Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 28 feb 2012 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Mooi hoor. Ik had de moed niet om ook nog registers te maken, en ook niet om een geavanceerde lessenaar te maken. Wilde zo snel mogelijk weer spelen. Mooi gedaan allemaal, complimenten.
Laatst bijgewerkt door gjschipper op 28 feb 2012 22:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 28 feb 2012 22:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Gefeliciteerd Jan Wim !

Echt een fraai geheel geworden, nu de registerplaten ook klaar zijn !
Mogen we binnenkort wat horen op ContraBombarde van Pakvis ?
Veel speelplezier toegewenst.

HGroet van Gerrit uit Gouda
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 28 feb 2012 22:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Proficiat Jan Wim met dit resultaat. En registreren met houten trekkers lijkt me toch ook wel erg leuk in plaats van het getip op een scherm.

En naar de klank ben ik ook wel benieuwd met je eigen gebouwde speakers!
Dus misschien kom ik wel eens luisteren in Zwijndrecht. Ik rijd er regelmatig langs.

Groet
Edwin
Avatar gebruiker

Berichten: 196

Geregistreerd: 17 feb 2011 13:39

Bericht 28 feb 2012 22:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Mooi resultaat Jan Wim! Samen met Johan zijn we al eens bij je vorige orgel wezen luisteren maar ik ben nu wel weer benieuwd.
We nemen binnenkort wel eens contact op.
Ga je nu nog meer 'registerborden' laten maken? Binnenkort komt Utrecht en daar heb je trekkers genoeg voor ;)

Lekker spelen nu.

Groeten vanuit Hardinxveld

Christian

Berichten: 85

Geregistreerd: 19 feb 2011 02:10

Woonplaats: Strijen

Bericht 28 feb 2012 23:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Dag Jan Wim,

Gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat!
Het is een prachtig geheel geworden, en ik ben ook wel benieuwd hoe
het klinkt met de door je zelf gekozen- en ingebouwde speakers .

Groet, Pleun Doolaard

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 00:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

een link naar youtube voor een snelle slideshow van het orgel

http://www.youtube.com/watch?v=s-t7dyzk ... Jy_hbg6kr5


gr

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 feb 2012 11:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

ah, heb je ook nog een saxofoon op je orgel...? Klinkt goed!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:17

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

gjschipper schreef:Mooi hoor. Ik had de moed niet om ook nog registers te maken, en ook niet om een geavanceerde lessenaar te maken. Wilde zo snel mogelijk weer spelen. Mooi gedaan allemaal, complimenten.



hoi Gert Jan,

mijn vorig orgel had 2 schermen en ik was zo gewend aan het bedienen van de touchscreens, dat ik echt moet wennen om via de registers te blijven werken.


gr

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

GerrGouw schreef:Gefeliciteerd Jan Wim !

Echt een fraai geheel geworden, nu de registerplaten ook klaar zijn !
Mogen we binnenkort wat horen op ContraBombarde van Pakvis ?
Veel speelplezier toegewenst.

HGroet van Gerrit uit Gouda



Gerrit,

hoe zal ik het zeggen, vroeger met mijn analoge orgel was mijn orgelspel "beter" dan de geluidskwaliteit.

nu is dankzij het geweldige hauptwerk mijn geluid veel beter dan mijn spel.

dus ik denk dat er eerst nog een verbouwing moet plaats vinden m.b.t mijn orgelspel.

maar wie weet wou houden contrabombarde standby :)

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Edwin schreef:Proficiat Jan Wim met dit resultaat. En registreren met houten trekkers lijkt me toch ook wel erg leuk in plaats van het getip op een scherm.

En naar de klank ben ik ook wel benieuwd met je eigen gebouwde speakers!
Dus misschien kom ik wel eens luisteren in Zwijndrecht. Ik rijd er regelmatig langs.

Groet
Edwin



hallo Edwin,

je kan altijd langskomen hoor het wel als je eens in de buurt bent

houten trekregisters zijn leuk ze geven misschien iets meer mee in de totaal beleving.

maar voor de rest ik heb ook altijd "getipt"op mijn touchscreens en dat ging ook goed

maar net wat je gewend bent denk ik

gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Cribo schreef:Mooi resultaat Jan Wim! Samen met Johan zijn we al eens bij je vorige orgel wezen luisteren maar ik ben nu wel weer benieuwd.
We nemen binnenkort wel eens contact op.
Ga je nu nog meer 'registerborden' laten maken? Binnenkort komt Utrecht en daar heb je trekkers genoeg voor ;)

Lekker spelen nu.

Groeten vanuit Hardinxveld

Christian



Hoi Christian,

het is wel de bedoeling om nog meer borden te laten maken, zeker als Utrecht uitkomt
voor de kleinere orgels kan ik het misschien wel af met 1 bord per orgel.

je kom maar weer eens langs, de sound is toch weer anders dan de vorige keer dat je geweest bent.

het is nu verdeeld over 3 stereo paars en en 1 mixdown kanaal


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:30

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

elec schreef:Dag Jan Wim,

Gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat!
Het is een prachtig geheel geworden, en ik ben ook wel benieuwd hoe
het klinkt met de door je zelf gekozen- en ingebouwde speakers .

Groet, Pleun Doolaard



Hoi Pleun

bedankt, mede doordat ik ben wezen luisteren bij jouw geluids configuratie, was het voor mij duidelijk, dat er in mijn vorig orgel opstelling iets ontbrak.

de meerdere stereo paars geven een toch wat rustiger gespreid geluidsbeeld weer ( vind ik)


je kom maar eens langs,

groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 feb 2012 13:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoe zal ik het zeggen, vroeger met mijn analoge orgel was mijn orgelspel "beter" dan de geluidskwaliteit.
nu is dankzij het geweldige hauptwerk mijn geluid veel beter dan mijn spel.


Nou troost je Jan Wim....
het anologe orgel kon "zich NIET optrekken" aan jou orgelspel....
jij kunt je nu WEL "optrekken aan je Hauptwerkorgel". 8-)

Je zult merken....het stimuleert tot spelen en studeren....en wellicht tot andere mooie dingen. 8-)
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:ah, heb je ook nog een saxofoon op je orgel...? Klinkt goed!



ja Kees,

mijn samplesets zijn iets uitgbreider, dan de doorsnee zeg maar

Saxofoon 2 voet, Broekhoest 3 sterk, Tertianus 5-20 sterk :lol: :lol: :lol:

maar eerlijk gezegd ik durfde er geen muziekje (selfmade) van me zelf bij te plakken.

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 29 feb 2012 13:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

't Is net als op de beurs Jan Wim, spreiden doet verblijden!
Mijn schoonvader heeft zeskanaals, klinkt erg ontspannen.
Ik kan me levendig indenken, dat je hier blij mee bent, een mooi meubel, mooi geluid, je zou er een tevreden mens van worden... 8-) ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:
hoe zal ik het zeggen, vroeger met mijn analoge orgel was mijn orgelspel "beter" dan de geluidskwaliteit.
nu is dankzij het geweldige hauptwerk mijn geluid veel beter dan mijn spel.


Nou troost je Jan Wim....
het anologe orgel kon "zich NIET optrekken" aan jou orgelspel....
jij kunt je nu WEL "optrekken aan je Hauptwerkorgel". 8-)

Je zult merken....het stimuleert tot spelen en studeren....en wellicht tot andere mooie dingen. 8-)
Ron


dat klopt Ron,

vroeger speelde ik het leifst met zo veel mogelijk galm, en alle andere toeters en bellen.

nu probeer ik wat andere muziek te gaan spelen
ben nu bezig de "kleintjes" van bach te leren :oops:

ik weet niet precies wat voor een amteur redelijk te spelen is in de barok kant zeg maar

want nu ik me er meer op toe spitst, vindt ik het toch wel mooie muziek
al hoewel ze zeggen dat Bach ook tot de romantische hoek behoorde??

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 13:40

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:'t Is net als op de beurs Jan Wim, spreiden doet verblijden!
Mijn schoonvader heeft zeskanaals, klinkt erg ontspannen.
Ik kan me levendig indenken, dat je hier blij mee bent, een mooi meubel, mooi geluid, je zou er een tevreden mens van worden... 8-) ;)



zeker ben ik tevreden Kees

al hoewel 6 kanaals!!!!! ;) tja je moet iets in het verschiet houden zeg maar
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 feb 2012 21:37

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan-Wim,

Ik werd wel geraakt door die opmerking van jou over Bach......idd wordt het lied "Bist du bei mir"toch wel als het mooiste liefdeslied uit de barok genoemd. Als dat niet romantisch klinkt.......Ik heb het al eens mogen spelen bij een uitvaart; erg indrukwekkend!

Het lijkt erop, dat een reply van mij over jouw console nergens is terug tevinden. Daarom hier nog even in het kort een vraagje van mij:
a. Met al die trekkers, is het dan nog te doen om bij verschillende orgels ook de bordjes te vervangen, en zo ja, hoe doe je dat?/ magnetisch of zo? Of ga je op termijn die rijkelui's-oplossing monteren??

b. Hoe ga je om met presets; zijn de trekkers terugverend en dan voorzien van Led's, ofzo??

O ja, en dan had ik ook nog een vraagje over je audio-opstelling en de afmetingen van de ruimte waarin je speelt.
Heb je nog last van room-modes??

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 22:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Geert schreef:Jan-Wim,

Ik werd wel geraakt door die opmerking van jou over Bach......idd wordt het lied "Bist du bei mir"toch wel als het mooiste liefdeslied uit de barok genoemd. Als dat niet romantisch klinkt.......Ik heb het al eens mogen spelen bij een uitvaart; erg indrukwekkend!

Het lijkt erop, dat een reply van mij over jouw console nergens is terug tevinden. Daarom hier nog even in het kort een vraagje van mij:
a. Met al die trekkers, is het dan nog te doen om bij verschillende orgels ook de bordjes te vervangen, en zo ja, hoe doe je dat?/ magnetisch of zo? Of ga je op termijn die rijkelui's-oplossing monteren??

b. Hoe ga je om met presets; zijn de trekkers terugverend en dan voorzien van Led's, ofzo??

O ja, en dan had ik ook nog een vraagje over je audio-opstelling en de afmetingen van de ruimte waarin je speelt.
Heb je nog last van room-modes??

HG

Hallo Geert,

A.de bordjes bestaan uit een stuk, dus het wissellen is zo gedaan.
geen rijke lui's oplossing een simpel stukje klittenband is afdoende

B. de presets zijn nog niet aangesloten moet kijken of daar nog genoeg ruimte voor is op mijn matrixje
de register trekkers zijn 100% mechanisch d.w.z niet terugverend of led( vindt ik het weer te elektrisch worden) qua uitstraling.
gewoon de registerstok uitrekken en induwen.

C. de ruimte waar het orgel in staat is 3.60x 10,00 meter

room - modes zijn niet waar te nemen als je op een normaal geluids niveau(druk) speelt.

ik vindt persoonlijk geen een sample set mooi als je hem kanon hard uit je speaker laat knallen,

laat de sample set rustig je kamer in komen, dat is een kwestie van wennen denk ik

groeten

Jan Wim

Geert
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 29 feb 2012 22:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Willem,

Prachtig strak orgel geworden, ben benieuwd hoe het klinkt.

Het zal wel even afkicken zijn, niet meer zagen, timmeren, solderen en schilderen.
Maar als je handen van deze ontwenning gaan trillen kun je altijd tot rust komen door orgel te gaan spelen :lol:

Veel speelplezier,

Wout

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 22:28

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

wout v schreef:Jan Willem,

Prachtig strak orgel geworden, ben benieuwd hoe het klinkt.

Het zal wel even afkicken zijn, niet meer zagen, timmeren, solderen en schilderen.
Maar als je handen van deze ontwenning gaan trillen kun je altijd tot rust komen door orgel te gaan spelen :lol:

Veel speelplezier,

Wout



Hoi Wout,

bedankt voor je reactie,

afkicken gaat wel lukken hoor, lekker spelen, en als het goed is komen er nog genoeg mooie sample sets aan.
moet denk ik eerder afkicken om ze niet allemaal te willen kopen. :lol:


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 29 feb 2012 22:31

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan-Wim,

Het is een schitterend instrument geworden, van harte gefeliciteerd.
Het zal ook best indrukwekkend klinken met die grote speakerboxen en supwoofers!

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 feb 2012 22:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoi Henri,

het klinkt inderdaad er fijn en rustig, het zijn zeker grote boxen, maar ik laat ze rustig spreken, ze kunnen wel hard , maar met de stereo spreiding die ik nu heb, is het niet nodig om ze te laten blazen zeg maar.
beter voor mijn gehoor(want je zit zowat rondom in de speakers)
beter voor de rest van de straat :lol:


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 maart 2012 00:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

a. Met al die trekkers, is het dan nog te doen om bij verschillende orgels ook de bordjes te vervangen, en zo ja, hoe doe je dat?/ magnetisch of zo?

Inderdaad...magnetisch is ook een mooie mannier.
Bij mij zitten magneetjes weggewerkt in het houten paneel en in de registerpanelen. Blijven ze goed mee zitten.
Tevens omkeerbare panelen met Kampen aan de ene zijde en Caen aan de andere zijde.
Scheelt de aanschaf van 5 panelen op 10 samplesets :roll: ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 26 maart 2012 11:28

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Afgelopen zaterdag bij Jan-Wim "op kraamvisite geweest".
Ik was daar al eens eerder geweest toen het orgel net deels bespeelbaar was
en het geluid "slechts" uit 2 speakers kwam.

Qua uiterlijk is het een mooi strak geheel geworden....."het moderne" is
consequent doorgetrokken....dus niet een strakke kast met klassieke
registertrekkers/plaatjes. Mooi stukje vakwerk. De doorzichtige registerpanelen
staan heel mooi bij die witte kast.
Ook al is JW er nog niet helemaal tevreden over....maar die wit-lederen bank
zit "als een vorst...even wennen, omdat hij daardoor wat hoger is als een standaard bank.

Het orgel klinkt ook geweldig.....je blijft in ieder geval spelen en dat is een goed teken ;)
Ik was vooral benieuwd ( in tegenstelling tot mijn orgel) naar de weergave uit meerdere
speakers....en inderdaad je hoort de tonen "lopen over de diverse speakers....zij het
bij een set als Kampen een stuk minder als bij bijv. Gapinge. Dat laatste setje klonk geweldig
uit de speakers.

Een duidelijk verschil qua instelling met mijn orgel is wel, dat he volume bij JW met een geheel
ingetrapt zwelpedaal bij mij ongeveer klinkt als met het zwelpedaal op de laagste stand.
Is een kwestie van smaak...zoals JW al aangegeven heeft speelt hij graag met een bescheiden
volume.
Ik wil juist graag wat harder spelen om de diverse registers goed te horen....zoals in het echie
zullen we maar zeggen.

Het tweede wat me opviel, was dat de klank "spitser"....helderder in het hoog klonk als bij mij ) heel
mooi!', maar wat minder vol "in de basis".
Daaruit blijkt dat speakers - en dat wisten we natuurlijk al - heel belangrijk zijn en een kwestie
van smaak.

Voor mij blijft dan wel de vraag overeind staan...hoever ga je hierin....of hoor je liever het
orgel, zoals het opgenomen is.....dus komt de klank "eruit zoals het het erin gaat".
Ik ben er inmiddels wel van overtuigd, dat voor mij - ook al heb ik er technisch geen verstand van -
dat "Hauptwerk" niet "om speakers naar smaak vraagt (niet teveel tenmiste) maar om "speakers,
geschikt voor Hauptwerk'. (Al u begrijpt wat ik bedoel...)

Al met al een schitterend orgel waar volgens JW nog een paar dingentjes aan "bijgeschaafd" gaan
worden.....
Als ik dit zie en bespeel wordt het respect voor "onze zelfbouwers" toch steeds groter!

Helemaal geen puntje van kritiek....... ;) Tuurlijk wel....als je vaak veel (breed-gekopieerde) bladmuziek
op je lessenaar hebt staan......ja, dan heb je toch bij JW een klein probleempje ;)
De naast de lessenaar staande "kop van Bach" moest het af en toe toch ontgelden...sorry JW!

Bedankt JW voor de gastvrijheid....het was heel interessant....het heeft m´n wens om meerdere
speakers aan te schaffen bevestigd.
Veel speelplezier op je mooie orgel!
Ron
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com