Pagina 1 van 1

Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019 13:08
door Gerwin
Goede dag allemaal,

Ik ben Gerwin en ben net als zovelen hier besmet geraakt met het Hauptwerk virus. Voorheen moest ik niets hebben van digitale orgels, maar begon het nu dan toch te kriebelen. Al snel was een proef project gestart. Aangezien ik destijds weinig ruimte had en het voordeel dat Hauptwerk niet veel ruimte hoeft in te nemen was het eerste instrument snel gekocht.

Hoe het begonnen is:
Een 2 klaviers keyboard Yamaha HE-8 met aanhangend half pedaal op een bestaande laptop met gratis Hauptwerk met daarbij gratis samplesets en demo's, een stereoset van JVC en een usb midi kabel en het feest kon beginnen. Het duurde dus niet lang of de laptop werd vervangen door een al bestaande desktop met destijds goede specs. de allereerste betaalbare quad core Q6600 met 8 GB geheugen was een enorme vooruitgang. Daarbij had ik al begrepen dat je niet op audio moest besparen, maar ja het was een proef project, maar al gauw stonden er een tweedehands Onkyo reciever met B&W DM640i luidsprekers naast de HE-8. Vanaf dat moment had het een WOW-factor die niet te stoppen was. Toen ben ik pas echt muziek gaan beluisteren en waarderen en als je dan al besmet bent en dat met deze combinatie dan wil je meer. Vanaf dat moment ben ik me overal gaan oriënteren en verdiepen in wat voor mij de beste keuze voor de toekomst zou zijn en wat mij gelijk al opviel dat fabrikanten zo tekort schieten op audio vlak, maar los daarvan heb ik nu mijn huidige configuratie samengeteld dat nu ongeveer een half jaar operationeel is.

In eerste instantie wilde ik een custom made Hauptwerk orgel, maar ben toch op advies voor een nieuw digitaal orgel gegaan de Content Celeste 340 met 3 fatar TP60 klavieren, 3 zwelpedalen en 40 registers en omdat deze 4 verschillende orgelstijlen heeft die mij helemaal niet zo gek klinken wat voor mijn vrouw gemakkelijk is om even snel iets te spelen en het feit dat er volledige functionaliteit was met Hauptwerk, heb ik besloten deze te kopen al was dat laatste achteraf gebleken niet helemaal het geval zoals bijv.: aanslafgevoeligheid naar buiten toe en connectie Hauptwerk naar registerwippers, maar andersom wel. Hetzelfde geldt voor de duimpistons.

Mijn configuratie is geworden:
Content Celeste 340 met de bestaande B&W DM640i 's active Bi-amped aangesloten (lage -en midden tonen op kanaal speaker A van beide luidsprekers en de hoge tonen op kanaal speaker B ook van beide luidsprekers) op een nieuwe Rotel A14 stereo versterker via de interne prof. 768 KHz 32 Bit AKM DAC die met USB verbonden is met de pc en ook aangesloten via de AUX uitgang van het orgel zelf als extra luidsprekers wat zonder Hauptwerk zeker een meerwaarde bied, dus geen dure geluidskaart meer nodig. Alleen bijbehorende software drivers installeren. Tevens gebruik ik deze Rotel ook als modern streaming apparaat voor mijn muziek online en lokaal en daardoor gebruik ik mijn oude stereo niet meer. Dit alles wordt aangestuurd door een al bestaande mini pc. Een echte wolf in schaapskleren die in je handpalm past met een volwaardige desktop processor, 5775R quad core met HT en 16 GB geheugen, 24" IPS capacitief 10 punts mat touchscreen en een 512 GB SSD met Windows10, Hauptwerk advanced en samplesets zoals: Riddagshausen, Romer, R'dam mini, Doesburg mini, Forcalquier, Velosovo, Prague Baroque, St. Michel en Thierache, Litomysl, Great Romantic en een paar sets van Piotr Grabowski.

De toekomst:
Ik gebruik deze pc ook nog voor dagelijks gebruik "omdat ie zo makkelijk handzaam is en hem toch al had", maar zal deze vervangen in een later stadium, omdat ik nu toch wel tegen de limiet van 16 GB geheugen aan loop, maar voorlopig volstaat ie nog. De touchscreen wil ik meer naar voren halen zodat het nog beter zichtbaar wordt en makkelijker bedient kan worden. Daarbij komt ruimte vrij om LED verlichting boven de lessenaar in te bouwen, maar moet daar eerst een constructie voor verzinnen. Het moet één geheel met het orgel worden zonder dat ik in het nieuwe orgel moet gaan boren of schroeven. En wil nog eens een kwalitatief goede en grote sampleset hebben om niet te vergeten.

Voorlopige conclusie:
Dit is een beetje mijn verhaal. Ik ben blij met het resultaat. Weer een flinke stap erbij. Audio kwaliteit staat bij mij hoog in het vaandel, maar er valt altijd iets te verbeteren.

Wie heeft er nog suggesties wat ik nog meer kan doen, opmerkingen, vragen of wat dan ook. Die zijn zeer welkom.

Groeten uit Dordt

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019 17:17
door Jan Leendert
Mooi orgel Gerwin. Veel speelplezier!
Riddagshausen is een heel mooie set. Speel er ook regelmatig met veel plezier op.
Groeten Jan

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019 19:50
door Gerwin
Jan Leendert schreef:Mooi orgel Gerwin. Veel speelplezier!
Riddagshausen is een heel mooie set. Speel er ook regelmatig met veel plezier op.
Groeten Jan


Bedankt Jan Leendert, maar over smaak valt te twisten. Het gaat mij niet zozeer om de looks, maar de functionaliteit al doet het oog natuurlijk ook wat. Dat van jou mag er zeker zijn hoor. Daar kan ik niet tegenop. Daar zul je veel plezier aan beleven. Riddagshausen wordt hier op dit moment het meest bespeelt denk ik. Een mooie set met prachtige tremulanten en mooie nagalm die niet wollig is. Heb wel een paar registers aangepast.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019 22:12
door Jaap380
Mooi Orgel hoor! Veel plezier er mee!
Die B&W 640i wilde ik ook altijd graag eens proberen, maar het is er niet van gekomen... Je ziet ze niet vaak.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 22 mei 2019 23:22
door Jan Leendert
Gerwin schreef:
Jan Leendert schreef:Mooi orgel Gerwin. Veel speelplezier!
Riddagshausen is een heel mooie set. Speel er ook regelmatig met veel plezier op.
Groeten Jan


Bedankt Jan Leendert, maar over smaak valt te twisten. Het gaat mij niet zozeer om de looks, maar de functionaliteit al doet het oog natuurlijk ook wat. Dat van jou mag er zeker zijn hoor. Daar kan ik niet tegenop. Daar zul je veel plezier aan beleven. Riddagshausen wordt hier op dit moment het meest bespeelt denk ik. Een mooie set met prachtige tremulanten en mooie nagalm die niet wollig is. Heb wel een paar registers aangepast.


Ik heb idd ook een aantal registers aangepast hoor. Beschik nog niet over een programma voor roomcorrectie.
Een heerlijk orgel om barok muziek op te spelen. Heldere maar toch volle orgelklank. Mooie tongwerken en diverse andere mooie uitkomende stemmen.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019 01:32
door Gerwin
Jaap380 schreef:Mooi Orgel hoor! Veel plezier er mee!
Die B&W 640i wilde ik ook altijd graag eens proberen, maar het is er niet van gekomen... Je ziet ze niet vaak.


Dank je Jaap.
Dat klopt wel ja. Het zijn ook niet de nieuwste meer, maar een audiozaak adviseerde me geen nieuwe 6 of 7 serie te kopen als ik deze bezat. Het zijn 4 ohms luidsprekers en je ziet er nog niets aan terwijl ze al een jaar of 30 oud zijn. Nog even en ze gaan weer geld opbrengen :lol: . Ja, en als je ze toch een keer uit wil proberen zal je naar het mooie Dordt moeten komen ;) .

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019 01:59
door Gerwin
Jan Leendert schreef:
Gerwin schreef:
Jan Leendert schreef:Mooi orgel Gerwin. Veel speelplezier!
Riddagshausen is een heel mooie set. Speel er ook regelmatig met veel plezier op.
Groeten Jan


Bedankt Jan Leendert, maar over smaak valt te twisten. Het gaat mij niet zozeer om de looks, maar de functionaliteit al doet het oog natuurlijk ook wat. Dat van jou mag er zeker zijn hoor. Daar kan ik niet tegenop. Daar zul je veel plezier aan beleven. Riddagshausen wordt hier op dit moment het meest bespeelt denk ik. Een mooie set met prachtige tremulanten en mooie nagalm die niet wollig is. Heb wel een paar registers aangepast.


Ik heb idd ook een aantal registers aangepast hoor. Beschik nog niet over een programma voor roomcorrectie.
Een heerlijk orgel om barok muziek op te spelen. Heldere maar toch volle orgelklank. Mooie tongwerken en diverse andere mooie uitkomende stemmen.


Ik heb begrepen dat roomcorrectie niet de juiste methode is, maar dat je de kerkklanken naar kamerklanken moet intoneren. Het vereist wat werk, maar het resultaat mag er dan ook zijn. Er is ook een vereenvoudigde methode die iets minder precies, maar een stuk sneller gaat. Heb dit gedaan, maar nog niet beluisterd. Dit alles is te vinden op de website van intoneerder John Boersma die je gratis met daarin alles in detail beschreven Handboek Hauptwerk 2019 toestuurd in pdf formaat. Heel leerzaam ook. Het schijnt zelfs te zijn met goede intonatie dat het verschil niet te horen was tussen een pijporgel wat naast een hauptwerk orgel stond met daarin de samples van dat pijporgel ingeladen!
En over Riddagshausen zijn we het eens. Niets meer aan toe te voegen.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019 20:30
door Jan Leendert
Gerwin schreef:Ik heb begrepen dat roomcorrectie niet de juiste methode is, maar dat je de kerkklanken naar kamerklanken moet intoneren. Het vereist wat werk, maar het resultaat mag er dan ook zijn. Er is ook een vereenvoudigde methode die iets minder precies, maar een stuk sneller gaat. Heb dit gedaan, maar nog niet beluisterd. Dit alles is te vinden op de website van intoneerder John Boersma die je gratis met daarin alles in detail beschreven Handboek Hauptwerk 2019 toestuurd in pdf formaat. Heel leerzaam ook. Het schijnt zelfs te zijn met goede intonatie dat het verschil niet te horen was tussen een pijporgel wat naast een hauptwerk orgel stond met daarin de samples van dat pijporgel ingeladen!


Over het zogenoemde intoneren - zoals ik het zelf tot op heden ook nog doe - zijn de meningen erg verdeeld hoor Gerwin. Maar ik heb nog geen opstelling met roomcorrectie gehoord dus ik kan er niet over oordelen. Maar er is genoeg over te vinden op het forum. Ik hoop dat er nog eens een workshop komt waar het verschil tussen 'intoneren' en roomcorrectie gedemonstreerd wordt.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de vereenvoudigde methode. Hoe werkt dat?

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 23 mei 2019 23:09
door Cheesecorner
Welkom op het forum, Gerwin! Je hebt een mooie opstelling zo!

Over het intoneren is inderdaad veel geschreven. Zelf heb ik beide geprobeerd.

In eerste instantie wilde ik intoneren volgens de handleiding van menr. Boersma. Ik vond het erg lastig om te bepalen hoe de klank goed was. Je blijft aan het resultaat twijfelen. Zutphen heb ik precies volgens de handleiding geïntoneerd en ik vond het hele orgel niet mooi meer. Totaal uit zijn balans. Wat ik te hard vond klinken, moest nog harder en andersom.

Vervolgens met roomcorrectie van Sonarworks aan de slag gegaan. Dat was voor mij dé oplossing. De te harde tonen worden mooi afgevlakt. Frequenties die niet goed uit de verf kwamen, klinken nu fris en helder. De orgels klinken nu prachtig in balans met een mooie bas en heldere hogere frequenties. Ieder orgel behoudt zijn eigen karakteristiek en intoneren is niet meer nodig. Ik zou het iedereen aanraden.

Maar leuk te lezen dat het bij jou dus wel naar tevredenheid werkt. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Het lijkt me dat we de discussie hier maar niet moeten overdoen. Maar een workshop waar beide gehoord kan worden, zou inderdaad erg interessant zijn.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 00:23
door Loosman
Hoi Gerwin

Mooie setup heb je daar!
Veel plezier ermee!

Inderdaad niet meer teveel oprakelen deze discussie maar omdat je het zo stellig schrijft wil ik er toch wel even op reageren.

Je schrijft dat je hebt begrepen dat roomcorrectie niet de juiste methode is.
Je hebt dat zonder enige twijfel van de site van de heer Boersma.

De afkeer van roomcorrectie is echter een zeer persoonlijke mening van de heer Boersma, gebaseerd op zijn eigen sterke voorkeur voor zijn intonatie methode.
Er zullen vast Hauptwerkgebruikers zijn die zich hier in kunnen vinden ,maar ook heel veel die er niets mee kunnen, het te lastig vinden en met roomcorrectie op een simpelere manier veel betere resultaten boeken.
Lees het antwoord van Arjan maar en mijn ervaringen zijn overeenkomstig.
De heer Boersma haalt alle samplests door de intonatie molen zonder rekening te houden met de ruimte waar de samples worden afgespeeld.

Juist roomcorrectie meet alle eigenaardigheden van je ruimte en corrigeert die.
Het is eigenlijk heel simpel.
Als je zorgt voor voor een lineaire weergave in je huiskamer dan krijg je een 1op1 reproductie van de opgenomen sampleset niets meer en niets minder. Iedere sampleset klinkt dan gelijk na installatie zoals opgenomen, zonder uitgebreide intonatie. Dit is juist wat de moderne roomcorrectie software doet.

Je kan veel nuttige informatie halen van de site van de heer Boersma alleen zijn persoonlijke mening over roomcorrectie Is zeer discutabel

Groet Jan

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 12:18
door Gerwin
Over het zogenoemde intoneren - zoals ik het zelf tot op heden ook nog doe - zijn de meningen erg verdeeld hoor Gerwin. Maar ik heb nog geen opstelling met roomcorrectie gehoord dus ik kan er niet over oordelen. Maar er is genoeg over te vinden op het forum. Ik hoop dat er nog eens een workshop komt waar het verschil tussen 'intoneren' en roomcorrectie gedemonstreerd wordt.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de vereenvoudigde methode. Hoe werkt dat?


Ik heb het begrepen ja. Trouwens heb de vereenvoudigde manier van intonatie nu beluisterd, maar vind het meer een achteruitgang dan vooruitgang. Het heeft me wel tot nieuwe inzichten gebracht en heb nu subtiele veranderingen doorgevoerd op eigen gehoor met een paar wat grotere aanpassingen. En daar ben ik nu dan wel tevreden over. De vereenvoudigde manier staat beschreven in het handboek van mereer Boersma.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 12:33
door Gerwin
Cheesecorner schreef:Welkom op het forum, Gerwin! Je hebt een mooie opstelling zo!

Over het intoneren is inderdaad veel geschreven. Zelf heb ik beide geprobeerd.

In eerste instantie wilde ik intoneren volgens de handleiding van menr. Boersma. Ik vond het erg lastig om te bepalen hoe de klank goed was. Je blijft aan het resultaat twijfelen. Zutphen heb ik precies volgens de handleiding geïntoneerd en ik vond het hele orgel niet mooi meer. Totaal uit zijn balans. Wat ik te hard vond klinken, moest nog harder en andersom.

Vervolgens met roomcorrectie van Sonarworks aan de slag gegaan. Dat was voor mij dé oplossing. De te harde tonen worden mooi afgevlakt. Frequenties die niet goed uit de verf kwamen, klinken nu fris en helder. De orgels klinken nu prachtig in balans met een mooie bas en heldere hogere frequenties. Ieder orgel behoud zijn eigen karakteristiek en intoneren is niet meer nodig. Ik zou het iedereen aanraden.

Maar leuk te lezen dat het bij jou dus wel naar tevredenheid werkt. Dat prikkelt de nieuwsgierigheid. Het lijkt me dat we de discussie hier maar niet moeten overdoen. Maar een workshop waar beide gehoord kan worden, zou inderdaad erg interessant zijn.


Dank je voor het compliment en ben blij met je reactie. Ik heb niet gezegd dat ik tevreden was, omdat ik het nog moest beluisteren in totaliteit. Ik ben het met je eens dat we die discussie hier niet over moeten doen. Er is inderdaad al genoeg over geschreven. Over je stelling workshop lijkt me dan ook erg interessant.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 21:29
door Gerwin
Loosman schreef:Hoi Gerwin

Mooie setup heb je daar!
Veel plezier ermee!

Inderdaad niet meer teveel oprakelen deze discussie maar omdat je het zo stellig schrijft wil ik er toch wel even op reageren.

Je schrijft dat je hebt begrepen dat roomcorrectie niet de juiste methode is.
Je hebt dat zonder enige twijfel van de site van de heer Boersma.

De afkeer van roomcorrectie is echter een zeer persoonlijke mening van de heer Boersma, gebaseerd op zijn eigen sterke voorkeur voor zijn intonatie methode.
Het feit dat deze mening op zijn eigen website staat wil nog niet zeggen dat dit een vaststaand feit is!!
Lees het antwoord van Arjan maar en mijn ervaringen zijn overeenkomstig.
De heer Boersma haalt alle samplests door de intonatie molen zonder rekening te houden met de ruimte waar de samples worden afgespeeld.

Juist roomcorrectie meet alle eigenaardigheden van je ruimte en corrigeert die.
Het is eigenlijk heel simpel.
Als je zorgt voor voor een lineaire weergave in je huiskamer dan krijg je een 1op1 reproductie van de opgenomen sampleset niets meer en niets minder. Iedere sampleset klinkt dan gelijk na installatie zoals opgenomen, zonder uitgebreide intonatie. Dit is juist wat de moderne roomcorrectie software doet.

Je kan veel nuttige informatie halen van de site van de heer Boersma alleen zijn persoonlijke mening over roomcorrectie Is zeer discutabel

Groet Jan



Bedankt Jan, ook voor je reactie. Ik heb toch iets losgemaakt blijkt waardoor je de prikkel kreeg te moeten reageren en dat vind ik mooi. Daar wil ik gelijk bij aangeven dat ik te stellig ben geweest in mijn reactie achteraf gezien. Ik had het zo niet bedoelt en dat het genuanceerder in elkaar zit is zeker. Ik heb het niet van zijn website, maar uit het handboek geformuleerd. Het wil niet zeggen dat een intoneerder met een absoluut gehoor het altijd bij het ultieme eindresultaat heeft, maar zoals je zelf ook al aangeeft er meerdere factoren een rol spelen. Dat neemt niet weg dat het een interessant en leerzaam handboek is uiteraard met een persoonlijke visie. Nogmaals dank voor je mening waar we weer verder mee kunnen.

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 22:26
door Jan Wim
Nou ik durf nog wel een aantal stappen verder te gaan :( de intoneer methode van Boersma deugt totaal Niet zolang er vooraf geen audio correctie plaats vind.
Boersma behandelt de audio zijnde als orgelpijp en gaat totaal voor bij aan technische zaken.

Hoe intoneer je via Boersma methode
A. Fase ongelijkheid
B. Timing tussen audio kanalen
C. Mixed fase
D. Timing tussen drivers in 1 speakerkast

Enz. Deze lijst kan je met gemak uitbreiden, aan al die nodige basis correcties gaat Boersma met een grote boog omheen.
En noemt zelfs correctie onzin!!!!!

Zolang het geluid digitaal omgezet wordt bij de gebruiker thuis via een statische speaker conus, zal correctie onmisbaar zijn en blijven.


Daar bij komt nog dat in de ODF de audio al bewerkt is........... denk bij voorbeeld aan harmonische boost, volume, enz.
Zou je intonatie willen toepassen Dan moet je dit op ODF niveau doen en niet achteraf.
Want wat heeft het voor zin als een set maker een prestant, qua volume en harmonische tot 3e harmonische al in de ODF verwerkt om dit later al gebruiker thuis nog eens te gaan boosten???.

Of te wel je zet je auto op de handrem en om het gebrek aan snelheid te compenseren ga je meer gas geven. :roll: :roll:

De maan verlicht de zon. :lol: :lol:

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019 23:20
door Loosman
Ik wil hier nog wel wat aan toevoegen.
De heer Boersma zet zelf steeds roomcorrectie in het intoneer hoekje. Dat is niet correct! Dat hoort daar absoluut niet, hij vergelijkt appels met peren, het heeft niets met intoneren te maken, het is roomcorrectie!!! het corrigeert fouten in je weergave keten. Het corrigeert fouten in je luister ruimte (kamer resonanties, hoog afval) en in je speakers o.a. timing tussen speaker drivers en impuls response correctie.
Wat kan je daar nou eigenlijk voor bezwaar tegen hebben?

Groot voordeel is dat daardoor wel een aantal redenen om te gaan intoneren niet meer nodig zijn.
Roomcorrectie doe je buiten Hauptwerk om dus heeft ook geen invloed op je Hauptwerk opnames die je bijv. op Contre bombarde zet.

Als je al je samplesets al gaat intoneren dan moet je met de moderne sets heel veel gaan corrigeren. Front direct, front direct tremmed, front diffuse, front diffuse tremmed, rear, rear tremmed.
Ga daar maar aanstaan.

Met room correctie doe je eenmalig een meting van je front kanalen en eenmalig van de rear kanalen en je bent gelijk klaar voor al je sample sets!!!

De heer Boersma schrijft o.a. "Door de samples te intoneren wordt de grote dynamiek van de kerk proportioneel verkleind naar de dynamische verschillen die een huiskamer kan verdragen"
Dit is eigenlijk onzin, dit soort correcties kan je alleen met compressie software verkrijgen en niet door het toepassen van transient en booster equalisers zoals hij beschrijft.

Als de heer Boersma echt een veel eenvoudigere methode wil propageren om samplesets beter te laten klinken dan zou ik hem toch willen adviseren om zelf eens roomcorrectie uit te proberen. ;)

Groet Jan

Re: Even voorstellen en mijn nieuwe orgel

BerichtGeplaatst: 27 mei 2019 19:49
door Gerwin
Jan Wim schreef:Nou ik durf nog wel een aantal stappen verder te gaan :( de intoneer methode van Boersma deugt totaal Niet zolang er vooraf geen audio correctie plaats vind.
Boersma behandelt de audio zijnde als orgelpijp en gaat totaal voor bij aan technische zaken.

Hoe intoneer je via Boersma methode
A. Fase ongelijkheid
B. Timing tussen audio kanalen
C. Mixed fase
D. Timing tussen drivers in 1 speakerkast

Enz. Deze lijst kan je met gemak uitbreiden, aan al die nodige basis correcties gaat Boersma met een grote boog omheen.
En noemt zelfs correctie onzin!!!!!

Zolang het geluid digitaal omgezet wordt bij de gebruiker thuis via een statische speaker conus, zal correctie onmisbaar zijn en blijven.


Daar bij komt nog dat in de ODF de audio al bewerkt is........... denk bij voorbeeld aan harmonische boost, volume, enz.
Zou je intonatie willen toepassen Dan moet je dit op ODF niveau doen en niet achteraf.
Want wat heeft het voor zin als een set maker een prestant, qua volume en harmonische tot 3e harmonische al in de ODF verwerkt om dit later al gebruiker thuis nog eens te gaan boosten???.

Of te wel je zet je auto op de handrem en om het gebrek aan snelheid te compenseren ga je meer gas geven. :roll: :roll:

De maan verlicht de zon. :lol: :lol:


Goede dag Jan Wim,

Nou dat is luid en duidelijk, dus je bedoelt eigenlijk gebruik de sampleset hoe die opgenomen is en laat je audiosysteem
d.m.v. roomcorrectiesoftware uit balanceren in windows?