Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Herman stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 18 okt 2015 11:41

Herman stelt zich voor

Beste Forum-leden,

Ik ben Herman Boerwinkel, 72 jaar oud, woonachtig in Nütterden, een klein dorpje in Duitsland, vlakbij de grens bij Groesbeek en Beek-Ubbergen. Van beroep was ik Grafisch vormgever, zowel in Nederland als Duitsland.
De liefde voor het orgel was reeds vroeg aanwezig, maar door de drukke baan die ik had, vervaagde dat steeds weer.
Als gepensioneerde heb ik nu alle tijd om mij o.a bezig te houden met dit fantastische instrument.
Als vrijwilliger in de Stevenskerk in Nijmegen kwam ik in gesprek met iemand, die mij vertelde over zijn orgel, een "virtueel orgel", met Kampen en Caen. Dit maakte mij nieuwsgierig en zo kwam ik via internet op jullie mooie site terecht.

Inmiddels heb ik een bescheiden orgel gebouwd en deze voldoet naar tevredenheid, maar ik realiseer mij, dat het veel beter kan. Zeker wat de audio-configuratie betreft.

Mij orgel heeft de volgende configuratie:
Een MacPro-12 Core-32GB geheugen, Focusrite-Saffire Pro 24, stereo met 2 speakers Swans MKII en een subwoofer sub 201 Magnat. Koptelefoon AKG K701.
Touchscreen ELO-monitor, 17 inch.

2 houten balans-klavieren ( kon ik voor weinig geld kopen, deze komen uit een kerk)
pedaal 30 tonig ( komt uit een kerk in den Bosch) gemidificeerd met materiaal van de Firma Pausch hier in Duitsland.
console en orgelbank gemaakt van beuken meubelpanelen en deze beuken-kleur ook zo gelaten.

Als samplesets gebruik ik: Transeptorgel Laurens-kerk Rotterdam en wat gratis- probeer samplesets.
Ebersmunster en Vollenhove bezit ik ook, maar worden zelden bespeeld. Denk hier toch aan verkoop van deze sets. Ben hier toch niet zo gecharmeerd van. Met name, de Prestanten en het Plenum. Daar mis ik toch de Gravitität en het fundament. Maar 'Organo Pleno' is geloof ik bij Hauptwerk überhaupt een probleem. Klinkt dan een beetje digitaal. In ieder geval is dat bij mijn configuratie het geval. Maar dat zal wel aan mijn audio-componenten liggen.

Ik hoop veel van dit Forum te kunnen leren en begrijpen.

Met groet, Herman
Laatst bijgewerkt door hboerwinkel op 19 okt 2015 08:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 okt 2015 07:21

Re: Herman stelt zich voor

Nou Herman,

Welkom op dit forum.
Een nieuwsgierige vraag: is er een specifieke reden waarom je voor een mac hebt gekozen?

Mocht je t.a.v. de verkoop van de twee genoemde sets concrete plannen hebben, dan ben ik wel geïnteresseerd.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 okt 2015 09:06

Re: Herman stelt zich voor

Dag Herman,

Welkom hier. Erg leuk om te vernemen dat je met Hauptwerk bent gestart. Ook ik werk met een Mac uit 2010 waarop ik ook Hauptwerk draai, tot volle tevredenheid. Bij iedere setup is het audio met luidsprekers/monitoren een onderdeel dat het moeilijkst naar tevredenheid is te krijgen. Een overtuigend plenum is wel goed mogelijk.
In de tussentijd zou je ook een (heel) goede hoofdtelefoon kunnen gebruiken. Met een redelijk beperkt budget (250-500 euro) kan je het mooiste resultaat verkrijgen.
En het bijzondere Konigsorgel, is dat beschikbaar om te samplen?
Groet,
Fokko
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 19 okt 2015 10:03

Re: Herman stelt zich voor

Dag Jaco,

Bedankt voor je reactie. Waarom ik voor een Mac gekozen heb is eigenlijk heel simpel. Als Graficus gebruikte ik altijd al een Mac en was hij hier aanwezig. Verder is een Mac erg betrouwbaar. Als Graficus werk je vaak met enorme bestanden.
Wat de verkoop van de 2 sets betreft, doe maar een serieus bod.

Groet, Herman

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 19 okt 2015 11:09

Re: Herman stelt zich voor

Dag Herman,

welkom, hoewel je in een ander land woont ben je voor mij dichter bij dan de meeste andere forumleden denk ik :)

Ik ben geen audio-kenner, maar je hebt toch zeker geen instapspeakers en ook een fatsoenlijke koptelefoon?

Ben van de zomer voor het eerst in Nijmegen naar een concert geweest (Ben van Oosten). Ken het orgel al wel van CD. Magnifiek orgel en uniek in Nederland qua dispositie en klank. Helaas zat ik in een zijbeuk zodat het geluid niet optimaal was.
Avatar gebruiker

Berichten: 28

Geregistreerd: 08 okt 2015 19:24

Woonplaats: 47533 Kleve - Duitsland

Bericht 19 okt 2015 17:35

Re: Herman stelt zich voor

Dag Fokko,

Ik heb, dacht ik, een redelijke hoofdtelefoon. Een AKG K 701. Ik speel ook liever met de hoofdtelefoon. Is iets meer realistisch met het plenum. Maar toch......

En ja, het Königs-orgel is inderdaad een bijzonder instrument. Ook zeer krachtig. Of het beschikbaar is om te samplen? Geen idee. Lijkt me wel een moeilijke opgaaf, gezien de akoestiek van de kerk. De kerk heeft dubbele dwarstransepten,
wat akoestisch veel invloed heeft. Je moet er erg gearticuleerd op spelen. Anders wordt het één grote brij.
Maar het is een genot om het te horen.

Groet Herman
Laatst bijgewerkt door hboerwinkel op 23 okt 2015 09:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 19 okt 2015 18:50

Re: Herman stelt zich voor

Beste Herman,

Ik heb je een privébericht gestuurd.
Groet,
Jaco

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com