Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 28 apr 2012 19:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim

zal nog meten hoelang de opstarttijd is vanaf moment aanzetten pc tot speelklaar utrecht


Deze tijd bedoel ik.

Als ik het goed begrijp
Heb je een ssd voor windows
Een voor Hauptwerk
En een voor opname
De 160 GB gebruik je voor Hauptwerk waarschijnlijk,
hoeveel orgel daar op kwijt want 160GB zit toch zo vol.

Eef

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 20:13

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoi Eef,

hauptwerk zelf staat wel op de ssd , maar de samplesets zelf worden naar de 500 gb schijf geschreven

anders zit de ssd inderdaad zo vol

groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 apr 2012 20:33

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ik heb wel eens gehoord en op dit forum gelezen dat je de cachebestanden van de sets beter op de SSD's kan zetten(?)
Zo heb ik het ook laten doen.

Eef

Berichten: 96

Geregistreerd: 13 mei 2011 19:44

Bericht 28 apr 2012 20:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Hoi Jan Wim

Heb je er twee hd in zitten en dan op raid 0 of een enkele hd
Bij mij zelf staat alles op twee hd van 500 en op raid 0
Zonder ssd. En jammer genoeg maar 8GB geheugen wat niet uit te breiden is.

Ander half maand geleden hadden de moederborden 64 gb
maar pros. nog niet, maar dit is zins die tijd aangepast.
Dus ok ben zeer benieuwd naar de totale opstart tijd.

Eef

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 apr 2012 21:04

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

de opstartijd valt wel tegen als je 48GB volpropt, wat eigenlijk logisch is

als ik Utrecht losless comp. 20 bit laadt dan is het vergelijkbaar met kampen qua starttijd.

maar als ik alles uncompressed 24 bit laad, en dan de rear op 24 bit losless comp.

dan kan ik wel een dikke bak koffie gaan drinken.....
maar aan de andere kant als je alles op het hoogste niveau laad dan word Utrecht zelfs een beetje transparanter vreemd genoeg dus iets minder "wollig"

kan ik niet gelijk verklaren, misschien op 24 bit heb je de beste signaal ruis verhouding, in kombinatie met het hoogst haalbare detail.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 20:59

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim schreef:na wat testen is dit het meest veilige haalbare voor de genoemde configuratie
met sampleset van Utrecht

audio buffer op 768ms
dan vervolgens alle register uit, met uitzondering van de tremulanten, en ventiel knop

dan vervolgens met beide onderarmen de zwarte en witte toetsen repeterend indrukken snel achter elkaar, en 4 pedaal toetsen

dan komt het niet verder dan geel, dus denk dat het wel een beest van een proccesor is , gezien ook de hoge polyphonie,

Van audio glitches, zoals Evert-Jan aangaf wat zich mogelijk zou kunnen voordoen met meer dan 32 GB geheugen is tot nu to geen spraken van.
het is zelfs zo dat er nu 2 verschillende soorten geheugen in zitten langzamer en sneller, dus goed nieuws voor de mensen die bestaand geheugen willen hergebruiken

gebruikt geheugen is nu DDR3 1066 -en 1633
Jan Wim

Pas nu kan ik reageren omdat ik 2 dagen in Parijs was (150e verjaardag van het Cavaillé-Coll orgel St. Sulpice met bijzondere concerten).
Het valt mij 100% mee dat er geen audio glitches te horen zijn. Er wordt aan RAM bank-switching gedaan omdat de processor maar 4 RAMbankjes gelijktijdig kan aansturen. Martin noemt dit mogelijke probleem ook op het HW forum. Ik weet niet hoe je er achter komt welke registers op welke positie in RAM zitten; afhankelijk hoe de verschillende cache files zijn opgebouwd zou je dan specifiekere testen kunnen doen.
Het langzame en snelle geheugen heeft er niet mee van doen. Er is geheugen nodig op jouw moederbord met een bepaalde minimum snelheid en dit is afhankelijk van de bussnelheid op dat moederbord. Sneller heeft geen zin, maar kan ook geen kwaad (is soms wel duurder), behalve als je de PC gaat "opvoeren" qua snelheid.

Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoi

Evert-Jan

wat ik ook probeer zelfs latten op het orgel gelegd om zo veel mogelijk toetsen in te drukken geen audio glitches.

hoe ik het specifiek zou moeten testen , daar heb ik geen notie van............

het enige wat ik tegen vind vallen maar dat heb ik al vermeld , is de voor mijn gevoel wel lange laadtijd voordat het orgel bespeelbaar is

gr


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:na wat testen is dit het meest veilige haalbare voor de genoemde configuratie
met sampleset van Utrecht

audio buffer op 768ms
dan vervolgens alle register uit, met uitzondering van de tremulanten, en ventiel knop

dan vervolgens met beide onderarmen de zwarte en witte toetsen repeterend indrukken snel achter elkaar, en 4 pedaal toetsen

dan komt het niet verder dan geel, dus denk dat het wel een beest van een proccesor is , gezien ook de hoge polyphonie,

Van audio glitches, zoals Evert-Jan aangaf wat zich mogelijk zou kunnen voordoen met meer dan 32 GB geheugen is tot nu to geen spraken van.
het is zelfs zo dat er nu 2 verschillende soorten geheugen in zitten langzamer en sneller, dus goed nieuws voor de mensen die bestaand geheugen willen hergebruiken

gebruikt geheugen is nu DDR3 1066 -en 1633
Jan Wim

Pas nu kan ik reageren omdat ik 2 dagen in Parijs was (150e verjaardag van het Cavaillé-Coll orgel St. Sulpice met bijzondere concerten).
Het valt mij 100% mee dat er geen audio glitches te horen zijn. Er wordt aan RAM bank-switching gedaan omdat de processor maar 4 RAMbankjes gelijktijdig kan aansturen. Martin noemt dit mogelijke probleem ook op het HW forum. Ik weet niet hoe je er achter komt welke registers op welke positie in RAM zitten; afhankelijk hoe de verschillende cache files zijn opgebouwd zou je dan specifiekere testen kunnen doen.
Het langzame en snelle geheugen heeft er niet mee van doen. Er is geheugen nodig op jouw moederbord met een bepaalde minimum snelheid en dit is afhankelijk van de bussnelheid op dat moederbord. Sneller heeft geen zin, maar kan ook geen kwaad (is soms wel duurder), behalve als je de PC gaat "opvoeren" qua snelheid.

Evert-Jan


Bofkont even zo'n tripje naar een schitterend orgel.
het is en blijft een machtig instrument

maare.......... gaat onze Daniel ook op hauptwerk over gezien zijn touchscreen :lol: :lol:

Organiste Titulaire Daniel Roth in actie
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 21:25

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Dit is een oude foto met Veronique Cholpin (4 handig orgelspel met waarschijnlijk ook het koororgel, waarvoor de monitor).

Live werkt de organist daar nog met 2 spiegels om het liturgisch centrum te kunnen zien.

En dit is de live situatie boven bij een "echte speeltafel" zondagmiddag 29-4-2012 bij de 2e mis:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 30 apr 2012 21:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Nog een foto van de live situatie boven bij een "echte speeltafel"; hij kijkt hier naar de ene spiegel:
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 30 apr 2012 21:35

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

schitterend

dat zijn echt indruk wekkende instrumenten, en speeltafels
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 mei 2012 20:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hier een foto van de nieuwe hauptwerk pc

Moederbord: ASUS SABERTOOTH X79
Geheugen: 64 GB Corsair DDR3-1600
Cpu: Intel® Core™ i7-3820
Koeling: Noctua NH-D14 SE2011
Geluidskaart: M-audio Delta 1010lt
HDD: 3x ssd 160-80-120 GB
HDD: 1x HDD 500GB
Laatst bijgewerkt door Jan Wim op 19 mei 2012 13:31, in totaal 2 keer bewerkt.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 mei 2012 20:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 07 mei 2012 21:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim

heb je ook nog een foto hoe e.e.a. in je orgel zit (dit omdat je geen kast gebruikt)

Hoe heb je nu de HD en SSD ingedeeld? (3x ssd 160-80-120 GB en 1x HDD 500GB)

Verder: geheugen: 49 GB Corsair DDR3-1600 klopt volgens mij niet omdat je oud geheugen DDR3-1050 uit je oude PC hebt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 00:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:Jan Wim

heb je ook nog een foto hoe e.e.a. in je orgel zit (dit omdat je geen kast gebruikt)

Hoe heb je nu de HD en SSD ingedeeld? (3x ssd 160-80-120 GB en 1x HDD 500GB)

Verder: geheugen: 49 GB Corsair DDR3-1600 klopt volgens mij niet omdat je oud geheugen DDR3-1050 uit je oude PC hebt



pfff je bent wel streng hoor Evert-Jan :lol: :lol: :lol: :lol:

ik heb het moederbord bevestigd aan de voorplaat boven de zwel pedalen, is trouwens de verkeerde foto zie ik
de hd is gewoon voor "rommel"zeg maar

1 ssd is nu 160 GB voor windows
en 2 ssd zoals jij al angaf dat ik die als 1 volume kon benaderen dus 1 dynamische nu van 200 GB voor hauptwerk

ik weet nog niet of ik daar een 3e bij kan hangen?

, bv dat ik er nog 1 koopt van 160 GB erbij, en deze vervolgens ook bij de andere 2 voeg

als ik het orgel weer van zijn plaats haalt zal ik een foto van het moederbord in het orgel maken


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 08 mei 2012 20:02

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

1 ssd is nu 160 GB voor windows
en 2 ssd zoals jij al angaf dat ik die als 1 volume kon benaderen dus 1 dynamische nu van 200 GB voor hauptwerk


Hoe werkt dat Jan Wim

Dirk

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 mei 2012 20:40

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim schreef:pfff je bent wel streng hoor Evert-Jan :lol: :lol: :lol: :lol:
Valt wel mee hoor.
Ik denk dat jouw PC configuratie wel een standaard wordt in HW - Nederland. Dan kun je beter volledig zijn.

Daarom nog een aanvullende vraag: Jij gebruikt de HD voor "rommelwerk". Heb ik dat goed begrepen dat je de losse HW componenten (zoals de WAV files bij installatie van een set) ook op de SSD zet?
Ik zou dat liever op de HD zetten. Alleen het eenmalig installeren en het aanmaken van de cache file is dan langzaam, maar het spaart je wel een nieuwe SSD uit omdat de bestaande 2 vol zijn.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 20:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoi Dirk,

hieronder het antwoord zoals ik dat van Evert-Jan ontvangnen heb

Jan Wim

Dat kan.
Windows kent twee soorten schijven, namelijk basic (is de standaard instelling) en dynamic. Dit geef je op bij het aanmaken van een partitie op een nieuwe harddisk.
Als een schijf dynamic is kan je er een volume op aanmaken. Dit volume kun je dan vergroten door een volume op een andere harddisk er aan te koppelen. In windows zie je dan 1 groot volume.

Je doet dit via schijfbeheer
Eerst de oude partities weggooien op de 120GB SSD en dan een nieuwe, dynamische aanmaken en formateren. vervolgens de 80GB SSD daaraan toevoegen.

Omdat je harddisks leeg zullen worden, hier een hint hoe je dit het snelst kan doen qua Hauptwerk:
http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.ph ... 570#p53586

Evert-Jan

en het werkt perfect 2x ssd tot 1 grote schijf zeg maar

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 20:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:
Jan Wim schreef:pfff je bent wel streng hoor Evert-Jan :lol: :lol: :lol: :lol:
Valt wel mee hoor.
Ik denk dat jouw PC configuratie wel een standaard wordt in HW - Nederland. Dan kun je beter volledig zijn.

Daarom nog een aanvullende vraag: Jij gebruikt de HD voor "rommelwerk". Heb ik dat goed begrepen dat je de losse HW componenten (zoals de WAV files bij installatie van een set) ook op de SSD zet?
Ik zou dat liever op de HD zetten. Alleen het eenmalig installeren en het aanmaken van de cache file is dan langzaam, maar het spaart je wel een nieuwe SSD uit omdat de bestaande 2 vol zijn.



kijk dat is weer nieuw voor me

als je tijd hebt zou je dan eens kunnen vertellen wat ik van hauptwerk op welke schij moet zetten


gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 08 mei 2012 21:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim schreef:
Evert-Jan schreef:Ik zou dat liever op de HD zetten. Alleen het eenmalig installeren en het aanmaken van de cache file is dan langzaam, maar het spaart je wel een nieuwe SSD uit omdat de bestaande 2 vol zijn.



kijk dat is weer nieuw voor me

als je tijd hebt zou je dan eens kunnen vertellen wat ik van hauptwerk op welke schij moet zetten


gr

Jan Wim
Als je de HauptwerkInstaller NU opnieuw start, kun je aangegeven welk soort file waar moet komen. Alleen de cache file moet op de SSD komen, de rest kan op de HD. Dus niet te gauw Next, Next, Next klikken maar even lezen.
Je hoeft de handel dus niet opnieuw te installeren, HW moved de files naar de nieuwe lokatie; zie blz 26

Zoals gezegd: het installeren van een nieuwe sampelset duurt dan langer en ook het aanmaken van de cache file, maar dat is eenmalig.
Spaart je een SSD uit, geld kun je dan reserveren voor een andere sampelset .. :lol:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 21:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

kijk met zo'n antwoord kan ik wat.

ik ga het uitproberen, maar dat moet vast wel gaan lukken

alvast bedankt Evert-Jan

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 08 mei 2012 21:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Ja dat van die cachefiles op een SSD had ik hiervoor al aangegeven....maar ja...dat neemt JW niet aan van deze digibeet! :roll:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 mei 2012 21:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:Ja dat van die cachefiles op een SSD had ik hiervoor al aangegeven....maar ja...dat neemt JW niet aan van deze digibeet! :roll:


:lol: :lol: :lol: :lol: juist wel Ron mijn Cache files staan op de ssd, maar E-J bedoelt de wave bestanden
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 mei 2012 13:28

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

zat eraan te komen

gisteren de verleiding niet kunnen weerstaan, ben op pad gegaan en kwam terug met 32Gb werkgeheugen.


dus totaal komt het werk geheugen nu op 64Gb
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 mei 2012 17:53

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

bijgevoegd een overzicht van de speaker verdeling,
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com