Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 21 maart 2014 19:58

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Jan Wim

Wat een strakke freq. Curve zeg. Je hebt je zaken goed voor elkaar. Arc. Correctie is nauwelijks of niet nodig, complimenten!! Op een ander topic las ik dat je ook Kef gebruikt? of lees ik het verkeerd?

Veel plezier met je mooie orgel!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 21 maart 2014 21:15

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Hoi Jan Wim

Wat een strakke freq. Curve zeg. Je hebt je zaken goed voor elkaar. Arc. Correctie is nauwelijks of niet nodig, complimenten!! Op een ander topic las ik dat je ook Kef gebruikt? of lees ik het verkeerd?

Veel plezier met je mooie orgel!



Hoi Jan,

ik Zelf heb geen KEF in gebruik, wel heb ik daar hele goede luister ervaringen mee, ik verwijs wel vaak naar KEF om aan te geven dat het tijdsdomijn ook erg belangrijk is, en dit is bij KEF bijzonder goed geregeld door de dubbele conus.

orgel is nog niet speelklaar overigens :roll:

maar het komt goed

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:14

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

na vele maanden van stilte, toch nog een kleine update.

jammer genoeg blijft er weinig tijd over voor de hobby op het moment(zakelijk te druk, wat in deze tijd toch heel veel waard is)

in de afgelopen maanden heb ik naast het gezinsleven toch nog een paar uurtjes gevonden, en daarin is het volgende gebeurd

het maken en snijden van het lofwerk, hier gaat al bijzonder veel tijd in zitten omdat dit mijn beroep niet is, en er ook weleens wat mislukt :cry:
de houtsoort is eiken, wat al niet echt geschikt is voor een soepel snijwerk. maar dit komt later beter tot zijn recht, in het geheel als het orgel af is.

DSC03298.jpg


dit is ruw uitgestoken en gesneden, hierna nog heel veel schuurwerk, en dan 3x in de blanke lak zijdeglans zetten
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:19

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

snijwerk in de buitenste velden

DSC03299.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:27

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

intussen ben ik ook een beetje begonnen met het maken van het pijpwerk.

dit is ook iets waar opnieuw verschrikkelijk veel tijd in gaat zitten.

eerst moeten alle pijpvoeten tabs gemaakt worden, daarna de labia uitfrezen, en met een klein freesje word de opening weg gefreesd.

de pijpjes heb ik voorzien van kleine baardjes, zodat ze er straks hopelijk wat "echter"uitzien als ze klaar zijn.

het moeilijke is om een veegvaste chroom/zilver lak te vinden, na veel bussen geprobeerd te hebben die of te zilver zijn, of niet veegvast.
nu een product gevonden wat een zilverchrome velgenspray is en deze heeft een aardige metaallook, als je de basis maar goed zwart hoogglans spuit.

wel is het moeilijk om stof tijdens het droog proces van de pijpen weg te houden.

maar met veel geduld is er alvast een begin, op sommige foto's staan er al wat pijpjes maar dat is puur om de verhouding te kunnen beoordelen

DSC03306.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:31

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hier wat pijpjes in de spuitplamuur, het is absoluut noodzakelijk dat erg geen houtnerf meer zichtbaar is

DSC03308.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

pijpen

DSC03423.jpg


DSC03422.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:39

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

hier zijn de pijpen in de zwarte grondlak gespoten, zodat later de chroom lak een betere metaallook krijgt


DSC03433.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 22:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

even een kleine check!!
uiteraard hoort de dubbelle pijp er niet tussen, maar ja op een gegeven moment gaat er s'avonds laat weleens iets mis :lol:

Deze velden worden symetrisch, het middenveld krijgt afwijkende pijpmaten dus diversen grote
de zijvelden krijgen nog grotere pijpen, rond de 60mm doorsnede, anders word het te mager voor het gezicht. en daar moeten de openingen onder ook wijder uitstaan voor de achterliggende speakers, dus kom je automatisch bij een forsere pijpmaat uit.

het voordeel is dat er geen resonantie optreed t.o.v. metalen pijpen, heb de speakers getest met losse houten trapleuningen, en het geluid heeft gelukkig weinig afwijking, waar ik toch nog een beetje bang voor was, dat het te diffuus zou gaan klinken, maar het komt gewoon goed door de grote spleten heen.

DSC03425.jpg
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 07 jul 2014 22:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Heel mooi Jan Wim,
Het ziet er echt heel strak uit!
Ook dat lofwerk is prachtig.

Heb je er ook overwogen om zelf echte pijpen te maken?
Volgens de site van Boersma is dat redelijk eenvoudig.
Zelf heb ik al een stuk lood in huis, ik ga het ooit eens proberen.

Hart. groet,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 07 jul 2014 23:00

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Henri schreef:Heel mooi Jan Wim,
Het ziet er echt heel strak uit!
Ook dat lofwerk is prachtig.

Heb je er ook overwogen om zelf echte pijpen te maken?
Volgens de site van Boersma is dat redelijk eenvoudig.
Zelf heb ik al een stuk lood in huis, ik ga het ooit eens proberen.

Hart. groet,
Henri



Hoi Henri,

Ik heb dat al eens geprobeerd, maar ik vond het resultaat iets tegenvallen, dan is lood te log, zo ziet het er ook een beetje uit.
althans in mijn geval viel het tegen, zo iets moet je denk ik veel oefenen. om een strak resultaat te krijgen
vandaar mijn keuze voor hout, met hout weet ik wel wat ik kan/niet kan

Ik denk als je grote pijpen van lood zou maken dat het beter gaat, maar voor de kleine pijpjes viel het mij tegen

Gr
Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 174

Geregistreerd: 16 feb 2011 13:37

Bericht 08 jul 2014 08:43

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ja ik begrijp het Jan Wim,
Een pijp maken is één, maar een frontpijp maken, daar stel je visueel veel hogere eisen aan.
Nu is lood ook wel erg dof natuurlijk, dan zou orgelmetaal gebruikt moeten worden.
Niettemin, jouw resultaat mag er zijn!

Groet,
Henri
Vr. groet,
Henri

Berichten: 355

Geregistreerd: 06 apr 2011 13:54

Bericht 08 jul 2014 14:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Ziet er mooie uit,JanWim
Heb je de klavieren er ook al in zitten? Speel je al op het orgel?
Moet wel een hoop werk wezen al die pijpen.
Pete
Avatar gebruiker

Berichten: 317

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 08 jul 2014 14:50

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Tsjonge, jonge. Wat bij mij nu staat is heel fraai, maar dit slaat alles. Kan ik je 'oude' orgel ruilen tegen je nieuwe ? ;)
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 15:46

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Henri schreef:Ja ik begrijp het Jan Wim,
Een pijp maken is één, maar een frontpijp maken, daar stel je visueel veel hogere eisen aan.
Nu is lood ook wel erg dof natuurlijk, dan zou orgelmetaal gebruikt moeten worden.
Niettemin, jouw resultaat mag er zijn!

Groet,
Henri



inderdaad Henri, front pijpen zijn uit eindelijk beeldbepalend.
ik ben al lang aan het zoeken naar 2e hands pijpen, maar als ze er zijn is het meestal maar van 1 register of een half register, en dan kan ik de velden niet symetrisch vullen.
of er zijn erg veel beschadigde pijpen.

nieuwe pijpen is een optie, maar daar word ik niet vrolijk van qua prijs.
dus bleef zelf maken over.

stel dat het uit eindelijk toch te nepperig overkomt dan kan ik op termijn altijd nog sparen voor echte pijpen, maar voorlopig, ben ik nog in goede moed dat het eind resultaat vrij realistisch overkomt


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 15:49

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

pedro schreef:Ziet er mooie uit,JanWim
Heb je de klavieren er ook al in zitten? Speel je al op het orgel?
Moet wel een hoop werk wezen al die pijpen.
Pete



Hoi Pete,

dank je wel,
de originele klavieren heb ik er nog niet inzitten, omdat ik nog steeds aan het stoeien ben met een mechanisch koppel.

wel heb ik er tijdelijk een nood klavier ingebouwd, zodat ik toch kan spelen, ook al is het maar 1 klavier ;)

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 15:52

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

undix schreef:Tsjonge, jonge. Wat bij mij nu staat is heel fraai, maar dit slaat alles. Kan ik je 'oude' orgel ruilen tegen je nieuwe ? ;)



Hoi Teun,

dan moeten we de verhuis operatie weer opnieuw doen??
millimeter voor millimeter , en transport karretjes die bezwijken, onder het gewicht :lol: :lol:


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 08 jul 2014 17:07

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Mooi word je orgel zeg met die pijpen, zo op de foto lijkt het gewoon echt.
Maak je pijpen niet even lang zoals de middelste pijpen want dan krijg je twee dezelfde tonen in een register ;) ;)

Groet Jan

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 17:11

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Loosman schreef:Mooi word je orgel zeg met die pijpen, zo op de foto lijkt het gewoon echt.
Maak je pijpen niet even lang zoals de middelste pijpen want dan krijg je twee dezelfde tonen in een register ;) ;)

Groet Jan



hoi Jan,

nee ik maak de pijpen niet even lang :lol: :lol: zal ze van te voren nog wel even op de intoneerbank zetten
alhoewel als ik me niet vergis kan een prestant toch ook dubbel uitgevoerd zijn? ;)

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 08 jul 2014 17:34

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Ja Wim,

We hebben even moeten wachten op nieuwe foto's, maar dan krijg je ook wat te zien. Met één woord KLASSE

Groeten
Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 08 jul 2014 19:45

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Wat een liefdevolle toewijding al niet voor elkaar krijgt.....ontzettend mooi, Jan-Wim, en ik vind het zo fraai, dat jij dus OOK NOG zoveel aandacht aan de geluidsweergave schenkt, want daar gaat het in laatste instantie toch om.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 22:48

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Geert schreef:Wat een liefdevolle toewijding al niet voor elkaar krijgt.....ontzettend mooi, Jan-Wim, en ik vind het zo fraai, dat jij dus OOK NOG zoveel aandacht aan de geluidsweergave schenkt, want daar gaat het in laatste instantie toch om.

HG

Geert



Hoi Geert,

Precies zoals jij omschrijft, je moet er een stuk liefde inleggen, anders kan je denk ik de energie, en tegenslagen niet opbrengen, die zo'n project met zich meebrengt.

En zeker bij mij heeft de geluids weergave op plaats 1 gestaan, boven het meubel.
De angst was er wel van wat hebben de pijpen voor negatieve invloed op het geheel?

Bij de test bleek dit echt 100% mee te vallen! omdat bij het ontwerp, de positie van de drivers, en de vorm van de baffle, vooraf gesimuleerd is. Rekening houdend met de vroege reflecties, die onvermijdelijk zijn als ze tegen de achterzijde van de pijpen reflecteren.
Maar goed dat blijft een rekenmodel, en de praktijk kan wel eens anders leren, maar tot zover gelukkig nog geen probleem.

Gr

Jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 08 jul 2014 22:51

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Klaas Twigt schreef:Hoi Ja Wim,

We hebben even moeten wachten op nieuwe foto's, maar dan krijg je ook wat te zien. Met één woord KLASSE

Groeten
Klaas Twigt



Hoi Klaas,

Jij weet als geen ander dat tijd(gebrek) eigenlijk de grootste tegenvaller kan zijn.
Geduld bewaren en onvermoeibaar door gaan, dan moet het uit eindelijk lukken


Ger

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 221

Geregistreerd: 25 jul 2012 20:27

Woonplaats: Ede

Bericht 09 jul 2014 08:55

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hoi Teun,

dan moeten we de verhuis operatie weer opnieuw doen??
millimeter voor millimeter , en transport karretjes die bezwijken, onder het gewicht :lol: :lol:


Haha, JW, denk dat Teun geen enkel probleem heeft met ruilen ;-)

Maarreh, fantastisch werk joh! En ja, dat het heel wat uurtjes en frustratiemomentjes kost weet ik intussen ook een hoop van ;-).

Grt,
DJ

Berichten: 54

Geregistreerd: 25 sep 2011 19:41

Woonplaats: Hellevoetsluis

Bericht 09 jul 2014 12:05

Re: Nieuwbouw hauptwerk orgel Jan Wim

Hallo Jan Willem.

Wat een fantastisch resultaat. De orgelpijpen zoals op de foto te zien, zou je zo aan willen blazen om eens te proberen maar ja het gevaar van houtsplinters he. :lol:
Ben benieuwd hoe het er allemaal uit ziet als het klaar is en hoop je eens te mogen bezoeken om al dat moois live te bewonderen. Misschien een goed idee om het orgel dan even naar de overkant te varen en dan in de Grote Kerk in Dordrecht een openingsconcert te geven, lijkt me groot genoeg voor al die nieuwsgierige hauptwerkers.

Maar waar ik nu nieuwsgierig naar ben, wat is jouw nieuwe computer configuratie geworden van dit orgel. En welke geluidskaart gebruik jij.

Succes met de verder afbouw.
Groet,
Wout.
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com