Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Donau Orgue Laudate

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 16 sep 2014 23:07

Donau Orgue Laudate

Mijn laatste orgelproject is praktisch afgerond en operationeel. Het betreft een ISA Classic Laudate die helemaal gestript is en vervolgens geMIDIficeerd, met de volgende kenmerken...

Pedaal met contactrail en klavieren zijn origineel gebleven. Midificeren van klavieren eerst helemaal gesoldeerd gebruikmakend van originele transistor-prints. Dit werkte prima, totdat ik erachter kwam dat in bepaalde tooncombinaties klanken wegvielen. Daarom de hele scanmatrix opnieuw kunnen aanleggen.

Computer (i7-4930K) en versterker (Crown PA) zijn ingebouwd in onderkast, waarbij de versterker en Focusrite geluidskaart evt. bedienbaar zijn via kantelbaar knieschot.

Achter de klavieren zit een 23" Dell touchscreen weggewerkt (ca. Eur 275,= aanrader), die via contra-gewicht handmatig omhoog getrokken kan worden. Hiervoor moet eerst de lessenaar naar achteren geklapt worden. Vervolgens kan de klep+lessenaar nogmaals naar achter gekanteld worden, zodat de Dell touchscreen boven het orgel uit kan komen. Dit scherm is eigenlijk alleen bedoeld voor het beheer van de PC en Hauptwerk. Daarnaast ben ik nog van plan deze monitor te gaan gebruiken voor het tonen van bladmuziek die dan met een voet-piston omgeslagen kan worden.

Graag wilde ik een USB-3 aansluiting op het orgel. Die zit er nu ook op, rechts van het orgel. Van DeLock met gelijk hoofdtelefoonaansluiting, maar dat was een vrij prijzig ding. Bleek bij installatie van de Dell 23" touchscreen dat die ook een ingebouwde USB-3 Hub heeft.

Maar voor het bespelen van het orgel is deze monitor niet nodig. Tussen de klavieren en de lessenaar zitten 3 USB Touchscreens ingebouwd waar DoMidi op draait om Hauptwerk te bedienen en de orgels te registreren. Voor nu heb ik alleen nog maar een layout gemaakt voor Anloo en Zurek V5.

Ik heb de originele orgelbank nog staan, maar die kraakte en heb ik uit elkaar gehaald om later nog eens opnieuw te lijmen. De orgelbank die nu achter het orgel staat is de originele orgelbank van het Metzler orgel dat in HHK Elspeet is geïnstalleerd.

Hier volgen de foto's van de bouw en het resultaat...

Het originele orgel:
Afbeelding

De geMIDIficeerde contactrail van het pedaal:
Afbeelding

Het geMIDIficeerde zwelpedaal:
Afbeelding

Eerste midificatie klavieren met bestaande prints, bleek uiteindelijk niet te werken en kon dus nogmaals vervangen worden:
Afbeelding

Midificatie duimpistons. 32 duimpistons (Eur 0,45 per stuk bij http://www.eoo-bv.nl/).
Afbeelding

Zelfgemaakte monitor-lift met 2 telescopische hangmappengeleiders en 2 stukken meubelpaneel:
Afbeelding

De bovenkap, waarvan de registerruimtes opgevuld met stukjes paneel en de kantelende bovenklep uitgezaagd:
Afbeelding

De bovenkap met een hardboard plaat eroverheen gelijmd:
Afbeelding

De bovenkap in de grondverf:
Afbeelding

De open orgelkast met eerste aanleg electronica en monitor-lift geïnstalleerd. De monitor-lift werkt met een contra-gewicht dat zich in de onderkast begeeft. De lift wordt handmatig bediend. Wel diverse motorische oplossing geprobeerd (zelfs sta-op-stoel motor) maar geens van allen werkte naar tevredenheid.
Afbeelding

Gespoten kap met verlichtte aan/uit-knoppen en eerste touchscreen.
Afbeelding

Orgel zoals het nu is. Het orgel wordt opgestart en functioneert zonder dat de grote Dell touchscreen nodig is.
Afbeelding

De nieuwe naamplaatjes zitten er nog niet op:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als een register aangeklikt wordt, dan licht de knop op, helaas staat dat niet op deze foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Aan/uit-knoppen: rood = PC, groen = pedaal LED verlichting, 3 x geel = (1) stroom PC, (2) stroom hoofdmonitor, (3) stroom versterker:
Afbeelding

Kantelbare lessenaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dell 23" touchscreen monitor die boven het orgel uit komt. De monitor is dus alleen bedoeld voor het beheren van Hauptwerk en de PC + eventueel bladmuziek op tonen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DeLock USB 3.0 aansluiting met hoofdtelefoonaansluiting:
Afbeelding

LED Pedaalverlichting:
Afbeelding

Via kantelbaar knieschot directe toegang tot versterker en geluidskaart:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jdkwant op 15 okt 2014 12:00, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 17 sep 2014 00:13

Re: Donau Orgue Laudate

Echt een praktisch orgel geworden zo. Knap bedacht! En die touch screens zijn erg mooi en gebruiksvriendelijk zo.
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 sep 2014 11:08

Re: Donau Orgue Laudate

Ik zou dit ombouwprojekt de hoogste onderscheiding willen geven. En wel hierom:

1. Respectvol omgaan met de basis van het origineel.
2. Zeer originele oplossingen bedacht.
3. Zelf ook veel origineel handwerk gedaan, zowel in de electronica als mechanisch.

Mag ik nog enkele vragen stellen?

1. Wat was nu het probleem met die eerste midifikatiepoging, wat heb je ervoor gebruikt en wat heb je toegepast als oplossing?? Welk fabr. Midiscanner?
2. wat een boel draadjes op die foto van het gemidificeerde zwelpedaal. Zit daar niet gewoon een potmeter in dan? Of heb je een ander principe toegepast?
3. Die USB touchscreens fascineren me. Welk fabr is dat?? En komt je bladmuzieklessenaar nu niet te hoog uit??

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 sep 2014 12:26

Re: Donau Orgue Laudate

T'is eigenlijk onvoorstelbaar dat zo'n programma als Hauptwerk, wat eigenlijk niet meer is als een zeer lange serie eenen en nullen, maar dan op briljante wijze gerangschikt door Martin Dyde, zoveel musikaal genoegen, maar ook zoveel creativiteit weet los te maken!!!!
Complimenten voor de mooie, creatieve speeltafel.
Veel speel plezier!

Gr. Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 sep 2014 13:11

Re: Donau Orgue Laudate

@Geert

1) Het zijn OMAS klavieren. De electronica heeft ISA classic zelf gefabriceerd met 1 algemene bus en per toets een schakeling met diodes en een transistor. De algemene bus is een dikke ijzeren staaf die constructief gezien moeilijk te onderbreken is in 8 scangroepen. Daarom dacht ik dat het misschien mogelijk moest zijn om de algemene bus heel te laten en op GND aan te sluiten die vervolgens via de orgeltoets binnenkomt op de BASE van de transistor. Om vervolgens de scanmatrix aan te sluiten over de COLLECTOR (scan-rij) en EMITTER (scan-kolom) van de elke transistor. Na wat testen bleek dit te werken en heb ik dagen zitten solderen om het te realiseren. Toen het klavierblok in het orgel lag bleek echter dat bij bepaalde toetscombinaties een toon (dezelfde toon van verschillende scan-groepen) wegviel. Ik heb nog e.e.a. uitgeprobeerd (zie ook: http://www.circuitsonline.net/forum/view/120440), maar kwam erachter dat een oplossing waarschijnlijk heel ingewikkeld zou worden. Uiteindelijk heb ik het alsvolgt opgelost:

Op marktplaats 2 gelijkluidende klavieren (in slechte toestand) uit een Johannus orgel kunnen kopen. Daar zat wel een scanmatrix-print en een onderbroken algemene bus op. Die prints heb ik overgezet op 2 van mijn klavieren (de klavier restanten zijn mooi voor reserve onderdelen). De pin-aansluiting op deze print kon ik echter alleen zo aansluiten, dat ik in de midi encoder (van Midi Boutique) alle toetsen moest om-programmeren, omdat ze bijna allemaal een verkeerde toon gaven; de diode zat namelijk verkeerd om, zodat scan-rij en scan-kolom omgewisseld waren. Gelukkig was dit omprogrammeren mogelijk met de software van Midi-Boutique.

Het 3e klavier heb ik zelf de algemene bus onderbroken. De onderbrekingen heb ik weer hersteld met 2-compenenten epoxy lijm voor metaal, zodat de boel wel een beetje stevig blijft. Gelukkig bleek dat die lijm (met metaal kenmerken) geen stroom doorlaat. Vervolgens met draad en diodes een scanmatrix aangelegd.

2) Het zwelpedaal van de ISA Classic heeft allemaal pootjes die over een schuin gevlakt koperen plaatje schuiven bij kantelen van het pedaal. Hoe verder het pedaal kantelt hoe meer pootjes met elkaar in verbinding staan door het koperen plaatje waar zo overheen schuiven. (zie ook: http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=10&t=1115)
Aan de onderzijde van het printje (stukje kaal printplaat uit het originele orgel) zitten 15 weerstanden (ook uit het originele orgel) in serie, in totaal iets van 12kOhm. Tussen elke weerstand zit een draad doorverbonden aan één van die pootjes. Als het pedaal dan kantelt, dan schuift het koperen plaatje verder onder de pootjes, dus pootje 1 komt dan eerst in verbinding met pootje 2, vervolgens ook met pootje 3 en onderhand bijv. pootje 8, waardoor de stroom 7 weerstanden over kan slaan en er dus een andere weerstand optreedt.
Het originele volumepedaal van de ISA Classic werkte al op deze wijze (wel exponentiëel). Het crescendo pedaal niet, dus daar moest ik zelf zo'n printje voor fabriceren.
Ik moet wel zeggen dat ik het nog niet goed aangesloten heb. Ik had het met slechts 2 draden aangesloten op de MIDI encoder van Midi Boutique maar dat werkt niet echt stabiel, dus moet ik nog even kijken hoe ik het dan wel aansluiten moet, maar anderen is het ook gelukt, dus misschien weet iemand wel raad.
Hier nog wat foto's van het zwelpedaal met het "zwevende" printplaatje:

Afbeelding
Afbeelding

3) Bladmuziek komt echt niet te hoog uit, als ik recht vooruit kijk zie ik de bovenste notenbalk, en dat terwijl ik de Metzler orgelbank nog wat laag vind staan.
De touchscreens zijn van het volgende type: http://www.ebay.com/itm/Feelworld-7-Inch-Touch-screen-LCD-HD-Monitor-USB-Powered-Portable-For-PC-Laptop/190735367691. Voor Eur 260,= heb ik er drie kunnen vinden. Slechts 1 USB aansluiting. Deze zijn ook goed uit elkaar te halen en in te bouwen, het scherm zelf is namelijk gewoon een rechthoekig blok. Ik heb van het front-kapje van de touchscreen uitgemeten hoeveel het schermp links, rechts, onder en boven achter de kap verdwijnt. Dat heb ik aan de achterzijde van de bovenkap van het orgel uitgefreesd met een bovenfrees. In het orgel zitten de achterkapjes van de touchscreens aan de binnenzijde van het orgel vastgeschroefd, zodat het ook aan de binnenzijde goed afgewerkt is.
Ik hoop binnenkort nog een foto te posten van de binnenzijde van het orgel, zoals het nu is.

Zie hier nog veel meer foto's: http://imgur.com/a/Oj86d
Laatst bijgewerkt door jdkwant op 17 sep 2014 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 17 sep 2014 14:30

Re: Donau Orgue Laudate

Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden, maar de foto's zijn bij mij niet zichtbaar...

Heeft iemand een idee hoe dat komt?

Bedankt!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 sep 2014 16:29

Re: Donau Orgue Laudate

Goed gedocumenteerd; je hebt bijna meer tijd voor het fotograferen dan het solderen genomen.........

Ik heb mijn Hammond B3000 ook zo gemidificeerd, maar gelukkig kon ik de rails wel doorknippen.
Idd balen, dat niet alle fabrikanten dezelfde riching van de diodes hanteren.

Die tip voor die schermpjes is ook erg waardevol. Is dat gemakkelijk en stabiel grafisch in te stellen op de PC ??
Ik heb in het verleden multiscreen toepassingen niet altijd even stabiel ervaren; dat het dan als je de PC opnieuw opstart, ineens er allemaal anders uit ziet, of zelfs blanco.....
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 sep 2014 16:33

Re: Donau Orgue Laudate

David Peekstok schreef:Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden, maar de foto's zijn bij mij niet zichtbaar...
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Bedankt!


Ik heb de foto's geüpload via imgur.com. Je zou de directe link naar het complete fotoalbum even kunnen proberen:
http://imgur.com/a/Oj86d
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 17 sep 2014 16:44

Re: Donau Orgue Laudate

jdkwant schreef:
David Peekstok schreef:Ik ben nu erg nieuwsgierig geworden, maar de foto's zijn bij mij niet zichtbaar...
Heeft iemand een idee hoe dat komt? Bedankt!


Ik heb de foto's geüpload via imgur.com. Je zou de directe link naar het complete fotoalbum even kunnen proberen:
http://imgur.com/a/Oj86d


Ik vrees dat 'kliksafe' hier de spelbreker is. De link wordt namelijk geblokkeerd....
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 sep 2014 16:46

Re: Donau Orgue Laudate

Geert schreef:Is dat gemakkelijk en stabiel grafisch in te stellen op de PC?? Ik heb in het verleden multiscreen toepassingen niet altijd even stabiel ervaren; dat het dan als je de PC opnieuw opstart, ineens er allemaal anders uit ziet, of zelfs blanco.....


De displays draaien op de generieke drivers van DisplayLink. En de touch draait op drivers van eGalaxTouch. Volgens mij is dat hetzelfde voor de meeste kleine USB (touch)screens. Ik heb wel e.e.a. moeten rommelen voordat alles werkte maar het draait momenteel prima.
Wel starten DoMidi (en vervolgens Hauptwerk) vertraagd op (via een .BAT-script), omdat de touchscreens niet direct na inloggen beschikbaar zijn en dat de DoMidi windows dus nog niet direct goed gepositioneerd kunnen worden. Dus Windows start op, de USB touchscreens krijgen nog een seconde of 4 om te initialiseren en dan pas starten DoMidi en Hauptwerk op.

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 sep 2014 18:47

Re: Donau Orgue Laudate

David Peekstok schreef:Ik vrees dat 'kliksafe' hier de spelbreker is. De link wordt namelijk geblokkeerd....
Je kunt ze wel bekijken via een gratis proxyserver: http://proxysnel.nl/
Daar moet je http://imgur.com/a/Oj86d ingeven en dan GO

Berichten: 546

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 17 sep 2014 19:01

Re: Donau Orgue Laudate

Hallo Johan,

ziet er goed uit, je hebt de smaak te pakken.
Ik moet eerlijk zeggen de domidi is erg mooi geworden wat ik hier ziet.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 sep 2014 19:20

Re: Donau Orgue Laudate

Johan, is dat Domidi concept van jou ook draaibaar onder OSX??
En zouden die USB screens daar ook op draaiend zijn te krijgen??

Die batchfile is idd een goede oplossing, dat je dus niet telkens met de hand van alles moet opstarten.....
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 sep 2014 20:29

Re: Donau Orgue Laudate

Geert schreef:Johan, is dat Domidi concept van jou ook draaibaar onder OSX?? En zouden die USB screens daar ook op draaiend zijn te krijgen??


Met jullie goednemen beantwoord ik DoMidi vragen liever op het commerciële forum, zie het antwoord aldaar:
http://www.pcorgel.nl/viewtopic.php?f=8&t=1315

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 17 sep 2014 20:37

Re: Donau Orgue Laudate

David Peekstok schreef:
Ik vrees dat 'kliksafe' hier de spelbreker is. De link wordt namelijk geblokkeerd....
Evert-Jan schreef:
Je kunt ze wel bekijken via een gratis proxyserver: http://proxysnel.nl/
Daar moet je http://imgur.com/a/Oj86d ingeven en dan GO

Proxysnel is (uiteraard) ook geblokkeerd. Zo is het spel nu eenmaal bij kliksafe.
Ik heb vrijgave voor de imgur link gevraagd. Mogelijk wil men de gehele imgur site geblokkeerd houden. Dan houdt het op voor de vele kliksafers die hier op deze site actief zijn.
Maar ongetwijfeld weet Johan wel een ander plekje om de foto's te posten, of ze gewoon op deze site in het bericht te plaatsen, dan hebben we geen gedoe daarover.
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 sep 2014 21:09

Re: Donau Orgue Laudate

wat een gedoe om nix, dat kliksafe........
Avatar gebruiker

Berichten: 155

Geregistreerd: 13 dec 2011 01:40

Bericht 17 sep 2014 21:39

Re: Donau Orgue Laudate

Ik heb de foto's op het forum vervangen met foto's uit Google Plus.
Volgens mij moet het daarmee opgelost zijn.

Alle foto's op Google kunnen bekeken worden via:
https://plus.google.com/photos/102645743872777660430/albums/5962157826323583057?authkey=CPSJhajd2pH6CA

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 17 sep 2014 21:56

Re: Donau Orgue Laudate

Ja Geert, zo heeft ieder z'n ding!
Maar het het werk nu ook voor de kliksafers !!

Bedankt Johan!
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 5116

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 sep 2014 23:50

Re: Donau Orgue Laudate

GerrGouw schreef: David Peekstok schreef:
Ik vrees dat 'kliksafe' hier de spelbreker is. De link wordt namelijk geblokkeerd....
Evert-Jan schreef:
Je kunt ze wel bekijken via een gratis proxyserver: http://proxysnel.nl/
Daar moet je http://imgur.com/a/Oj86d ingeven en dan GO


Proxysnel is (uiteraard) ook geblokkeerd. Zo is het spel nu eenmaal bij kliksafe.

Ik heb geen Kliksafe of een ander soort blokkering. Ik heb dus niet kunnen testen of Proxysnel inderdaad zou kunnen werken.
Maar goed, Johan heeft het probleem nu opgelost.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 sep 2014 09:53

Re: Donau Orgue Laudate

Die blokkering hoort ook in je hoofd te zitten. Een kwestie van ethiek, normbesef en zelfbeheersing.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 18 sep 2014 16:08

Re: Donau Orgue Laudate

Geert schreef:Die blokkering hoort ook in je hoofd te zitten. Een kwestie van ethiek, normbesef en zelfbeheersing.

Ik vind dat dit forum moet gaan over Hauptwerk, orgels, audio en allerlei daarin gerelateerde zaken.
Dat is al boeiend genoeg! Een discussie over de persoonlijke motieven om de keuze te maken voor (bijvoorbeeld) kliksafe hoort hier denk ik niet thuis.
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 18 sep 2014 16:51

Re: Donau Orgue Laudate

Beste Johan,

Fijn dat de foto's nu ook door mij gezien kunnen worden.
Complimenten voor je werk. En -zoals ook door andere opgemerkt- fantastisch om te zien hoe iedereen weer van uit zijn eigen invalshoek te werk gaat. Waarmee weer aangetoond is dat muzikale mensen creatieve mensen zijn.

Ik ben blij dat ik om de foto's gevraagd heb, want grappig genoeg krijgt het orgel waar ik mee bezig ben wel enige gelijkenis. Zij het dat ik geen donor orgel heb gebruikt. (alleen het pedaal, orgelbank en registerwippers zijn van een Eminent Omegan)

Ik heb nog één concrete vraag: wat is het merk en specificatie van de drie toegepaste touchscreens?

Veel succes met de laatste loodjes! (ik heb nog even te gaan....)

David

Speeltafel.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 18 sep 2014 18:39

Re: Donau Orgue Laudate

Was ook niet mijn bedoeling om daar op dit forum een diskussie over te beginnen; je hebt helemaal gelijk.

Maar soms slipt er bij mij weleens iets vanuit mijn hersens door naar mn handen...sorry!

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 18 sep 2014 20:40

Re: Donau Orgue Laudate

David schreef:
. . . want grappig genoeg krijgt het orgel waar ik mee bezig ben . . .

Daar ga je (tzt) toch wel een apart topic voor maken David?

Al die verschillende ontwerpen en creatieve oplossingen, het blijft boeiend!
HGroet, Gerrit uit Gouda
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 18 sep 2014 21:15

Re: Donau Orgue Laudate

GerrGouw schreef:
David schreef:
. . . want grappig genoeg krijgt het orgel waar ik mee bezig ben . . .

Daar ga je (tzt) toch wel een apart topic voor maken David?

Al die verschillende ontwerpen en creatieve oplossingen, het blijft boeiend!


Zeker! Ik maak regelmatig foto's, dus er is wel t.z.t. wel een verhaal van te maken.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com