Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Andre kaptein

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 mei 2012 00:05

Andre kaptein

Goedendag,

mijn naam is Andre Kaptein en ben in het gelukkige bezit van een huispijporgel (unitorgel, Olieman ca 1950).
Omdat ik mij behoorlijk heb vergist in het volume en draagkracht van het orgel wil ik het orgel "midificeren", zodat ik ook gewoon 's avonds kan spelen en studeren dmv hauptwerk.
ik heb een demoversie die ik bespeel via mijn keyboard en dat geeft voldoening, echter het gemis van 2 klavieren en pedaal blijft.
Ik ben een leek op het gebied van electronica en hoop dat er op dit forum mensen zijn die mij kunnen helpen en adviseren over welke componenten ik moet aanschaffen en hoe ik mijn orgel het beste kan "midificeren" zodat ik het orgel zowel als pijporgel kan gebruiken, maar ook als console voor hauptwerk.

Zie hier zo veel moois op dit forum staan, moet toch iemand zijn die mij kan helpen. Ik woon in Dordrecht

m.vr.gr.

Andre
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 326

Geregistreerd: 05 aug 2011 16:03

Woonplaats: Rijsenhout

Bericht 03 mei 2012 07:50

Re: Andre kaptein

Ha Andre,

Je had mij al gesignaleerd.
Ik dit topic nu ook.
Welkom op het forum. Ik heb totaal geen verstand van elektronica, maar anderen vast wel. Dus dat komt hopelijk wel goed.
Veel plezier hier!

Groet,
Jaco
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 mei 2012 08:36

Re: Andre kaptein

Hallo Andre,
welkom op 't forum!
Kijk dat wordt weer een leuke uitdaging voor "onze techneuten"op dit forum (ik niet hoor :( ).......
een unitpijporgel uitbreiden/ombouwen met Hauptwerk! 8-)

Ik zal in de gaten houden "of de techneuten" je goed gaan helpen......je komt tenslotte ook uit Dordrecht ;)
Groeten "dichtbij vanuit Dordrecht" en veel forumplezier.
Ron

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 mei 2012 15:26

Re: Andre kaptein

Hallo Andre,

vanuit Zwijndrecht ook een hartelijk welkom.

het is inderdaad mogelijk om je klavieren te midificeren.

er zijn setjes te koop dit scheelt je een hoop getob en soldeer, waarmee je je klavieren kan midificeren

ik mag geen reclame of een bedrijf noemen, maar speur maar eens op dit forum en je zult zien er zijn er genoeg die dit eventueel voor je kunnen fixen.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 19 jul 2012 00:19

Re: Andre kaptein

RonD schreef:Hallo Andre,
welkom op 't forum!
Kijk dat wordt weer een leuke uitdaging voor "onze techneuten"op dit forum (ik niet hoor :( ).......
een unitpijporgel uitbreiden/ombouwen met Hauptwerk! 8-)

Ik zal in de gaten houden "of de techneuten" je goed gaan helpen......je komt tenslotte ook uit Dordrecht ;)
Groeten "dichtbij vanuit Dordrecht" en veel forumplezier.
Ron


Ik heb vandaag een poosje mogen meedelen in het "geluk" van Ron, een werkelijk prachtig orgel heeft hij staan.
Heb verschillende sets bespeelt en ze klinken allemaal even mooi en realistisch!
Was een leuke kennismaking met plaatsgenoot en orgelman in hart en nieren.
Voor mij alleen maar meer motivatie om zsm mijn huispijporgel te midificeren zodat ik ook 's avonds kan studeren en mij gewoon lekker kan uitleven op diverse orgels zonder de deur uit te hoeven. kou te lijden of....enz enz.
Ron bedankt!!!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jul 2012 01:24

Re: Andre kaptein

Vandaag mijn pedaal opgemeten, foto's & tekeningen gemaakt. Plaats bepaald voor midi-prints, morgen "even" klavieren demonteren en opmeten zodat nog voor de vakantie de bestelling de deur uit kan!
Peter bedankt voor de ontvangst en uitleg vandaag (en het speelplezier) met een beetje geluk is de order morgen bij je binnen.

Nou maar hopen dat de vakantie niet te duur uitvalt :( !!!!
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jul 2012 08:51

Re: Andre kaptein

Ron bedankt!!!

Andre....graag gedaan en jij ook bedankt!
Het is me altijd weer een genoegen "orgelfanatiekelingen" over de vloer te krijgen ;)
Andere muziek...andere speelwijze...registraties....leuk hoor!"
De tijd vliegt dan (ook eergisteren).
En zo te lezen hierboven "heb je er ook gelijk werk van gemaakt ;)

En...die vakantie kan je nog annuleren he?! Kan je "een extra setje aanschaffen. :D
Goeie vakantie!
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 20 jul 2012 12:31

Re: Andre kaptein

Andre_Kaptein schreef:Vandaag mijn pedaal opgemeten, foto's & tekeningen gemaakt. Plaats bepaald voor midi-prints, morgen "even" klavieren demonteren en opmeten zodat nog voor de vakantie de bestelling de deur uit kan!
Peter bedankt voor de ontvangst en uitleg vandaag (en het speelplezier) met een beetje geluk is de order morgen bij je binnen.

Nou maar hopen dat de vakantie niet te duur uitvalt :( !!!!


Ha die André, je zult geen spijt van je order krijgen. En op vakantie kun je wellicht ook de Aldi/Lidl vinden ;)
Ik heb al veel werk van Peter (http://www.custommadeorgan.com) gezien en gehoord, want ik loop er regelmatig binnen. Ik ben steeds weer verbaasd, wat voor moois hij weet te creëren.
Werkelijk voor alles heeft hij wel een oplossing.
Ik hoop zelf bij Peter nog es een derde klavier(hout!) en tweede zwel te kunnen regelen, maar het is net als bij jou, eerst rekenen.... ;) :roll:

Wat vond je van zijn demo? Dat hout hè, daar alleen al blijf je naar kijken. Menig professioneel trad. orgelbouwer kan daar een voorbeeld aan nemen!
Hoe vond je het klinken? Staat allemaal als een huis hè?
Heb je ook zijn toetsbeleg e.d. gezien?

Hij is ook bezig om voor zichzelf een prachtig harmoniumorgel met mechanische koppels te midificeren, je zou er jaloers op worden ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jul 2012 16:45

Re: Andre kaptein

Hoi Kees,

Ja Peter heeft een mooie demo staan, klinkt als een huis. Speelt ook zeer plezierig. Ziet er goed uit.
Ik heb vanmiddag een mail gestuurd met tekeningen, foto's en wensenlijstje.
Ik bouw de onderdelen verder zelf in, dat lukt me wel, maar ik wil gewoon zeker weten dat ik de goede spullen koop en dat het ook werkt met elkaar, dus monteren, stekkers er in en spelen maar.

Vandaag bij de kringloop eem leuke aankoop gedaan, stonden voor € 7,50 ! 2 zelfbouwboxen, niet te tillen zo zwaar!
Op de gok meegenomen, aangesloten op mijn Kenwood versterker en een geluid! ongelooflijk!
Zo kun je dus ook een budget Hauptwerkorgel bouwen.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 20 jul 2012 17:02

Re: Andre kaptein

Ik heb de positie van de contacten e.d. zo gekozen dat het orginele orgel niet word aangetast en dat de gewone onderhoudsactiviteiten zoals stemmen gewoon makkelijk kunnen worden uitgevoerd.
Hopelijk kan Peter e.e.a. mooi op maat aanleveren, is het een kwestie van een avondje knutselen en dan spelen maar!!

Hier een foto van mijn balansklavieren, de contact komen aan de achterzijde boven de toetsen, anders heb ik niet genoeg ruimte, en dit is ook makkelijker monteren, hoef ik ook niet alles los te slopen.
En een foto van de situatie met de klavieren gedemonteerd, links in de kast heb ik ruimte om de printjes te plaatsen.

word vervolgd.....na de vakantie :D
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 19 sep 2012 21:33

Re: Andre kaptein

Ha die André,

Van harte Proficiat met je verjaardag! Hoop dat je een fijne dag had en op naar een nieuw muzikaal jaar!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 21 sep 2012 09:15

Re: Andre kaptein

Thnx Kees
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 00:35

Re: Andre kaptein

Zo vanmiddag de materialen opgehaald bij Peter Murre. Vanavond maar eens begonnen met de toetscontacten proberen te plaatsen. Blijkt dat ik 1 van de printen toch een fractie moet opschuiven. Had Peter mij al verteld dat dit altijd zou kunnen gebeuren. Eerste print is inmiddels opgeschoven.
Ga die eerst helemaal pasklaar maken, heb ik nl. alle handelingen en maten voor het 2e klavier te pakken.
Morgen eerst even een nieuw boortje halen. heb er net 1 gebroken :(

Als morgen de tijd een beetje wil meewerken dan zou ik morgenavond de klavieren klaar moeten hebben.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 00:35

Re: Andre kaptein

Fotoreportage word gemaakt!! maar eerst midificeren, en dan zal ik die plaatsen.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 00:56

Re: Andre kaptein

een eerste poging van een foto
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 00:59

Re: Andre kaptein

https://www.dropbox.com/s/uf9kl47kd836i ... .08.07.jpg

geen flauw idee of het werkt, maar probeer het dan maar zo
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 29 sep 2012 14:36

Re: Andre kaptein

Zo 24 uur later de 1e kerkdienst voorbereid op mijn gemidificeerde huispijporgel :D
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 sep 2012 23:39

Re: Andre kaptein

Ik heb nu een aantal pogingen gedaan, maar ik krijg om de een of andere manier geen foto's geplaatst :(

Op dit moment is mijn orgel gemidificeerd en speelt het! De voorbereidingen en het goede werk van Peter Murre van Custommadeorgans heeft zijn vruchten afgeworpen.

Moet nog wel een paar kleine dingetjes doen zoals het verlengen van de kabel tussen pedaalscanners en midicontroller. Dit komt omdat ik bij nader inzien de prints toch maar aan de andere kant in het orgel heb gezet. Ze waren dermate klein dat mij dat handiger leek.

Verdre ga ik komende week eens kijken waar en hoe ik de potmeter op het zwelwerkmechanisme van het orgel kan knutselen zodat dit betrouwbaar en probleemloos werkt.

Het bovenklavier en pedaal zijn klaar en ingeregeld. Het pedaal met de reedcontacten/magneten inregelen vond ik de lastigste klus tot nu toe. Je hebt zo een hanger over verkeerd contact, of verkeerd contactmoment. Is allemaal er gevoelig, maar met een dunne schroef, schroeftol, hamer en tang is het zo af te stellen. Nu heb ik de magneten d.m.v. klodder lijm op de schroeven vastgelijmd. Dan blijven ze zitten zoals het moet, ook bij ruig gebruik.

Het onderklavier kan ik bespelen, maar de print zit nog niet vast, daar moet ik nog iets op verzinnen. Ik heb de contacten bij nader inzien toch onder het klavier geplaatst. Ik had de klavierconstrustie toch verkeerd ingeschat en moest er te veel voor slopen om het te doen zoals ik bedacht had.
Houd in dat ik nu op zoek ben naar de perfecte afstand qua speelaard en contactmoment, en een manier om het vast te zetten. Komt wel goed, moet gewoon even rustig ene paar keer er naar kijken, komt de oplossing vanzelf wel.

Al met al een klusje waar ik nu een uurtje of 5 aan heb besteed dit weekend, dus dat valt reuze mee.
Het verliep zo voorspoedig dat ik zaterdag mijn eerste dienst heb kunnen voorbereiden op mijn Hybride-orgel.

Leuk detail! De stemming van mijn pijporgel komt zonder kunstgrepen zeer goed overeen met het K&T orgel uit Veendam. Grappig, een huispijporgel met 16vt tongwerk en een trompet 8, inclusief een beetje galm. :)
Als ik daar in de toekomst eens tijd voo rheb zal ik een AndreKapteinThuis stemming maken en opslaan, kan ik in pricipe elk orgel samen met mijn pijporgel te samen bespelen.

Vandaag heb ik na wat worstelen een 2e monitor op mijn PC kunnen aansluiten, is wel handig, icm draadloze muis om te registreren. Maar ik ga toch op zoek naar een touchscreen en in de toekomst wat druktoetsen voor wat presets.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 okt 2012 16:19

Re: Andre kaptein

Zelf gemaakt, afstandhouder, verstelbaar, voor de finetuning van de contacten voor het bovenklavier.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 okt 2012 16:20

Re: Andre kaptein

Pedaalklavier
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 okt 2012 16:22

Re: Andre kaptein

huidige opstelling
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 01 okt 2012 16:26

Re: Andre kaptein

Aan het orgel zelf is niets te zien, op het kleine midi-stopcontactje aan de rechterkant van de speeltafel na.
Uiteraard zie je wel boxen en monitor.
Wellicht dat ik in het orgel zelf nog een paar speakers ophang aan het plafond, heb ik nog wel ruimte voor, geeft ook weer een extra dimense met een zwelwerk, want dan verander je niet alleen het volume, maar ook de klankkleur (minder boventonen).

Dat grijze kabeltje moet nog verlengd worden, dan kan dat natuurlijk netjes binnenin worden weggewerkt.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 01 okt 2012 23:16

Re: Andre kaptein

Je hebt het snel voor elkaar, André!
Als ik de afstand van de magneten zo bekijk, maken je pedaaltoetsen dan niet heel snel contact (direct bij het aanraken)?
Druktoetsen: die heb ik ook bij Custommade organ gehaald. Met een beetje geluk is er op je bestaande midi ruimte om ze aan te sluiten, maar dat kan Peter je wel vertellen.
Wat voor dispositie heeft je pijporgel eigenlijk?

Veel speelplezier gewenst!
Dirk1
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 02 okt 2012 08:51

Re: Andre kaptein

De pedaal contacten maken pas contact vanaf ongeveer half indrukken, de afstand is in werkelijkheid groter dan op de foto lijkt.
Ik heb het hele midi-verhaal compleet bij Peter besteld, dus dat was een kwestie van stekkertjes prikken en klaar.
Heb nog de mogelijkheid om een scanner voor registers aan te sluiten. Maar ik heb nog geen idee of en hoe ik dat wil gaan doen.

Dispositie pijporgel is:
Manuaal I: Prestant 8', Holpijp 8', Octaaf 4', Fluit 4', Quint 2 2/3', Octaaf 2', Cimbel V sterk.
Manuaal II: Holpijp 8', Prestant 4', Roerfluit 4', Nasard 2 2/3', Woudfluit 2', Terts 1 3/5', Vacant.
Pedaal: Subbas 16' - C-H akoestisch, Gedekt 8', Oktaaf 4', Fluit 4', Octaaf 2'.

E.e.a. is opgebouwd uit 2,5 stamregister. Fluit 4 en Octaaf 4. de fluit is uitgebouwd naar 8 voet aan de bas-kant en de octaaf en de fluit zijn aan de discant uitgebouwd naar 2 voet.Verder is er 1 octaaf cimbelkoor 3 sterk, maar daar krijg je hoofdpijn van :? haha
Tevens heb ik nog 1 registerpositie beschikbaar, is voorbereid, werkt ook, maar heb er geen pijpen voor.
Ik hoop daar ooit nog eens een zacht strijkend tongwerkje voor te vinden. Alhoewel mij dat is afgeraden i.v.m. stemmingsproblemen/onderhoud. Waarschijnlijk is daar een Quintadeen 4 gepland.

Op de orgeldatabase van Piet Bron staat meer info www.orgbase.nl
zoeken onder orgelbouwer Olieman.

Leuk detail: dit orgel is gebouwd als huisorgel voor W. H. Zwart. daar heeft het ook zeer lang thuis gestaan in Kampen. Is verkocht aan mensen in kampen, daar heeft het ook zo'n 25 jaar gestaan en nu ben ik de 3e eigenaar.
Dus als er mensen zijn die de sampleset Kampen op 2 klavieren willen spelen op een voormalig huisorgel van WH Zwart, ik zou zeggen doe een goed bod! ;)
Geen dag zonder Bach!

Berichten: 86

Geregistreerd: 05 jun 2011 13:24

Bericht 02 okt 2012 12:18

Re: Andre kaptein

Leuk om een instrument 'met geschiedenis' in huis te hebben. Zo zit in mijn orgel (in aanbouw) mahonie verwerkt dat afkomstig is uit de kozijnen van mijn oude basisschool. Alleen het feit dat die school gesloopt is, deed me al deugd :lol:, maar dat ik daar nu dagelijks aan herinnerd wordt, zeker!

Gezien de dispositie ben ik trouwens blij dat ik niet naast je woon :roll: .
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com