Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Even voorstellen: Harm

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 05 jan 2018 14:05

Even voorstellen: Harm

Na, zoals meerdere mensen hier, al wat vragen gepost te hebben, stel ik me bij dezen even voor, naar goede gewoonte.
Mijn naam is Harm, wonend te Hardinxveld-Giessendam. Een dorp midden in de Hauptwerkerwaard ;-)

Vanaf jongere jaren al gebiologeerd door ons prachtige koninklijke instrument. Zoveel mogelijk proberen na te spelen wat je in de kerk hoort. Samen met mijn vader kocht ik toen m'n eerste literatuur: Psalmen in cijferaccoorden.

Toen mijn tante ging trouwen adviseerde pa, ook een klavarspeler, maar klavarskribo te gaan spelen. Zo gezegd, zo gedaan. Dat was absoluut een verrijkende stap, aangezien het een behoorlijk volwaardig muziekschrift is, mijns bescheiden inziens en er meer literatuur voorhanden mee is dan 'cijfers'. Het is ook zeer makkelijk aan te leren. Helaas is het tot nu toe nog niet gekomen van orgellessen, maar wie weet komt dat nog. Wat achterliggende vingertechnieken op een hoger peil brengen lijkt me nuttig.

In 2011 ben ik benoemd tot kerkorganist in onze kerk, een prachtige functie, alwaar ik samen met vier collega's een leuk Valckx en Van Koutereninstrument van 26 stemmen mag bespelen.

Thuis kwam toen een Content D4327, een orgel met 'volledig' pedaal. Ergonomisch speelde hij heerlijk, maar qua klank dacht ik, er is meer...


Wordt vervolgd....
Laatst bijgewerkt door Harm op 10 jan 2018 10:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 05 jan 2018 23:35

Re: Even voorstellen: Harm

Alvast hartelijk welkom Harm!
Ben benieuwd naar het vervolg.
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 jan 2018 17:16

Re: Even voorstellen: Harm

Hartelijk welkom Harm. Ik ben ook benieuwd naar het vervolg.

Groet,
Bram
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 08 jan 2018 18:45

Re: Even voorstellen: Harm

Het programma Hauptwerk heb ik al jaren geleden eens zonder succes en geduld proberen te draaien.
Ik wist dus al wel wat langer van het bestaan af.

Na wat jaren onze Content in z'n fabrieksmatige hoedanigheid te bespelen, bekroop me dus de gedachte: Er is meer!
Via een gemeentelid uit de kerk kwam Hauptwerk opnieuw in het vizier. Hij vertelde trots dat hij de gelukkige bezitter van een selfmadeorgel met Hauptwerk was. Al spoedig kwam het ervan om een avondje te spelen op Aix du Provence en daarna had het gevreesde Hauptwerkvirus me geheel in beslag genomen. Bezoekjes bij artsen waren tevergeefs... :lol:

Nadat ik mijn vader enthousiast had gemaakt, tikte deze een prachtige TV-meubel -met dezelfde kleurstelling als het orgel- op de kop bij de plaatselijke kringloopwinkel. Na wat aanpassingen met zagen en wat gemeubel herrees de Content als orgelpositief in de kamer. Na wat vergeefse pogingen bij diverse orgelbouwers en pijpemakers om pijpen rees het plan om van een bestaand orgelfront een foto te maken. Deze is in canvas afgedrukt en geplaatst in het "front".
Van bezoek dat aan de andere kant de woonkamer inkwam kregen we de opmerking: dat figuurzagen moet flink wat werk geweest zijn! Bij het naderen tot het orgel zag de persoon z'n vergissing in. :lol:

Na eerst wat kringloopspeakers te hebben toegepast op een dinkeytoys versterker ging ik over tot de aanschaf van de oude versterker van m'n schoonvader en Bose 301 serie IV speakers. Daarbij kocht ik nog een setje Bose Acoustimass 2, de beruchte melkpakjes. Daar heb ik een goed jaar mee gespeeld, ten opzichte van de merkloze kringloopspeakers een hele stap vooruit...

Wordt vervolgd...

Content.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 08 jan 2018 22:55

Re: Even voorstellen: Harm

Het wordt een trilogie... :D
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 460

Geregistreerd: 01 jan 2015 22:51

Woonplaats: Zeeland

Bericht 09 jan 2018 11:28

Re: Even voorstellen: Harm

Welkom!
Leuk idee met die foto op canvas..
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 jan 2018 10:16

Re: Even voorstellen: Harm

Jaap380 schreef:Het wordt een trilogie... :D


Een thriller Jaap :lol:
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 10 jan 2018 10:17

Re: Even voorstellen: Harm

anco.marijs schreef:Welkom!
Leuk idee met die foto op canvas..


Ik zal het doorgeven aan m'n pa Anco ;)
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 24 jan 2018 19:44

Re: Even voorstellen: Harm

Die registerpaneeltjes zijn nog een verhaal apart.
We hebben hiervoor op Marktplaats een oud harmonium kunnen overnemen waar zelfs de houtworm al de buik van vol had! Thuisgekomen is alles op de registertrekkers na doorgevoerd naar het groot archief.

De registertrekkers hebben ronde stokken, dus eenvoudigweg monteren zonder draaien van de knoppen was niet gewenst. Hiertoe hebben van vierkante balkjes stukken gezaagd waarna we kops de benodigde diameter hebben geboord. Hierin zijn de trekkers gefixeerd. Vervolgens een paneeltje erachter gemaakt met vierkante gaten. In de ronde gaten is uit esthetisch oogpunt en voor de soepele werking mooi groen vilt aangebracht.

De meeste mensen hier houden zich bezig met drukpunt gevoel.
Aangezien ik wel het echte trekgevoel wilde hebben bij registreren broedde ik op een idee met veren.
Uiteindelijk bedacht ik dat gereedschapsklemmen door hun ronde vorm goed konden voldoen.
Hiermee aan de slag gegaan, ook de stokken schuin gevijld waar de veer langskomt.

image-2018-01-24.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 24 jan 2018 20:28

Re: Even voorstellen: Harm

Harm schreef:
De meeste mensen hier houden zich bezig met drukpunt gevoel.
Aangezien ik wel het echte trekgevoel wilde hebben bij registreren broedde ik op een idee met veren.
Uiteindelijk bedacht ik dat gereedschapsklemmen door hun ronde vorm goed konden voldoen.
Hiermee aan de slag gegaan, ook de stokken schuin gevijld waar de veer langskomt.

image-2018-01-24.jpg


Briljant idee!!

Sta iedere keer weer verbaast over jullie vindingrijkheid.
Avatar gebruiker

Berichten: 359

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 24 jan 2018 20:40

Re: Even voorstellen: Harm

Dag Harm,

Een geweldige creatieve oplossing m.b.v. makkelijk verkrijgbare onderdelen, gaaf!!
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 maart 2018 12:53

Re: Even voorstellen: Harm

Nadat ik zo'n 4 jaar met voorgaande opstelling heb gespeeld naderde mijn trouwdag. Aangezien het orgel van mijn vader is en ik eigenlijk wel een 3 klaviers console wilde hebben, ben ik op Marktplaats wat aan het kijken gegaan wat er aan oude orgels beschikbaar was. Het liefst wilde ik een orgel met pijpenfrontje op de kop tikken. En ja hoor, na enige tijd diende zich een ISA-CLASSIC 770 magistraal aan op Nederlandse grootste handelsweb. Binnen een paar weken was ik de nieuwe eigenaar van dit leuke meubel!


20180309_115828.png
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 09 maart 2018 15:00

Re: Even voorstellen: Harm

mooi Harm

van canvas naar echt ;) pijpenfront
en ik zie ook onderdelen van een friese staartklok
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 21 maart 2018 23:04

Re: Even voorstellen: Harm

Na een grondige schilderbeurt is het orgel geen vreemde eend meer in de bijt meer qua kleur in de huiskamer.
De 3 Fatarklavieren en benodigde MIDI-hardware is aangeschaft bij Sonarte.
Het uithollen van de bakstukken heeft me een zaterdag gekocht m.b.v. een multitool. Ik heb ervoor gekozen de bovenste klavieren iets schuiner naar beneden te plaatsen t.o.v. het onderste klavier.
De bakstukken en de klavierlatten zijn in een roodbruine tint gebeitst.
De (zwel)pedalen wil ik een zelfde behandeling geven evenals de houten klosjes in de tussenvelden.
De beeldjes komen inderdaad van de bekende Friese staartklok Jan-Wim, ik vind het een leuke vinding van de vorige eigenaar en heb ze gehandhaafd.
Naar voorbeeld van het Doelenorgel te Rotterdam, waar we onlangs een concert bijwoonden, heb ik LED-verlichting aangebracht bij de pijpvoeten. De strip verlicht tevens de lessenaar.
Als speakers heb ik twee Acoustic Research AR92 exemplaren, die een (voor onze smaak ;) ) heerlijke klank verspreiden, en op de hoeken nog twee lieve kleine Wood Cone speakertjes van JVC.
Dit alles wordt aangestuurd door een Yamaha AX-396 versterker en Akai EA-A22 equalizer.
In mijn PC bevindt zich een M-Audio Delta1010lt geluidskaart, geen onbekende op dit forum.

Rest nog:
-De afwerking rond de klavieren
-In die zijschotjes een powerschakelaar voor de PC en de oude sleutelschakelaar voor verlichting etc.;
-Zijschotten maken naast de zwelpedalen;
-Het optimaliseren van het pedaalklavier.
-Het aanbrengen van trekregisters of registerwippers (ben ik nog niet helemaal uit)
-Het oppoetsen van de pijpen volgens ambachtelijke methode
-Het dichtmaken van de achterzijde zodat de indirecte verlichting niet door het doek achter de pijpen schijnt.
-...

Orgel.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 maart 2018 00:58

Re: Even voorstellen: Harm

Ziet er erg mooi uit Harm.
Ik ben ook op zoek naar goede led-verlichting. Welke heb jij?

Groet,
Bram
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 22 maart 2018 08:55

Re: Even voorstellen: Harm

Bram schreef:Ziet er erg mooi uit Harm.
Ik ben ook op zoek naar goede led-verlichting. Welke heb jij?

Groet,
Bram


Ik heb een 5m rol flexibele ledstrip bij IKEA aangeschaft voor zo'n €15,-
Eerst bij Hornbach geweest, maar de prijs lag daar hoger en het merendeel was daar fel en koud van kleur...
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 09 aug 2018 16:37

Re: Even voorstellen: Harm

Tussenstand:

Audio:
Inmiddels is de Delta1010 lt verdwenen naar de zolder ten gunste van een MOTU Audio Express. Ook is Reaper geïnstalleerd. Op dit moment gebruik ik de equalizer van Reaper voor wat verbetering van mijn geluidsbeleving, in plaats van de oude AKAI equalizer. De volgende stap is de aankoop van Sonarworks!

Meubel:
De orgelbank kraakte geducht. In het hele orgel is een aanzienlijke hoeveelheid geperst hout verwerkt. Nu ben ik niet zo'n houtpurist maar de orgelbank kraakte behoorlijk. De beide zijkanten heb ik bovenop tussen de zitplank voorzien van vilt. Verder is het dunne MDF-plaatje verwijderd en hiervoor is een multiplex plank voor gemonteerd (onderkant zitting waarop de bladmuziek ligt, onder de zitting).

Het radiaal 32-tonig pedaal beviel me niet zo. Ik had de orgelbank al verhoogd met rubbertjes, maar nog vond ik het speelconfort niet denderend. Tijdens mijn bezoek aan Jaap380 heb ik een prachtig concaaf 30-tonig pedaal kunnen aanschaffen. Daarvan moeten de rubbers vernieuwd worden. Verder zal het pedaal in stijl geschilderd worden.

De zwelpedalen liepen allesbehalve soepel en kraakten. Dit kwam doordat ik onder de pedalen stukken vurenhout had toegepast die door en door geboord waren. Daar liep een schroefdraad M10 doorheen. Middels sluitringen en moeren kon de boel gefixeerd en gesteld worden op zwaarte van bediening. De stukken vurenhout zijn vervangen door Douglass-hout wat veel minder splintert en dusdanig stukken beter op dit werk berekend is.

Pijpen:
Van de frontpijpen en pijpjes zijn alle kleine pijpjes en de middelste grote frontpijpen gepoetst.
Ik heb hiervoor de volgende methode toegepast:
- Poetsen met zilverpoets, daarna even indrogen
- Afnemen met wasbenzine, wederom even indrogen
- Met een spuitbus blanke lak ingespoten
De overige 10 pijpen wachten nog even tot er weer wat moed en zin verzameld is :D
Met vriendelijke groet,
Harm
Avatar gebruiker

Berichten: 471

Geregistreerd: 09 sep 2013 23:32

Woonplaats: Hardinxveld-Giessendam

Bericht 19 feb 2019 23:11

Re: Even voorstellen: Harm

Inmiddels draait de trial van Sonarworks. De sets hebben op alle fronten aan mooie weergave gewonnen. Bij Utrecht verneem ik een diepte in de klank die voorheen nooit bereikt was. De nagalm ijlt prachtig natuurlijk weg! En Friesach, voor een gratis set erg netjes, doet het er ook erg mooi op. Hierbij de tremulanten ook flink uit het slop getrokken, in het voicing menu stukken dieper gekregen. Die voor het 3e manuaal een snelle slag gegeven, die Engelse Hoorn is een juweeltje! Kortom, een tevreden Hauptwerker die Sonarworks warm kan aanbevelen ;)
Met vriendelijke groet,
Harm

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com