Pagina 1 van 1

Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:17
door Gert
Op http://pcorgan.com/SampleSets.html staat een lijst van alle samplesets.
Daar staat nu een prijs/register bij.
In mijn optiek is de kwaliteit veel belangrijker dan de prijs/register.
Kwaliteit is hier niet objectief in een cijfer uit te drukken.
Ik stel voor om per sampleset de volgende karakteriseringscode op te geven:
24=24 bit / 16=16 bit
W=Wet (met galm) / w=semi dry, D=Dry
M=Multiple release samples (3 of meer) m=2
S=Multi (stereo)kanaals (is dus Surround)
T=Met tremulant samples (t=een of maar enkele registers met tremulant samples)

Dus bijvoorbeeld:
Anloo: 16w
Utrecht: 24WMST
Kampen: 24WM

Is dit goed idee?

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:43
door Evert-Jan
Gert

ik zou het aantal registers dat met tremulant is opgenomen, willen zien

Kampen is dan T1
Utrecht = T?
Laurenskerk = T?
Ik heb even niet in de disposities gekeken/geteld; vandaar de ?.

Maar omdat je ook al het aantal registers vermeldt, kun je direct zien hoeveel met tremulant is opgenomen

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 22 feb 2013 20:49
door Leonard
Goede toevoeging. Daarnaast lijkt me onderscheid tussen grote en kleine letters niet zo heel duidelijk, dan liever
w* wet vs w semi-wet
s* surround vs s stereo
m* multiple release vs m 1 of 2 release

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 08:29
door pahasoft
Hallo Gert,

Een prima idee. Daar heb je volgens mij meer aan. Het geeft meer weer de kwaliteit van de sampleset. Doen zou ik zeggen!

Mvg,
Paul.

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 12:25
door gkruizenga
Hallo Gert,

Ik denk dat je met deze opzet op termijn weer dezelfde discussie gaat krijgen. Een sampleset is niet op basis van
cijfers of een aantal kentallen te kwalificeren. Het belangrijkste bij een sampleset is de kwaliteit van de samples, met name de opname-techiek met welke apparatuur en dan het belangrijkste... de nabewerking. En hier schuilt het verschil tussen een echt kwalitatief goede sampleset versus de wat mindere.

Nog wat opmerkingen t.a.v. de karakteriserings-punten die je noemt:

24/16 bit:
- Veel samplesets hebben niet een en dezelfde bit-diepte. Veelal zijn de 16/32 voet registers 16-bit en 8,4 en hoger in 24-bit. De samples die opgenomen zijn, zijn vaak 32/64 bit ivm de nabewerking die nog moet plaats vinden. Pas bij het maken van de finale sampleset wordt er overgaan naar 16/24 bit omdat het minder ruimte kost en Hauptwerk kan momenteel tot maximaal 24 bit verwerken.
- is belangrijk ivm een lagere kwantiseringsruis, maar minstens zo belangrijk is het verwijderen van de ruis in alle
samples. Indien dit niet goed gedaan wordt, zal bij het registreren van meer registers de ruis alleen maar meer hoorbaar zijn doordat simpelweg de ruis in de afzonderlijke samples steeds sterker hoorbaar is.

Wet/Dry/nagalm is meteen gerelateerd aan stereo/surround opnames of zoals met het nu noemt orgel/kerk akoestiek. Hierbij kun je kiezen tussen de mix van de kerk-samples (dus opnames van samples met meer nagalm - microfoons staan in de kerk) en die van de orgel-samples (microfoons staan dichter bij het orgel). Er zijn zelfs sample-sets die er aan komen met nog meer opname positities (orgel, kerk-midden - meer nagalm en kerk-ver-weg - nog meer nagalm), waarbij je dan kunt mixen tussen deze posities.

Multi-releases: inderdaad belangrijk welk type samples (met name de na-galm/akoestiek) er gekozen wordt door Hauptwerk en dus afhankelijk van de snelheid van de toetsen die men indrukt (staccato, portato etc.). Minstens zo belangrijk is hier het aantal loops in de samples en met name de voor de normale lange release-sample. Indien hier meerdere loops in gedefinieerd zijn, dan zorgt dat voor meer variatie aangezien Hauptwerk random een andere loop kan kiezen met een net iets andere geluids-weergave.

Kortom, het blijft lastig. Het belangrijkste dat hier volgens mij telt is een persoonlijke keuze die men maakt voor een sampleset door er goed naar te luisteren en het geluid te horen en of het de prijs waard is.

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 15:43
door adri
Mijn voorstel is om niet langer de prijs per register op te geven. Het is volgens mij niet een goede methode om orgels te waarderen.

Orgels hebben zowel emotionele als grotere or kleinere historische waarde, en dat speelt een erg grote rol. Deze waarden verschillen onder organisten, en dusdoende lijkt me prijs vergelijking niet langer een doelzaam gegeven.

Tenslotte de technologie tussen de sample sets verschilt ook enorm, en dat kan niet via een prijs-per-register gerekend worden.

Maar ik geloof wel dat er min of meer een prijs grens voor velen is. Tenslotte niet alleen wat weer voor over hebben, maar wat we ons kunnen veroorloven. Ik vind bepaalde sample sets duur en sommige peperduur.

Het zou ook leuk zijn als oudere sample sets die toch nog wel aantrekkelijk zijn periodiek een prijs verlaging zouden ondergaan; volgens mij zou de sample set producer er dan meer van verkopen.

My 2 cents zoals ze hier in de VS zeggen.

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 23 feb 2013 22:50
door josq
Gert, lijkt mij uitstekend! Paar kleine aanpassingen, bijv om surround te herbergen.
Om de sorteerbaarheid te vergroten de kenmerken wellicht verdelen over meerdere kolommen.

Maar zou hoe dan ook een grote verrijking zijn!

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 03 maart 2013 08:22
door Tammoschut
Gert, is het niet overzichtelijker om het benodigde geheugen in GB te vermelden ?
En dan met 1 cijfer (afgerond) achter de komma, dus geen 7482, maar 7,5.
Leest makkelijker.

Tammo

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 04 maart 2013 12:54
door josq
't Moet een flinke klus zijn geweest, maar het is een flinke vooruitgang. Het zal veel gebruikers goed inzicht geven in de mate waarin een sampleset voldoet aan diverse kwaliteitsaspecten!

Paar opmerkingen/suggesties:

* Maak onderscheid tussen surround en instelbaar orgel/kerkperspectief.

* Uitleg of linkje naar uitleg zou handig zijn voor de leek: wat is het verschil tussen 16- en 24-bit, tussen stereo- en surround, en wat zijn de voordelen van multiple releases?

* Hereford dient m.i. een t te krijgen ipv een T, aangezien slechts 4 van de 67 registers gesamplede tremulanten hebben (allen op het Solowerk). Geen t of T voor de Hereford23. Overigens is er, als ik het goed begrepen heb, een verbeterd tremulantmodel gebruikt voor de overige registers, maar naar mijn smaak klinkt dat nog steeds niet helemaal natuurlijk.

* De Metz St. Eucaire heeft, naar ik begreep, slechts 2 gesamplede tremulantregisters (Hautbois en Voix Humaine), dus dat verdient m.i. ook een t ipv een T.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt! Nogmaals mijn waardering voor al je inspirerende inspanningen!

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 08:12
door Gert
Jos, bedankt voor opmerkingen, ik zal het aanpassen!

Gert, is het niet overzichtelijker om het benodigde geheugen in GB te vermelden ?
En dan met 1 cijfer (afgerond) achter de komma, dus geen 7482, maar 7,5
Tammo, ja intussen wel, toen ik met de lijst begon was het nog allemaal MB, dat is intussen GB geworden.

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 12:28
door Geert
Prima idee!!

HG

Geert

Re: Geen prijs/register maar karakterisering

BerichtGeplaatst: 05 maart 2013 13:21
door josq
Super, Gert! Nog 1 klein dingetje: Hereford Vol 1 heeft geen gesamplede tremulanten, dacht ik. De gesamplede tremulanten zitten alle 4 op het Solowerk en dat is niet aanwezig in volume 1.