Loosman schreef:geert01 schreef:Ok, Jan Wim, maar als de ontstane vervorming slechts kleineer als 1 % is, valt dit vaak in het niet tov de eigen vervorming van de luidsprekers en dan lijkt dit toch goed toepasbaar; iets anders is dat elco,s nu eenmaal kwa capaciteit teruglopen in de tijd en dan klopt je filtering natuurlijk ook niet meer.......
Uiteindelijk vind ik als je zulke eisen stelt aan je luidspreker-systemen, een filtering in de voortrap met gescheiden eindtrappen toch te prefereren, en dan hoef je, gezien de veel hogere impedanties, in het geheel geen elco,s toe te passen. Qua versterker-belasting is het natuurlijk ook veel gunstiger.
HG
Geert
Filter dan alles in het digitale domein met dsp filtering. Mijn Motu 828x geluids kaart heeft digitale crossovers aan boord.
Heel eenvoudig in gebruik en makkelijk mee te experimenteren zonder de nadelen van condesatoren in de wisselfilters. Ik denk wel dat een goed toegepast analoog filter uitstekend kan klinken. Ik had eerst een dsp filter met een mini dsp digitaal crossover ingelust tussen de digitaal uit van mijn geluidskaart en de digitaal in van mijn versterkers maar dat klonk gewoon niet lekker. Daarna weer de originele analoge filtering toegepast en dat klonk gelijk weer beter. Toch ben ik daarna weer naar digitaal overgegaan met de motu en dat klinkt dus wel goed. Dus niet elke digitale oplossing is per definitie superieur aan een goed uitgedachte analoge filtering.
Groet Jan
ha Jan,
grappig om jou ervaring te lezen
want inderdaad digitaal is niet altijd te verkiezen/superieur
terwijl op papier digitaal er met kop en schouder boven uitsteekt.
het grappige is tevens dat ik het huidige filter digitaal ontworpen heb
daarna passief nagebouwd, 1 op 1 kan dit niet helemaal omdat een condensator het fase gedrag beïnvloed
maar bij een goed ontwerp kan dit weer in het voordeel werken bij de cross punten
het nadeel van passief is dat het wat lastiger minder flexibel te bouwen is.
als ik hier thuis het filter digitaal of analoog laat horen is er tonaal geen verschil
maar voor diepte werking , "live" gevoel verkies ik toch echt een goed analoog ontwerp.
als ik thuis digitaal een midi file met hauptwerk afspeel , dan klinkt het perfect, je zo haast kunnen een 10+
maar zodra ik dit zelfde stukje analoog afspeel kan het een 10 zijn, maar het "live" gevoel is meer aanwezig
dan kan je als het ware de opname positie visualiseren
terwijl digitaal dan iets meer 2d blijft.
maar nogmaals een goed analoog ontwerp, en een goede digitale keten kunnen elkaar de hand schudden.
en moet je echt A-B vergelijk hebben om verschillen te kunnen ervaren
als ik nu opnieuw Blanco met hauptwerk zou starten als newbie, en geld was geen item
dan koos ik denk ik voor digitaal, een totale digitale keten.
maar niet blanco dus met de sound van een SE triode buizenbak kan ik niet goed wennen aan het digitale
terwijl de vervorming tussen een digitale versterker en een buizenbak gigantisch is, dan zou ik feitelijk nooit meer moeten schrijven over de buizen
want digitaal blijft dit ver achter de komma, terwijl de buis met gemak boven de nul komt en het liefst nog tussen de 0-5 procent vervormt.
maar muzikaal steekt het er toch boven uit, alleen het is totaal niet gebruiksvriendelijk.
bias afstellen om de paar jaar buizen vervangen.
maar dat word wel muzikaal beloond
maar zo zijn er vele muzikale wegen die tot het mooie virtuele orgel leiden
gr
JW
als mijn orgel af is moet je eens een keer komen spelen Jan, leuk om eens een high-end tegenhanger van digitaal te beluisteren