Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

even voorstellen

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 15 apr 2017 15:01

Bericht 17 apr 2017 13:08

even voorstellen

Beste Lezers na enkele jaren alleen maar lezen en ook geen actief account (door tijdgebrek) nu mezelf maar eens voorstellen. Piet Philipse en woonachtig in Bussum. Na jaren van vele interimfunctie's in de retail nu wat rust in het leven door het bereiken van de pensioenleeftijd en daardoor ook wat meer tijd voor 'mijn andere' werk. Na 50 jaar cantor-organist in het weekend te zijn geweest nu alleen nog wat invulbeurten als organist. Als cantor nog wel heel vaak op het kistje.
Met name door mijn cantorschap/dirigent liep ik tegen het fenomeen kistorgel op wat je vaak moet huren voor cantatediensten inclusief de grote Passionen van Bach. Enkele jaren geleden vatte ik het plan op om er zelf een te bouwen, maar ja sjouwen met een orgel betekent ook stemmen en daar ontbrak mij de tijd voor (ook nu nog vaak). Inmiddels bekend met Hauptwerk een kistorgel bouwen op basis van datzelfde Hauptwerk. En dat is een paar jaar geleden ook gebeurt.
Het bevalt uitstekend past in mijn auto met bank e.d. Het is 2 klaviers ideaal als continuo instrument want er staat altijd een Holpijp 8' klaar op het andere klavier.
Momenteel ben ik bezig een pedaal eronder te zetten zodat het ook de huiskamer in kan en met een demontable grote bank ook mee kan op concert reizen.
Ben benieuwd of anderen ook datzelfde idee hadden en hoe zij dan gebouwd hebben.
Piet Philipse

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 17 apr 2017 13:44

Re: even voorstellen

beste Piet,

welkom als actief lid op het forum

leuk dat het kistorgel gelukt is (foto :oops: )

en nu je wat meer tijd hebt, kan je genieten van het moois dat HW gebracht heeft


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 15 apr 2017 15:01

Bericht 17 apr 2017 14:46

Re: even voorstellen

Dag Jan Wim,

3 keer geprobeerd foto te plaatsen maar helaas niet gelukt. Te grote resolutie of doe ik iets doms.
Ik heb zelfs een complete beschrijving met foto's helaas lukte die ook niet
Nu heb ik inderdaad wel internet storing (modem doet vreemd)komt een nieuwe voor.

Gr Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 17 apr 2017 15:40

Re: even voorstellen

Welkom Piet!
Ik moest denken aan het orgel wat Cameron Carpenter altijd meeneemt op zijn concerten...
http://www.cameroncarpenter.com/wp-content/uploads/2014/03/March-9-I.jpeg
Veel plezier hier!
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 15 apr 2017 15:01

Bericht 17 apr 2017 20:33

Re: even voorstellen

Dag Jaap 380
Die van mij is aanmerkelijk kleiner dan die van Cameron :D gelukkig wel wordt anders zo zwaar en ik moet een vrachtauto gaan kopen. :(
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 apr 2017 11:07

Re: even voorstellen

Welkom Piet,

Leuk dat je een kistorgel hebt gebouwd. Welke sampleset begruik je daar voor?
Ik heb thuis nog een oud drukwindharmonium staan waar het binnenwerk compleet van kapot was maar de speelmechaniek en toetsen zijn nog prima.
Het klavier wil ik midificeren en wat extra trekkers er in maken zodat ik hier Gapinge op kan zetten.
Dit is een setje waar je met de HW-free en een lichte PC een heel eind komt.
Versterker en een paar speakers er in en klaar ben je. Op die manier wil ik een transportabel HW orgeltje maken.

Ben erg benieuwd naar de foto's van jouw kistorgel.

Groet

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 apr 2017 15:51

Re: even voorstellen

Ik heb even wat foto's voor Piet geplaatst. Een PDF of Word document lukt niet om te plaatsen
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 apr 2017 15:56

Re: even voorstellen

Maar met een trucje kom je er ook :-)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 apr 2017 15:59

Re: even voorstellen

Zo, dat staat er op Piet
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 apr 2017 16:08

Re: even voorstellen

Ziet er leuk uit Piet, geen poespas, gewoon recht-toe-recht-aan voor gemakkelijk praktisch gebruik.
Triggert mij weer om eens het project onder het stof vandaan te halen.

Het drukwindharmonium had in een erg vochtige ruimte gestaan, vandaar dat er hangerij in de mechaniek zat.
Inmiddels staat het al ruim 3 jaar droog, word tijd om de mechaniek eens gangbaar en betrouwbaar te maken.
Als dat werkt is de rest een eitje. Zou jammer zijn als er een ander klavier in moet, zit nl. echt ivoor beleg op de toetsen. Ziet er fraai uit. Ik heb nog een doosje harmonium trekkers staan, gekregen van een mede forum lid tijdens de forum dag in Dordrecht, dus die zijn ook wel uitgewerkt inmiddels :-)

Groet

André
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 6

Geregistreerd: 15 apr 2017 15:01

Bericht 18 apr 2017 16:15

Re: even voorstellen

Succes André ben benieuwd naar het resultaat. Het kistorgel wat ik heb gebouwd doet gemiddeld een keer of 15 dienst. Dus zorg voor het makkelijk sjouwen want anders wordt het een stuk minder leuk zo'n ding. ;)

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com