Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Martin stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 06 jan 2016 17:36

Bericht 17 dec 2016 11:15

Martin stelt zich voor

Hallo allemaal,

Na bijna een jaar mee te lezen heb ik me nog steeds niet voorgesteld.
Ik ben Martin, 45 jaar oud. Ik heb een achtergrond in de Elektrotechniek en telecom, en ben momenteel werkzaam in de hi-tech optische wereld.
Al zolang ik mij kan herinneren ben ik gefascineerd door kerkorgels. Als ik langs een kerk loop kijk ik of hij open is, en bekijk ik als eerste het orgel. Als er dan ook nog gespeeld wordt, blijf ik zitten en kan genieten van muziek, akoestiek en sfeer. Maar het geeft vooral veel rust in een druk hoofd.

Een jaar of twee geleden ontdekte ik Hauptwerk. Ik was gelijk onder de indruk, maar met een laptop en een enkel klavier valt er niet genoeg uit te halen. Tot ik bij een kringloop winkel een oud orgel zag staan met een vol pedaal. Het orgel zag er niet best meer uit, maar het pedaal wel. Ik heb het hele orgel gekocht en alleen het pedaal meegenomen. Na doormeten bleek dat alles nog prima in orde was. Elk pedaal had zijn eigen aansluiting op een stekker, dus heb ik een schakeling gebouwd met behulp van een arduino en I/O expander via I2C om hem uit te lezen.
Ik weet dat het niet het meest efficient is om zelf wielen uit te vinden, maar wel erg leuk :)
Afbeelding

Met een pedaal en mijn oude Roland D50 kon ik gaan leren hoe je orgel moet spelen. Ondanks dat ik al heel lang piano speel, is een pedaal erbij toch een hele nieuwe uitdaging. Het heeft me wel een aantal maanden gekost voordat ik een eerste stuk een beetje onder de knie had.
Daarna heb ik nog een M-Audio Keystation 61 via marktplaats aangeschaft, en deze boven de Roland geplaatst voor een twee klaviers opstelling.

Hier heb ik een houten frame voor gemaakt, de laptop vervangen voor een oude server PC, Dual Xenon met nu nog 12 Gig, maar ruimte voor 64, en voorzien van twee Icon Cube G externe audio modules zodat ik vier analoge en vier digitale uitgangen heb, alsook twee keer midi in en uit.

Het ziet er nog niet uit, maar ik speel er elke dag met veel plezier op:
Afbeelding

Op het moment ben ik twee orgelklavieren aan het midificeren. Ook weer meer met I/O modules die de de afzonderlijke toetsen kunnen uitlezen en via een I2C bus naar de arduino sturen. De kosten per klavier zijn erg laag, onder een tientje, maar het is wel veel werk.
Afbeelding

Als dit alles werkt, zullen deze de losse keyboards vervangen, en ga ik met het meubel aan de slag. Daarnaast ligt het volgende project al weer klaar. Twee houten balans klavieren die nog voorzien moeten worden van veren en magneten. Ik was daar al mee begonnen, maar dit leverde zoveel praktische problemen op dat ik deze opzij gelegd heb totdat ik een beter idee heb dit op te lossen. Ze zijn wat smaller dan de elektronische klavieren, dus ik weet nog niet of hier een nieuw meubel omheen moet komen, of ze als vervanging gaan dienen.
Afbeelding

Zodra het meubel een beetje voltooid is, en ik zelf vind dat ik goed genoeg kan spelen zal ik gaan investeren in de software. Ik heb nu geloof ik elk gratis orgel opgehaald dat te vinden is, maar zie en hoor zoveel moois dat ik graag eens een recente, commerciële set wil gaan proberen.

Groeten,

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 17 dec 2016 12:50

Re: Martin stelt zich voor

Beste Martin,

Welkom op het leerzame forum.
Je bent goed bezig. Leuk dat het eerst met experimenten begint en zo gaandeweg iets moois opbouwt. :D
Als je het goed uitzoekt kun je met weinig middelen (geld) een leuk orgel maken.
Probeer straks ook eens GrandOrgue, de kosteloze open source tegenhanger van HW. Er zijn zulke prachtige samplesets van kerkorgels te downloaden die eveneens kosteloos ter beschikking worden gesteld en volledig / zonder beperkingen speelbaar zijn. Daarbij te o.a. denken aan Walcker orgel, grote kerk te Wildervank, Bever Laeken-Amiens orgel, Eglise te St-Martin d'Aubigny, Stiehr-Mockers orgel, Eglise Protestante te Romanswiller.
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 dec 2016 14:50

Re: Martin stelt zich voor

Dat is nog eens voorstellen! Inclusief fotovoorstelling.
Welkom Martin!
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 562

Geregistreerd: 07 okt 2015 20:35

Woonplaats: Huizen NH

Bericht 17 dec 2016 19:10

Re: Martin stelt zich voor

Erg goed - en origineel! - bezig, Martin!! Vooral dat magneetbrd voor je bladmuziek!! :)

Succes met alles!

HG
Geert

Berichten: 9

Geregistreerd: 06 jan 2016 17:36

Bericht 19 dec 2016 14:00

Re: Martin stelt zich voor

Bedankt heren, voor het welkom.

Ik heb inmiddels GO ook geïnstalleerd, en een van de Piotr Gabrowski orgels voor GO opgehaald. Dan kan ik daar ook eens mee experimenteren.

Groeten,

Martin
Avatar gebruiker

Berichten: 461

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 21 dec 2016 17:25

Re: Martin stelt zich voor

Heb je een 'oud' schoolbord gebruikt als muziekhanger? Wel handig zo voor kopietjes ;)

Welke koptelefoon gebruik je? Klinkt die een beetje fatsoenlijk(neutraal)? De koptelefoons die ik tot nu toe heb gehad klinken allemaal veel te iel en scherp of juist met een veel te zware bas...
Avatar gebruiker

Berichten: 125

Geregistreerd: 21 dec 2011 11:58

Woonplaats: Houten

Bericht 21 dec 2016 19:01

Re: Martin stelt zich voor

Je moet zeker in combinatie met GO de volgende sampleset ook eens installeren, klinkt heel goed!

http://www.piotrgrabowski.pl/lipiny.html

Berichten: 9

Geregistreerd: 06 jan 2016 17:36

Bericht 21 dec 2016 20:23

Re: Martin stelt zich voor

gkruizenga schreef:Je moet zeker in combinatie met GO de volgende sampleset ook eens installeren, klinkt heel goed!

http://www.piotrgrabowski.pl/lipiny.html


Hoi Gerald,

Grappig je hier te zien. We kennen elkaar van CMG, cell broadcast, weet je nog?

Lipiny ik zeker proberen!

Groeten,

Martin

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com