Even voorstellen:het orgel van PeterK
Geplaatst: 06 aug 2018 14:53
Beste deelnemers aan dit forum,
Graag stel ik mijn orgel aan jullie voor. Het gaat om een Monarke Van Eyck. Het instrument is uitgerust met 24 luidsprekerkanalen en 24 versterkers. Het heeft 33 stemmen. Het had aanvankelijk twee klavieren. Na een poos met Hauptwerk gespeeld te hebben met een snelle laptop en een externe geluidskaart en een koptelefoon, was ik zo enthousiast geworden over Hauptwerk en het realiteitsgehalte van de door mij gebruikte samplesets, dat ik het orgel met Hauptwerk heb laten uitbreiden.
Om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te kunnen bereiken zijn de Fane breedbandluidsprekers in het orgel vervangen door Kef inbouwluidsprekers met een dubbele conus, waarvan er één speciaal voor hoge tonen is. De oorspronkelijke Monarke versterkers werden vervangen door modernere high end versterkers. Ook de voeding werd vervangen. De Monarke subwoofers die achter het orgel staan zijn wel gehandhaafd.
Het orgel werd uitgebreid met een derde klavier.
In het orgel is een 'Haarlem PC' geplaatst met een snelle I7 processor en 128 Gb intern geheugen.
Om 24 kanalen analoge uitgangen te hebben van goede kwaliteit is gekozen voor twee RME geluidskaarten die in het orgel zijn ingebouwd.
Aan de rechterzijde van het orgel is een 19 inch touchscreen monitor bevestigd voor de bediening van Hauptwerk.
Het Monarke orgel kan nog steeds bespeeld worden zoals het was, via de trekregisters en de vaste combinaties en de setzer. De Monarke mixerborden worden niet meer gebruikt. Alles loopt nu via de RME geluidskaarten.
De trekregisterknoppen worden alleen voor het Monarke orgel gebruikt. Hauptwerk wordt bediend door middel van het touchscreen.
Er zijn ook nog twee surround kanalen. Daarvoor zijn twee Adam A7X studiomonitoren gebruikt. Het signaal gaat digitaal richting die studiomonitoren en wordt via een aparte DA converter analoog gemaakt.
Ook voor de hoofdtelefoon is er een aparte DA converter ingebouwd die vanuit de RME een digitaal binnen krijgt. (De 2 RME geluidskaart en hebben 24 analoge uitgangen en daarnaast nog aardig wat digitale uitgangen. De analoge uitgangen worden gebruikt voor de 22 luidsprekerkanalen in het orgel en voor de twee subwoofers buiten het orgel).
Hardwarematig is het orgel nu klaar. Maar aan het inregelen moet nog het ern en ander gebeuren.
De ombouwer heeft de sampleset van het orgel in de Sint Bavo te Haarlem goed ingeregeld. Dat orgel klinkt nu heel goed op deze configuratie. Dat wat de kracht is van Monarke: veel kanalen en daardoor een mooie menging van de registers en het niet dichtslibben van het geluid bij een stevig plenum, wordt nu ook bij Hauptwerk bereikt. Het geluid blijft transparant bij registers toevoegen komt er ook echt wat bij. Het orgel van Haarlem klinkt spectaculair.
Door het gebruik van veel luidsprekerkanalen komen de klanken en de diverse registers van alle kanten en onstaat de suggestie van op een levend instrument te spelen.
Andere orgels klinken op dit moment nog niet zo goed als zou kunnen. Het wachten is nog op een versie van Dirac die met 24 kanalen uit de voeten kan.
Verder moet nog het programma Cantabile geïnstalleerd worden en het convolutie nagalm programma Altiverb. Dat is nodig om het Monarke orgel van nagalm te voorzien. De oorspronkelijke nagalm van Monarke doet het niet meer omdat de mixerborden buiten gebruik zijn.
Ook moet er in Totallmix (software die hoort bij RME) nog een mix gemaakt worden voor het gebruiken van een hooftelefoon.
Al bij al is er nog werk te verrichten maar het wordt bijzonder mooi.
Graag stel ik mijn orgel aan jullie voor. Het gaat om een Monarke Van Eyck. Het instrument is uitgerust met 24 luidsprekerkanalen en 24 versterkers. Het heeft 33 stemmen. Het had aanvankelijk twee klavieren. Na een poos met Hauptwerk gespeeld te hebben met een snelle laptop en een externe geluidskaart en een koptelefoon, was ik zo enthousiast geworden over Hauptwerk en het realiteitsgehalte van de door mij gebruikte samplesets, dat ik het orgel met Hauptwerk heb laten uitbreiden.
Om een zo goed mogelijke geluidskwaliteit te kunnen bereiken zijn de Fane breedbandluidsprekers in het orgel vervangen door Kef inbouwluidsprekers met een dubbele conus, waarvan er één speciaal voor hoge tonen is. De oorspronkelijke Monarke versterkers werden vervangen door modernere high end versterkers. Ook de voeding werd vervangen. De Monarke subwoofers die achter het orgel staan zijn wel gehandhaafd.
Het orgel werd uitgebreid met een derde klavier.
In het orgel is een 'Haarlem PC' geplaatst met een snelle I7 processor en 128 Gb intern geheugen.
Om 24 kanalen analoge uitgangen te hebben van goede kwaliteit is gekozen voor twee RME geluidskaarten die in het orgel zijn ingebouwd.
Aan de rechterzijde van het orgel is een 19 inch touchscreen monitor bevestigd voor de bediening van Hauptwerk.
Het Monarke orgel kan nog steeds bespeeld worden zoals het was, via de trekregisters en de vaste combinaties en de setzer. De Monarke mixerborden worden niet meer gebruikt. Alles loopt nu via de RME geluidskaarten.
De trekregisterknoppen worden alleen voor het Monarke orgel gebruikt. Hauptwerk wordt bediend door middel van het touchscreen.
Er zijn ook nog twee surround kanalen. Daarvoor zijn twee Adam A7X studiomonitoren gebruikt. Het signaal gaat digitaal richting die studiomonitoren en wordt via een aparte DA converter analoog gemaakt.
Ook voor de hoofdtelefoon is er een aparte DA converter ingebouwd die vanuit de RME een digitaal binnen krijgt. (De 2 RME geluidskaart en hebben 24 analoge uitgangen en daarnaast nog aardig wat digitale uitgangen. De analoge uitgangen worden gebruikt voor de 22 luidsprekerkanalen in het orgel en voor de twee subwoofers buiten het orgel).
Hardwarematig is het orgel nu klaar. Maar aan het inregelen moet nog het ern en ander gebeuren.
De ombouwer heeft de sampleset van het orgel in de Sint Bavo te Haarlem goed ingeregeld. Dat orgel klinkt nu heel goed op deze configuratie. Dat wat de kracht is van Monarke: veel kanalen en daardoor een mooie menging van de registers en het niet dichtslibben van het geluid bij een stevig plenum, wordt nu ook bij Hauptwerk bereikt. Het geluid blijft transparant bij registers toevoegen komt er ook echt wat bij. Het orgel van Haarlem klinkt spectaculair.
Door het gebruik van veel luidsprekerkanalen komen de klanken en de diverse registers van alle kanten en onstaat de suggestie van op een levend instrument te spelen.
Andere orgels klinken op dit moment nog niet zo goed als zou kunnen. Het wachten is nog op een versie van Dirac die met 24 kanalen uit de voeten kan.
Verder moet nog het programma Cantabile geïnstalleerd worden en het convolutie nagalm programma Altiverb. Dat is nodig om het Monarke orgel van nagalm te voorzien. De oorspronkelijke nagalm van Monarke doet het niet meer omdat de mixerborden buiten gebruik zijn.
Ook moet er in Totallmix (software die hoort bij RME) nog een mix gemaakt worden voor het gebruiken van een hooftelefoon.
Al bij al is er nog werk te verrichten maar het wordt bijzonder mooi.