Ik heb de windvoorziening gewoon op 100% staan.
Kees

Zou jij dan een afdruk van de balgenscherm willen plaatsen van de V2.0 Freiberg, om de verschillen te zien zoals het bij mij (en dus ook bij Pete, maar ik ken er meer die dit probleem hebben) staat.
Bij mij staat de klep rechtsonder dicht, en ik heb het zo voor elkaar. Als je op het scherm kijkt, dan zie je 3 balgen tegelijk inzakken tot 0. En dan is er geen lucht meer.
In werkelijkheid is dat 10 cm (en dan staan de boven- en onderkant nog geen eens op elkaar). Hieronder een foto van de balgen achter het orgel.

Hoi Evert-Jan, wil ik doen, maar ik krijg in mijn webmail geen screenshot geplakt. Ook in wordpad niet. Wat moet ik doen om dat wel te kunnen? Moet ik een service inschakelen om dit wel te kunnen?
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 19 nov 2012 16:51

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

[quote="Kees Hoekman]
Hoi Evert-Jan, wil ik doen, maar ik krijg in mijn webmail geen screenshot geplakt. Ook in wordpad niet. Wat moet ik doen om dat wel te kunnen? Moet ik een service inschakelen om dit wel te kunnen?[/quote]

Kees,
Ik plak de screenshot altijd in paint en dan opslaan als jpg.
Dan kun je die jpg als bijlage meesturen.

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2012 17:13

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Dank je wel Henri!
Ik ga het vanavond proberen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2012 20:44

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Hierbij mijn screenshot, met dank aan Henri!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 nov 2012 23:46

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Kees

hartelijk dank. Zo te zien staat alles hetzelfde, behalve rechtsonder; die schuif staat bij mij potdicht (= 000 ; dit is het uitlaatventiel voor lucht en zou dicht moeten staan tijdens spelen).
Bij mij staat het windmodel op 80%.

Ik kan het orgel op dit moment even niet aanzetten; woensdag op zijn vroegst, dus dan weet ik het zeker.

Evert-Jan

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 nov 2012 13:40

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

zoals beloofd het plaatje van mijn situatie met de windvoorziening
- bij 3 van de 4 balgen staat in/out op in (normaal is groen = out )
- balgen die leeg/bijna leeg zijn. Een situatie, die bij het echte orgel in Freiberg niet voor komt (Ze zakken max 10 cm. in)
- de regulateurs onder de balg staan open, betekent dat de balgen nog verder leeg lopen. Als ze dicht gaan, dan loopt er weer wind in de balg en gaat de schuif (balg) omhoog.
- de wind in de balg fluctueert zo veel, dat er 1 zelfs op 110 mm waterdruk staat.

Er is niets aan de standaard instelling gewijzigd behalve windmodel = 80% en het Auslassventil staat op 000 (=dicht)
Wat doe ik verkeerd :?:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 nov 2012 14:36

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik weet niet of jij wat fout doet, maar wel zie ik verschil, de balgen staan anders dan bij mij.
Wellicht maakt dat wat uit?
Ik kijk er verder nooit naar en heb ook nooit iets gewijzigd, het staat nog zoals ik het geïnstalleerd heb en windmodel op 100%.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 21 nov 2012 14:54

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Evert-Jan schreef:- bij 3 van de 4 balgen staat in/out op in (normaal is groen = out )
...
- de regulateurs onder de balg staan open, betekent dat de balgen nog verder leeg lopen. Als ze dicht gaan, dan loopt er weer wind in de balg en gaat de schuif (balg) omhoog.

Dit is vreemd. Als de balg op 'in' staat, zou het ventiel onder de balg dicht moeten zijn. 'In' betekent immers dat er lucht in de balg gepompt wordt. Pas als de balg vol is, zou het ventiel weer open mogen gaan. 'In' verandert dan in 'out'.

Het lijkt me dus dat er inderdaad iets fout gaat. Hoe dat kan? Geen idee. Misschien moet je Jiri eens vragen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 nov 2012 23:01

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Nog even een aanvulling: bij mij staan de balgen hetzelfde zoals ze op het plaatje van Kees staan. Alleen als je speelt, zakken ze in( dat is normaal) maar in geval van Freiberg tot ze geheel leeg zijn. En daar zit m.i. het probleem: als er meerdere tegelijk leeg zijn, dan heeft het orgel luchtgebrek.
Mijn test is gedaan met alle registers open, 2 voeten op pedaal en een akkoord in 1 hand (de ander heb ik nodig om een schermafdruk op te slaan). En dat even aanhouden.

Ik heb standaard geïnstalleerd en geen aanpassingen gedaan behalve het windmodel op 80 gezet zodat het minder zou zijn.

@Kees: misschien moet je ook eens kijken naar dit scherm en dezelfde test uitvoeren.

@Gerrit: ik heb 2x het scherm opgeslagen als de balgen nagenoeg leeg. De 2e vond ik frappant; een toevalstreffer.
Zoals jij het beschrijft moet het idd moeten werken. Wel is het vreemd dat balgen geheel leeg moeten zijn om weer lucht in te laten. Eigenlijk zou je minimum gelijk moeten zijn aan de werkelijke situatie in Freiberg
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 21 nov 2012 23:27

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

EJ, ik kan 't nu niet meer testen, doch dat hoop ik morgen te doen.
Wel is het zo, bij mij lopen twee balgen omlaag en twee omhoog, dus altijd een constante luchtaanvoer.
Uiteraard gaat bij twee handen en twee voeten op den duur bij mij ook de wind inzakken, doch niet dat het stopt en alles leeg gaat. En normaal speel je niet met twee armen, maar met tien/acht vingers tegelijk. En dan hoor je wel es wat inzakken, doch nooit leeg.
Welterusten en morgen test ik jouw instellingen!
(zou toch wat zijn, wanneer ik jou eens een keer terug kan helpen ;-))


Edit: ik heb rechtsonder het ventiel op 001, hoe krijg ik dat op 000? Dat lukt me nl. niet, niet dat het nodig is, maar ik kan he tniet uitstaan, dat ik dat niet voor elkaar krijg.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 nov 2012 23:58

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik ben benieuwd naar je resultaat. Natuurlijk speel ik ook niet met de armen op het klavier, maar als je een stuk speelt, en je houdt het slotakkoord aan, dan heb je de geschetste situatie

Kees Hoekman schreef:ik heb rechtsonder het ventiel op 001, hoe krijg ik dat op 000? Dat lukt me nl. niet, niet dat het nodig is, maar ik kan he tniet uitstaan, dat ik dat niet voor elkaar krijg.
Met de linkermuis knop ingedrukt op de klep (of daar dicht in de buurt) staan en dan kun je het verschuiven door de muis te slepen

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 nov 2012 12:26

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Evert-Jan schreef:@Gerrit: ik heb 2x het scherm opgeslagen als de balgen nagenoeg leeg. De 2e vond ik frappant; een toevalstreffer.
Zoals jij het beschrijft moet het idd moeten werken. Wel is het vreemd dat balgen geheel leeg moeten zijn om weer lucht in te laten. Eigenlijk zou je minimum gelijk moeten zijn aan de werkelijke situatie in Freiberg

Als een balg al weer vol zou moeten lopen voor hij leeg is, betekent dat volgens mij dat je de resterende lucht dus niet gebruikt. Want of een balg loopt vol (en is dan buiten gebruik), of hij loopt leeg (de lucht wordt dan gebruikt).

Dat werkt net al bij een fietspomp: als je de hendel weer omhoog trekt, sluit het ventiel, want anders zou je lucht uit de band trekken. Als je de hendel weer naar beneden drukt, gaat het ventiel weer open. Druk je de hendel maar half naar beneden, voor je hem weer omhoog trekt, dan gebruik je maar de helft van de capaciteit van de pomp.

Juist door een balg helemaal leeg te laten lopen, is er dus meer lucht beschikbaar en duurt het dus langer voor je zonder zit. Want of een balg nu leeg is of niet, zodra hij opnieuw gevuld wordt, levert hij geen lucht meer aan de pijpen. Zouden alle balgen dus halverwege alweer gevuld worden, dan zou de kans dat de pijpen zonder lucht komen te zitten dus 2 keer zo groot zijn, omdat je maar de helft van de capaciteit gebruikt.

Ik denk dat je er dus van uit mag gaan dat in het model 'leeg' gelijk is aan het moment waarop in het echt de balgen weer gevuld worden.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 22 nov 2012 12:32

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Evert-Jan schreef:Mijn test is gedaan met alle registers open, 2 voeten op pedaal en een akkoord in 1 hand (de ander heb ik nodig om een schermafdruk op te slaan). En dat even aanhouden.

Hier las ik net overheen. Alle registers open? Ik denk dat Freiberg daar simpelweg niet op berekend is. Ik gebruik hem zo in elk geval nooit. Maar misschien is het wel een handig referentiepunt om te kijken of het bij jou hetzelfde werkt als bij een ander. Ik zal als ik tijd heb ook eens kijken wat er bij mij gebeurt.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 23 nov 2012 00:44

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Gerrit schreef:Als een balg al weer vol zou moeten lopen voor hij leeg is, betekent dat volgens mij dat je de resterende lucht dus niet gebruikt. Want of een balg loopt vol (en is dan buiten gebruik), of hij loopt leeg (de lucht wordt dan gebruikt).

Dat werkt net al bij een fietspomp: als je de hendel weer omhoog trekt, sluit het ventiel, want anders zou je lucht uit de band trekken. Als je de hendel weer naar beneden drukt, gaat het ventiel weer open. Druk je de hendel maar half naar beneden, voor je hem weer omhoog trekt, dan gebruik je maar de helft van de capaciteit van de pomp.

Juist door een balg helemaal leeg te laten lopen, is er dus meer lucht beschikbaar en duurt het dus langer voor je zonder zit. Want of een balg nu leeg is of niet, zodra hij opnieuw gevuld wordt, levert hij geen lucht meer aan de pijpen. Zouden alle balgen dus halverwege alweer gevuld worden, dan zou de kans dat de pijpen zonder lucht komen te zitten dus 2 keer zo groot zijn, omdat je maar de helft van de capaciteit gebruikt.

Ik denk dat je er dus van uit mag gaan dat in het model 'leeg' gelijk is aan het moment waarop in het echt de balgen weer gevuld worden.
Ik ben in mei met nog een Hauptwerkbezitter in de Petrikirche in Freiberg geweest, ook bij de balgen (zie foto hierboven). Daar waren de keilbalgen (wigvormig) nooit leeg. Als je daar een "volle werkakkoord" aansla, dan zakken ze in, maar leeg, dat niet. De motor + regulateur zorgt er voor dat er evenveel lucht in gaat als er achter weer uitgaat. Het werkt daar niet als een "fietspomp".

Gerrit schreef:Alle registers open? Ik denk dat Freiberg daar simpelweg niet op berekend is.
Het live orgel kan dat wel aan, is ook door ons getest aldaar.


In de Freiberg sampleset zijn er meer balgen dit gelijktijdig leeg lopen. In het ongelukkige geval zijn ze ook gelijktijdig leeg en heeft het orgel geen lucht.
Kijk ik dan naar het blowerscherm van Velesovo (daar lopen de balgen achterelkaar leeg; altijd maar 1 van de 5 dus) of de Domkerk Utrecht (daar zijn er 2 of 3 van de 9 gelijktijdig actief), dan is dat daar anders/beter geïmplementeerd.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 04 maart 2013 01:47

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Op de site van Sonus paradisi zag ik naast de dry versie en de surround versie, nu een "crossgrade"versie?
Ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder heb gezien. Is dit een soort van upgrade van dry naar surround?
http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/freiberg-petrikirche/freiberg-surround-software-sample-set-upgrade.html

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2014 22:39

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

ik zelf vind de wind voorziening van freiberg nog steeds dramatisch.
denk niet dat jiri dit ooit nog verbeterd, jammer genoeg

je moet al aardig wat registers weglaten, anders gaat het orgel onderuit...................

wat is het max aantal registers wat gespeeld kan worden? voor dat de ademnood toeslaat.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 18 nov 2014 22:54

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Wat is er op tegen om de invloed van het windmodel lager te zetten ? Freiberg (net als Menesterol) is heerlijk levendig bij kleine registraties. Wil je voluit gaan dan moet het windmodel lager.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 nov 2014 23:05

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Fokko schreef:Wat is er op tegen om de invloed van het windmodel lager te zetten ? Freiberg (net als Menesterol) is heerlijk levendig bij kleine registraties. Wil je voluit gaan dan moet het windmodel lager.



Ha Fokko,

dat ik het windmodel lager kan zetten snap ik, maar dat is het probleem aan de achterkant oplossen

als ik harder als 100 wil gaan rijden dan moet ik mijn spiegels inklappen :lol: :lol: :lol: :lol:


jammer dat Jiri hier geen oplossing voor heeft.

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 19 nov 2014 01:20

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Jan Wim schreef:ik zelf vind de wind voorziening van freiberg nog steeds dramatisch.
denk niet dat jiri dit ooit nog verbeterd, jammer genoeg

je moet al aardig wat registers weglaten, anders gaat het orgel onderuit...................

wat is het max aantal registers wat gespeeld kan worden? voor dat de ademnood toeslaat.


gr

JW

Registreren is de kunst van het weglaten.
Freiberg is al jaren mijn vaste studieorgel. Nooit problemen mee gehad.
Ademnood? Dat ligt aan de manier van registreren, niet aan het orgel.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com