Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Arnon stelt zich

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 9

Geregistreerd: 27 maart 2012 21:14

Bericht 27 maart 2012 22:31

Arnon stelt zich

Hallo,

Ik ben Arno, woon in Capelle aan den IJssel, ben getrouwd en heb 3 kinderen.
Zo'n 13 jaar geleden heb ik een Johannus Rembrandt 300 gekocht. Inmiddels maak ik ongeveer 2 jaar - met veel plezier - gebruik van Hauptwerk (Kampen + Caen). Destijds heb ik via Mixtuur een PC en touchscreen aangeschaft. De PC hangt momenteel naast mijn Rembrandt en het beeldscherm staat op het orgel. Ik gebruik de Rembrandt dus alleen nog voor Hauptwerk.

Ik overweeg een aantal wijzigingen aan te brengen in mijn huidige opstelling.

1. De kleur van het orgel
Het orgel is uitgevoerd in oud Hollands eiken. Ik overweeg het orgel wit (RAL 9010) te laten spuiten (ingegeven door de vrouwelijke invloeden).
Ik kies - vooralsnog- voor spuiten omdat ik denk dat verven een minder mooie oplossing is.

2. Inbouwen van de PC
De PC hangt nu nog met een beugel naast mijn orgel. Ik wil de PC (laten) inbouwen in het orgel en er voor zorgen dat deze met een aparte schakelaar is in te schakelen.

3. Vervangen registerknoppen
De Rembrandt 300 heeft nu 37 plastic trekregisters (die ook ingedrukt kunnen worden). Deze functioneren echter niet (altijd) meer goed en ik overweeg deze te vervangen door houten trekregisters. De plastic trekregisters zitten nu aan beide zijden van de klavieren; zowel links als rechts is er een paneel van 32 cm hoog x 20 cm breed. De ruimte om houten trekregisters te plaatsen is dus niet zo groot. Ik ben er nog niet uit of dit realiseerbaar is.

Omdat ik niet zo heel handig ben, denk ik er over na om de bovengenoemde aanpassing te laten uitvoeren. Wellicht heeft één van jullie een idee bij wie ik mijn licht zou kunnen opsteken?

Hartelijke groet,

Arno

Berichten: 53

Geregistreerd: 18 jan 2012 15:02

Bericht 28 maart 2012 13:10

Re: Arnon stelt zich

Dag Arno,

Wat hebben vrouwen toch met witte orgels?
Ik heb ons orgel met kwast en goede roller gedaan.
Leerpuntje bij mij dat het hout goed schoon moet zijn, en er geen resten meubelwas, vet etc. meer op zitten, daar anders de verf niet goed hecht.

Goed gereedschap is het halve werk en met een flink portie lef komt men een heel eind.

Succes,
Knutselaar

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 29 maart 2012 23:08

Re: Arnon stelt zich

Hoi Arno,
Kijk ook even wat de restwaarde van je huidige Johannus is. Misschien is het beter om een nieuwe speeltafel te bouwen.

mvg

André
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 30 maart 2012 08:54

Re: Arnon stelt zich

Ik heb m'n johannus ook verkocht en voor het geld een orgel zelf gebouwd. Klein beetje bijgelegd en je hebt een veel mooier orgel. Dus als die rembrandt wat waard is altijd verkopen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 maart 2012 11:08

Re: Arnon stelt zich

Welkom op het forum Arno!
Een eiken (orgel)meubel helemaal "kaal tot in de nerf" te maken is een "heidens karwei!
Vaak zitten er ook gefineerde panelen op.....en dan ga je soms weer te ver door de fineer heen.
Voordeel is wel, dat jou meubel "al helemaal uitgewerkt is".
Ik moet nog zien op langer termijn hoe de witte verf zich gaat houden op de
diverse nieuw gebouwde orgels als het hout gaat werken. En dat gaat het
gegarandeerd.

Ik heb vorige jaren meermalen gespeeld op een Rembrandt en de registerknoppen staan
inderdaad heel dicht op elkaar. Omdat de registernamen erop staan en het tiptoetsen
zijn is dit nog goed te doen, maar als het "echte" trekregisters moeten worden
wordt het toch te krap (onwerkbaar) denk ik.

Tja....als je toch gaat knutselen....dan toch zelf bouwen met gebruik van onderdelen
van het orgel (klavieren, pedaal, pc etc...)
Groet uit Dordrecht, Ron.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 30 maart 2012 11:57

Re: Arnon stelt zich

gjschipper schreef: Dus als die rembrandt wat waard is altijd verkopen.


Nu is ie misschien nog iets waard, over een paar jaar wanneer Hauptwerk echt doorbreekt niet meer....

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 30 maart 2012 20:51

Re: Arnon stelt zich

Marien schreef:
gjschipper schreef: Dus als die rembrandt wat waard is altijd verkopen.


Nu is ie misschien nog iets waard, over een paar jaar wanneer Hauptwerk echt doorbreekt niet meer....


Ook dan nog wel, je heb toch altijd nog toetsen nodig om geluid "uit"Hauptwerk te produceren. Niet iedereen heeft de centjes om een 4 klaviers joekel te (laten) maken.

Jan

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 31 maart 2012 10:42

Re: Arnon stelt zich

Of je nu een 2 3 of 4 klaviers orgel laat maken scheelt in de prijs nier zo veel of je moet UHT klavieren gebruiken.
Kast en inhoud is voor allemaal ongeveer hetzelfde. alleen er komen kosten voor een extra klavier bij.
En je kan ook eerst klavieren op een eenvoudig tafeltje zetten. scheelt je weer een kast
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 maart 2012 11:58

Re: Arnon stelt zich

Andre schreef:
En je kan ook eerst klavieren op een eenvoudig tafeltje zetten. scheelt je weer een kast

Ha ja, maar dat vinden de dames meestal maar niets... :lol:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 31 maart 2012 18:32

Re: Arnon stelt zich

Met een WIT tafeltje trek je ze wel over de hauptwerkstreep! ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 31 maart 2012 18:35

Re: Arnon stelt zich

Och, en ik kon gewoon doen wat ik wilde. Bof ik ff met zo'n wijfie! 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 maart 2012 23:22

Re: Arnon stelt zich

Nou, Kees, een btje tegengas vind ik toch ook wel boeiend hoor...bovendien hoef ik dus mijn vriendin geen wijffie te noemen.... :geek:

Nouja, dat zal wel samengaan..... :mrgreen:

Nog even over het eigenlijke topic: als je ziet en hoort hoe bv Rob Stefanussen speelt, vnaaf zijn Ikea tafel ( heb ik hier ook) zonder al die fraaie eikenhouten kasten en trekregisters, dan zie dus weer, dat het niet alleen Hauptwerk is, ( helemaal eens met de opmerking van Marien...) maar ook en vooral ( dit zeg ik als techneut...) het reeds oeroude concept van het Midi-protocol, waardoor ineens we geen console-verkopers meer nodig hebben, maar gewoon een paar goede klavieren met een midi-interface kunnen neerzetten. De rest is cosmetica.......

Idd geloof ik met marien, dat er best ee ngrote doorbraak voor HW zit aan te komen, als je ook een skijkt naar de flexibiliteti van het weergavegebeuren.

Ineens gaan de digitale orgelfabrikanten ook over op convolution reverb, diverse orgelstijlen, en multichannel weergave......maar het blijft behelpen in die werkelijk onbenullig goedkoop uitgevoerde kasten waar dan ook nog speakers in zijn gemonteerd zonder enige vorm van verantwoorde akoestische omgeving.......

Prikkelende mening weer......

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 apr 2012 00:15

Re: Arnon stelt zich

onder al die fraaie eikenhouten kasten en trekregisters.....De rest is cosmetica.....

Prikkelende mening........dus prikkelend antwoord! :evil: Nou ja.....je hebt eigenlijk gelijk.... ;)
Ik zie het maar zo (bij mij tenminste.....)
Een echt pijporgel.......100% beleving;
Een digitaal orgel.........30% beleving;
Een Hauptwerkorgel......60 % beleving;
Met trekregisters en pijpenfront....70% beleving.....kom je toch steeds dichter bij die 100% 8-)

Maar goed....anderen hebben die beleving niet nodig.

En die "onbenullige kasten" vind ik toch wel heel overdreven gesteld.....er zitten schitterende kasten bij....als daar Hauptwerk in zou zitten! :roll:
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 apr 2012 09:22

Re: Arnon stelt zich

Helemaal mee eens hoor, Ron......en ik kan me ook heel goed voorstellen dat die "cosmetica" bijdraagt aa nde beleving, vooral natuurlijk als je ook regelmatig die bevoorrechte zitpositie achter een echt orgel kan innemen.....

Ik doelde niet op de voorkant van die idd vaak heel mooi afgewerkte kasten....maar heb je er al eens IN gekeken?? Hoe wel het de laatste tijd wel beter wordt, nu men toch probeert binnen de beperking van zo'n kast een wat bredere klank te realiseren. Wel weer goed zijn natuurlijk die duurdere instrumenten, die vaak achter een frontje gewoon hele goede luidsprekerboxen hebben staan.

HG

Geert

Berichten: 547

Geregistreerd: 17 jan 2012 21:06

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 02 apr 2012 14:00

Re: Arnon stelt zich

Geert, Ron,

Als je met je ogen dicht speelt weet je weer wat de beleving extra is met de mooie speeltafel.(alleen weer lastig noten lezen)
Ik heb met nog iemand in bijna een simpele vierkante loods (akoestiekloos en +/-20 bij 40 en dan 10 m hoog) een opstelling gemaakt met Hauptwerk. 4 goede speakers eraan en een subwoofer. Metz erop.
Met je ogen dicht waande je bijna in een kathedraal met een goede akoestiek. Met je ogen open werd je ontnuchterd. Echt in alle hoeken de zelfde beleving met je ogen dicht.
Kampen was overigens iets minder.
Dus het is echt een groot deel beleving, maar door de goede kwaliteit van Hauptwerk is die beleving veel realistischer.
Je kan ook een klavierblok op de keukentafel zetten, mooie poster van een kerkorgel tegen de muur. (goedkope oplossing)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 apr 2012 14:10

Re: Arnon stelt zich

Helemaal mee eens, Andre! Uiteraard is de techniek en de klank het allerbelangrijkste, maar
Hauptwerk "is hetzelfde als" een (je) vrouw ;)
Natuurlijk gaat het om het binnenste.....maar "het oog wilt ook wat". ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 apr 2012 14:12

Re: Arnon stelt zich

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: 8-)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 apr 2012 14:15

Re: Arnon stelt zich

Kijk....dan is onze Kees weer snel met z'n reactie :roll:
Maar ik ga maar naar m'n werk....want volgens mij dwaale ik iets af. ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 apr 2012 14:18

Re: Arnon stelt zich

't kan slechter Ron...
Enne, wie schnell bist du.....?!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 02 apr 2012 15:03

Re: Arnon stelt zich

Ik zie het maar zo (bij mij tenminste.....)
Een echt pijporgel.......100% beleving;
Een digitaal orgel.........30% beleving;
Een Hauptwerkorgel......60 % beleving;
Met trekregisters en pijpenfront....70% beleving.....kom je toch steeds dichter bij die 100%

Mijn lijstje is anders hoor!
Een echt pijporgel.......100% beleving;
Een digitaal orgel.........30% beleving;
Een Hauptwerkorgel met plastic klavieren......50% beleving;
Een Hauptwerkorgel met houten klavieren......80% beleving

Ik kom niet meer in de kerk (waar een orgel staat met 39 stemmen).
Thuis vermaak ik me PRIMA.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 02 apr 2012 15:26

Re: Arnon stelt zich

Kan ik me helemaal voorstellen Anton.
't Orgel is toch eigenlijk vlees noch vis geworden. Da's jammer.
Het andere was wel niet ieders smaak, maar wel authentiek!

Bij mij is de beleving altijd honderd procent, maar, de verdeling.... ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 apr 2012 17:32

Re: Arnon stelt zich

JA, ik heb dan wel een Ikea tafel, maar ik speel al lang met de gedachte, om de ruimte daaromheen met op transparant geprinte en verlichte foto's van een aantal ramen in Chartres, Bourges oid aan te kleden.....
En dan nog wat wierook branden......

Maar hoe is dat nu precies, dat gevoel van houten klavieren?? Wat gebeurt er dan met je?? ik hoor zelfs mensen die klavieren met houten kern en dan toch gewoon kunststof erbovenop, prefereren......

Is dit werkelijk tastbaar allemaal, of zit het toch grotendeels tussen de oren?? Gezien het grote prijsverschil is een op meetbare feiten gestoelde mening hieromtrent op dit forum wel erg nuttig!

En over die buitenkant gesproken: mijn ervaring is, dat als je veel om de "binnenkant" geeft, dat dan vanzelf die buitenkant zo ontzettend mooi wordt.......
Dus gaat het uiteindelijk toch meer om het geluid dan om het gezicht wilde ik nog even kwijt.

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2012 17:42

Re: Arnon stelt zich

Kom maar spelen!
Kruiningen...
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 03 apr 2012 19:18

Re: Arnon stelt zich

Ok, moeten we een keertje zien te regelen......

zo ver ist nu ook weer niet! Voor iemand die laatst nog even naar Knokke is geweest om een paar luidsprekerstandaards op te halen....was een leuk ritje; terug door de Westerscheldetunnel.....

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 03 apr 2012 19:22

Re: Arnon stelt zich

Oei, als je dan maar niet te hard reed, want daar is traject controle... :evil:
Sorry Ronny..... :D
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com