Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Peter stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 27 jul 2011 15:21

Peter stelt zich voor

Hallo allemaal,

Mijn naam is Peter van der Zwaag, 24 jaar, en ik woon en studeer in Groningen. Ik studeer orgel bij Theo Jellema aan het Prins Claus Conservatorium en daarnaast doe ik de Master Rechtsgeleerdheid.

Ik ben nu net een week aan de slag met Hauptwerk en voel mij nog lichtelijk als Alice. Ik gebruik Hauptwerk nu vooral om te studeren met kort octaaf en middenstoonstemming (Brescia en Zwolle demo).

Op dit moment heb ik een nog Johannus Wesley 27 en ik ben nu op zoek naar een (betaalbaar) orgel met een derde klavier en een zwelpedaal die wél een MIDI-signaal geeft.
Ik hoop in de nabije toekomst St.Maximin (en Caen) aan te schaffen, daarna zien we wel verder.

Meteen een vraag: Is een orgel met aanslaggevoeligheid (voor multi-release?) een must? Met andere woorden, werkt multi-release zodanig dat je je techniek op peil kunt houden?

Hg,

Peter van der Zwaag

Berichten: 560

Geregistreerd: 10 feb 2011 10:38

Bericht 27 jul 2011 16:47

Re: Peter stelt zich voor

Dag Peter,

Welkom hier.

petervdzwaag schreef:Meteen een vraag: Is een orgel met aanslaggevoeligheid (voor multi-release?) een must? Met andere woorden, werkt multi-release zodanig dat je je techniek op peil kunt houden?


Aanslaggevoeligheid en multi-release hebben weinig met elkaar te maken. Multi-release wordt op dit moment uitsluitend gebruikt voor het afhandelen van nagalm, afhankelijk van hoelang je een toets ingedrukt hebt gehouden. De snelheid van het loslaten van de toets, wordt op dit moment in geen enkele sampleset gebruikt, al is dat technisch wel mogelijk.

Aanslaggevoeligheid heeft wel alles te maken met multi-attack. Afhankelijk van de snelheid waarmee je een toets indrukt, wordt er bv. een andere aanslag-sample gebruikt. Niet alle samplesets ondersteunen dit, en het hangt van de betreffende set af of de implementatie zodanig is dat het echt nut heeft voor je techniek. Maar het kán wel uitmaken, vooral bij kleinere orgels.

Of het een must is, hangt natuurlijk af van welke eisen je stelt. Voor de meesten van ons is het geen must. Voor jou misschien wel. Maar die vraag kun je alleen zelf beantwoorden door het uit te proberen.
Gratis orgelmuziek op mijn website.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jul 2011 18:22

Re: Peter stelt zich voor

Heeft iemand een overzichtje, welke (belangrijkste) samplesets "die aanslaggevoeligheid hebben"?
Op deze site kan ik daar niets over vinden.
Gr. Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 04 sep 2011 10:39, in totaal 3 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 jul 2011 18:26

Re: Peter stelt zich voor

Sorry Peter, ik ging direkt op je item in en vergat je helemaal te verwelkomen. :oops:
Bij deze een muzikaal welkom uit Dordrecht. Zo te lezen weet jij "je klavieren goed te gebruiken". ;)
Gr. Ron

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 27 jul 2011 20:11

Re: Peter stelt zich voor

Goedenavond Peter,

Welkom op ons Nederlandstalig Hauptwerk forum.

De door jouw genoemde samplesets zijn de aanschaf zeker waard. St Maximim is natuurlijk wel een specifiek instrument, maar de meeste individuele stemmen zijn prachtig.

Mbt je 3 klaviers wens: koop een derde klavier erbij met bijvoorbeeld een MKE of een andere decoder met controller waarop je een zwelpedaal kunt aansluiten en registreer middels een touchscreen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 sep 2011 17:36

Re: Peter stelt zich voor

Weet iemand of de bekende "sampelaars" (Paradisi, Milan, Organart) "aanslaggevoelig opnemen"? Ik kan daar weinig over vinden. (multi-attack dus)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslaggevoeligheid
Of is het tegenwoordig al "gemeen goed"?
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 04 sep 2011 10:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 sep 2011 10:27

Re: Peter stelt zich voor

Peter,
misschien overbodig, maar toch.....
wil je een "aanslaggevoelig sampleset" volledig benutten, heb je wel "aanslaggevoelige
klavieren nodig". Anders heeft het geen effect.
Op het door mij bestelde orgel zaten standaard klavieren, welke echter
NIET de aanslaggevoelige sets ondersteunden. Voor 100 euro meer is dit aangepast.
Gr. Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 sep 2011 13:48

Re: Peter stelt zich voor

Ik lees nu, dat bij diverse sets die ik krijg zoiets vermeld staat als:
"multiple release (staccato, kort en lang)".
Ik neem aan, dat dit dan toch "multi-attack" is?
Ron.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 04 sep 2011 14:33

Re: Peter stelt zich voor

RonD schreef:Ik lees nu, dat bij diverse sets die ik krijg zoiets vermeld staat als:
"multiple release (staccato, kort en lang)".
Ik neem aan, dat dit dan toch "multi-attack" is?
Ron.


Hoi Ron,

voor zover ik weet zijn er maar weinig samplesets met aanslag gevoelig, F.C. Schnitger (1723)
Hervormde kerk, Duurswoude van organ art media heeft dit wel als optie voor 20 euro duurder(zie website mixtuur)

Maar dan moet je hardware dit ook ondersteunen, zo heb ik zelf 3 klavieren die aanslag gevoelig zijn, echter mijn midi controller ondersteund dit niet jameer dus!!!!!!!

heb jaren geleden al aan mixtuur gevraagd of ik geen aanslag gevoelige controller kon krijgen, antwoord was nee!!!
schijnt alleen voorbehouden te zijn aan de door mixtuur gebouwde orgels.(dus dan moet het bij jouw wel ingebouwd zijn Ron)


Heb als eens een proef gedaan, met een losse MKE Controller, maar deze ondersteunt aftertouch( wat gebruikt wordt op theater orgels) dus niet geschikt lijkt mij voor aanslag gevoelige aanspraak zoals een mechanisch orgel dit doet.

Maar mischien is er hier iemand hier op dit forum, die wel een aanslag gevoelige controller (buiten de mke) heeft en gebruikt, en wat de bevindingen daar van zijn.

Maar ik denk dat dit inmiddels afgeleide onderwerp, beter thuis hoort bij de technische vragen

groeten van de buurman aan de overkant van de plas

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 sep 2011 15:38

Re: Peter stelt zich voor

Hey buur,
jij hebt zelf wel eens een topic hierover geopend ("aanslaggevoelige klavieren"). Daar is toen
niet veel op gereageerd. Dus lijkt me het beste daar eens verder te gaan om te kijken of
er mensen ervaringen mee en verstand van hebben. ;)
http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=4&t=47
Ron

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 14 okt 2011 10:46

Re: Peter stelt zich voor

Hallo Peter,

Welkom in de Hauptwerkwereld. Leuk om je hier ook eens te zien, na alle orgelconcoursen waar we elkaar tegenkwamen. Ik mag de 22e weer spelen en heb er erg veel zin in.

Voor je techniek oefenen zijn zowel multi-attack als multi-release nodig. Zelf heb ik nog geen duidelijke sampleset met multi-attack, dus ik weet niet hoe goed dit werkt. (Toch eens goed kijken naar de Schnitger van OAM). Ik merk wel dat ik op sommige mechanische orgels hier meer mee kan dan op mijn Hauptwerk orgel thuis. Aan de andere kant kun je wel op de nagalm letten, beter dan aan de speeltafel. Dus het is geen vervanger van studeren in de kerk, maar als aanvulling de beste hometrainer die je je kan voorstellen, en de grote romantische franse componisten hadden ook geen multi-attack met de barker machines.

Je kunt ook 3 klavieren simuleren met de "re-directable keyboard inputs". Maar een 3de klavier was voor mij ook een verademing, dus dat kan ik je zeker aanraden.

Als je nog meer registerknoppen nodig hebt kun je ipv een touchscreen ook de novation launchpad gebruiken. Die bevalt mij erg goed.

groetjes,

Sander
Avatar gebruiker

Berichten: 48

Geregistreerd: 22 jul 2011 00:20

Bericht 10 jan 2012 22:29

Re: Peter stelt zich voor

Nog in het kader van de voorstelronde: ik heb inmiddels een aantal opnames op Contrebombarde gezet. Ik ben van plan om regelmatig nieuwe opnames te uploaden. Ik heb helaas nog steeds geen MIDI-zwelpedaal, dus de grote frans-romantische werken laten nog even op zich wachten :? .

De rechtstreekse link:
http://www.contrebombarde.com/concerthall/user/1461

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com