Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

ODF Laurenskerk aanpassen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 28 nov 2012 19:54

ODF Laurenskerk aanpassen

Een aantal dagen speel ik op het virtuele orgel van de Laurenskerk.

Het eerste dat mij opviel was dat de koppelingen zich niet gedragen zoals het echte orgel.

Hoe kan ik de ODF aanpassen zodat de koppels naar divisies zijn?

Wanneer ik de master couplers gebruik werkt de "Chamade aan" knop weer niet correct omdat het hoofdwerk (gekoppeld aan bovenwerk) de chamades meepakt, ook wanneer deze op het bovenwerk uit staat.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 28 nov 2012 20:49

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Michael,
Waar zit precies het probleem?
Ligt het niet aan je midi-configuratie/instellingen?
Ik gebruik de HW master couplers niet bij Rotterdam, en de koppels werken bij mij naar behoren.
Het extra koppel BRW-Chamade gebruik ik (nog) niet.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 28 nov 2012 20:56

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Fokko schreef:Michael,
Waar zit precies het probleem?
Ligt het niet aan je midi-configuratie/instellingen?
Ik gebruik de HW master couplers niet bij Rotterdam, en de koppels werken bij mij naar behoren.
Het extra koppel BRW-Chamade gebruik ik (nog) niet.


Hallo Fokko,

De koppels werken inderdaad gewoon goed.

Maar mijn/het probleem is dat deze niet gelijk zijn aan het Laurensorgel, in Hauptwerk worden alle klavieren bij koppelen meegetrokken. In Rotterdam werkt het zo niet, enkel pedaal-hoofdwerk werkt op die manier, maar zodra er een andere koppel bij komt verdwijnt die.

Bijvoorbeeld:

Koppel pedaal-hoofdwerk en dan bovenwerk aan hoofdwerk zou je bij een pedaaltoon alleen het hoofdwerk moeten horen. Dus zoals de master couplers werken.

Maar wanneer ik die gebruik neemt het hoofdwerk bij de bovenwerk koppel altijd de chamades mee in het pedaal wanneer ik zo koppel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2012 21:55

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Als je denkt dat het fout in de ODF file zit t.o.v. de werkelijke orgel, dan moet je dat gewoon melden bij Jiri Zurek. Indien hij overtuigd is, dan zal hij het aanpassen en dan is de hele Hauptwerkwereld daarmede geholpen en doet niet iedereen het voor zich.
Misschien heeft hij bewust deze oplossing gekozen; dan zal hij dat ook aan je antwoorden.
En hij reageert snel.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 28 nov 2012 22:10

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Evert-Jan schreef:Als je denkt dat het fout in de ODF file zit t.o.v. de werkelijke orgel, dan moet je dat gewoon melden bij Jiri Zurek. Indien hij overtuigd is, dan zal hij het aanpassen en dan is de hele Hauptwerkwereld daarmede geholpen en doet niet iedereen het voor zich.
Misschien heeft hij bewust deze oplossing gekozen; dan zal hij dat ook aan je antwoorden.
En hij reageert snel.


Hallo Evert-Jan,

Ik heb contact gehad met Jiri, hij gaf aan dat het ODF gelijk is aan het gedrag van het orgel in de Laurenskerk en dat er niets aan te passen valt.

Vandaar dat ik hoop op iemands kennis die weet hoe ik dit zelf kan oplossen.

Wanneer hij bedoeld dat het niet mogelijk is dan zal ik mij misschien kunnen wenden tot de ontwikkelaars van Hauptwerk.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2012 22:45

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Michael

Als hij dat zo schrijft, is het geen technische beperking van Hauptwerk, maar verschillen jullie van mening over hoe de koppels in het Marcussenorgel daadwerkelijk functioneren.

Misschien zijn er andere forumleden die weten hoe de koppels in werkelijkheid werken.
Als je daar zelf op een open dag orgel speelt, is er altijd een registrant aanwezig (gelukkig wel, want anders is het kwartier zo om .........)

Christian Boogaard heeft geholpen met opnemen van de sampleset; dus hij zou het ook kunnen weten

En ander misschien Hayo Boerema als hij ook Hauptwerk heeft en deze sampleset (kan hij mooi thuis oefenen en niet in een koude kerk of als deze verhuurd is (gebeurd nog al eens)). Eventueel hem aanschrijven; ook als hij geen sampleset heeft hem gewoon vragen.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 28 nov 2012 23:06

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Evert-Jan schreef:Michael

Als hij dat zo schrijft, is het geen technische beperking van Hauptwerk, maar verschillen jullie van mening over hoe de koppels in het Marcussenorgel daadwerkelijk functioneren.

Misschien zijn er andere forumleden die weten hoe de koppels in werkelijkheid werken.
Als je daar zelf op een open dag orgel speelt, is er altijd een registrant aanwezig (gelukkig wel, want anders is het kwartier zo om .........)

Christian Boogaard heeft geholpen met opnemen van de sampleset; dus hij zou het ook kunnen weten

En ander misschien Hayo Boerema als hij ook Hauptwerk heeft en deze sampleset (kan hij mooi thuis oefenen en niet in een koude kerk of als deze verhuurd is (gebeurd nog al eens)). Eventueel hem aanschrijven; ook als hij geen sampleset heeft hem gewoon vragen.


Ik heb daar meegewerkt bij een concert en ben er dus van overtuigd dat dit zo werkt.

En wil dat dus graag zo hebben op het virtuele instrument.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 nov 2012 23:32

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

probeer toch ergens een "schriftelijke verklaring van de werking" los te peuteren, dak kun je die doorsturen (met een vertaling in het Engels) aan Jiri.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 28 nov 2012 23:37

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Evert-Jan schreef:probeer toch ergens een "schriftelijke verklaring van de werking" los te peuteren, dak kun je die doorsturen (met een vertaling in het Engels) aan Jiri.


Is het zo lastig om een ODF aan te passen om dit zo te laten werken?

Anders neem ik aan dat de "beta-tester(s)" akte neemt van mijn bevinding en dit verklaart aan Jiri.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 29 nov 2012 11:37

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Michael schreef:Is het zo lastig om een ODF aan te passen om dit zo te laten werken?



Dat is inderdaad je concrete vraag, echter geef ik Evert-Jan wel gelijk dat als je echt gelijk hebt en het in de odf fout zit, dan beter Sonus Paradisi kunt aanschrijven. In dat geval heeft de hele HW community er voordeel van. Wil je zelf puzzelen raad ik je sowieso deze handleiding aan.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 29 nov 2012 18:57

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Michael schreef:
Fokko schreef:Michael,
Maar mijn/het probleem is dat deze niet gelijk zijn aan het Laurensorgel, in Hauptwerk worden alle klavieren bij koppelen meegetrokken. In Rotterdam werkt het zo niet, enkel pedaal-hoofdwerk werkt op die manier, maar zodra er een andere koppel bij komt verdwijnt die.

Bijvoorbeeld:

Koppel pedaal-hoofdwerk en dan bovenwerk aan hoofdwerk zou je bij een pedaaltoon alleen het hoofdwerk moeten horen. Dus zoals de master couplers werken.

Maar wanneer ik die gebruik neemt het hoofdwerk bij de bovenwerk koppel altijd de chamades mee in het pedaal wanneer ik zo koppel.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.


Dank je voor de toelichting, ik kijk er wel van op.
Ik heb nooit het genoegen gehad op dit orgel te spelen, dus heb geen ervaringskennis. Een kleine zoekpoging op internet levert mij ook geen nieuwe informatie op.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 29 nov 2012 21:01

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Ik heb Jiri weten te overtuigen en er komt een patch aan.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 nov 2012 17:51

Re: ODF Laurenskerk aanpassen

Ik heb Jiri weten te overtuigen en er komt een patch aan.
Die is er inmiddels, zie: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/t ... tes_tabbed

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 105 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com