Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 24 feb 2012 23:20

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim

een basreflexkast dus als subwoofer.
Ik zie op de ene foto 2 poorten staan en in de gereed zijnde box 1 poort. Waar heb je die andere dan gemonteerd?
En geen last van staande golven omdat deze poorten cilindrisch zijn ipv conisch?
Als je in de box veel wol stopt, dempt het het geluid wel. Alleen snap ik niet dat je bouwbeschrijving veel meer wol aangeeft dan dat jij er in gestopt hebt temeer omdat de wol het geluid naar/door de poort dempt en dan min of meer een gesloten kast wordt.

Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 feb 2012 23:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

hoi Evert-Jan,

de sub is inwendig gescheiden het ene compartiment heeft een baspoort en uiteraard geen wol, dit zou elkaar tegen werken.

het andere inwendige gedeelte is via de bracing verbonden d.m.v de 2 baspoort, en deze ruimte is wel gevuld met wol

dus het klopt de 2e kamer is eigenlijk een gesloten kast.

die via een schijf met daarin diversen gaten geboord, waarin weer een schuimfilter is aangebracht, het geluid weer terug brengt naar de open zijde .(basreflex)

staande golven heb je niet zo snel met deze sub, want inwendig zijn er ook nog piramide vlakken verlijmd, zodat er geen indentieke wanden zijn.

staande golven komen het meest in het midhoog voor hier heb ik gelukkig geen last van

in de eerste instantie had ik een voledig basreflex gebouwd maar was er niet 100% tevreden over.
naslagwerk leerde me dat er volgens een zweeds model wel meer een zo genaamde dubbele uitvoering was gemaakt.

en ik moet zeggen het werkt goed, de sub is snel,laag,strak, en toch niet overheersend in het totaal beeld.


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2012 16:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

De register naam platen zijn binnen

ze zijn keurig uit gefreest en gesneden met een laser, en vervolgens ingelakt met autolak.


Maar nu een punt van kritiek en wel zelf kritiek( hoop hiermee een andere zelfbouwer deze valkuil te besparen)
ik heb per registerblok 40 registers 8 hoog 5 breed, maar ik denk dat ik zelf de register trekker te lang gehouden hebt, nu zijn vanuit de speelpositie niet alle namen goed leesbaar, als het ware af en toe zit er een knop in de weg zeg maar.

dus je moet een beetje heen en weer slingeren, op je orgelbank om de onderste namen te kunnen lezen.

tja.. :oops:
dat is denk ik mijn eigenwijsheid als je alles uit je hoofd in elkaar zet en geen tekening van te voren maakt.

maar goed om het nu weer te gaan veranderen zie ik even niet zitten...

misschien iets voor als ik weer knutsel zin krijg in de komende winter, maar misschien ben ik er dan ook wel aan gewend aan het heen en weer geslinger op de orgelbank. :lol:

of ik had misschien beter naar Ron zijn orgel moeten kijken, die heeft 4 rijen breed en 9 hoog, dan is het misschien wat duidelijker


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 feb 2012 16:56

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

zal er vanavond nog een foto van proberen te maken
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 27 feb 2012 19:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Wordt wel een breedbeeld- of panoramafoto zeker, Jan Wim 8-)

Dat slingeren gaat vanzelf over....als je ze blindelings weet te vinden! ;)
En sommige organisten slingeren zelfs met hun hele lichaam op orgels van nog geen 10 registers. :roll:
Zo ik ga improviseren op "Van voor naar achter, van links naar rechts...." :D

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:13

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

de register naam borden opgehaald van de graveerder.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:15

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

op zijn plaats.............
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:16

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

met geopende lessenaar..
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:17

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:18

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

het einde is in het zicht :D
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:19

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

....
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 18:29

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

en als Experiment, heb ik in de orgelbank dus aan het deksel een stille sub gemaakt, deze geeft geen geluid maar wel de trillingen door aan je zitvlak... :lol:


goed voor de stoelgang, maar op medisch advies is het aan en/of uit te zetten.

het is een subtiele bijdragen, in de beleving van het laag geluid, kan de sub wat zachter, zonder aan beleing te moeten in boeten


Dus kortom het orgel is (voorlopig)gereed , dus iedereen is van harte welkom .

ben je een keer in de buurt schroom niet maar kom eens langs

P.S.


Ron ik hoor wel wanneer het bij je uitkomt, de uitnodiging heb je nog steeds te goed


groeten


Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2012 18:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Proficiat Jan Wim met de voltooiing!

Het is een schitterend modern geheel geworden, complimenten...zeker na toch wat probleempjes die je hebt moeten overwinnen.

Ik kom zeker langs......hoewel.....met die re(et)sonaties in die orgelbank....ik weet niet of dat tijdens het spelen zo masseert....eh ik bedoel...stimuleert! :roll:
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 28 feb 2012 19:22

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Mooi hoor! Die transparante platen passen goed bij de strakke stijl van het orgel. Terwijl het klassieke lettertype weer goed past bij de sample set van de bovenkerk. Tevreden nu? Of heb je nog wensen/dingen die je achteraf gezien anders had gedaan?

Misschien wel leuk om een "ingebruikname" avond te plannen. Ik weet niet hoeveel mensen je kunt bergen maar het zou een leuke reden zijn om eens wat gezichten bij de namen te leren kennen. Maar het is jou orgel natuurlijk dus het is maar een idee.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 19:36

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

mbouwheer schreef:Mooi hoor! Die transparante platen passen goed bij de strakke stijl van het orgel. Terwijl het klassieke lettertype weer goed past bij de sample set van de bovenkerk. Tevreden nu? Of heb je nog wensen/dingen die je achteraf gezien anders had gedaan?

Misschien wel leuk om een "ingebruikname" avond te plannen. Ik weet niet hoeveel mensen je kunt bergen maar het zou een leuke reden zijn om eens wat gezichten bij de namen te leren kennen. Maar het is jou orgel natuurlijk dus het is maar een idee.



tja achteraf zou ik dingen wel anders gedaan hebben ( in de politiek zeggen ze dan "met de kennis van nu")

maar perfect zal het moeilijk worden, maar tevreden dat ben ik wel, mijn orgel zal zeker geen Oscar krijgen, als ik het vergelijk met soms bijzonder fraaie kasten( van mijn mede orgelbouwers hier op dit forum), maar het geeft wel voldoening als je iets zelf gemaakt hebt en het werkt allemaal .

ik denk dat een ingebruikname datum moeilijk te plannen valt voor een grote groep, omdat er altijd mensen zijn die dan niet kunnen.

maar ik zou zeggen heb je zin om langs te komen laat het me weten en we kunnen een datum afstemmen.

groeten


jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 28 feb 2012 20:15

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim
het ziet er gelikt uit en is een professioneel uitziend eindresultaat. Ook over de dingen die je niet ziet is nagedacht, zoals een trilplaat in de orgelbank. Patent op aanvragen !!
Kun je eindelijk gaan spelen ipv boren, schaven, verfen, enz.
Evert-Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 20:32

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Evert-Jan schreef:Jan Wim
het ziet er gelikt uit en is een professioneel uitziend eindresultaat. Ook over de dingen die je niet ziet is nagedacht, zoals een trilplaat in de orgelbank. Patent op aanvragen !!
Kun je eindelijk gaan spelen ipv boren, schaven, verfen, enz.
Evert-Jan



mmm trilplaat.... kan hem dan altijd nog verhuren aan de stratenmaker :)

Patent is niet nodig, alle ideen zijn rechten vrij voor alle hauptwerkers :D

en inderdaad de verfkwast aan de wilgen, maar met schaven ben ik nog niet klaar ik moet mijn orgelspel nog wat proberen bij te schaven...


groeten

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 49

Geregistreerd: 12 mei 2011 19:04

Bericht 28 feb 2012 20:38

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Dag Jan Wim,

Gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat! Ik vind het een zeer fraai meubelstuk geworden, en met de klank zal het wel goed zitten. Veel speel plezier!

Gr. Jaap

PS: zag dat er zelfs een Termulant op het orgel zit.... ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 feb 2012 20:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jan Wim schreef:en als Experiment, heb ik in de orgelbank dus aan het deksel een stille sub gemaakt, deze geeft geen geluid maar wel de trillingen door aan je zitvlak... :lol:

Nieuw register: Broekhoest 1' :o
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 20:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Jaap schreef:Dag Jan Wim,

Gefeliciteerd met het prachtige eindresultaat! Ik vind het een zeer fraai meubelstuk geworden, en met de klank zal het wel goed zitten. Veel speel plezier!

Gr. Jaap

PS: zag dat er zelfs een Termulant op het orgel zit.... ;)


Hoi Jaap,

met de klank zit het wel goed denk ik, en met de Termulant ook hoor.. ;)

groeten

Jan wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 28 feb 2012 20:47

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Tertianus :roll: Moet je je registerpaneel nog aanpassen van het Hoofdwerk, Jan Wim ;)
Nou...noukendiewelweer! :oops:

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 20:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

RonD schreef:Tertianus :roll: Moet je je registerpaneel nog aanpassen van het Hoofdwerk, Jan Wim ;)
Nou...noukendiewelweer! :oops:




tja...

dingen gebeuren nu eenmaal zonder dat je er invloed op hebt.

toen ik de hele lijst met namen naar de graveerder bracht wist die niet wat ik van plan was, ik heb wel de proefdruk gezien, en correctie's doorgegeven, maar ja foutje bedankt.

was voor de beste man ook de eerste keer :D

en ik heb korting gekregen( weet nog niet hoeveel) :D
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 20:54

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:
Jan Wim schreef:en als Experiment, heb ik in de orgelbank dus aan het deksel een stille sub gemaakt, deze geeft geen geluid maar wel de trillingen door aan je zitvlak... :lol:

Nieuw register: Broekhoest 1' :o



Kees , Kees toch :lol:

volgens mij zit er een luchtje aan :roll:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 28 feb 2012 21:01

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Tja, Jan Wim, je vroeg erom hoor... ;) Ik kon het even niet laten, net als Ron.
Maar 't is mooi geworden! Dat vond ik eerder al.
Wie weet, ik wil best eens naar Zwijndrecht afreizen.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 feb 2012 21:12

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel

Kees Hoekman schreef:Tja, Jan Wim, je vroeg erom hoor... ;) Ik kon het even niet laten, net als Ron.
Maar 't is mooi geworden! Dat vond ik eerder al.
Wie weet, ik wil best eens naar Zwijndrecht afreizen.



je bent van harte welkom Kees,

neem een stevige orgelbroek mee en het komt goed :lol: :D
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com