Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

HW puzzeltocht, keuzestress en voorpret..

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 1

Geregistreerd: 19 jun 2019 11:08

Bericht 21 jun 2019 18:54

HW puzzeltocht, keuzestress en voorpret..

Plan opgevat om orgelspelen weer op te pakken, dat begint met oriëntatie op een HW-instrument.

Op een vrije vrijdag vanuit Friesland een toer gemaakt langs Oostendorp in Wezep, Content in Ermelo, Verhoog in Nijkerk, Noorlander in Barneveld, Andante in Veenendaal.
Teruggekeerd met meer vragen dan waarmee ik op pad ging.
Daarna een poos rondgedwaald op dit forum en een beetje beeld gekregen wat er aan kennis en kunde is rondom HW.
Helaas blijkt het boek van beheerder Evert-Jan niet meer leverbaar..

Het lastigst is om vast te stellen: wat wil ik eigenlijk, wat zijn hoofd- resp. bijzaken.
Bij voorkeur zou ik een Apple computer als basis gebruiken: superieur OS, geen gedoe met ASIO-drivers etc.
Leveranciers die dit in hun product toepassen ben ik nog niet tegengekomen,
het lijkt dat je op jezelf bent aangewezen bij deze route.

Aan de audio-kant zou ik het liefst aanhaken op m'n bestaande hoogwaardige apparatuur,
door een digitale uitgang van de computer via SPDIF of optisch (Toslink) aan te sluiten op een digitale ingang van m'n versterker, die zeer goede DAC's heeft en een DSP-systeem met ruimte-correctie mogelijkheid (HK 990).
(helaas heeft de versterker geen USB-ingang).

Een vraag die me bezig houdt is: kan ik ook via een draadloos protocol het digitale audio signaal verzenden van de computer naar een streamer die digitaal gekoppeld is aan de versterker? Bijvoorbeeld via Apple Airplay, HEOS, Sonos, BlueSound, Chromecast, Musiccast, Wisa of iets dergelijks. Bij navraag wordt steeds gewaarschuwd voor mogelijke vertraging ('latency'), maar heeft iemand hier ervaring mee opgedaan?
Het enige dat er over kon vinden is dat Andre Bovenschen ooit 'achter kanalen' via een Sonos-systeem heeft aangestuurd, klaarblijkelijk met minimale 'vertraging'.

Er is vast iemand op dit forum met een Apple-TV in huis, die je ook vanaf een PC met een airplay-programma kunt aansturen. Iets om eens uit te proberen?

Vrgr, Freek

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jun 2019 19:55

Re: HW puzzeltocht, keuzestress en voorpret..

Freek

Welkom op het forum en in de HW wereld. Je hebt een leuke toer gemaakt langs de verschillende leveranciers.

In mijn boek staan geen voorkeuren en/of criteria voor de selectie van PC, geluidskaart, audio, enz. maar wordt beschreven hoe HW in de praktijk te gebruiken. Zie ook de hoofdstukindeling op viewtopic.php?f=8&t=2945. Omdat 90% (?) een Windows PC heeft en je er zonder afregelen niet mee weg komt, staat het recept daarvoor wel in het boek.

Apple/Windows.
Wat je aangeeft bij Apple: geen problemen met audio glitses is ten dele waar. De laatste hardware geeft problemen. Meerdere malen genoemd op het Engelstalig forum (http://forum.hauptwerk.com/viewtopic.php?f=16&t=17420). Voordeel van Apple is wel dat je niet veel hoeft af te geregel in het OS. Bij Windows wel, anders hoor je tikken in het audio. Maar het heeft dus zijn prijs. Zie ook bijv. viewtopic.php?f=12&t=3541

De Denon PMA 50/60 versterker heeft een rechtstreekse verbinding naar de PC voor het audio (via USB en een eigen driver). De versterker is volledig digitaal. In de PC is daarom geen geluidskaart nodig. En met ASIO4All zijn meerdere Denon versterkers aan de PC te koppelen. Dit is verschillende malen op ons forum voorbij gekomen. Zie viewtopic.php?p=33858, viewtopic.php?p=36582 en viewtopic.php?p=39290
Maar er zijn meer hits.
Als je je bestaande versterker met digitale ingang wil gebruiken doet de kwaliteit van de geluidskaart er niet veel toe dan alleen de latency van die kaart + driver. Alles blijft in het digitale domein dus geen DA en AD convertor nodig.

Over draadloos moet een ander zijn ervaring schrijven; die heb ik niet.

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 24 jul 2019 19:02

Re: HW puzzeltocht, keuzestress en voorpret..

Hallo Freek,

Jammer dat je niet even langsgekomen bent, ik heb voor diverse draadloze surround systemen de spullen in huis, alleen moet ik nog een proefopstelling maken.

mvg

André

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com