Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Cappel versus Freiberg

Toon actieve onderwerpen


Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 12 nov 2012 15:09

Cappel versus Freiberg

In een ander onderwerp is Cappel al aan de orde geweest, waarbij één van de reacties luidt dat deze set al oud is en duur. Op deze site, bij "Sample Sets" staat een prijs vermeld van € 441,-, de set kost nu echter € 325,-.

Ik ben heel erg gecharmeerd van demo's van Freiberg, (staat op mijn verlanglijstje), maar heb intussen ook naar de
demo's van Cappel geluisterd. De sets lijken m.i. best veel op elkaar.

Cappel is 30/2+p ( € 325,-) en Freiberg 32/2+p (€ 479,-). Cappel is stereo en Freiberg surround. De prijs van Freiberg vind ik echter wel hoog, met name wanneer surround geen must is (voornamelijk koptelefoongebruik)

Welke set zou ik moeten kopen en waarom?. Vanzelfsprekend verschilt een ieder van smaak, ik ben benieuwd.

Jan

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 12 nov 2012 15:39

Re: Cappel versus Freiberg

€ 325 is inderdaad een stuk goedkoper dan ik dacht. Maar nog steeds duur.

Waarom Freiberg ipv Cappel?

- Als ik de reacties lees van gebruikers, dan zijn de gebruikers van Cappel daar vaak snel op uit gekeken, terwijl die van Freiberg lovend zijn en blijven. Gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens. Voor mij is dat een duidelijk teken dat Freiberg gewoon veel meer kwaliteit heeft dan Cappel. Freiberg blijft inspireren, Cappel blijkbaar niet. Met smaak heeft dat weinig te maken.
- Freiberg is niet alleen surround, maar je kunt zelfs kiezen uit 2 versies: direct en diffuus. Bij gebruik van een koptelefoon heb je dan allerlei mogelijkheden om je eigen galmvoorkeur te kiezen, als je ook nog eens de balans tussen voor en achter gaat bijstellen. Bij Cappel moet je de galm nemen zoals die is, tenzij je namaakgalm gaat gebruiken. Dat klinkt toch altijd een stuk minder.
Gratis orgelmuziek op mijn website.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 nov 2012 16:06

Re: Cappel versus Freiberg

Volgens mij is de set Cappel 325 euro ex btw.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 nov 2012 17:09

Re: Cappel versus Freiberg

Andre schreef:Volgens mij is de set Cappel 325 euro ex btw.
inderdaad excl BTW. Alle prijzen op de MDA website zijn excl.
Verder stamt Cappel uit de Hauptwerk 2.20 tijd en is 5,5 jaar geleden uitgekomen.

Freiberg V2 is van veel hogere kwaliteit, mag dan duurder zijn, maar je krijgt wel verschillende versies voor dat geld. Is eind 2010 uitgekomen nadat deze opnieuw opgenomen was.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 12 nov 2012 20:28

Re: Cappel versus Freiberg

Hoi,

Ik heb Cappel gehad en ik mocht hem van Milan terugsturen; het klinkt alsof er een gordijn voor hangt. Brett herkende dat en gaf zelf aan dat er een vernieuwde versie zou komen. Dat is inmiddels een allang vergeten belofte.

op 22 sept. 2008 schreef hij:
Hello Anton,

I can assure you that the Kampen samples are not lacking in upper harmonics. we've adopted a new method for dealing with processing samples so that the sustaining portion of the samples are not affected and they maintain the original recorded sound. The Cappel Schnitger used an older method of processing which does not compare to our current processing techniques. Thus I am confident you will not be disappointed with this new set. We also plan to revisit the Cappel samples at some point i the future to apply these new techniques for an even better result with that organ (and perhaps add multiple releases as well).

(...)

Thank you and best regards,
Brett Milan


HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 12 nov 2012 20:46

Re: Cappel versus Freiberg

Als je een mooie set wil hebben voor weinig geld (70 euro) vind ik Menesterol erg geslaagd. Je hebt dan ook nog een dry, moist en surround versie. Met de ODF's van Anton Heger krijg je er ook nog twee surround versies bij. Het kan niet op ...
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 12 nov 2012 22:41

Re: Cappel versus Freiberg

En voor een set uit de Schnitger-school is ook de 'grote broer' uit Stade (groter, en ook wel flink duurder) nog op de markt.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 13 nov 2012 17:53

Re: Cappel versus Freiberg

Het is mij wel duidelijk, geen Cappel kopen, maar Freiberg.
Naast de reacties op deze post ook gebruik gemaakt van de reactie op het andere draadje betreffende Freiberg.

Allen dank voor de reacties,

Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 13 nov 2012 18:05

Re: Cappel versus Freiberg

Ik hoop tegen het eind van het jaar te kunnen spelen 'op' Hauptwerk i.c.m. o.a. Cappel. Ik zal dan mijn bevindingen hier plaatsen ook als die negatief zullen uitvallen.
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com