Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Chamade naar rugwerk verplaatsen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 jul 2015 21:01

Chamade naar rugwerk verplaatsen

Wie zou mij kunnen en willen helpen om de chamade naar het rugwerk te verplaatsen.
Het gaat om de sample van de St. Laurens Hoofdorgel Rotterdam. Ik wil graag deze chamade met het zwelwerk begeleiden. Ik heb geprobeerd met floating divisions het één en ander voor elkaar te krijgen maar het wil maar niet lukken. BVB. hartelijk dank!!
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 28 jul 2015 23:10

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Ha Wim,

Via floating divisions zou het moeten kunnen en zou denk ik de beste oplossing zijn. Je kunt er alle kanten mee op.
Hier heb je een link hoe je dat moet instellen. Ik heb deze korte handleiding al een paar keer gebruikt en het werkt perfect.

viewtopic.php?f=11&t=869&p=10214&hilit=floating+divisions#p10214

Groet,
Bram
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 00:01

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Bedankt Bram, ik ga het proberen hoor.
Groet!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 29 jul 2015 11:23

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Allereerst moet je de koppel BRW.+CH. activeren, zodat de chamades niet langer op het bovenwerk (3e klavier) maar op het borstwerk (4e klavier) zitten.

Je kunt inderdaad aan de gang met floating divisions voor optimale flexibiliteit welk virtueel klavier je aan welk echt klavier toevoegt. Maar veel simpeler is het om view--> mini control panels - en dan de master couplers voor het 1e klavier te selecteren., vervolgens activeer je de koppel van manuaal 4 naar manuaal 1.

Je koppelt dan dus eerst de chamades aan manuaal 4, dan manuaal 4 naar manuaal 1. Werkt dit?
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 16:04

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Josq,

Ik heb een Rembrandt 300 orgel. Drie klavieren dus. De koppel BRW.+CH licht niet op, dus die kan ik niet activeren, ik neem aan dat je gewoon inschakelen bedoeld.
Klavier 1:Rugwerk. Klavier 2.:Hoofdwerk. Klavier 3: Zwel+Borstwerk, vandaar dat dit koppel niet oplicht.
Volgens mij kan dit niet werken.
Volgens mij zit chamade apart op klavier 5 klop dit?

Heel fijn trouwens dat je me wilt helpen hoor!!
Hartelijke groet.

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 29 jul 2015 17:04

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Wim Bot schreef:De koppel BRW.+CH licht niet op, dus die kan ik niet activeren,

De koppel licht niet op, zoals jij dat noemt, omdat deze koppel niet op het originele orgel zit. Maar hij moet ook bij jou gewoon werken.

Wim Bot schreef:Volgens mij zit chamade apart op klavier 5 klop dit?

Het chamadewerk als onafhankelijk (onzichtbaar) 5e klavier heb ik Jiri destijds voorgesteld als meest flexibele oplossing, maar hij wilde daar niet aan, omdat het dan te ingewikkeld werd.

Wim Bot schreef:Klavier 1:Rugwerk. Klavier 2.:Hoofdwerk. Klavier 3: Zwel+Borstwerk

Met deze indeling gaat het inderdaad niet werken. Je hebt twee opties:
1. Het Borstwerk loskoppelen van klavier 3 en een koppel gebruiken als je het Borstwerk wilt gebruiken.
2. Floating divisions gebruiken

Zelf ben ik een grote fan van optie 2, maar optie 1 is gemakkelijker in te stellen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 19:50

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Ik heb dit viewtopic.php?f=11&t=869&p=10214&hilit=floating+divisions#p10214 op mijn hauptwerk configuratie uitgevoerd maar....het werkt van geen kanten. Ik wil alleen de chamades naar het rugwerk en dus niet een compleet manual.
Wie helpt mij?
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 20:13

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Dus als ik je goed begrijp wil je puur registers van het ene werk naar het andere verplaatsen?
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 20:38

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Juist Bram.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 20:42

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Wim Bot schreef:Juist Bram.

Dan hebben we jou allemaal verkeerd begrepen denk ik Wim. Dit gaat niet met floating divisions.
Dit kan volgens mij alleen maar via een ingreep in de ODF. misschien weten anderen hier meer over.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 29 jul 2015 21:23

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Ik herhaal het bericht van Jos en Gerrit. Dit zou m.i. moeten werken.

Het Borstwerk moet je loskoppelen van klavier 3 en definieren als 4e manuaal (dus zoals de Samplesety standaard is). Dit 4e klavier herkennen in HW kan dan niet met "midi learn" maar moet je handmatig als 4e manuaal configureren (midi kanaal 5). Je Johannus zal dit midi kanaal nooit sturen dus zonder koppel doet dit 4e manuaal ook nooit iets.
Als je het Borstwerk toch wilt gebruiken, moet je dat koppelen via view--> mini control panels - en dan de master couplers aan het Bovenwerk (of aan een andere werk).

Daarna moet je de koppel BRW.+CH. activeren, zodat de chamades niet langer op het bovenwerk (3e klavier) maar op het borstwerk (4e klavier) zitten.

Vervolgens koppel je het Borstwerk aan Manuaal 1 (ook via Via view--> mini control panels - en dan de master couplers).
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 jul 2015 21:41

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Evert Jan,

Ik vindt dit wel erg omslachtig, er moet iets anders zijn, misschien softwarematig maar hoe....?
In ieder geval allen mijn welgemeende dank voor jullie hulp!!

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 jul 2015 12:15

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Misschien kan ik het stap voor stap omschrijven (Kanttekening: heb Hauptwerk nu niet bij de hand, dus kan zijn dat ik iets net niet precies juist omschrijf)

1)
-Klik de koppel BRW.+CH. De chamades zitten nu op het Borstwerk.
-Misschien is het ook nog nodig om op "Chamades aan" te klikken, of misschien moet die juist uit, dat weet ik zo niet.

2)
-klik op het tabje "Console".
-Rechtermuisklik op 3e klavier, klik autodetect.
-Druk de onderste en bovenste toets in van het 3e klavier van je Johannesorgel, klik OK.
-Je krijgt een menuutje met drie opties, klik de tweede optie.
-Het Borstwerk zit nu niet meer op het 3e klavier van je Johannusorgel

3)
-Ga naar View>>Small control panels
-kies "Master Couplers" voor manuaal I.
-Er verschijnt een balkje met knoppen. Klik op IV 8'.
-Hiermee koppel je het Borstwerk aan het 1e klavier.

Als dit niet werkt kun je na stap 2 ook nog het volgende doen

3)
-Rechtermuisklik op 4e klavier, klik autodetect.
-Druk onderste en bovenste toets in van het 1e klavier van je Johannesorgel, klik OK.
-In het menuutje met de drie opties klik je de eerste optie.
-Het Borstwerk zit nu (samen met het Rugwerk) op het 1e klavier van je Johannusorgel
Laatst bijgewerkt door josq op 30 jul 2015 12:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 30 jul 2015 12:21

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Josq,
Ik wil alleen de chamades op 1 rugwerk!
Dus niet het hele borstwerk.....
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 30 jul 2015 12:25

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Het volgende bericht kreeg ik van Peter: Het omschakelen is mogelijk met het programma XML marker.

Het ontbreekt me aan tijd op dit moment om dat even te realiseren. Wellicht kan iemand op het forum je helpen.

Wie oh wie??

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 30 jul 2015 12:30

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Wim, dat kan helaas niet, de chamades zitten óf op het Bovenwerk, óf op het Borstwerk (op het echte orgel alleen maar op het Bovenwerk).

Althans, het kan wel, maar dan moet je de ODF gaat wijzigen (inderdaad via een XML-programma), en dat is pas echt ingewikkeld.

ODF's wijzigen kun je leren door daarvoor een gebruikershandleiding aan te vragen bij MDA. Maar een van de voorwaarden is dat je deze kennis niet aan anderen door mag geven zonder toestemming. Dus moet je zelf de handleiding aanvragen, of je moet hopen dat iemand op het forum dit klusje voor je opknapt (misschien tegen betaling) en jou dan de aangepaste ODF stuurt.

Je zou ook nog een mail kunnen doen aan Jiri Zurek of hij dit mogelijk wil maken middels een update van het sample set.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 30 jul 2015 20:29

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

josq schreef:Beste Wim, dat kan helaas niet, de chamades zitten óf op het Bovenwerk, óf op het Borstwerk (op het echte orgel alleen maar op het Bovenwerk).

Althans, het kan wel, maar dan moet je de ODF gaat wijzigen (inderdaad via een XML-programma), en dat is pas echt ingewikkeld.

ODF's wijzigen kun je leren door daarvoor een gebruikershandleiding aan te vragen bij MDA. Maar een van de voorwaarden is dat je deze kennis niet aan anderen door mag geven zonder toestemming. Dus moet je zelf de handleiding aanvragen, of je moet hopen dat iemand op het forum dit klusje voor je opknapt (misschien tegen betaling) en jou dan de aangepaste ODF stuurt.

Je zou ook nog een mail kunnen doen aan Jiri Zurek of hij dit mogelijk wil maken middels een update van het sample set.



Inderdaad, Jos en anderen hebben het juist verwoord. Nog een mogelijke surrogaat oplossing om je behoefte te voorzien is om de samples van een of meerdere registers van het rugwerk te vervangen door de samples van de gewenste chamade. Je komt dat wel verder van het origineel te staan maar voor ieder wat wils.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 30 jul 2015 21:38

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Als het ooit voor elkaar te krijgen is, dus alleen de chamades met het bestaande rugwerk samen, laat ik het jullie weten. Als het echt zo ingewikkeld is, en/of verder van het orgineel zou moeten gaan, dan is dit voor mij geen optie.
Overigens wil ik tot zover jullie allen hartelijk danken voor de spontane reacties zelfs in deze vakantietijd. Wat hebben we tocht een fijne en levendige Hauptwerk site!!!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 aug 2015 12:45

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Hallo Wim,

Het 'verplaatsen' van het Chamade naar het Rugwerk is slechts het veranderen van een 5 in een 2 in de ODF. Als je ze standaard op het derde klavier wilt houden en alleen met het extra koppel naar het Rugwerk wilt hebben moet je een 6 in een 2 veranderen.
De handleiding hiervoor is eenvoudig. Als je wilt kan ik die hier wel toevoegen.

Hg,
Anton

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 07 aug 2015 14:24

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 18:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 aug 2015 16:28

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Yep, je hebt gelijk; zo kan het ook (al heb ik de ODF nu niet voor me).
In jouw idee moet je voor alle tien de registers de verwijzing naar klavier 6 veranderen in een verwijzing naar klavier 2.
(Klavier 1 = pedaal, 2 = Rugwerk, 3 = Hoofdwerk, 4 = Bovenwerk, 5 = Borstwerk en 6 = een 'zwevend werk' met de Chamades zodat Jiri het aan 4 of 5 kan hangen.
De verwijzing van de Chamade registers veranderen in een 6 betekent dat het standaard en onveranderbaar vanaf het Rugwerk gespeeld wordt.

Een ander idee is om het 'extra koppel' wat Jiri toegevoegd heeft en dat 6 aan 5 koppelt, zo te veranderen dat het 6 aan 2 koppelt. Dan hoef je maar één karakter te veranderen (minder werk voor de programmeur ;)). Zo heb jij dat volgens mij thuis ook.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 07 aug 2015 16:52

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Kortom:
1) Download en installeer het gratis programma XML-marker
2) Laad de ODF van Rotterdam in dit programma
(Dit staat in C:\Hauptwerk\HauptwerkSampleSetsAndComponents\OrganDefinitions)
Je krijgt dat een scherm in vier delen (zie plaatjes hieronder)
Linksboven toont de structuur van de ODF
Rechtsboven de progammeerregels (niet te veel naar kijken ...)
Rechtsonder een veel leesbaarder overzicht van de inhoud van de ODF

In de bovenste schermweergave is de ODF nog origineel.
In het onderste plaatje is op de eerste regel rechtsonder twee maal een 5 in een 2 veranderd.
Zo koppelt het 'extra koppel' het 6e werk aan 2 (Rugwerk) en niet aan 5 (Borstwerk)
Klik op 'save' en klaar is Wim...
Suc6!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Anton Heger op 10 aug 2015 21:05, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 07 aug 2015 23:23

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Anton,

Zeer hartelijk dank voor de duidelijk uitleg!!
Ik heb het zo twee maal geprobeerd, maar, er gebeurt niet wat we willen.
Alles blijft namelijk hetzelfde op één ding na.
Als ik de koppel BRW.+CH inschakel, gaan de chamades inderdaad ook naar het rugwerk (+bovenwerk dus). Maar..., ik kan ze niet uit doen want ze staan constant aan. Ook de registerknop chamades aan/uit reageert dan niet (wel op het 3e manual)!

Ik heb de getallen veranderd zoals je in het voorbeeld duidelijk aangeeft. Je zou toch zeggen dat kan niet fout zijn??!
Helaas is het dus nog niet gelukt hoewel ik denk dat we "zeer warm" zijn...
Heb je nog een idee?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 08 aug 2015 07:50

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Dag Wim,

Ik begrijp dat je de Chamades vanaf het Rugwerk wil bespelen en dan met het Bovenwerk begeleiden?
Dus als je de Chamades op het Bovenwerk uit zet en de koppel naar het Rugwerk aan, dan krijg je toch wat je wilt?
Zet je dat het koppel naar het Rugwerk weer uit, dan zijn ze helemaal stil...

De Knop 'Chamade aan/uit" werkt inderdaad alleen op het Bovenwerk ('klavier 4'). Om dat te veranderen is een ingewikkeld verhaal waarvan ik wel weet hoe het moet maar wat ik hier niet even aan kan geven.

Je kunt de Chamades ook 'hard' op het Rugwerk plaatsen maar dan zijn ze als totaal werk niet meer in en uit te schakelen want dan zijn het gewoon registers van het Rugwerk geworden.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 42

Geregistreerd: 11 apr 2013 16:10

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 08 aug 2015 10:28

Re: Chamade naar rugwerk verplaatsen

Beste Anton,

HET IS GELUKT!!
De koppeling Chamade+Borstwerk is nu de koppel van Chamade naar het rugwerk geworden, geweldig fijn dat dit zo werkt. Omdat in mijn geval Borstwerk en Bovenwerk samen vanaf het derde manuaal bespeelbaar zijn licht deze koppeling niet op. Het is dus net of hij uitgeschakeld is....! Super dat je zo snel alweer de moeite heeft genomen hoor! Ik ben er erg blij mee.
Nogmaals hartelijk dank!

Hartelijke groet,
Wim Bot
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jur.leemhuiis en 26 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com