Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

zelfbouworgel Auke

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 28 dec 2018 12:30

zelfbouworgel Auke

Hallo mijn naam is Auke de boer.

Hierbij wil ik mijn zelfbouwproject aan jullie voorstellen, ik heb daar wat aantal jaartjes tijd ingestoken.
Onder en bovenkast zijn gemaakt van massief eiken van 25 mm dik, de knoppen van de trekregisters zijn van beuken, daarbij zijn de stokken van de registers van eiken, de gaten van de registers zijn gefreest met behulp van een mal.

Daarbij zijn de gaten beplakt met vilt.
de klavieren en het pedaal zijn van Heyligers also de orgelbank.
De klavieren zijn contactstrippen onder bevestigd en het pedaal is nog met de
contactborstels.
De geluidboxen zijn van het zelfde principe als de prestanten van Jos biesheuvel.

De pc is een server met 2 procs met een intern geheugen 32 gigabyte.
daarbij zit er een geluidskaart achter van M-audio die op zijn beurt 3 Marantz versterkers aanstuurd.
Het geheel is passief.

Ik heb vele jaren gebruik gemaakt van het forum om kennis te verzamelen, en daarbij dank aan de mensen die het forum gemaakt hebben zoals het nu is.

Hierbij de foto's toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Berichten: 414

Geregistreerd: 08 dec 2015 21:56

Woonplaats: Benthuizen

Bericht 28 dec 2018 12:44

Re: zelfbouworgel Auke

Hallo Auke,

Welkom op het forum!

Een prachtig, elegant orgel heb je ervan gemaakt. Gefeliciteerd met het resultaat!

Groeten,
Arjan
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 28 dec 2018 13:04

Re: zelfbouworgel Auke

Cheesecorner schreef:Hallo Auke,

Welkom op het forum!

Een prachtig, elegant orgel heb je ervan gemaakt. Gefeliciteerd met het resultaat!

Groeten,
Arjan


Bedankt Arjan voor je complimenten

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 28 dec 2018 13:32

Re: zelfbouworgel Auke

Een plaatje Auke!
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 28 dec 2018 13:44

Re: zelfbouworgel Auke

lub schreef:Een plaatje Auke!

Dank je Lub je bent altijd welkom.
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 28 dec 2018 15:56

Re: zelfbouworgel Auke

Ah, Auke was een stiekeme meelezer.... :D
Erg mooi geworden hoor!
Zijn het zelfbouwspeakers? Ze lijken uit 1 stuk gemaakt te zijn...
Het mooiste orgel maak je zelf.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 28 dec 2018 16:07

Re: zelfbouworgel Auke

heel mooi Auke mooi stuk vakwerk, geweldig mooi…..

speakers hebben mijn aandacht ;) ik zie hier onderin een D’appolito opstelling en dan daarboven 2x een 2weg?
die combinatie kan ik niet goed plaatsen
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 28 dec 2018 16:22

Re: zelfbouworgel Auke

Jaap380 schreef:Ah, Auke was een stiekeme meelezer.... :D
Erg mooi geworden hoor!
Zijn het zelfbouwspeakers? Ze lijken uit 1 stuk gemaakt te zijn...

idd Jaap ze zijn uit een geheel maar gescheiden in 3 comparten wat de buitenkant ook
al vermoed.Zijn inderdaad zelfbouw.Vergeef me mijn stiekeme gedrag
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 28 dec 2018 16:26

Re: zelfbouworgel Auke

Jan Wim schreef:heel mooi Auke mooi stuk vakwerk, geweldig mooi…..

speakers hebben mijn aandacht ;) ik zie hier onderin een D’appolito opstelling en dan daarboven 2x een 2weg?
die combinatie kan ik niet goed plaatsen

hallo Jan Wim onderin idd gewoon ook een tweeweg maar dan twee woofers die parallel staan
Avatar gebruiker

Berichten: 316

Geregistreerd: 21 sep 2012 13:59

Woonplaats: Hulshorst

Bericht 29 dec 2018 16:08

Re: zelfbouworgel Auke

Tjongejonge, wat een prachtig orgel !!!!!!
Groet,
Teun van Unen
Hulshorst
(tvanu47@gmail.com)
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 29 dec 2018 16:43

Re: zelfbouworgel Auke

undix schreef:Tjongejonge, wat een prachtig orgel !!!!!!

Bedankt Teun

Berichten: 106

Geregistreerd: 23 feb 2018 21:26

Bericht 29 dec 2018 16:49

Re: zelfbouworgel Auke

Wow! Dit is echt klasse! Het ziet er heel 'echt' uit op de foto's, met het pijpenfront, de smalle onderkas, klavieren tot g'''' ipv c'''' en de orgelbank. Alleen de hoeveelheid registertrekkers en het muziekscreen verraden dat het geen echt pijporgel is (en de luidsprekerzuilen uiteraard). Al met al, een fantastisch geheel. Proficiat!

Vraagjes: Zit de PC onderin, achter de panelen onder het klavier? Heb je het snijwerk ook zelf gemaakt? En zitten er achter de pijpen ook luidsprekers?

hg en veel speelplezier, O.
"Het orgel is een beelt vant leven hier beneden" - Revius
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 29 dec 2018 17:03

Re: zelfbouworgel Auke

orgelitis schreef:Wow! Dit is echt klasse! Het ziet er heel 'echt' uit op de foto's, met het pijpenfront, de smalle onderkas, klavieren tot g'''' ipv c'''' en de orgelbank. Alleen de hoeveelheid registertrekkers en het muziekscreen verraden dat het geen echt pijporgel is (en de luidsprekerzuilen uiteraard). Al met al, een fantastisch geheel. Proficiat!

Vraagjes: Zit de PC onderin, achter de panelen onder het klavier? Heb je het snijwerk ook zelf gemaakt? En zitten er achter de pijpen ook luidsprekers?

hg en veel speelplezier, O.

hallo orgelmaat
idd aantal registers op orgel verraad dat het geen 2 klaviers zou zijn maar een 3of4 klaviers.
De server staat nu nog achter de panelen,er zitten ook geen speakers in het front.
Een opname voor de orgelkas genomen wil ik niet opnieuw weer achter de pijpen plaatsen.
Alle weergave is passief.
Heb je meer vragen stel ze gerust, daar is het forum voorgemaakt en maakt het interessant.
gr: auke
Avatar gebruiker

Berichten: 312

Geregistreerd: 12 feb 2014 18:08

Woonplaats: Waarder

Bericht 29 dec 2018 22:04

Re: zelfbouworgel Auke

Hoi Auke,

Heel mooi gemaakt, gefeliciteerd met dit instrument. :D
Ik heb een paar kleine vraagjes:
1. Waarom geen boxen achter het front ? Mijn ervaring is dat pijpwerk voor mddelhoge - en hoge tonen niet nadelig is voor de geluidsweergave. Lage tonen is een ander geval. Woofer drivers zou ik dan achter luidsprekerdoek onder de speeltafel plaatsen.
2. Wat was je argument voor 2 manualen een geen 3 ? Je hebt immers meer dan voldoende registers beschikbaar.
3. Heb je scheidingsfilters in de hoge luidspreker zuilen toegepast ? Zoja, heb je die zelf ontwikkeld of zijn dat standaard filters ?
4. Zijn er 6 kanalen toegepast ? Dat lijkt er wel op als je 3 x stereo versterker gebruikt.
5. Je hebt je Heyligers naamplaat op het orgel gezet, maar wat heeft dit orgel nog met Heyligers te maken, afgezien van de klavieren ? Of komt er t.x.t. een andere naamplaat op ?
Vriendelijke groet, Marius

Zeer tevreden GrandOrgue gebruiker op Johannus Rembrandt 375 orgel
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 29 dec 2018 23:27

Re: zelfbouworgel Auke

Marius55 schreef:Hoi Auke,

Heel mooi gemaakt, gefeliciteerd met dit instrument. :D
Ik heb een paar kleine vraagjes:
1. Waarom geen boxen achter het front ? Mijn ervaring is dat pijpwerk voor mddelhoge - en hoge tonen niet nadelig is voor de geluidsweergave. Lage tonen is een ander geval. Woofer drivers zou ik dan achter luidsprekerdoek onder de speeltafel plaatsen.
2. Wat was je argument voor 2 manualen een geen 3 ? Je hebt immers meer dan voldoende registers beschikbaar.
3. Heb je scheidingsfilters in de hoge luidspreker zuilen toegepast ? Zoja, heb je die zelf ontwikkeld of zijn dat standaard filters ?
4. Zijn er 6 kanalen toegepast ? Dat lijkt er wel op als je 3 x stereo versterker gebruikt.
5. Je hebt je Heyligers naamplaat op het orgel gezet, maar wat heeft dit orgel nog met Heyligers te maken, afgezien van de klavieren ? Of komt er t.x.t. een andere naamplaat op ?


Hallo Marius
Vraag 1:Ik heb veel luisterposities beoordeeld en laten beoordelen ook met verschillende plaatsen vd luidsprekers,
en mijn bevinden zijn juist gesterkt door de vele problemen die ontstaan alleen al door reflecties,tijds verschillen
actieve boxxen die onderste boven staan om toch noch wat hoge tonen langs pijpevoeten te krijgen.Dan een goede sample in of voor de kast genomen zet men niet opnieuw achter pijpen.
Vraag 4:Goed gezien Marius dit is een drie kanaals stereo opstelling wat mij heel goed bevalt,een goed beeld levert
met C en Cis lade en wat vrij en flank klinkt.
Vraag 3:Er zitten inderdaad filters in naar model van de prestanten van J. Biesheuvel waar wij indertijd ook de speakers voor gemaakt hebben.Als je goed hebt gekeken en dat heb je is je ook niet ontgaan in welke hoek en afstanden de tweeters richting de plek vd speler staan.Het orgel is met opzet ondiep gehouden om een zo goed
mogelijk klankbeeld te creeren .
Vraag 2:Als je goed kijkt naar de hoogte van het orgel ten opzichte vd klavieren was er geen ruimte voor een derde
klavier had dit graag gewild maar dit front had op mijn vorige orgel moeten staan dus moest ik concessies maken.
Of doorgaan met een geheel nieuw orgel of een nieuwe onderkast maken en dat is het geworden.
Vraag 5:Ik ben met een oud heyligersorgel begonnen na mijn vorige orgel johannes 1210 ik kon dus spelen en dus een onderkast opmaat gemaakt,kijk maar naast de minimale afstand naast de klavieren om toch noch 4 keer 8 aan
registers te krijgen.Om kort te wezen dus vele concessies gedaan.Het zou dus het heyligersconcessie orgel moeten
heten . Groeten Auke.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 29 dec 2018 23:46

Re: zelfbouworgel Auke

Hallo Marius
Ik heb je vergeten te bedanken voor je vragen ik moest het even zeggen.
Overigens met actieve speakers kunnen ook goede resultaten worden behaald.
Je bent altijd welkom.
Gr; auke

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 29 dec 2018 23:47

Re: zelfbouworgel Auke

Auke punt 1. Is totaal geen probleem je kan speakers gerust achter een pijpenfront zetten, mits je maar een akoestisch filter bouwt via een digitale DSP,
Een analoog filter geeft meer problemen dan digitaal, ik denk dat je in je huidige speaker kast met vlakke baffle moeilijk je tweeter op tijd kan zetten met de woofers.

Of heb ik eroverheen gelezen en filter je al digitaal.
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 30 dec 2018 00:01

Re: zelfbouworgel Auke

Hallo Jan Wim,
Ook jij bent van harte welkom je bent hier geen onbekende.
Avatar gebruiker

Berichten: 83

Geregistreerd: 17 feb 2011 19:09

Woonplaats: Urk

Bericht 30 dec 2018 19:04

Re: zelfbouworgel Auke

Dag Auke ik kin je wel niet, mar m'n moend vul eupen toe ik je spulletjen zag.
Je koemen minstes een klavier tekort, mar dat wist je al.
Gefillesetierd!
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 31 dec 2018 15:04

Re: zelfbouworgel Auke

Hallo Gerrit,

Bedankt Gerrit, leuk dat er ook oudere mensen actief zijn op het forum.
Nog vuul eil in zeegun int naie joar.

Gr Auke
Avatar gebruiker

Berichten: 332

Geregistreerd: 14 okt 2013 13:37

Woonplaats: Scherpenisse (ZLD)

Bericht 31 dec 2018 16:44

Re: zelfbouworgel Auke

Wat een mooi orgel Auke. Ziet er geweldig uit. Daar mag je terecht trots op zijn!!
Mooi om zo'n orgel in je huiskamer te hebben.

Veel speelplezier toegewenst!

Groeten,
Jan
Avatar gebruiker

Berichten: 124

Geregistreerd: 26 apr 2011 14:38

Woonplaats: Werkendam

Bericht 01 jan 2019 12:35

Re: zelfbouworgel Auke

"Er zitten inderdaad filters in naar model van de prestanten van J. Biesheuvel waar wij indertijd ook de speakers voor gemaakt hebben."

Nooit geweten wie mijn speakers gemaakt heeft toentertijd. :) Ze functioneren al die jaren al prima en staan ook weer opgesteld met mijn nieuwe speeltafel.
Prachtig orgel trouwens !! Veel speelplezier ermee.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 01 jan 2019 16:46

Re: zelfbouworgel Auke

Jos Biesheuvel schreef:"Er zitten inderdaad filters in naar model van de prestanten van J. Biesheuvel waar wij indertijd ook de speakers voor gemaakt hebben."

Nooit geweten wie mijn speakers gemaakt heeft toentertijd. :) Ze functioneren al die jaren al prima en staan ook weer opgesteld met mijn nieuwe speeltafel.
Prachtig orgel trouwens !! Veel speelplezier ermee.



Hallo Jos,

Ja ik meen dat ik ze begin 2011 voor je gemaakt heb. Toendertijd via cmo.
Zelf had ik ze al jaren spelen op een dag kwam een zeker iemand ze ophalen,
ik had ze in een luisteropstelling gezet,en tot mijn verbazing telde hij het koopbedrag neer,
ik zei meneer wilt u ze niet even beluisteren.Nee ik neem ze gelijk mee sprak hij.
Ik drong nog aan maar het gaf niet,ik weet hoe ze klinken zeide hij en vertrok met mijn oude prestanten.
En ik bleef een beetje verbouwereerd achter maar het was achterna wel leuk en ik heb gelijk nieuwe gemaakt.
NOG DE BESTE WENSEN IN 2019 en veel speeluurtjes.

Gr auke
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 01 jan 2019 16:50

Re: zelfbouworgel Auke

Jan Leendert schreef:Wat een mooi orgel Auke. Ziet er geweldig uit. Daar mag je terecht trots op zijn!!
Mooi om zo'n orgel in je huiskamer te hebben.

Veel speelplezier toegewenst!

Groeten,
Jan


Hallo jan,

Bedankt Jan en nog de beste wensen in het nieuwe jaar.

Gr auke.
Avatar gebruiker

Berichten: 34

Geregistreerd: 16 apr 2016 11:44

Bericht 05 jan 2019 12:51

Re: zelfbouworgel Auke

orgelitis schreef:Wow! Dit is echt klasse! Het ziet er heel 'echt' uit op de foto's, met het pijpenfront, de smalle onderkas, klavieren tot g'''' ipv c'''' en de orgelbank. Alleen de hoeveelheid registertrekkers en het muziekscreen verraden dat het geen echt pijporgel is (en de luidsprekerzuilen uiteraard). Al met al, een fantastisch geheel. Proficiat!

Vraagjes: Zit de PC onderin, achter de panelen onder het klavier? Heb je het snijwerk ook zelf gemaakt? En zitten er achter de pijpen ook luidsprekers?

hg en veel speelplezier, O.

Hallo orgelmaat,

Ik zag dat ik een vraag over het hoofd had gezien namelijk over het snijwerk,
Dit lofwerk is gemaakt met de hand-figuurzaag ,veel werk mee gehad,maar heb wel loon naar werken gehad.
Een tip als je het ooit van plan bent te gaan doen,zorg dan dat bepaalde krullen of draaiselen terug komen in het
naastliggende lofwerk zodoende krijg je geen storende lofwerk en is alles is in evenwicht en passend.

Gr auke.
Volgende

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com