Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 25 okt 2012 16:22

Re: KLaas stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Hoe heb jij dat gemeten JW? Zat er een blokje op die weegschaal? Ik denk dat ik wel rond de 0,5 kg zit... Maar dat wil ik wel es controleren nu. 8-)


Hoi Kees, dit is leuk !
Eventueel neem je 4 toetsen tegelijk (met een latje oid), dan verdeel je het gewicht van de weegschaal ook een beetje.
De uitkomst door 4 delen geeft meteen een gemiddelde :P

Hier doet manuaal 3 wel 310 gram op 4 toetsen is al ruim 75 gram.
Het Heyligersklavier doet 240 gram op 4 toetsen = 60 gram (zonder drukpunt).

Daar zit jij echt wel boven !

WiBo
Laatst bijgewerkt door WiBo op 25 okt 2012 16:30, in totaal 6 keer bewerkt.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 okt 2012 16:26

Re: KLaas stelt zich voor

Ja, heb jij een vermoeden wat het bij mij is? Wel heftig denk ik... :)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 okt 2012 16:28

Re: KLaas stelt zich voor

Als ik een zak basterdsuiker van 500 gr. op de twee witte zet, gebeurd er niets... :roll:
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 25 okt 2012 16:32

Re: KLaas stelt zich voor

Wauw !
Eh.. gebruik je nog suiker in de koffie ? :P
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 okt 2012 16:47

Re: KLaas stelt zich voor

Jazeker, dat heb ik wel nodig ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 25 okt 2012 17:16

Re: KLaas stelt zich voor

hoi kees

weegschaal op zijn kop, tussen toets en weegschaal heb ik een lege huls van een balpoint gezet
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 25 okt 2012 18:37

Re: KLaas stelt zich voor

Ah, dank je! Dan ga ik dat NU proberen. Wordt vervolgt!
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 26 okt 2012 23:06

Re: KLaas stelt zich voor

Hallo Jan Wim

Voor de toetsweerstand ben ik te rade gegaan bij Oosterhof orgelbouwkunde. Hierin staat dat de toetsweerstand tussen de 120 en 160 gram mag zijn. Ik neem aan dat dit voor niet mechanische tractuur is want er staat bij dat voor mechanisch tractuur de waarde met 50% mag worden verhoogd.

Ik heb de toetsweerstand van mijn klavieren gemeten met ijk gewichtjes voor weegschalen. Net zoveel gewichtjes op de toets gezet tot dat de toets werd ingedrukt.
Dit gedaan met alleen de veer dit kwam op ongeveer 160 gram. Daarna met de kontakten er onder dan kwam het op ongeveer 200 gram. Dit geeft een lekker stevige aanslag. Als je dit niet gewend ben is het wel even wennen.
Maar ja het orgel in zwijndrecht is ook niet zo licht in aanslag zeker als het gekoppeld is. Ik weet niet precies hoeveel maar voor mijn gevoel net zoveel Dus wat dat betreft heb ik training genoeg gehad voor de vingers.

De veertjes van laukhuff die ik heb gebruikte zijn van 0,8 RVS het oogje heeft een diameter van 8mm en de veer heeft 2,5 windingen.

Groeten,
Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 12:01

Re: KLaas stelt zich voor

Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik heb zojuist de toetsdruk met een keukenweegschaal gemeten :o
525 gram op het onderste klavier, op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
Het bovenklavier: 610 gram op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
De korte toetsen zijn bij mij wit.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 27 okt 2012 12:24

Re: KLaas stelt zich voor

Kees Hoekman schreef:Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik heb zojuist de toetsdruk met een keukenweegschaal gemeten :o
525 gram op het onderste klavier, op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
Het bovenklavier: 610 gram op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
De korte toetsen zijn bij mij wit.



Zo Kees....

de genoemde druk komt overeen met de oudekerk in amsterdam
denk dat dit voor mij te gewichtig is ;)
ben nu mijn plastics gewend, dus ik denk dat ik voorlopig toch maar rond de 200gr ga werken, kan altijd naderhand de veren nog zwaarder maken.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 27 okt 2012 12:36

Re: KLaas stelt zich voor

Ik stond er zelf ook wel even van te kijken.
De meesten die hier komen zijn niet altijd zo content met mijn toucher, ik wel, heb op geen enkel orgel nog moeite met de klavieren gehad... :)
Maar eh, ik moest er ook wel even een week of wat aan wennen hoor, een uur spelen werd fitness, nou ja, voor het goede doel hè ;)
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 27 okt 2012 22:33

Re: KLaas stelt zich voor

Kees,

Dat is een stevig toetsweerstand. Ik sluit me bij Jan Wim aan voor mij mag het wel wat lichter.
Trouwens heb ik een foutje gemaakt met het meten van mijn toets weerstand :oops: Ik was vergeten een gewichtje van 50 gram mee te rekenen. Dus komt het de toetsweerstand op 250 gram. Dit is trouwens nog heel wat meer als mijn elektronische orgel deze in nl. 105 gram. Ik heb ook nog een heyligers klavier die komt op 110 gram.

Groeten Klaas.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 27 okt 2012 22:57

Re: KLaas stelt zich voor

Nu de klavieren gereed zijn is de volgende fase aan de beurt: de register knoppen.
Hiervoor maak ik aan weerszijde van de klavieren een paneel met elk 40 registerknoppen. Per paneel 10 rijen van 4 knoppen.

Ik heb geen draaibank om de knoppen te maken dus gezocht naar andere mogelijkheden om deze te maken en dat is gelukt door de knop uit losse onderdelen samen te stellen.
Hiervoor 2 maten wagenwielen een houten buttonknop en rondhout van 20mm diameter gebruikt. Dit heb ik via internet bij een hobby site gekocht: nl.opitec.com/opitec-web/st/Home.

registerknop_01.jpg


Het grote wiel heeft een diameter van 40mm en de kleine wiel een diameter van 30mm. De button heeft een diameter van 30mm.
De wielprofielen heb ik weg geschuurd en dit alles daarna samengesteld tot het volgende resultaat.

Registerknop_02.jpg


De knop een keer in de zwarte waterbeits gezet een de stok toegevoegd.
Het achterste gedeelte van de stok met de bovenfrees afgevlakt. Dit is voor de geleiding van de registerknop gedaan. In een volgend bericht kom dit nog meer aan de orde.
Registerknop_03.jpg


En nu maar 80 keer herhalen.

Groeten,
Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 610

Geregistreerd: 02 mei 2012 15:16

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 30 okt 2012 00:57

Re: KLaas stelt zich voor

Ik heb de oefening met de omgekeerde weegschaal ook maar eens gedaan en kwam op 375 gr op het onderklavier en 345 gram op het bovenklavier. Stevig, maar ook ik schrik niet meer van welk mechanisch orgel dan ook ;)

André

Jan Wim schreef:
Kees Hoekman schreef:Ik durf het bijna niet zeggen, maar ik heb zojuist de toetsdruk met een keukenweegschaal gemeten :o
525 gram op het onderste klavier, op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
Het bovenklavier: 610 gram op het uiterste puntje van de zwarte toets. :oops:
De korte toetsen zijn bij mij wit.



Zo Kees....

de genoemde druk komt overeen met de oudekerk in amsterdam
denk dat dit voor mij te gewichtig is ;)
ben nu mijn plastics gewend, dus ik denk dat ik voorlopig toch maar rond de 200gr ga werken, kan altijd naderhand de veren nog zwaarder maken.
Geen dag zonder Bach!
Avatar gebruiker

Berichten: 1252

Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35

Woonplaats: Kruiningen

Bericht 30 okt 2012 13:56

Re: KLaas stelt zich voor

Klaas Twigt schreef:Kees,

Dat is een stevig toetsweerstand. Ik sluit me bij Jan Wim aan voor mij mag het wel wat lichter.
Trouwens heb ik een foutje gemaakt met het meten van mijn toets weerstand :oops: Ik was vergeten een gewichtje van 50 gram mee te rekenen. Dus komt het de toetsweerstand op 250 gram. Dit is trouwens nog heel wat meer als mijn elektronische orgel deze in nl. 105 gram. Ik heb ook nog een heyligers klavier die komt op 110 gram.

Groeten Klaas.

Klopt Klaas, het lijkt wat overdone. Maar ik kwam destijds bij Bram Beekman in de Oostkerk en dat was voorwaar geen sinecure... Ik kon niet eens een van de 8 kleintjes met fatsoen op het hoofd/rugwerk samen eruit krijgen. En dat was me een doorn in het oog. Dus toen ik de kans kreeg dit orgel met houten klavieren te kopen, was de keus snel gemaakt, temeer daar ik voor het hele spul slechts 200 euro kwijt was, terwijl houten klavieren nu niet bepaald in de uitverkoop liggen.
Het geheel heb ik zelf na de midificatie nog aangezet, aangezien ik gewoon boven mijn toucher wilde komen.
Dat is dus gelukt, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen, ik moest wennen en mijn gasten zijn het soms snel beu. Doch de mensen die een mechanisch orgel gewend zijn, vinden het fantastisch!
Nu is het soms weer een struikelblok voor me, doch dat komt door mijn handicap, dus is beslist niet maatgevend.
Groet,
Kees

Muziek is ook een vorm van ademhalen...!

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 03 nov 2012 23:43

Re: KLaas stelt zich voor

Een begin gemaakt aan de registerpanelen.
Hiervoor 160 gaten geboord voor de registerknop stokken. 1x in de front plaat en 1x in de geleider stroken en deze met vilt beplakt.

Registerpaneel_01.jpg


Registerpaneel_02.jpg


Registerpaneel_03.jpg


Voor de kontakten de printplaatjes met de reedkontakten gemaakt en deze uit bedraad met platte bandkabel.
De eindaanslgen een de magneten worden in een later stadium geplaatst. Na het aflakken van de kast. Ik kan dan de registerknoppen nog uit het paneel halen zodat het schilderwerk wat gemakkelijker gaat.

Registerpaneel_04.JPG



Ps. Heb de titel van het onderwerp maar aangepast leek me niet meer alleen een voorstel rondje.

Wordt vervolgd,

Groeten Klaas
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 17 nov 2012 23:49

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Na behoorlijk wat soldeer verbinddingen te hebben gemaakt ben ik nu toe aan het maken van de kast.

De kast wordt in drie delen gemaakt. De onderkast met het pedaal en de zweltrede. De middenkast met de klavieren en de register panelen en de bovenkast met de luidsprekers.
Door de kast op te delen is het orgel in de toekomst gemakkelijker te verplaatsen en tijdens de bouw is alles wat handelbaarder.

De onderkast en de middenkast zijn gedeeltelijk klaar en gemaakt van mdf.
De overgangen van de verschillende delen en de kopse kanten van het mdf worden met sierlijsten afgewerkt.

IMG_1052.JPG

IMG_1055.JPG

IMG_1064.JPG

IMG_1065.JPG


Wordt vervolgd,

Groeten Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 59

Geregistreerd: 21 jan 2012 19:11

Bericht 18 nov 2012 20:15

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Respect voor de prestaties!
Over de toetsdruk (met name wat in sommige reacties wordt geschreven) wil ik graag een opmerking maken.
Bij een pijporgel meet je daarvoor 2 waarden, met behulp van gewichtjes. 1) is het gewicht dat nodig is om het ventiel te openen (de toets naar beneden te laten gaan) en 2) is het gewicht dat nodig is om de toets ingedrukt te houden. Het zal duidelijk zijn dat waarde 1 groter is dan waarde 2 (wat te maken heeft met het drukpunt). De verschillen tussen beide waarden kunnen behoorlijk groot zijn. Het kan zomaar zijn dat waarde 1 uitkomt op 200 gram, en waarde 2 op 40 gram. Als je nu een midi-klavier gaat afregelen zonder drukpunt, dan is de waarde die je kiest altijd een compromis. Kies je (uitgaande van dit voorbeeld) voor 200 gram, dan heb je veel te veel kracht nodig om de toets ingedrukt te houden. Natuurlijk moet iedereen zelf weten wat hij wil, maar het ontwikkelen van een enigszins gevoelig toucher kun je dan echt wel vergeten. Hoe dan ook heeft een heel erg zwaar spelend klavier niets te maken met een kerkorgeltoucher. Er is dan veel te veel spierspanning nodig om de toets ingedrukt te houden. Maar kies je daarentegen voor 40 gram, dan word je onaangenaam verrast wanneer je achter een kerkorgel plaatstneemt. Je kunt daarom beter kiezen voor een waarde ergens er tussenin, waarbij je bij meerdere klavieren nog verschil kunt aanbrengen per klavier (het ene klavier iets zwaarder/grotere of kleinere diepgang etc.). Door het enigszins schuin plaatsen van de veertjes kun je trouwens een drukpunt een beetje simuleren (Laukhuff past dat principe ook toe bij een van hun klavieren). Ik heb bijvoorbeeld op een van de klavieren bij c1 nu een waarde voor 1) van 87 gram, en voor 2) van 45 gram, louter door het scheef plaatsen van het veertje.
Nog even wat betreft het meten: het op de kop houden van een keukenweegschaal lijkt me niet zo'n, betrouwbare methode. Waarom niet met een paar gewichtjes (stukjes lood, of een stuk gereedschap) uitproberen op welk moment de toets door het gewicht naar beneden gaat. Vervolgens dat gewicht even nameten op de weegschaal, en je hebt een betrouwbare meting.

Overigens heb ik het in dit stukje niet gehad over koppels, maar dat is een verhaal apart.

Groet, Lucas

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 24 nov 2012 22:45

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hallo Lucas,

Ik heb de toetsdruk gemeten met ijk gewichtjes. Dit is een set welke je per gram nauwkeurig kan wegen. Ik heb alleen de druk gemeten voor het indrukken van de toets. Binnenkort zal ik ook een meten wat het gewicht is om de toets ingedrukt te houden.
Ik ben het met je eens dat de toetsdruk niet te zwaar moet zijn maar als je een kerkorgel gewend bent welke vrij zwaar speelt en zeker als deze gekoppeld zijn dan is het toch wel fijn als je dit thuis en beetje kan simuleren.

Afgelopen week weer wat verder gekomen met de onderkast van mijn console. Hierbij wat details van de constructie van de kast.

orgel_056.jpg

orgel_057.jpg

orgel_058.jpg

orgel_059.jpg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 24 nov 2012 22:53

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Het pedaal komt uit een heyligers orgel. De oude lak laag verwijderd van het gehele pedaal en deze opnieuw in de blanke lak gezet. Het zwelpedaal komt ook uit een heyligers orgel. Deze moet ik nog schoonmaken en lakken.

Het pedaal is pas gemaakt in de onderkast. De "ruwbouw" van de onderkast is nu klaar.
orgel_061.jpg

orgel_062.jpg


Wordt vervolgd.
Groeten, Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 29 dec 2012 22:57

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Deze week is er weer wat voortgang geweest inde "orgelbouw".
De bovenkast waarin de speakers komen gemaakt. Het middengedeelte van de bovenkast heb ik iets in laten springen om het geheel een beetje te breken anders komt het vrij massief over. Het "ruitwerk" is van eiken en wordt afgelakt met matte blanke lak. Het zelfde als de ondertoetsen. Hierachter wordt doek gespannen waardoor de speakers niet zichtbaar zijn.

Verder het lessenaar gedeelte en de sierlijsten voor de bovenkast en de middenkast aangebracht. De lessenaar is ook van eiken en wordt ook afgelakt met blanke lak

In de zijkanten van de onder en middenkast zijn luikjes gemaakt. In de onderkast wordt de computer geplaatst.

Nu de sierlijsten voor de onderkast nog plaatsen en daarna schuren en de kast aflakken.

De kast wordt in twee tinten afgewerkt hiervoor gebruik ik de nepal (taupe) kleur van flexa couleur locale.
De panelen worden de donkere tint en de lijsten de lichte tint.

Orgel_063.jpg

Orgel_064.jpg

Orgel_065.jpg

Orgel_066.jpg


Wordt vervolgd,
Groeten, Klaas Twigt
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2012 23:07

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

hoi Klaas,

je bent erg goed bezig geweest, ziet er fantastisch uit

begint het al te kriebellen om er op te kunnen gaan spelen, werkt toch altijd aanstekelijk zo'n mooi bouwwerk

veel succses

gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 29 dec 2012 23:10

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Hallo Jan Wim,

Nu het eind dan toch een beetje in zicht komt wordt het wel wat moeilijker om het geduld te bewaren.
Maar ja "Geduld is een schone zaak"zeggen ze, en het komt het eindresultaat ook nog eens ten goede.

Groeten,
Klaas Twigt
Avatar gebruiker

Berichten: 335

Geregistreerd: 23 feb 2011 22:54

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 30 dec 2012 21:55

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

Zo, dat wordt een heel 'dik' orgel! Mooi hoor. Het is net of het 4e klavier erg ver van je af zit of lijkt dat maar zo?
orgelspelen is meer dan alleen maar noten lezen

Berichten: 102

Geregistreerd: 04 maart 2011 13:13

Bericht 31 dec 2012 11:14

Re: Klaas stelt zich voor (bouwverslag)

De afstanden van de klavieren zijn zoals bij een kerkorgel. Ze zijn recht boven elkaar geplaatst. Volgens oosterhof zou het e1e 3e en 4e klavier onder een hoek t.o.v. elkaar geplaatst moeten worden. Dit zie je ook in de documentatie van laukhuff. Ik heb hier niet voor gekozen om dat dit bij de oude kerkorgels ook niet zo is.
Wel heb ik de maten van de boven toetsen aangehouden zoals dit in Oosterhof wordt aangegeven, 1e klavier 80 mm, 2e 77mm, 3e 74mm en 4e 71 mm.
Het voorste gedeelte van de ondertoetsen is 46 mm. tussen de achterzijde van de boventoetsen en het volgende klavier is een afwerklat geplaatst van ongeveer 5 mm dikte.
De afstand vanaf de voorkant van het 1e (onderste) klavier tot de voorkant van het 4e (bovenste) klavier is ongeveer 39 cm.

Groeten,
Klaas Twigt
VorigeVolgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com