Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
19
35%
Tevreden, aanbevolen.
7
13%
Neutraal
1
2%
Ontevreden, spijt van aankoop.
0
Geen stemmen
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
0
Geen stemmen
Deze heb ik niet, staat wel op verlanglijst
5
9%
Deze heb ik niet, staat niet op verlanglijst
22
41%
 
Totaal aantal stemmen : 54

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 07 jan 2013 18:49

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Dit duo Marco & André voeren veel vaker samen uit op pijporgel en Johannus + batterij luidsprekers. Ik vermoed dat dit een kwestie van sponsoring is wat de concertganger moet verduren. Ondanks het energieke en virtuose spel van deze mannen doet het gebruik van een Johannus wel af aan plezier voor mij als luisteraar. Een HW sample gebruiken is ook riskant hoor: het geluidsresultaat valt of staat met de geluidsopstelling en -afstelling ter plaatse. En dat kost weer heel, heel veel tijd en dus geld. Dan maar liever geen Hauptwerk presentatie, wat mij betreft.
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 07 jan 2013 20:27

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Jan schreef:Indien de fabrikant deze plaatsing heeft verzorgd zou ik dat nog even anders vinden, maar ik ga er vanuit dat dit hier niet het geval is.


Jan


Jan, volgens mij stond er toch echt een busje van Johannus/Monarke naast de hoofdingang. Is dus wel degelijk door Johannus zo opgesteld met al die boxen. Logisch ook als je mede in het programmaboekje Johannus als sponsor ziet staan.

Het slechte geluid lag volgens mij trouwens niet zozeer aan het orgel zelf, als wel aan de positie en aantal speakers. Deze stonden duidelijk niet goed afgesteld. Ben vaak in Ede zelf wezen luisteren en daar klonk Monarke toch een stukkie beter. En nee, ik heb/wil geen Monarke / Johannus thuis. :lol: ;) Het is nml niet echt mijn klankkleur.... maar ze kunnen heus wel orgels bouwen.
Ik hoorde een man in de pauze tegen André van Vliet zeggen dat hij wel heel duidelijk een voorkeur had voor het Laurensorgel tov de Monarke. André van Vliet: 'ja meneer, het is nog steeds geluid met een stekker hè..."

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 12 jan 2013 20:34

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Anton Heger schreef:Zou er nog een demo versie komen?

Hij komt er aan: 24 stemmen surround incl. horizontale trompet!!

http://www.sonusparadisi.cz/en/free-stuff.html

Berichten: 217

Geregistreerd: 09 feb 2011 20:30

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 14 jan 2013 15:03

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Vanmorgen had ik het voorrecht om de demo al te downloaden en uit te proberen.
Nu kan ik me de enthousiaste reacties nog beter voorstellen, want het orgel klinkt werkelijk geweldig.
Het is ook zo compleet dat je kunt spreken van een volwaardig orgel, en dat voor een gezonde hollandse prijs van € 0!

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 17 jan 2013 20:31

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Hoi,

Ook ik heb de demo gedownload. Inderdaad een zeer uitgebreide demoset. Klinkt als de laurenskerk (vreemd hè). Net als in het echt: leuk om op te spelen maar voor mij niet een top orgel. De sampleset zal ik dan ook nooit aanschaffen. Ik hou het gewoon bij deze demoset. Daar kan je al een veel kanten mee op.

Jiri bedankt voor deze demoset!

Mvg,
Paul.

Berichten: 2

Geregistreerd: 24 aug 2012 16:50

Bericht 24 feb 2013 23:07

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Zojuist een LP opstaan van de Laurens met WH Zwart opgenomen in 1978....... Een machtige opname, een geweldig orgel, speelt Rheinberger introductionen passacaglia. Erg mooi!!!!!
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 24 feb 2013 23:35

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

köhler schreef:Zojuist een LP opstaan van de Laurens met WH Zwart opgenomen in 1978....... Een machtige opname, een geweldig orgel, speelt Rheinberger introductionen passacaglia. Erg mooi!!!!!


Klopt!

Ik heb pas geleden op een rommelmarkt voor een dubbeltje per stuk een hele box met LP's gekocht. Zit dit juweeltje ook tussen!!! WH Zwart zoals je hem niet vaak hoort!!
De akoestiek is ook zo mooi opgenomen. Super plaat. Heb hem vanmiddag nog gedraaid :D

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 25 feb 2013 11:38

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Voor de liefhebbers, dit artikel stond zaterdag in het RD: http://www.refdag.nl/muziek/orgel_rotte ... g_1_717933
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 27 feb 2013 00:22

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Even een vraagje...

Ik heb sinds vrijdag de sampleset van de Laurens geïnstalleerd. Nou heb ik in de beschrijving van Gert over de Laurens gelezen dat het Chamadewerk als een apart werk op ieder klavier gezet kan worden. Volgens mij zit het echter aan het borstwerk ,klavier IV dus, vast. Ik heb zelf maar 3 klavieren en heb als volgt verdeeld. RW man I, Hw man II. Bw + Borstw ( en dus Chamades) op man III. Ik zou echter graag de Chamades alleen ( dus zonder Borstwerk) willen toewijzen aan man I, zodat ik met een vol Bw als begeleidend klavier de uitkomende Chamades kan begeleiden. Als ik nu man III aan man I koppel en de Chamades aanzet, dan klinken ze op man III dus ook. Ik zou graag Chamades permanent aan man I willen koppelen en Borstw aan man III. Vraag is dus: kun je Chamades en Borstw als klavier scheiden...
Lang verhaal zo :?

Wie weet of en hoe dit kan!?

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2013 14:07

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Dag Jos,

Het is mogelijk om het Chamadewerk los te maken en te koppelen aan het klavier dat je wenst.

Als ik het goed begrijp wil je het Chamadewerk aan het rugwerk koppelen? Met XML marker is dat vrij snel te doen.

De layout van de knop veranderen is meer werk.

Ik kan je eventueel de ODF mailen.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 feb 2013 14:55

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Zo zou de layout van de knoppen er uit kunnen zien:

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 27 feb 2013 15:16

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Met een andere oplossing kan ook (nagenoeg) het gewenste reslutaat worden gerealiseerd; met Floating Divisions.
Ik heb het 3e manuaal zo gemaakt dat het omschakelbaar is, en of de Bovenwerk bediend, óf het Borstwerk.

Wanneer je het Bovenwerk koppelt aan het Hoofdwerk (HW/BW), kun je dit vanaf Manuaal II bespelen.
Het Borstwerk/Chamade bespeel je dan van Man III

Het bevalt mij uitstekend en vergroot enorm de verschillende mogelijkheden :)

Zie viewtopic.php?f=11&t=869&p=10124&hilit=floating#p10124

WiBo
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 27 feb 2013 19:53

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Peter schreef:Dag Jos,

Het is mogelijk om het Chamadewerk los te maken en te koppelen aan het klavier dat je wenst.

Als ik het goed begrijp wil je het Chamadewerk aan het rugwerk koppelen? Met XML marker is dat vrij snel te doen.

De layout van de knop veranderen is meer werk.

Ik kan je eventueel de ODF mailen.


Hoi Peter, dat zou fantastisch zijn. Alleen het Chamade naar het Rugwerk kunnen koppelen. Ik heb op mijn console nog 1 knop over nml koppel Borstwerk-Chamade. Deze kan ik dan vervangen voor de door jou hierondergeschetste knop.

Voor Barokwerken speel ik nu dus met Rw 1, Hw 2, Borstwerk 3 (klinkt goed als soort echowerk tov de andere 2 werken.
voor Romantiek en later Rw (+evt Chamade) 1, Hw 2 en Bovenwerk 3

Wel leuk om te delen:

Heb voor de Laurens gekozen, omdat ik volgens mij als één van de weinigen hierop dit forum al vanaf mijn 6e verliefd ben op de orgels in de Laurens. Heb toen samen met mijn pa het 40-jarig jubileumconcert van Frans van Tilburg bezocht. Afgeladen kerk toen. Bert Kruis op het Transeptorgel en dan in dialoog met de grote broer. Ben dit nooit meer vergeten en ben toen verslingerd geraakt aan het orgel. Een week later had ik mijn eerste les van Frans van Tilburg al. Die was toen organist in mijn woonplaats Werkendam. De Laurens is dus puur jeugdsentiment en je eerste liefde verloochen je nooit :D

O ja Peter,wil je me ook even mailen hoe ik die ODF moet installeren. Denk wel dat ik het weet, maar toch...

De foto's van mijn orgel volgen nog hoor voor op je website! :D
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 04 maart 2013 19:23

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Peter schreef:Dag Jos,

Het is mogelijk om het Chamadewerk los te maken en te koppelen aan het klavier dat je wenst.

Als ik het goed begrijp wil je het Chamadewerk aan het rugwerk koppelen? Met XML marker is dat vrij snel te doen.

De layout van de knop veranderen is meer werk.

Ik kan je eventueel de ODF mailen.


Peter,

Nog bedankt voor je nieuwe ODF bestandje. Zaterdagmiddag geinstalleerd. Kan nu de Chamades op het Rugwerk bedienen, maar ook nog gewoon samen met het Borstwerk (de originele manier dus) Netjes nieuwe registerknop meegeleverd.
Vakwerk!!
Super bedankt!

Zie dat je ook op met CMO op de Hauptwerkdag in Dordrecht er bent. Kunnen we eindelijk eens persoonlijk kennis maken.

Groet

Jos

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 12 apr 2016 12:23

Re: Stem: 1973, Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam

Inmiddels is deze set alweer aardig ingeburgerd. Toch blijf ik het één van de meest overtuigende sets vinden als het om grote nederlandse orgels gaat. Hier bijv. een filmpje van Marco den Toom:

http://www.youtube.com/watch?v=71cud-hbbmo&sns=tw
Vorige

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com