Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Speeltafel alla Cavaille Coll

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 27 mei 2012 22:20

Speeltafel alla Cavaille Coll

Beste forumleden.

Allang lag er de wens om een speeltafel alla Cavaille Coll te bouwen met 100 electrische registers.
Het is de bedoeling dat boven ieder register een display komt.

Ben nu druk bezig met de kast. Deze zal uiteindelijk wit worden.

Hier alvast een foto.

Met vr. groeten,

Muzieknoot
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 251

Geregistreerd: 14 feb 2011 18:02

Bericht 28 mei 2012 09:53

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Ziet er schitterend uit! 100 electrische registers icm display's, indrukwekkend! Worden het registers die meebewegen bij gebruik van de setzers?

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 28 mei 2012 22:22

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Ja de registers schieten uit en in bij het gebruik van een vooraf in te stellen combinatie, maar zijn natuurlijk ook handmatig te bedienen.
Voor de electrische registers heb ik zelf een systeem bedacht op basis van een klein elektromotortje dat met een tandwieltje een tandheugel aandrijft die op de registerstok bevestigt is.
d.m.v. een puls 12 volt schiet het register uit. Met een puls van 12 volt in omgekeerde richting weer terug.

Groet Muzieknoot.

p.s. vandaag een proef gemaakt met een zwelpedaal. Potentiometer met tandwiel en tandheugel waardoor de potentiometer de volle draai krijgt bij bediening van het zwelpedaal.
Zodoende loopt de weerstand van 0 tot 20 k ohm en heeft hauptwerk het makkelijk. Midi loopt dan van 0 tot 127
Wel zo mooi
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 28 mei 2012 23:17

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Muzieknoot, dat lijkt mij technisch gezien een zeer fraaie oplossing t.o.v. die zware relaisunits. En ook heb je wellicht minder last van die extreme stroompieken die nodig zijn om alles in 1 keer te bewegen.....
Hoe heb je de eindafschakeling opgelost??

Ben ook zeer benieuwd naar je aanstuur-elektronika. Waarschijnlijk is deze oplossing ook vele malen goedkoper dan die dure kant en klare stops.....

HG

Geert

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 29 mei 2012 17:36

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

De besturing gaat Midi-Hardware voor mij maken. Zal wel een stuk goedkoper zijn dan bij andere hardware leveranciers. Prijs weet ik nog niet. Ik krijg eerst nog een test print om het met 1 register te testen.

Groet,

Muzieknoot
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 29 mei 2012 20:51

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Bedankt voor je reply, muzieknoot! Natuurlijk wel jammer, datwe, ivm de uitbesteding aan Midi-Hardware dus geen technische details kunnen verwachten. Maar tblijft een ingenieuze oplossing, dat je dus ahw de hand vervangt door een kleine electromotor.....
Ik heb weleens een concert op het Doelen-orgel bijgewoond van zeer avant-gardistische orgelmuziek. Daar werden sommige stops half uitgetrokken. dat zou hier dus ook zomaar kunnen....alleen heeft het natuurlijk in HW geen efffekt! :mrgreen:

Succes verder met de bouw, en altijd leuk om verdere details te vernemen!

HG

Geert
Avatar gebruiker

Berichten: 361

Geregistreerd: 08 feb 2011 10:43

Woonplaats: Wapenveld

Bericht 29 mei 2012 21:56

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Dag Geert,

Ik heb voor Flentrop aan het Doelen-orgel gewerkt, de gebruikte registers van Kimber/Allen kunnen alleen in een uit of aan stand staan omdat er omklapveren zijn gebruikt en mocht het lukken in een middenstand dan werkt het maakkontakt niet.
Bovendien kunnen de gebruikte Heuss sleepmotoren de sleep alleen aan of uit zetten en niet halverwege stoppen.
Het is mij dus niet duidelijk hoe dit gebeuren tot stand heeft kunnen komen, alleen bij een mechanische registertraktuur kan je deze techniek toepassen.

Met vriendelijke groet,

JacoP
Met vriendelijke groet,

Jaap Patijn
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 29 mei 2012 22:51

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Wat een leuk project!

Hou ons op de hoogte van de voortgang.
Avatar gebruiker

Berichten: 208

Geregistreerd: 18 apr 2012 10:35

Woonplaats: Almere

Bericht 30 mei 2012 09:23

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Hoi Muzieknoot.

Ziet er nu al indrukwekkend uit. Bij mij ontbreekt de kennis, ruimte en tijd om dit te doen :cry: , maar ik zit altijd vol bewondering naar de zelfbouworgels te kijken.

Je hebt 100 registers. Welke sets heb je in gedachten?

Enne die witte kleur....... Ben je getrouwd? :lol:

Groetjes en succes met de bouw.

Karel
Muziek maak je met je oren.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 mei 2012 11:48

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Je ziet nu al, dat dit weer een geweldig mooie "uitbreiding van het toch al ontzettend gevarieerde Hauptwerkland" wordt. 8-)
'k Ben zeer benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

En inderdaad.....die witte kleur....ik heb eens "het huwelijksleven van de heer en mevrouw Cavaille Coll erop nageslagen"....kon niets over witte meubels, laat staan een witte speeltafel vinden.
Maar ik ben ervan overtuigd, dat als mevr. Cavalle Coll in deze geemancipeerde tijd zou leven, zij zeker ook voor een witte kast gekozen zou hebben ;)
Ron
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 30 mei 2012 13:54

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Jacco,

Ik herinner mij dat het een stuk van John Cage was, en er waren zelfs korte skies nodig om op een gegeven moment de pedalen te beroeren.

Ik vond het ook al vreemd, met die elektrische registertraktuur dat dit kon. Wellicht is er tijdelijk bij bepaalde stops iets aangepast?? het was in de 70er jaren ergens.
Of zou er wellicht iets in de windvoorziening zijn gedaan.....??

Alles bij elkaar maakte het toen wel een verpletterende indruk, letterlijk bijna!

HG

Geert

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 31 mei 2012 17:05

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Wat jullie wellicht nog niet wisten is dat Cavaillé Coll de uitvinder is van de cirkelzaag.
daar ben ik hem wel erg dankbaar voor. Tsjonge dat scheelt een hoop werk.

Hierbij nog een plaatje van mijn zelf ontwikkelde zwelpedaal met potentiometer die de volle uitslag haalt.
Voor midi dus van 0 tot 127.

zwelpedaal2.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 31 mei 2012 17:17

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Aan Aristide Cavaillé-Coll wordt in de orgelwereld ook met enige graagte toegedicht dat hij de cirkelzaag uitgevonden zou hebben. Knappe actie, deze zaag was al bekend in 1777 in een patenbeschrijving. Ook van een cirkelzaag uit 1790 is schriftelijke documentatie bekend.

dus Mijnheer Coll niet meer claimen :lol:

Geschiedenis

De cirkelzaag werd voor het eerst gepatenteerd in 1777 door de Engelsman Samuel Miller. Deze zaag werd door een windmolen aangedreven en er werden scheepskatrollen mee vervaardigd. In 1799 volgde een patent door de Fransman L.C.A. Albert en in 1805 werd door Marc Isambard Brunel een cirkelzaag ontworpen die op een scheepswerf te Portsmouth werd gebruikt, eveneens voor het vervaardigen van katrollen. Omstreeks 1850 was de cirkelzaag al in zwang in houtzagerijen en timmerfabrieken. In 1855 werd een cirkelzaagmachine getoond op de Wereldtentoonstelling te Parijs.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 31 mei 2012 21:53

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Mooie info, Ja Wim! Wellicht dat de zaag van CC op winddruk liep??

Muzieknoot, komplimenten voor die fraaie eigenbouw-oplossing met tandreep. Mag ik vragen, waar je die hebt opgeduikeld?? Als dat ergens te verkrijgen is, kan dit worden nagevolgd! De friktie van het pedaal is zonder speciale onderdelen wel zelf te maken, maar net dat tandwiel plus tandreep daar schort het vaak aan.

HG

Geert

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 31 mei 2012 22:50

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Gewoon even bij Conrad.nl zoeken en dan vindt je de onderdelen wel.
De veer heb ik uit een nietmachine gehaald van het merk Quantore te koop in de boekenwinkel.
Jammer voor de nietmachine haha maar ik had die nou net nodig.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 01 jun 2012 12:56

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/237396/

Idd, ziehier de link naar een tandstang zoals ze dit bij Conrad noemen......

Eindelijk eens een goede tip om door nieuwbouw van mijn uit een ex-hammond zwelpedaal aangevuld met een digitech midi continuous footcontroller bestaande rommeltje af te komen....

Hartelijk dank voor de tip!

HG

Geert

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 20 jun 2012 22:46

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Inmiddels ben ik druk bezig met de koppels als pedaaltreden alla Cavaille Coll.
De voettreden werken met een speciaal mechaniekje. 1 keer intrappen naar beneden en de koppel blijft staan.
Weer opnieuw intrappen en de trede gaat weer omhoog. Hoef dus niet de trede om een hoek te zetten. Dat scheelt in snelheid en beweging. Is overigens wel een hele klus, maar dan heeft het orgel straks ook authentieke pedaaltreden.
Ik vind dat mooier dan de pistons.
Zal binnenkort een foto erbij doen.

Groet. Muzieknoot

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 21 jun 2012 18:42

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

foto2A.jpg
foto3A.jpg
Zoals beloofd hier enkele foto's van de treden alla Cavaille Coll

En hier een foto van de achterzijde met het speciale mechaniekje.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 21 jun 2012 20:31

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Martin

Zie er vernuftig maar toch eenvoudig uit. De schakelaars ontbreken nog. Wordt dit een reedcontact of een mechanische schakelaar?
Wat betreft de volgorde: je hebt waarschijnlijk Caen hierbij voor ogen: 3 manualen, terwijl je speeltafel 4 klavieren heeft.
Alleen de tremelo zit bij Caen rechts en in jouw ontwerp links.

Evert-Jan

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 22 jun 2012 10:03

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

De schakelaar worden reedcontacten met magneten.
Inderdaad ben ik van Caen uitgegaan. Er is nog geen sample van een frans orgel met 4 manualen.
Voor de samples van hollandse orgels met 4 manualen werken dan de pedaaltreden niet want die worden dan via de registers bediend.
Orage (onweer) heb ik laten vervallen. Deze trede wordt nauwelijks gebruikt. Kan evt. nog via een register.
De rechtse koppels naast de zwelpedalen zitten vrij ver weg en het is m.i. beter om dan de tremolo links te zetten.
Dan kan je er makkelijker bij.

Overigens had ik eerst 3 zwelpedalen ingebouwd. Zwel, Gen. Cresendo en totaal volume orgel.
Door de derde zwel kwamen de 4 rechtse koppels te ver weg om ze goed te kunnen bedienen.
Daarop heb ik besloten de derde zwel te laten vervallen. Het gevolg was dat ik de hele boel weer moest uit en ombouwen. Ook het luik boven het pedaalbord met de koppels. Een hele klus, maar het is gelukt!

Groet,

Muzieknoot

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 22 jun 2012 11:05

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

De voettreden werken met een speciaal mechaniekje. 1 keer intrappen naar beneden en de koppel blijft staan. Weer opnieuw intrappen en de trede gaat weer omhoog.


Hallo Muzieknoot,

Mijn complimenten voor je project, het ziet er professioneel uit !
Maak je ook gebruik van ervaring uit je dagelijkse beroep ?

Het naar beneden blijven van de koppels kan ik wel volgen, het witte plaatje kantelt, en houd het pedaal laag. Hoe het automatisch ontkoppelt is me niet helemaal duidelijk, blijft het witte plaatje niet op het pedaal liggen of heb je een ander foefje ?


Groet,
WiBo

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 23 jun 2012 00:03

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Haha dat is mijn geheim.

Nee hoor ik heb het afgekeken van een piano waarbij het middelste (studie pedaal) ook zo werkt.
Het witte plaatje heeft de vorm van een vlieger met een sleufje. Door het sleufje loopt een asje.
Op de foto staat de trede naar boven in rustpositie. Trap je het pedaal in dan glijd het plaatje mee tot het nokje onderaan in de trede grijpt. als het pedaal wordt losgelaten houdt het plaatje in het nokje het pedaal naar beneden.
Druk je het pedaal weer in dan kantelt het plaatje weg naar rechts (werkt als een soort balans) waardoor het nokje niet meer in het pedaal grijpt en de trede weer omhoog kan. Deze drukt het plaatje omhoog tot de positie op de foto.

Hoop dat het zo duidelijk is.

Overigens wel een hele klus om te maken.

Dank voor de complimenten en natuurlijk maak ik gebruik als professioneel musicus van de ervaring die ik opdoe in de muziek. In de muziek moet je ook precies te werk gaan en dat probeer ik ook bij de orgelbouw en daarom kijk ik niet op een paar uren extra.

Groet,

Muzieknoot

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 02 jul 2012 23:28

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Jan Wim schreef:Aan Aristide Cavaillé-Coll wordt in de orgelwereld ook met enige graagte toegedicht dat hij de cirkelzaag uitgevonden zou hebben. Knappe actie, deze zaag was al bekend in 1777 in een patenbeschrijving. Ook van een cirkelzaag uit 1790 is schriftelijke documentatie bekend.


Maar hoe zit het nu met die vinding...? Vaak waren meerdere uitvinders met hetzelfde probleem bezig, en is de informatie die op het www is te vinden menigmaal nogal kort door de bocht. "De uitvinder van" betekent vaak dat de desbetreffende persoon een patent heeft gekregen op een verbetering van een al bekende vinding. Zo schijnt Skill de uitvinder te zijn van de draagbare cirkelzaag (rond 1920). Om welke vinding het bij Cavaille Coll nu precies ging weet ik niet, maar feit is dat hij op 22-jarige leeftijd een prijs won die te maken had met de cirkelzaag.

Ecyclopedia Britannica vermeldt:
Descended from a family of organ builders and a talented protégé of his father, Dominique, a well-known builder of Languedoc, he early became a competent and experienced engineer, winning at 22 a prize for the invention of a popular circular saw.


En contemporarypipeorgan.com vermeldt over Aristide:
The circular saw that he improved in 1834 was the ideal tool and opened up new horizons by letting him cut small pieces of wood, most often exotic, used to make the very fashionable free reed instruments which he called Poïkilorgues (1832). He relied on these two new inventions to win over the French capital. - a victory won thanks to his initiatory journey which resulted in a life-long commitment.


Groet, Lucas

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 03 jul 2012 12:42

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

zoals het nu nog steeds werkt, een uitvinding of een idee kan pas geclaimd worden zodra deze uitvinding of idee beschreven is/word, en de mogelijke uitvinder er een patent of octrooi voor ontvangen heeft.

dus voordat Aristide deze kon claimen of wat dan ook was hier al een patent van beschreven.

gr

Jan Wim
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 145

Geregistreerd: 17 maart 2011 14:18

Bericht 09 aug 2012 18:25

Re: Speeltafel alla Cavaille Coll

Register5.JPG
Register3.JPG
Register1.JPG
Prototype elektrisch register.

Na enkele eerdere prototypen is dit em geworden.
Het werkt dus niet als een solenoid hetgeen veel zwaarder is.

1. De registerknop en stok zijn uit één stuk, zodat een knop eraf trekken niet meer mogelijk is.
2. De stok kan voor montage (na verwijdering van de bovenkant en de stift) er helemaal uitgeschoven worden, omdat de tandheugel in de stok zit (ingefreesd)
3. De messing stift 3mm loopt door de stok in een sleuf (gefreesd) waarin vilt zit, zodat hij goed geleidt en begrenst wordt. De stift loopt door de onder en bovenkant en zit net achter het voorschot. Het voordeel is dat als met hard aan een registerknop zou trekken de stift niet krom gaat en ook nog geblokkeerd wordt door het schot.
4. Het geheel is compact qua lengte zodat bij de bovenste rij aan de voorkant waar de ruimte het minste is toch deze ingebouwd kan worden.
5. In de knop zit aan de voorkant een led. Zodra het register uitgetrokken wordt gaat de led branden en zie je gelijk, naast dat het register uitgetrokken staat, dat het ingeschakeld is. De gang van in naar uit is 30 mm.
6. De aandrijving wordt verzorgt door een klein elektromotortje van 12 volt dat een puls krijgt. Heen plus min en terug min plus.
De besturing gaat via midi in Hauptwerk met een print waar steeds 26 registers op kunnen worden aangesloten.
Deze besturing is al getest en wordt momenteel gemaakt door Midi-Hardware uit Polen. De tijd waarin de puls moet zijn is instelbaar, zodat het begin of einde goed ingeregeld kan worden en de motor niet overbelast wordt.
7. Boven elk register komt een display.
8. Totale kosten van de onderdelen per register (excl. displays en besturing) = 10 euro.

Mochten jullie nog vragen of ideeën hebben dan hoor ik dat graag.

Nu ga ik weer verder met het maken van alle 100 elektrische knoppen volgens het prototype.
Er gaan heel wat uurtjes in zitten maar dan heb je ook wat.

Groet, Muzieknoot
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten




cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com