Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

djvmeeuwen stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 11 dec 2012 09:18

djvmeeuwen stelt zich voor

Tot nu toe heb ik nog niet de tijd genomen om me even voor te stellen hier, dus dat doe ik nu alsnog maar even.
Ik ben nog niet zo heel lang bezig met Hauptwerk, maar sinds kort bezit ik een drieklaviers speeltafel met houten klavieren, 72 trekregisters en vooralsnog een 25 tonig pedaal. Dit pedaal wil ik op korte termijn vervangen door een 27- of 30-tonig pedaal (iemand iets over?? ;) ). De pc-configuratie die er nu in staat is als volgt:

- Intel i5 3570k
- Asus P8B75-M
- 32Gb geheugen
- SSD schijf
- EMU 1212m
- Tannoy Reveal 501a

Gisteravond heb ik de EMU en de speakers aangesloten en geinstalleerd. Dit klinkt al véél beter dan mijn koptelefoontje :D, zij het dat ik me nog met demo-samples (Utrecht, Zwolle, Velesovo, Caen en Oosterwijtwerd) moet vermaken. Dat vermaken lukt overigens nog wel, maar 't smaakt zeker naar een compleet sampleset! Maar ja, portemonnee is ook niet onbeperkt gevuld :) .

Aan de speeltafel en de kast moet nog een en ander opgeknapt worden (schuren, schilderen enzo). Ik zal proberen foto's te plaatsen van de voortgang van dit project. Ik kan wel zeggen dat ik niet verwacht had dat dit hartstikke leuk is! :D.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 11 dec 2012 10:05

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Welkom.
Je hebt al een leuk 'spulletje' bij elkaar gesprokkeld en nu nog de volledige versies, want mijn ervaring is ook dat veel demo-versies toch wel echt weinig bieden. Maar ja, zoals je schrijft .... de eurootjes.
Maar wellicht kun je beter emigreren naar Griekenland, want je geld ligt daar al. ;)
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 11 dec 2012 21:48

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

van harte welkom,

je kan gelijk al gaan genieten van je hauptwerk, hoop dat je erg veel speel plezier hebt, met hauptwerk

vanuit Zwijndrecht een hartelijke groet

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 dec 2012 00:29

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Welkom!
Hauptwerken, orgelen en knutselen is gewoon hartstikke leuk! :)
Ben benieuwd naar de foto's.
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 01 jan 2013 22:22

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Nou, de foto's wacht ik maar even mee, de plannen worden waarschijnlijk gewijzigd... Misschien (kans is groot) start k ook wel een compleet nieuwbouwproject... :D Concrete plannen heb ik nog niet liggen, ideeen wel. Ben me aan 't orienteren hoe 't dan zou moeten worden. Liefst ook zelf klavieren maken, a-la 't project van Klaas . Dat ziet er wel héél aantrekkelijk uit!
En als ik die zelfbouwprojecten hier doorlees dan kriebelt het best wel! Al heb ik geen bal verstand van houtbewerking, mijn schoonvader gelukkig wel en die ziet het wel zitten om een kast te maken.

Dus voorlopig doe ik niet zoveel aan de huidige console, maar wacht ik tot ik de knoop doorhak...

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 01 jan 2013 22:29

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

djvmeeuwen schreef:Nou, de foto's wacht ik maar even mee, de plannen worden waarschijnlijk gewijzigd... Misschien (kans is groot) start k ook wel een compleet nieuwbouwproject... :D Concrete plannen heb ik nog niet liggen, ideeen wel. Ben me aan 't orienteren hoe 't dan zou moeten worden. Liefst ook zelf klavieren maken, a-la 't project van Klaas . Dat ziet er wel héél aantrekkelijk uit!
En als ik die zelfbouwprojecten hier doorlees dan kriebelt het best wel! Al heb ik geen bal verstand van houtbewerking, mijn schoonvader gelukkig wel en die ziet het wel zitten om een kast te maken.

Dus voorlopig doe ik niet zoveel aan de huidige console, maar wacht ik tot ik de knoop doorhak...



is toch wel een duidelijk geval van "Hauptwerk Zelfbouw Virus"
moet je wel mee oppassen, symptomen niet teveel onderdrukken, maar uiting geven aan je gevoelens :lol: :lol:

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 02 jan 2013 08:59

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Nou, een groot voordeel heb ik al: mijn vrouw ziet een zelfbouw ook helemaal zitten :lol:
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 13 jun 2013 17:05

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Even een kleine tussenupdate na een lange radiostilte...

Er is nog niets gezaagd oid aan de kast, maar heb intussen 4x balansklavier (4,5 octaaf) liggen, en allerlei maten genoteerd voor de kast. Deze gebruikt mijn schoonvader dan om de hoeveelheid hout te kunnen bepalen. Zodra dat binnen is kan het traject daadwerkelijk van start. Ideeen te over, en niet onbelangrijk: vrouwlief zit op dezelfde golflengte :lol: .

Ondertussen ga ik vast de klavieren schoonmaken en daarna midificeren. midiprints heb ik reeds (bigmidi van gino-midi). Mijn huidige orgelconsole komt tzt dan op marktplaats en op deze site te koop. ;)

wordt zeker vervolgd...!
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 18 jun 2013 21:25

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Met kleine stapjes kom je ook ergens, van de week maar alvast begonnen met schoonmaken van de klavieren... Niet echt mijn favoriete klusje, maar wel hard nodig! Daarna binnenkort hout uitzoeken en dan kan het 'echte' bouwen beginnen... :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 19 jun 2013 12:36

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Je kunt in elk geval wel zien waar je gebleven bent. Zijn de klavieren met been belegd?
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 19 jun 2013 19:02

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Weet niet of 't plastic is of been... Zou je dat ergens aan moeten kunnen zien wellicht? Heb niet zoveel verstand van 'beenologie' :D

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 19 jun 2013 19:20

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Been heeft een structuur, vaak zie je ook zwarte vlekjes of strepen lopen. Kunststof is egaal, maar kan door de tijd ook verkleuren.
Ik vermoed niet dat het ivoor is, maar als het uit een kerkorgel komt is die mogelijkheid er ook nog.

succes met de bouw

Berichten: 226

Geregistreerd: 19 sep 2012 19:31

Bericht 23 jun 2013 17:12

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

het begin is er :lol:

je moet toch ergens beginnen en je moet zo maar denken de kast word voor je gemaakt dus je hoeft dan alleen de elektronica te doen. hoeveel trek registers krijg je dan. ik ben zelf ook bezig met een bouwproject en kan bijna niet wachten dat het orgel speel klaar is.. ik wens je veel succes met de bouw van je orgel en als er vragen zijn horen we het wel. alle liefhebbers van dit forum helpen je graag hebben ze bij mij ook gedaan :) wist er totaal niets van en werk ook maar in een tapijt fabriek maar heb een hoop idee"s op gedaan en ben bij mensen langs geweest om een aantal maten op te nemen als richtlijn voor de hoogte van mijn 3 klaviers tafel verder heb ik alles uit mijn hooft gedaan kijk maar eens op mijn bouw verslag hou jullie op de hoogte

gr hendrik
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 25 jun 2013 11:26

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Andre schreef:Been heeft een structuur, vaak zie je ook zwarte vlekjes of strepen lopen. Kunststof is egaal, maar kan door de tijd ook verkleuren.
Ik vermoed niet dat het ivoor is, maar als het uit een kerkorgel komt is die mogelijkheid er ook nog.

succes met de bouw


Het is vrij 'zacht' merk ik wel. Op een (straks) niet zichtbaar stukje getest, maar een te harde spons/doek veeg je er zo strepen in. Met een schuurspons aan de gang laat ik dan ook maar zitten :lol:

Kun je het lood aan de uiteinden trouwens van de onderzijde naar de bovenzijde plaatsen zonder dat dat ten koste gaat van de balans van een toets? Dat stukje lood zit bij het 1e of het 3e klavier dan in de weg als ik er drie op elkaar leg. (heb 2 blokken van 2)
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 24 okt 2013 11:55

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Tijdje geleden dat ik hier wat gemeld heb, maar 't lag ook even stil allemaal. Heb ondertussen wel een 30 tonig concaaf pedaal. Klavieren zijn op 1 na schoon. Pedaal is bijna klaar met schuren, zie foto.

Ook het hout voor de kast is aangeschaft en ben gister met m'n schoonvader maar vast een stukje wezen schaven op de verjaardag van m'n schoonzusje :-). Al met al komt er nu wat vaart in het project. Binnenkort gaan we de rest van het hout schaven en dan kan het daadwerkelijke bouwen beginnen!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 15 feb 2014 23:00

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Word wel weer tijd voor een update vanuit een orgel-loos Ede... Ben intussen weer begonnen met bouwen. We zijn vandaag toegekomen aan een stukje opbouw van de kast. 't Is nog niet klaar, maar het begin van de kast is er :-), zie de foto's. Nu nog blank eiken, wordt uiteindelijk blank antiek.

So far so good! En zodra we weer wat verder zijn volgen er uiteraard meer (detail)foto's!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 36

Geregistreerd: 09 aug 2012 18:47

Woonplaats: Rhenen

Bericht 16 feb 2014 10:43

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

prachtig! echt mooi gemaakt. ga zo door
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 18 maart 2014 20:22

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Gisteren zijn we weer verder gegaan waar we vorige keer gebleven zijn. Het paneel aan de voorzijde in de onderkast gemonteerd en een van de registerpanelen gemonteerd inclusief 2e paneel voor de geleiding van de trekstokken. De openstaande naad over de volle breedte in de onderkast klopt, daar komt nog een sierlatje overheen. Het pedaal past nog niet, maar de kast komt nog iets omhoog zodat er een mooie afwerking onderaan de zijpanelen komt.
Er komt nog een bovenkast op waar de speakers in kunnen en in het midden een opberg vak.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 18 maart 2014 23:55

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Dat wordt prachtig! Je boft met zoń schoonvader,
heb je ook een tekening?
Ik moet ook aan een opbouw beginnen, maar vind het lastig om de juiste maten te vinden en waar ik moet beginnen,

vr groet, Jaap
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 19 maart 2014 14:15

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Jaap,

Nee, ik heb geen tekening gebruikt. Heb allerlei maten genoteerd en aan de hand daarvan zijn we gaan bouwen. Nadeel is wel dat je dan veel momenten hebt dat je moet gaan nadenken hoe je het precies wilt doen. Met een tekening heb je dat veel minder kan ik me zo voorstellen. Dan bepaal je vooraf hoe je bepaalde dingen doet. Ik moet nu gaan bedenken of ik de opbergruimte bovenin iets terug laat vallen tov de voorkant of dat ik die gelijk hou...

Ik kan je dat lijstje met maten wel sturen als je dat wilt? Moet je hem uiteraard wel aanpassen aan je eigen wensen en voorkeuren. En ik zou vooral veel voorbeelden bekijken. Daaruit kun je dan dingen meenemen voor je eigen orgel.

Groet,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 19 maart 2014 16:16

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi Dirk-Jan,

Wordt mooi man!!! ben benieuwd naar de rest. Succes ermee!

Gr,

Joost
Avatar gebruiker

Berichten: 121

Geregistreerd: 10 okt 2012 22:12

Woonplaats: Hilversum

Bericht 19 maart 2014 21:14

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Zou je is kunnen vertellen hoe je die mooie panelen precies maakt ?
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 19 maart 2014 22:37

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Die panelen zijn aan elkaar gelijmde 'planken'. Vervolgens op maat gezaagd en met een frees het profiel erin gemaakt. Daarna kun je hem in de randen om het paneel zetten. Die randen maak je ook met een frees. Welk profiel je hebt hangt af van welk type frees je gebruikt. Ik heb geprobeerd om het zoveel mogelijk op het profiel van onze meubels te laten lijken.
Ik heb ze zelf overigens niet gemaakt, heeft mijn schoonvader voor me gedaan :-). Ben er wel erg blij mee dat'ie dat kan ;-)

Of ik het zo helemaal goed omschrijf weet ik niet, maar daar kan een echte hout-man wel wat van zeggen denk ik. Die zijn hier ook op 't forum actief...

Groet,
Dirk-Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 maart 2014 22:45

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Klopt helemaal hoor je beschrijving :D

Groeten,

André (inmiddels, na 19 jaar werkzaam te zijn geweest bij een houthandel, een ex-houtman)
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 15 apr 2014 17:34

Re: djvmeeuwen stelt zich voor

Hoi allemaal,

afgelopen maandag weer verder gegaan met de opbouw (bovenkast)... 't schiet zo al aardig op. De beelden spreken voor zich.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com