Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 dec 2013 22:41

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Geweldig Klaas,

ziet er weer fantastisch uit,
ze lijken qua kleurstelling veel op mijn toetsen


Heb je de kompas veren nog verschoven naar achter?

mijn klavieren liggen uit elkaar :| Patijn orgelbouw heeft een ingenieus koppel systeem bedacht, dit wil ik als het lukt gaan maken, moet nog kijken of dit inpasbaar is ivm met midi strip en veren

mijnheer Laukhuff ga zo door ;)

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 490

Geregistreerd: 12 feb 2011 21:23

Woonplaats: Gouda

Bericht 24 dec 2013 22:54

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Na vele uren zagen schaven en vooral schuren zijn de toetsen klaar om te worden afgewerkt.

Maar dan heb ook wat. Prachtig Klaas !
HGroet, Gerrit uit Gouda

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 25 dec 2013 20:38

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

@Jan Wim,
Voor mijn contactprint en de veertjes heb ik profielen gefreesd waar deze inpassen en goed bevestig kunnen worden.
Op de eerste foto kan je op de achtergrond net de tekening zien waar dit op staat ingetekend.
Binnenkort gaat ik dit monteren en zal er een paar foto's van plaatsen.

De positie van de veertjes heb ik wel aangepast t.o.v. mijn vorige klavieren deze zijn meer naar achteren geplaatst.

Ik ben benieuwd of het koppel systeem lukt en hoe het werkt. Hoe ons op de hoogte ben zeer benieuwd.

@Gerrit,

Inderdaad je heb dan wel wat ik ben best wel tevreden over het resultaat tot nu toe.
Het resultaat komt wel voor een groot gedeelte door het schuren je "boetseer" het hout hier eigenlijk mee in de juiste vorm. Maar vergis je niet in de tijd. De "uren" schuurwerk voor deze vier klavieren komen opgeteld al gauw op een totaal van 2 werkdagen. Daarna kan je voorlopig geen schuurpapier meer zien :roll: ;)

Groeten
Klaas Twigt

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 02 jan 2014 23:23

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Afgelopen dagen bezig geweest met het monteren van de contact printen en de toets veertjes.
Voor beide heb ik een profiel gefreesd waar deze in gemonteerd kunnen worden. Het basisidee voor deze profielen heb ik gezien bij een collega van me die ook zelf aan het bouwen is, daarna deze aangepast en voor mijn eigen situatie.

foto_012.jpg

foto_013.jpg



Het profiel voor de toets veertjes is aan de onderkant uitgefreesd zodat er een ruimte ontstaat waar de moertjes voor de die op de draadeindjes komen in vallen.
Aan de bovenkant is aan de achterzijde een opstaande rand waarin inkepingen zijn gezaagd waar de toets veerjes in vallen zodat deze op hun plaats blijven zitten.

foto_014.jpg

foto_015.jpg


Het profiel voor de contact printen is zo uitgefreesd dat de print verzonken ligt in de het profiel en aan de voor en achterzijde wordt ondersteund.
Het middengedeelte van het profiel is dieper uitgefreesd. Op deze plaats zitten de diodes vanb de contactprint en een aantal doorverbindingsdraden. Deze waren nodig om dat ik de standaard printen van 61 naar 54 contacten heb ingekort.

Om doorbuigen van het toetsveertjes profiel te voorkomen heb ik drie metalen strippen aan de onderzijde van het klavierraam aangebracht.
foto_016.jpg


Morgen ga ik beginnen met het inbouwen van de nieuwe klavieren en kunnen we weer spelen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 89

Geregistreerd: 19 feb 2011 17:33

Bericht 04 jan 2014 22:31

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Mooi werk Klaas!
Lijkt wel een laukhuff klavier zo met die veertjes en stelmoertjes.
Zal wel veel plezier geven om op je zelfgemaakt klavieren te spelen !

Groet, Edwin

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 04 jan 2014 23:24

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Vandaag de klavieren in gebouwd, naast de klavieren heb is wat passtukken moeten maken. Dit komt omdat de bakstukken van de nieuwe klavieren iets smaller zijn dan die van de oude.
Vanavond ze ingespeeld, was een lust om op te spelen, maar ja dat klinkt misschien een beetje gekleurd als je je eigen werk beoordeeld. ;)
Nu op naar het volgende project dit wordt waarschijnlijk het draaien van nieuwe registerknoppen, maar dat laat nog even op zich wachten, want soms wachten er ook nog andere klussen :roll: :roll:

foto_017.jpg


foto_018.jpg


foto_019.jpg


foto_020.jpg


foto_021.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 jan 2014 23:43

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Dit is heel...heel mooi, Klaas! 8-) (bewondering :o )
Ron

Berichten: 105

Geregistreerd: 30 jul 2012 09:33

Bericht 05 jan 2014 13:38

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Dat is weer puik gedaan Klaas.
Overigens, volgens mij had je ooit voor de huidige registerknoppen-geknutsel gekozen omdat je niet over een draaibank beschikte - is dat nu ondertussen dan wel zo, gezien je het hebt over nieuwe knoppen draaien?
En ga je nog iets aanpassen aan de bakstukken of opvulstukken, of laat je het zo?

mvg,
bert
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 05 jan 2014 16:22

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Echt heel mooi :!: :!: vooral de kleur van de klavieren in een witte kast.
Vind het wel jammer dat je de boxen zo ziet staan misschien nog een stukje speakerdoek achter het rasterwerk monteren om de boxen uit het zicht te nemen.
Veel speelplezier.

Groet Jan loosman
Avatar gebruiker

Berichten: 112

Geregistreerd: 03 dec 2012 17:58

Woonplaats: Werkendam

Bericht 05 jan 2014 16:31

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Heel mooi geworden Klaas!! Wat een schitterende klavieren!
Ik geloof je meteen dat het heerlijk moet spelen. Ook kleur staat mooi bij je console.

Veel speelplezier!
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 05 jan 2014 19:06

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Schitterend......echt klassiek vakwerk!!! Gefeliciteerd met het resultaat!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 07 jan 2014 13:46

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Allemaal bedankt voor de leuke positieve reacties.
Het bouwen van de klavieren is een echte uitdaging geweest nu op naar de volgende uitdaging, mooie muziek spelen met de klavieren.

@ Bert,
Ik heb sinds kort via marktplaats voor een prikkie een goede draaibank te pakken gekregen, dus nu kunnen we zelf gaan draaien.

@Jan,
Het is de bedoeling om speakerdoek te plaatsen. Ik ben alleen nog niet helemaal uit de opstelling van de 3 speaker paren.

Ik heb het in hauptwerk zo ingesteld dat alle front sample worden verdeeld over de 3 stereo paren. Dit klink in mijn oren mooi ;)
Toch heb ik het gevoel dat het beter kan, het binnenste paar staat denkt ik te dicht bij elkaar voor een goed stereo beeld.

Ik zit te dubben om de 2 buitenste paren boven elkaar te plaatsen en het 3e paar dan op de plaats van het middelste paar te plaatsen.
Heb jij of één van de ander audio expert op dit mooie forum hier nog nuttige tips voor?.

Groeten,
Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 07 jan 2014 14:05

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Klaas, 't is prachtig geworden!! Wat een geduld en wat een vakmanschap, top!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 05 jul 2014 20:54

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Na een druk halfjaar hebt ik de laatste weken weer wat aan de bouw kunnen doen.
Ik heb eind vorig jaar een draaibank op de kop kunnen tikken en heb de 80 :roll: :roll: registerknoppen gedraaid.
De constructie voor de registerstokken en de kontakten heb ik van een zelfbouwer op het hauptwerk forum overgenomen.
001.JPG

002.JPG

003.JPG

004.JPG

005.JPG
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 05 jul 2014 21:02

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Verder nog wat foto's van de register kast met de opstelling van de kontakt cassettes. Ik heb voor een opstellingen van 5 rijen van 8 gekozen dit is een praktischer verdeling dan 4x10 zoals ik nu heb.
006.JPG

007.JPG

008.JPG

009.JPG

010.JPG


via deze link wat meer info over de kontakt cassettes http://stuartblanchard.com/construction ... -controls/

Groeten
Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2014 21:04

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hoi Klaas

Jij "houtdraaibank". ook nergens je hand voor om ;)

Maar je bent weer goed bezig zie ik, heb je de knoppen behandel met een antiek beits?

Je maakt het wel degelijk, netjes met die cassettes waar de stokken in lopen



P.s nog even een vraagje heb jij bij deze nieuwe klavieren de toetsveren naar achter verplaats? Ten op zichte van je eerste gemaakte klavieren?

Ga zo door

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 05 jul 2014 21:17

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hoi Jan Wim,

De knoppen zijn van beuken en zijn in de beits gezel met antiek noten. Ze moeten nog een keer in de olie worden gezet voor de afwerking.

Ik heb de veerjes inderdaad meer naar achteren gezet. Bij de eerste klavieren zaten ze zover mogelijk naar voren. Bij de nieuwe klavieren zitten ze ongeveer op 2/3 vanaf de voorkant. Persoonlijk vind ik deze opstelling iets fijner.

Hoe is het met jouw nieuwe orgel, Is al een poosje geleden dat we wat nieuws over dit meester werkstuk :!: zagen.

Groeten
Klaas Twigt

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 05 jul 2014 21:30

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Klaas Twigt schreef:Hoi Jan Wim,

De knoppen zijn van beuken en zijn in de beits gezel met antiek noten. Ze moeten nog een keer in de olie worden gezet voor de afwerking.

Ik heb de veerjes inderdaad meer naar achteren gezet. Bij de eerste klavieren zaten ze zover mogelijk naar voren. Bij de nieuwe klavieren zitten ze ongeveer op 2/3 vanaf de voorkant. Persoonlijk vind ik deze opstelling iets fijner.

Hoe is het met jouw nieuwe orgel, Is al een poosje geleden dat we wat nieuws over dit meester werkstuk :!: zagen.

Groeten
Klaas Twigt



Hoi Klaas,

Ik ben nog aan het broeden op het mechanisch koppel systeem, dat lukt nog niet echt goed, er blijft zo weinig ruimte over tussen de klavieren, maar ik geef het niet te snel op.
Ondertussen is het orgel voorzien van houtsnijwerk, de orgelpijpen heb ik gemaakt , deze moeten nog zilver chroom gespoten worden.

Zal wel weer eens wat update foto's plaatsen

Gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 20 sep 2014 21:51

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

De kas is weer wat verder gevorderd, de register kasten zijn nu klaar en de onderkast is zover klaar dat het pedaal en de diverse printen gemonteerd kunnen worden. Nu de bovenkast nog en de klavieren inbouwen.
011.jpg


012.jpg


013.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 20 sep 2014 21:53

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

014.jpg


015.jpg


016.jpg


Groeten Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 21 sep 2014 00:34

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Wat zo,n nazomer al niet aan mooie plaatjes oplevert...

Mooi strakke planning van al die bedrading. Dat gaat vast goedkomen. Hier is duidelijk geen haastwerk te zien.....

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 04 okt 2014 21:05

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hallo Geert,

Als het zo,n heerlijke nazomerdag is kan je heerlijk buiten in het zonnetje werken en dan geeft dat wel is wat inspiratie.
Wie weet misschien nog eens een open lucht demonstratie, maar dan wel als de buren met vakantie zijn. :lol: :lol:

De printjes van midiboutique zijn hier perfect voor te gebruiken. Er zit inderdaad wel wat uurtjes werk in , maar ja dat heb je meestal bij een hobby.

Groeten,

Klaas Twigt

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 04 okt 2014 22:13

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Dat ziet er heel strak uit, Klaas!
Kan jij met 1 zweltrede uit de voeten in een verder zo uitgebreide grote console?
Succes verder!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 06 okt 2014 16:07

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hallo Fokko,

Het zwel pedaal gebruikt ik alleen voor orgels met een zwelwerk. Het totaal volume stel ik vast in.

Groeten,

Klaas Twigt

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 06 okt 2014 16:18

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hoi Klaas,

Dat begrijp ik en met 1 zwelpedaal kom je natuurlijk heel ver.
Maar als je dan toch zo'n uitgebreide console aan het realiseren bent, is mijn achterliggende vraag eigenlijk: je hebt geen instrumenten/samplesets op het oog met meer dan 1 zwelwerk en/of een crescendo?

Groet,
Fokko
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com