Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 07 aug 2016 13:09

Even voorstellen

Geachte deelnemers van dit forum.
Mijn naam is Jaap Langerak en ik ben in het bezit van een Eminent Amadeus 20.
Enige weken geleden kwam ik (opnieuw) in contact met Hauptwerk en ik vond het zo interessant dat ik besloten heb om mijn orgel volgens de "stap voor stap" methode uit te breiden met Hauptwerk.
De eerste stappen zijn gezet, Hauptwerk (testversie) geïnstalleerd inclusief 2 orgels. De MIDI aansluitingen van de Amadeus via een adapter aan USB aangesloten en de Audio output van de PC verbonden met de Audio input van het orgel. Alles werkt tot dusver en ik kan er op spelen, zij het geïmproviseerd.

Ik ben nu aan de volgende stap toe: de aanschaf van een touchscreen monitor om op het orgel te plaatsen.
Mijn oog is gevallen op een 17 of 19 inch Liama (T17(19)31SR-B1. Beide types hebben 1280x1024 pix., dit type scherm is vierkanter als een 1920x1080 scherm hetgeen meer overeenkomt met de afmetingen van de Hauptwerk consoles en het past beter bij de afmetingen van mijn orgel.

Mijn vraag is nu: heeft iemand ervaring met deze schermen, moet ik kiezen voor 17 of voor 19 inch of heeft iemand een beter idee? Ik wacht in spanning op uw reacties.
Groeten, Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 07 aug 2016 16:39

Re: Even voorstellen

Hallo Jaap,

Recentelijk heb ik mijn minimalistische Hauptwerk orgel gereed en er een touch screen bij gezocht en uiteindelijk gekozen voor https://4launch.nl/product/382231/382231-Iiyama-ProLite-T2235MSC-B1-21.5%22,-DVI,-DP

Inmiddels een tientje duurder, dan paar weken geleden bij mijn aanschaf (was de laatste op de site toen)
Het scherm is 1920x1080, maar 21.5" wat beter paste met mijn conventionele monitor aan de andere zijde o.a. voor de recorder module, intonatiescherm, ed. Door het grotere scherm heb je met 1920x1080 resolutie nog voldoende groot menu om met "touch te bedienen". Bovendien is mijn monitor 40-100 Euro goedkoper dan de monitoren waaruit je zou kiezen. Als de aspect ratio echt zo belangrijk is zou ik waarschijnlijk voor 19" gaan, want anders worden de knopje wel erg klein. Succes met je keuze.

Op mijn site (http://wf.mellink.info/mellink-info-home/hoofdhobbies/muziek/de-bron-van-mijn-muziekhobby) kun je een plaatje zien hoe ik de monitor met een burosteun geplaatst heb. De monitor is responsief en bevalt uitstekend. Aanvankelijk was ik beetje huiverig voor het glazen scherm, maar achteraf was dat niet nodig.
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 07 aug 2016 20:44

Re: Even voorstellen

Hallo Fred,
Bedankt voor het uitvoerige antwoord. En leuk om je Hauptwerk orgel te zien en te horen.
Ik neem je raadgevingen in overweging en laat je t.z.t. weten hoe mijn orgel er uit is gaan zien.
Hartelijke groeten, Jaap.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 aug 2016 08:47

Re: Even voorstellen

Beste Jaap,

De genoemde schermen ken ik niet, maar 17 inch is voldoende om de huidige samplesets fijn te kunnen registreren.

Voor het oude set van Kampen kun je beter een groter scherm gebruiken.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 08 aug 2016 09:11

Re: Even voorstellen

Je bedoelt iiyama (of met hoofdletter Iiyama) i.p.v. Liama ???
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 08 aug 2016 09:42

Re: Even voorstellen

Je bedoelt iiyama (of met hoofdletter Iiyama) i.p.v. Liama ???


Niet zo'n erg sympathiek welkom voor iemand die net nieuw is op dit forum Teun. :shock:

Misschien kun je het nog eens proberen? ;) :)

Berichten: 70

Geregistreerd: 13 feb 2011 20:22

Bericht 08 aug 2016 20:37

Re: Even voorstellen

Wel even een puntje met betrekking tot de Iiyama touchscreen.

De meeste werken met "camera" om de locatie van de touch te bepalen.
Nadeel hiervan is dat als er een vlieg op de monitor komt er ook ongewenste zaken gebeuren zoals een register open trekken of sluiten. (door ervaring wijs geworden)

mvg
Jeroen

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 08 aug 2016 21:05

Re: Even voorstellen

JA, ik heb hier een HP die ook zo werkt. Maar is natuurlijk ook wel weer leuk; heb je eens wat vliegen in huis, krijg je onverwachte registraties......
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 aug 2016 22:47

Re: Even voorstellen

Ha ha. Ik wil niet alle vliegen afvangen, maar dat camerasysteem van Iyama vind ik toch niet zo fijn. Vaak 3 x naast de knop moeten drukken voordat het register reageert. En de metronoom tikt gewoon door.....grrr.
Ik wil hem verkopen en dan ga ik eens 2 tablets proberen.
Laatst bijgewerkt door Jaap380 op 30 dec 2018 19:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 09 aug 2016 09:54

Re: Even voorstellen

Peter schreef:
Je bedoelt iiyama (of met hoofdletter Iiyama) i.p.v. Liama ???

Niet zo'n erg sympathiek welkom voor iemand die net nieuw is op dit forum Teun. :shock:
Misschien kun je het nog eens proberen? ;) :)


Tja, als het hard aangekomen is zowel bij Jaap als bij Peter dan biedt ik mijn nederige excuses aan :roll: , maar ja ik ben natuurlijk erg jaloers gezien mijn huidige Hauptwerk- cq. orgel-status.
Uiteraard wil ik Jaap hartelijk welkom heten op dit forum en zie uit naar het resultaat van al zijn komende inspanningen op het Hauptwerk-terrein en het tonen daarvan op dit forum.

(zo goed, Peter???? :lol: )
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 09 aug 2016 21:55

Re: Even voorstellen

Geachte forumleden,
Bedankt voor de reacties, het is inderdaad Liyama, met een iya dus.
Naar aanleiding van de negatieve ervaringen met Liyama monitors ben ik benieuwd hoe de ervaringen van FredM zijn.
Zijn monitor T2235MSC-B1 spreekt mij wel aan.

Beste Fred, heb jij soms ook moeite om de registerknoppen te "raken" of heb je last van registrant-vliegen? Of andere ervaringen, zowel positief als negatief?

In het forum wordt ook veelvuldig gesproken (en geroemd) over de 15" ELO touchscreens, ook André Bovenschen past die toe. Heeft iemand daar een mening over, of weet iemand het typenummer?

Inmiddels ben ik me druk aan het inlezen over i7 processors, intern geheugen, SSD, geluidskaarten etc. Gelukkig is het geen strandweer!

Hartelijke groeten,
Jaap.

Berichten: 12

Geregistreerd: 13 apr 2015 22:02

Bericht 09 aug 2016 22:20

Re: Even voorstellen

Tweede hands zijn er ook ELO schermen te vinden op MP. Zelf heb ik een 19" op de kop kunnen tikken.
Ook met dit scherm kun je gemakkelijk naast de registerknoppen drukken. Vaak een beetje té gemakkelijk.

Type nr: kan ik zo niet achterhalen. Het is in ieder geval geen "multi-touchscreen" Dus één knop tegelijk.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 09 aug 2016 22:41

Re: Even voorstellen

Jaap Langerak schreef:In het forum wordt ook veelvuldig gesproken (en geroemd) over de 15" ELO touchscreens, ook André Bovenschen past die toe. Heeft iemand daar een mening over, of weet iemand het typenummer?

Hier staan de Elo schermen: http://www.elotouch.com/Products/LCDs/DesktopTouchmonitors.asp
Zowel in de 4:3/5:4 als in de 16:9/16:10 verhouding.
Deze 17 inch schermen zie je vaak voorbij komen: http://www.elotouch.com/Products/LCDs/1715L/default.asp
Avatar gebruiker

Berichten: 558

Geregistreerd: 09 jul 2016 23:19

Woonplaats: Eindhoven

Bericht 10 aug 2016 08:44

Re: Even voorstellen

Paar maanden geleden ben ik bij Bovenschen in de zaak geweest en heb op een orgel gespeeld met dergelijke schermen. Die werken fijn maar ook niet honderd procent trefzeker. Soms moet je tweemaal op een register drukken voordat die reageert. In dat opzicht doet mijn iiama het niet slechter. Ik maak veel gebruik van de presets en meestal schakelt het meteen maar soms moet je nog een keer drukken, of iets langer de vinger op het scherm houden. Maar dit gebeurt zo weinig dat ik het niet echt hinderlijk vind als amateur en hobbyist. Bij een concert met Hauptwerk moet het natuurlijk wel werken, maar dan zou ik voor echter schakelaar/registers gaan. Daar hangt ook een prijskaartje aan.

Als ik niet naar geld hoefde te kijken, had ik bij Bovenschen een kan-en-klaar orgel gekocht :)
Met vriendelijke groeten, Fred Mellink

Berichten: 369

Geregistreerd: 12 dec 2014 14:23

Woonplaats: Zetten

Bericht 10 aug 2016 10:36

Re: Even voorstellen

Dag Jaap,

welkom op het forum! 17 of 19 inch is vooral een persoonlijke kwestie denk ik, en hoeveel ruimte je hebt op/in het orgel..


Het is eigenlijk merkwaardig dat er geen goede capacitieve schermen zijn voor een vriendelijk bedrag. 500 euro voor een 17 of 19 inch scherm is echt belachelijk, zonder touch zou je voor dat bedrag een gigantisch goed scherm kunnen kopen. En dan te bedenken dat een 90 euro telefoon al capacitieve touch heeft. Een goed multi toch scherm voor 200 euro zou toch moeten kunnen, maar de markt is zeker te beperkt...

Overigens kan het voor die ELO/IIYAMA schermen soms nuttig zijn om dan opnieuw de vier punts kalibratie uit te voeren, als je die nauwkeurig uitvoert zouden ze behoorlijk nauwkeurig moeten zijn. Wat ook kan helpen is met de 'nagels' tikken (met de buitenkant van je hand naar het scherm toe), omdat het resistieve schermen zijn. Als je met een volle vinger gaat drukken is het gebied dat je indrukt veel groter en dus ook de kans dat het punt dat er uit gehaald wordt door het scherm naast je doel ligt.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 10 aug 2016 21:23

Re: Even voorstellen

Dag!

Het niet helemaal perfect reageren van een toughscreen heeft mij doen besluiten om voor klassieke knoppen te gaan.
Hiervoor heb een aantal oude Eminent Omegan's gekocht via Marktplaats. (gemiddelde prijs € 35 :) )
De registerschakelaars laten zich eenvoudig demonteren en midiferen. Met wat Braso kan je de originele tekst er eenvoudig afpoetsen. Vervolgens heb ik met bedrukte folie nieuwe benamingen aangebracht. Ik vind het nog steeds mooi en praktisch!

Het is natuurlijk minder flexibel, zou je denken. Maar dat valt in de praktijk mee. Elk orgel heeft wel een Prestant 8 enz. En of een Mixtuur nu 4, 5 of 7 sterk is, maakt mij niet uit. Zo kan je van uit een soort basis opzet, best veel orgels bedienen.

Als voorbeeld een actueel te koop orgel wat je er voor zou kunnen gebruiken:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-i ... e=lr&pos=3

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 10 aug 2016 22:21

Re: Even voorstellen

Goed idee, David! Ik ga er ook nog eens over denken. Zelf doe ik iets dergelijks met de opschriften op mijn Launchpads; ook gewoon zoveel mogelijk universele benamingen hanteren.
Bij de Launchpads heb je dan het voordeel, dat je de op het onderhavige instrument niet aanwezige stops gewoon zonder verlichting kunt schakelen.

HG

Geert

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 10 aug 2016 22:56

Re: Even voorstellen

David,

Prima idee. Daarom gebruik ik vanaf het allereerste begin ook " gewoon " de registerknoppen van de console (cantor xxx). Deze zijn reeds gemidificeerd. Ook heb ik geen interesse in nog meer lcd-achtige schermen in de woonkamer. Ik vind het toch nog toe de meest geschikte, voordeligste en praktische oplossing. Ook blijft het oorspronkelijke instrument nog intact en verkoopbaar.

Natuurlijk loop ik soms wel eens tegen een beperking aan, bij de grotere samplesets heb ik een te kort aan registerknoppen, maar dat los ik dan praktisch op met toewijzing van overblijvende toetsen aan registers.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 10 aug 2016 23:45

Re: Even voorstellen

Dag Fokko,

Er zijn vast meer mensen die op deze wijze registreren op hun bestaande orgel, met de nodige aanpassingen.
Een poos terug heb ik voor een vriend die ook op deze wijze registreerde, een aanpassing gemaakt door het originele registerpaneel behoedzaam te verwijderen/loskoppelen en een kopie van dit registerpaneel terug te zetten met voldoende registerknoppen in een logische deling.
Het voordeel is dat je minder concessies hoeft te doen en je orgel na het terug plaatsen van het originele registerpaneel weer in de oorspronkelijke staat verkeerd, wanneer je hem zou willen verkopen.
Het gekopieerde registerpaneel werkt standalone!
Misschien een idéé?

Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn

Berichten: 72

Geregistreerd: 03 aug 2016 15:55

Woonplaats: IJsselstein

Bericht 11 aug 2016 17:13

Re: Even voorstellen

Hallo deelnemers aan deze discussie,
Er komen steeds meer interessante zaken naar voren.
In de eerste plaats heb ik meer duidelijkheid gekregen in de voor en tegens van een touch screen. Het stelt mij gerust dat zelfs de touch screens van professionele leveranciers het ook wel eens laten afweten (met dank aan FredM).
Dus dan mag er bij mij t.z.t. ook wel eens iets mis gaan als ik voor zo'n scherm heb gekozen.
David, Fokko en JacoP geven hun visie op het gebruik van originele registerknoppen. Ik denk dat de situatie bij Fokko nog het meest overeenkomt met die van mij. Ik wil mijn orgel, een Eminent Amadeus 20, geheel in takt laten, uiteindelijk is dat een heel mooi orgel in zijn soort. Evenals Fokko beschik ik over gemidificeerde registerknoppen, de codes daarvan heb ik zojuist van Eminent ontvangen. Het zijn in totaal een stuk of 40 registers en een aantal koppels. Het orgel heeft 2 manualen en een pedaal. Daarnaast twee (analoge) zwelpedalen die niet zijn gemidificeerd.
Via een MIDI/USB interface gebruik ik de manualen en het pedaal, dat gaat probleemloos. Ook gebruik ik de geluidsinstallatie van het orgel, in dat geval is alleen het rechter zwelpedaal in bedrijf.
Maar zodra ik een registerknop aanzet gaat het betreffende register meedoen, en dat wil ik natuurlijk niet als ik daarmee het Hauptwerk orgel bedien.
Dus ik zou de originele functie van de registerschakelaars willen uitschakelen (via MIDI?) en dan de schakelaars toewijzen aan de registers van het actuele Hauptwerk orgel, waarbij ook de betreffende toetsverlichting aangaat.
Ik ben benieuwd of/hoe Fokko dit probleem heeft opgelost.
Overigens, mijn complimenten aan de deelnemers van dit Forum, ik vind het buitengewoon interessant!
Hartelijke groeten,
Jaap.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 11 aug 2016 18:17

Re: Even voorstellen

Ik wil mijn orgel, een Eminent Amadeus 20, geheel in takt laten, uiteindelijk is dat een heel mooi orgel in zijn soort.

Heel verstandig, dan behoudt het orgel beter zijn waarde. Bij evt. verkoop geeft het aan de verkoper veel meer vertrouwen in de kwaliteit en betrouwbaarheid.

Ook gebruik ik de geluidsinstallatie van het orgel,.........

Dit herken ik. Dat was in mijn situatie net zo. Totdat je er achter komt dat de speakers van het orgel niet voldoen aan de audiokwaliteit die je zou willen horen, met name het hoge, sprankelende geluid. Een orgelfront boven op het orgel maakt de zaak eenvoudiger om er kwalitatief goede boxen achter te zetten. Losse boxen aan de muur, naast het orgel of er bovenop vind ik totaal niet mooi. Zoek maar naar een bevredigende oplossing - ook voor het oog.

Dus ik zou de originele functie van de registerschakelaars willen uitschakelen (via MIDI?) en dan de schakelaars toewijzen aan de registers van het actuele Hauptwerk orgel, waarbij ook de betreffende toetsverlichting aangaat.

Ook dit herken ik. Mijn orgel kan met bijbehorende (Johannus) software op een laptop een knopjes combinatie onder een klavier geprogrammeerd worden. Als ik dit drukknopje inschakel zijn alle volumes op 0 van het originele orgel. Als ik dit drukknopje niet inschakel kan gewoon op het Johannus orgel worden gespeeld. Heb je bij de Eminent ook software ? Kijk dan of iets dergelijks mogelijk is.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel

Berichten: 12

Geregistreerd: 13 apr 2015 22:02

Bericht 11 aug 2016 19:25

Re: Even voorstellen

Kun je geen Jack verloopstekker in de hoofdtelefoon aansluiting doen?

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 aug 2016 19:58

Re: Even voorstellen

Dag Jaap Langerak,

Het makkelijkst is denk ik de suggestie van AlbertT: druk een jack verloopstekker in de hoofdtelefoonaansluiting.
Ik heb dit indertijd ook toegepast toen ik een eminent DCS370 gebruikte.
In de Cantor heb ik het anders opgelost: omdat de versterker zacht bromde heb ik deze uitgeschakeld (achterschot verwijderen en bedrading ontkoppelen).

Voor het toewijzen van de eminent registerknoppen aan een register van een sampleset heb je niet direct de midicodes nodig. Hauptwerk is inmiddels zo userfriendly dat je de functie midi assignment (midi toewijzen) kan gebruiken. Laad eerst een sampleset van je keuze en kies het scherm met de registers. Kies een register van het sampleset (bv Subbas16) en klik rechtermuisknop en kies voor midi assignment. Schakel het register van je eminent orgel (bv Subbas16) eenmaal in en daarna uit en klik op je scherm op OK. Test het resultaat even. Werk zo alle registers bij van het sampleset. Doe dit vervolgens eenmaal voor ieder sampleset dat je wilt gebruiken. Een keer instellen en klaar.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Fokko op 11 aug 2016 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 11 aug 2016 20:03

Re: Even voorstellen

JacoP schreef:...
Een poos terug heb ik voor een vriend die ook op deze wijze registreerde, een aanpassing gemaakt door het originele registerpaneel behoedzaam te verwijderen/loskoppelen en een kopie van dit registerpaneel terug te zetten met voldoende registerknoppen in een logische deling.
...


Dag Jaap Patijn,

Bedankt voor de suggestie. Interessant. Nu is niet zozeer de logische indeling het probleem, maar wel het aantal register knoppen, dat is (te) beperkt. Begrijp ik het goed dat jij een ander type knop tot je beschikking hebt dat kleiner is waarmee er meer knoppen in de bestaande ruimte geplaatst kunnen worden?
Zo ja, hoe ziet dat er uit? Ik ben wel benieuwd naar een foto als dat mogelijk is.
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 11 aug 2016 22:28

Re: Even voorstellen

Kun je geen Jack verloopstekker in de hoofdtelefoon aansluiting doen?

Maar dan heb je helemaal geen signaal op je eindversterkers van je orgel. :o Dat gaat dus niet als je die wilt gebruiken - naar keuze: met de speakers van het orgel of goede boxen hierop aangesloten !
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com