Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freiberg

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
19
73%
Tevreden, aanbevolen.
4
15%
Neutraal
3
12%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen : 26
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 nov 2014 01:34

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik heb de windvoorziening op honderd staan en heb nooit problemen, ook in het volle werk heb ik altijd lucht genoeg. En ondanks mijn handicap, speel ik best es met grote akkoorden, ook dan blijft het orgel voldoende wind houden.
Wil je meer of minder registers.... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 nov 2014 08:02

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Kees Hoekman schreef:Ik heb de windvoorziening op honderd staan en heb nooit problemen, ook in het volle werk heb ik altijd lucht genoeg. En ondanks mijn handicap, speel ik best es met grote akkoorden, ook dan blijft het orgel voldoende wind houden.
Wil je meer of minder registers.... ;)



Ha Kees


Daar snap ik dan niks van, bij mij moet ik echt de wind voorziening terug schroeven naar 40%. Dan heb ik net geen problemen.
Maar 100 procent dan valt het orgel soms in het geheel stil.

Dus of ik doe iets verkeerd qua instellingen?


Gr.

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 nov 2014 15:49

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Jan Wim

ik heb dat probleem ook, dus je bent niet de enige.
De balgen kunnen nooit leeg zijn, dat is bij het echte orgel ook nooit. In de sampleset dus wel.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 nov 2014 16:35

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Jan Wim schreef:
Fokko schreef:Wat is er op tegen om de invloed van het windmodel lager te zetten ? Freiberg (net als Menesterol) is heerlijk levendig bij kleine registraties. Wil je voluit gaan dan moet het windmodel lager.



Ha Fokko,

dat ik het windmodel lager kan zetten snap ik, maar dat is het probleem aan de achterkant oplossen

als ik harder als 100 wil gaan rijden dan moet ik mijn spiegels inklappen :lol: :lol: :lol: :lol:


jammer dat Jiri hier geen oplossing voor heeft.

gr

JW


Ja, eigenlijk wel ja! Bij moderne autos wijzigt de carosserie ook dynamisch met de snelheid van het vehikel.

Het " probleem" is herkenbaar. Het is denk ik een kwestie van voorkeur by default: liever een levendig en meer authentieke klank bij kleinere registraties dan een stabiele wind bij vol tutti. Maar zoals gezegd je kan dit makkelijk zelf instellen en wijzigen naar iedere voorkeur afhankelijk van je spel. Je treft dit aan behalve bij eerder genoemde sets ook bij Tholen.

Ik mag zelf graag ook wel met volle akkoorden spelen

Berichten: 22

Geregistreerd: 26 mei 2014 18:46

Bericht 19 nov 2014 16:54

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Windtekort is niet mijn probleem. Geeft een wat realistischer beeld. Inderdaad is het voor een groot gedeelte het registreren waardoor het 'euvel' van ademnood optreedt. Wat ik vervelender vind is de afwerking van een aantal tonen wanneer deze maar kort aangeslagen worden. Zijn echt niet allemaal even precies geknipt. Jammer want daardoor mis ik net datgene waardoor ik steeds naar Freiberg zou pakken.

Gr
Kees

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 nov 2014 16:58

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

KvdS schreef:Windtekort is niet mijn probleem. Geeft een wat realistischer beeld. Inderdaad is het voor een groot gedeelte het registreren waardoor het 'euvel' van ademnood optreedt. Wat ik vervelender vind is de afwerking van een aantal tonen wanneer deze maar kort aangeslagen worden. Zijn echt niet allemaal even precies geknipt. Jammer want daardoor mis ik net datgene waardoor ik steeds naar Freiberg zou pakken.

Gr
Kees


Waar hoor je dat Kees? Bij welke registers en toetsen?

Berichten: 22

Geregistreerd: 26 mei 2014 18:46

Bericht 19 nov 2014 18:06

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Altijd gevaarlijk natuurlijk om een opmerking te maken. Ik vergelijk dan bijv. de fluit 8'van HW en OW. (anders zou het zomaar van mijn luidsprekers/geluidskaart/resonanties etc. kunnen komen. Sluit ik overigens niet uit) Ik heb in het begin namelijk 3x verschillende geluidskaart en 2x andere luidsprekers gehad maar blijf een stukje onvrede houden.

Een paar opmerkelijke verschillen in afspraak van de toon (soms overigens nog verschillend of het een korte of wat langere toon betreft):
Freiberg Direct:
roerfl 8'HW d0 vgl. met ged. 8' OW do. HW spreekt te lang door (bij kort aanslaan)
idem vgl g'. Gedekt van OW spreekt te lang door bij iets langer aanslaan.
Soms is ook erg kort afgeknipt. bijv. HW oct.pr. 8' de ais'

Freiberg diffuse:
bijv. HW roerfl 8' is f' veel te lang

Mochten anderen dit niet herkennen, reageer dan ook. Dan is het iets in mijn configuratie/installatie fo ? Dan moet ik daar iemand naar laten kijken.

Ik heb 2 stereoparen Adam F5 met geluidskaart Focusr. Saff. 24DSP Computer met 24GB geheugen.

HG
Kees

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 20 nov 2014 19:03

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Dag Kees,

Ik hoor toch eigenlijk niet wat jij hoort. Als ik je notatie tenminste goed begrijp. Ik hoor zeker geen te " kort afgeknipt" , dat zou volgens mij een abrupt einde betekenen van de klank. Bedoel je dat? Wel kan het wegsterven met een abominabel goed gehoor wel degelijk wat merkbaar verschillen per toon (hoog/laag) binnen een register en ook per registerfamilie. Met name bij gebruik van hoofdtelefoon kan ik dat waarnemen, bij monitoren/luidsprekers blijft het toch vaak erg lastig te bepalen en is nog meer afhankelijk van karaktereigenschappen van het luidsprekermateriaal en de ruimte.

Groeten,

Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 jan 2015 12:04

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Kan iemand mij zeggen wat het verschil is tussen Frieberg V1 en V2?

Op dit moment verkoopt SonusP V2 de voorbeeldopnamen van Gert zijn gemaakt in V1 (dat zegt Gert er nadrukkelijk bij.) Op de website van SonusP staat het volgende bij updates :
Freiberg core package 846, ver. 2.01. Applies to all variants of the sample set (dry, wet, surround). It can also be used to update the Demo version of the sample set.
This package solves the following issues:

The volume of the blower noise is set too high.
The volume of the tracker noise is set too low.

Is dat het verschil of is V2 volstrekt anders dan V1 en gaat bovenstaand om de upgrade van bijv. v2.00 naar V2.01
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 18 jan 2015 13:42

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Zie http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 20&p=55519 voor Jiri's aankondiging voor versie 2.0.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 139

Geregistreerd: 11 feb 2012 20:31

Woonplaats: Huizen

Bericht 18 jan 2015 20:29

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Gerrit,
dank voor de link. Vreemde plek voor een update van een sampleset. Had deze in elk geval ook op de SonusP pagina verwacht.
Boudewijn

Er bestaan 3 soorten topic's
[<>] Meesterwerken [<>] Slecht gecomponeerde fuga's [<>] Seriele composities [<>]

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 20 feb 2015 00:38

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Zijn er forumleden die de upgrade intussen hebben uitgevoerd en hun meningen willen geven?
@Gert: komt er nog een update en luistervoorbeelden van de nieuwe versie?

Jan

Berichten: 22

Geregistreerd: 26 mei 2014 18:46

Bericht 20 feb 2015 10:11

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik heb de demo beluisterd en direct de update besteld. is nog niet binnen maar ik verwacht een behoorlijke verbetering.

HG
Kees

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 20 feb 2015 18:44

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik kan de demo van Freiberg 2.5 niet vinden.
The demo is available directly from the presentation of the sample set.

Kan iemand mij helpen?
(ik bedoel niet de mp3 files.)

b.v.d. Anne

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 20 feb 2015 19:17

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Anne schreef:Ik kan de demo van Freiberg 2.5 niet vinden.
The demo is available directly from the presentation of the sample set.

Kan iemand mij helpen?
(ik bedoel niet de mp3 files.)

b.v.d. Anne



hoi Anne,


de demo kan je hier downloaden
http://www.sonusparadisi.cz/en/freiberg ... v-2-5.html
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 35

Geregistreerd: 13 dec 2011 15:02

Bericht 23 feb 2015 17:33

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Bedankt.

Is gelukt.

Gr. Anne
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 03 maart 2015 15:44

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Zijn er al mensen die versie 2.5 hebben?

Wat zijn jullie ervaringen?

Zelf gebruik ik Freiberg (bijna) niet meer, omdat ik nieuwere orgels mooier opgenomen vind, bij Freiberg worden (zeker met een plenum) mijn oren na een poosje moe. Is het orgel met upgrade weer te vergelijken met nieuwere, recent opgenomen orgels? Of komt het daar toch niet bij in de buurt.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 dec 2014 18:48

Bericht 04 maart 2015 17:52

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

@Karel : het komt daar niet bij in de buurt (mijn persoonlijke mening).

Mvg,
Jean-Philippe

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 04 maart 2015 19:51

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Dag Karel,

Zelf vindt ik het een grote verbetering ten opzichte van de eerdere versie.

Het set nodigt nu meer uit om er op te spelen.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 06 maart 2015 17:25

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Fijn.... 2 tegengestelde reacties... :lol:

Waar het mij om gaat is dat ik Freiberg nog (veel) zou gaan gebruiken als je ook al het transept orgel van de Laurenskerk hebt en als ik ook van plan ben om het Schnitger orgel van Steinkirchen te kopen (de samplesets dan).

'k weet het 30 euri is niet zo heel veel, maar toch....

Ik denk er nog even over..


Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.

Berichten: 59

Geregistreerd: 23 dec 2013 16:23

Woonplaats: Ridderkerk

Bericht 06 maart 2015 23:14

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Beste forumleden,

Uitgaande van de situatie dat ik het geluid via 2 KEFs Q100's en de in mijn Ahlborn ingebouwde subwoofer in stereo naar mijn beide oren stream vind ik de update het geld dubbel en dwars waard.
Ik ben nu begonnen de Dorische Toccata in te studeren aan de hand van een bundel van Marcel Dupré (met aantekeningen en vingerzetting). In tegenstelling tot de vorige versie kan ik nu een plenumregistratie instellen die minder schreeuwerig klinkt dan eerst en waarmee ik echt van de muziek en de levendigheid ervan in de ruimte kan genieten. Voor dit stuk vind ik Freiberg aanzienlijk mooier dan Rotterdam-transept. Ook de lesbundel Kerkelijk Orgelspel II is er prima mee te registreren.

Dank zij het mixboard is de ruimtelijke beleving in mijn situatie behoorlijk toegenomen. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van kamer-akoestiek. Wellicht doordat ik dicht op de speakers zit.

Als ik weer een stukje triosonate 5(1) wil beleven dan zet ik het geluid directer en halveer het achterkanaal. Maar voor dit stuk gaat mijn voorkeur uit naar Rotterdam-transept. Ook de 4-voeten in het pedaal zijn daar handig.

Groet,

Hans Daudey

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 07 maart 2015 08:30

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Hoi,

Ik twijfel zelf ook of ik de update zal gaan aanschaffen. Ik ken het echte orgel niet live. Met alle aanpassingen kan ik me alleen maar voorstellen dat het verder van de werkelijke klank verwijderd wordt.
Is er iemand op het forum die het kan vergelijken met de echte klank van het orgel?

Mvg,
Paul.
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 07 maart 2015 13:50

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik heb deze set niet zelf, maar bij andere sets die ik naar V2.5 geupgrade heb, was het steeds een verbetering.
Ook de nieuwe tremulant van Jiri is een verbetering. Ik verwacht dat het met deze set niet anders zal zijn.

Groet Jan

Berichten: 2

Geregistreerd: 21 dec 2014 18:48

Bericht 10 maart 2015 19:59

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Niet echt "tegengestelde" meningen... 2.5 IS veel beter dan de vorige versie, zeker voor solo stemmen en kleinere registraties, maar (mijn persoonlijke mening) nog héél ver van "nieuwere, recent opgenomen orgels".

Ik had ook gedacht dat 30€ weinig was als ik het vaker zou gebruiken... maar ik gebruik het niet veel meer dan vroeger :cry:

Jean-Philippe
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 11 maart 2015 00:50

Re: Stem: 1735 Gottfried Silbermann, St. Petrikirche, Freibe

Ik had ook gedacht dat 30€ weinig was als ik het vaker zou gebruiken... maar ik gebruik het niet veel meer dan vroeger :cry:


En daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor.

ik denk er nog even over... op dit moment heb ik geen haast.

Groetjes,
Karel
Muziek maak je met je oren.
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com