Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Chiel Jan

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 13 apr 2011 16:04

Chiel Jan

Dag allemaal,

EIgenlijk mag ik me misschien nog niet voorstellen, want ik ben nog bezig met het samenstellen van mijn pakket. Maar goed, ik stel de laatste tijd zoveel vragen op het forum dat voorstellen misschien ook wel leuk is.

Ik ben Chiel Jan van Hofwegen. Ik heb thuis een huispijporgel staan van twee klavieren en 6 stemmen. ik gebruik dit orgel heel veel in mijn lespraktijk en loop dan nog wel eens tegen de beperkingen op. Voor precisie en techniek is het geweldig. Maar om een leerling nu even geïnspireerd een grote Bach te laten spelen, dat is nog wel eens lastig. Daarom heb ik besloten om mijn pijporgel te midificeren. Ik eet dan van twee walletjes, zeg maar. Om heel voorzichtig te beginnen, heb ik besloten voorlopig te draaien met spullen die ik al heb: een Imac, luidsprekers van B en W, Harman-Kardon versterker, etc. Daarbij wil ik allereerst twee kleinere orgels: Anloo en Wildervank (Walcker) Tenslotte blijft het een orgeltje met twee klavieren t/m f en een pedaal t/m d. Derhalve vind ik het persoonlijk niet zo nodig om Zwolle of Caen te draaien.

H gr

Chiel Jan

Om een idee te geven over welk orgel ik het heb: zie foto
orgel.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Chiel Jan op 14 apr 2011 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 13 apr 2011 17:18

Re: Chiel Jan

Verwijderd.
Laatst bijgewerkt door Peter op 04 dec 2017 19:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 13 apr 2011 20:31

Re: Chiel Jan

Hallo Chiel Jan,
al "speelde je alleen maar draaiorgel" dan nog ben je welkom op dit forum.
Maar ik geloof dat we in ieder geval 3 overeenkomsten hebben:
- jij bent ook "gevallen voor hauptwerk" als "studieorgel";
- ik heb in het verleden ook een 6-stemmig huispijporgel gehad;
- volgens mij (heb ik gelezen) speel je op een symphatiek (van oorsprong) De Jongh-orgel. Ik ben daar in het verleden (voor de uitbreiding) ook organist geweest;

Dus daarom een "dubbel welkom"!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 13 apr 2011 23:40

Re: Chiel Jan

Chiel Jan schreef:Om heel voorzichtig te beginnen, heb ik besloten voorlopig te draaien met spullen die ik al heb: een Imac, luidsprekers van B en W, Harman-Kardon versterker, etc. Daarbij wil ik allereerst twee kleinere orgels: Anloo en Wildervank (Walcker) Tenslotte blijft het een orgeltje met twee klavieren t/m f en een pedaal t/m d. Derhalve vind ik het persoonlijk niet zo nodig om Zwolle of Caen te draaien.

Hoi ChJ,

Welkom hier, en wees gewaarschuwd.
Toen ik met HW begon was ik heel stellig: ik hoef niet zo nodig allerlei verschillende sample sets, als ik een goeie barokke en een goeie romantische heb ben ik dick tevreden.
Intussen heb ik er 19. 8-)
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 10:08

Re: Chiel Jan

Peter: bedankt voor het welkom!

Ron: aha, dus jij bent ook organist geweest in Alblasserdam? Inmiddels hebben we meer gemeen dan je weet: door een overstap naar de PKN ben ik geen organist meer in de GG. Maar goed, ik heb er jaren met zeer veel plezier gespeeld!

Dick: gebruik jij het dus ook als studie-orgel? Bevalt dat? Overigens ben ik door de omvang van mijn orgel (twee klavieren, pedaal tot d) wel een beetje gelimiteerd. Maar ik ben bang dat ik wel een beetje dezelfde kant op zal gaan......... Maar goed, eerst maar eens proberen met twee of drie sets
Avatar gebruiker

Berichten: 119

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:41

Bericht 14 apr 2011 12:44

Re: Chiel Jan

Chiel Jan schreef:Peter: bedankt voor het welkom!

Ron: aha, dus jij bent ook organist geweest in Alblasserdam? Inmiddels hebben we meer gemeen dan je weet: door een overstap naar de PKN ben ik geen organist meer in de GG. Maar goed, ik heb er jaren met zeer veel plezier gespeeld!

Dick: gebruik jij het dus ook als studie-orgel? Bevalt dat? Overigens ben ik door de omvang van mijn orgel (twee klavieren, pedaal tot d) wel een beetje gelimiteerd. Maar ik ben bang dat ik wel een beetje dezelfde kant op zal gaan......... Maar goed, eerst maar eens proberen met twee of drie sets

Ja hoor, ik heb een drieklaviers Consolo van Mixtuur, en daar ben ik heel blij mee. In principe kan ik alles hier doen, en ook mijn zoon die in Engeland studeert kan z'n Engelse muziek hier thuis prima voorbereiden dankzij de zwelkasten en de combinaties.

Zozo, ook al overgestapt? Nou, wij hebben er geen spijt van ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 16:47

Re: Chiel Jan

Okay, dus zo'n console kan ook. Maar ja, een pijporgel verkopen is tegenwoordig niet zo simpel. 15.000 euro is natuurlijk ook geen kattenpis. Maar goed, met het midificeren eet ik gewoon van twee walletjes....

Berichten: 194

Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31

Bericht 14 apr 2011 19:05

Re: Chiel Jan

Chiel Jan schreef:Okay, dus zo'n console kan ook. Maar ja, een pijporgel verkopen is tegenwoordig niet zo simpel. 15.000 euro is natuurlijk ook geen kattenpis. Maar goed, met het midificeren eet ik gewoon van twee walletjes....


15,000 euro voor een orgel met een Jan Vermeer van Delft op de luiken is niks! ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 14 apr 2011 19:40

Re: Chiel Jan

Ha,

Ja, als het echte Vermeers zouden zijn :P Het blijft natuurlijk allemaal nep (die luiken) Maar goed, de markt voor huispijporgels is sowieso niet heel erg goed. Wat wil je, met Hauptwerk? :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 mei 2011 12:27

Re: Chiel Jan

Ha Chiel-Jan,

Ook van mij een hartelijk welkom op het forum.
Het heeft mij veel opgeleverd aan kennis en ook kennissen!

Via mijn schoonvader, de voor velen als Ambassadeur en vraagbaak fungerende persoon én via "Contrebom", hadden we al wat contact. Dank voor je mening.
Wie weet, stuur ik je nog wel eens wat meer door, positive feedback en dan ook nog van een professional, kan me alleen maar voordeel op leveren. Je weet van mijn achtergrond, des te meer is feedback dan welkom. Voorlopig hoef ik me immers bij Bram Beekman niet meer te vervoegen.

Ik hoop dat je een mooi opgepolitoerd geheel aan je inspanningen overhoudt! Het is de moeite waard en die 19 orgels van Dick, kan ik me helemaal voorstellen. Doch je hebt inderdaad wel beperkingen, temeer daar je "slechts" twee klavieren hebt, evenals mij. Maar ja, beter dan dat traporgel van vroeger toch? Dan had je uitsluitend één klavier, doch goed voor je techniek is dat wel!

Wildervank zou ik nog eens goed over nadenken en beluisteren. Ik ben er niet weg van, ik vind het te weinig sprekend, doch smaken verschillen. Maar je zult op termijn merken, dat je een categorie veel gebruikt ca. 5 krijgt en een categorie "leuk om te hebben, maar had niet gehoeven...".

Veel succes en groet,
Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 152

Geregistreerd: 02 apr 2011 21:48

Woonplaats: Alblasserdam

Bericht 05 mei 2011 13:31

Re: Chiel Jan

Ha Kees,

Bedankt voor je reactie. Stuur gerust wat door! Ik geef graag feedback.

Inderdaad, 19 orgels hoef ik niet. Een mooie Silbermann en wat meer......

Bedankt voor je tip! In dat geval is elke euro er één teveel

H gr

CJ
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 06 mei 2011 00:37

Re: Chiel Jan

Hoi Chiel-Jan,

Ik heb een mooie Silbermann, zowel de oude als de nieuwe versie van de Petri-Kirche, te Freiberg.
Ben ik meer dan content mee. Je kunt er vanalles op kwijt.
Mijn voorkeur is de diffuus of in de nieuwe versie zowel de Direct als Diffuus.
Waarom? Wel, afhankelijk van de ingevoerde stemming/temperament, kun je er zonodig b.v. het scherzo van Gigout moeiteloos op spelen, letterlijk spelen, want je bent dan soms even druk met registreren.
Ik heb het orgel op mijn speeltafelregeisters voorgeprogrammeerd.
De verhouding in de oude versie tussen Direct of Diffuus, verschilt nogal, de Directversie geeft m.i. teveel aan verschil in volume tussen de beide werken. Voor een optimale beleving, koos ik dus ca. 1,5 jr. geleden voor de diffuus.
Ik vind het ook erg moeilijk om nu aan te geven, welke versie ik het mooist vind. Zowel de oude als nieuwe versie, zijn prachtig, echt, gewoon heel mooi.
Doch Pipeloops heeft er ook eentje, Großhartmannsdorf, Germany, dat klinkt erg ruig en zou ik er best bij willen hebben. Doch het heeft slechts één tongwerk, een Possaunenbass op het pedaal. Dat is niet altijd genoeg, maar het klinkt zooo mooi! Doch budget speelt ook een rol mee en tevredenheid is maar alles. Maar ik kan je verzekeren, dat je voor weinig geld, maar misschien iets meer inspanningen, een meer dan bevredigend resultaat kunt bereiken.
Niet het vele is goed, doch het goede is veel...

Koop ook geen uittreksel van b.v. Schijven/Beveren. Dat lijkt veel, maar geeft in het volle werk veel tekort en dan vind ik het zonde van het geld.
Anloo moet je beslist kopen, kost niet veel en het is zooo mooi. Het lijkt verdraait veel op b.v. de cd's van Wim van Beek of Harald Vogel.

Ik ben benieuwd hoe je e.e.a. morgenavond vindt!

HG. Kees
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 06 mei 2011 10:06

Re: Chiel Jan

Hallo Chiel Jan,

Je hebt een interessant project. Als ik een klein huispijporgel had zou ik waarschijnlijk hetzelfde doen, want alleen dat vind ik niet genoeg.

Omdat het Hauptwerk is kun je met twee klavieren en pedaal tot d nog wel wat doen als je genoeg knopjes overhebt. Je kunt, als dat nodig is, je pedaal of klavier een octaaf hoger zetten en zo toch nog een f krijgen op je pedaal. Moet alleen het lage niet ook tegelijk nodig zijn. Ook kun je drie klavieren bespelen vanaf twee klavieren, hoewel ik wel erg blij ben met m'n derde klavier.

Hoe ben je van plan de registratie te regelen?

groetjes,

Sander

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com