Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

reaper tutorial

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 14 okt 2013 17:27

reaper tutorial

Ik heb bij sommige sample sets behoefte aan wat meer reverb. Daarom reaper gedownload en de tutorial van HW, over hoe dit moet.
Ik loop vast bij reaper preferences VST plug-in settings. Bij re-scan of auto-detect komt betreffende file niet naar voren ,allen via computer c:\ hauptwerk zie (blz. 4 tutorial).

De daarvoor aangegeven instellingen in de tutorial heb ik uiteraard opgevolgd.

Wie helpt me verder???

grt cees

Berichten: 5125

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 14 okt 2013 21:15

Re: reaper tutorial

Cees

de HW VST plug-in staat in de directory "C:\Program Files\Hauptwerk Virtual Pipe Organ VST Link Plug-In"
Klik op ADD en ga naar die directory
Vervolgens RESCAN

Berichten: 296

Geregistreerd: 08 maart 2011 22:05

Woonplaats: Elspeet

Bericht 14 okt 2013 21:54

Re: reaper tutorial

Op http://www.hauptwerk.com/news/tutorials-sequencing/ verscheen ook een beschrijving in juni 2013 over "Hauptwerk met Reaper". Mischien heeft iemand hier iets aan ?


Zie http://www.hauptwerk.com/news/tutorials ... th-reaper/

WiBo

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 15 okt 2013 09:51

Re: reaper tutorial

Wibo, bedankt voor je reactie-Nee daar kom ik ook niet verder mee omdat bij reaper preferenses plug-in de file hauptwerk VST niet te voorschijn komt en dus volgende stappen niet kunnen.
Wie weet wat eraan de hand zou kunnen zijn?????

grt cees
Avatar gebruiker

Berichten: 1758

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 15 okt 2013 10:12

Re: reaper tutorial

Hoi Cees

Jan Wim kon destijds met Reaper de Arc plugin ook niet vinden, na een reinstall van Reaper lukte dit wel.
Heb je alle opties aangevinkt tijdens de installatie van Reaper en heb je de 64bit versie gedownload?

Groet Jan

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 16 okt 2013 11:39

Re: reaper tutorial

beste HW,ers,

Ben inderdaad weer iets verder met mijn pogingen Reaper geinstalleerd te krijgen.
Valt me knap tegen moet ik zeggen.De file VST gevonden in de sub mappen en gehandeld conform beschreven suggestie op het forum wat later wel logisch is,
File toegevoegd aan de VST bestanden en probeer nu via -new file
- insert template- verder te komen......De suggestie een ned. handleiding te maken met duidelijk stappen lijkt me zo gek nog niet zeker voor dummies.
Ik begrijp dat Reaper als het ware HW over neemt en dus het hoofd programma wordt,dus ieder sample moet dan opnieuw ingesteld worden tav de gewenste hoeveelheid reverb.
weet niet hoe dat zit bij andere programma,s maar een reverb op de geluids kaart met DSP is misschien wel zo handig

cees

Berichten: 15

Geregistreerd: 06 nov 2013 10:01

Woonplaats: Langley BC, Canada

Bericht 25 feb 2014 18:50

Re: reaper tutorial

Er is een instructie video hier : http://youtu.be/u5w3zAkWOOA die aardig duidelijk lijkt te zijn. Er zijn tekst instructies op het scherm. Hoop dat dat helpt...
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 11 jul 2014 13:03

Re: reaper tutorial

Even een kleine update, speciaal voor Jaap380, Dries, etc. Sorry dat ik daar niet eerder aan gedacht had.....

Als je van Reaper-tracks die reeds convolution-reverb ( FX) toegevoegd hebben, een extra mixdown wilt maken voor een surround-kanaal, dan wil je eigenlijk gebruik maken van de "droge" signalen, omdat je anders convolution op convolution stapelt.

Lees svp de handleiding hfdst 2.22. Je kunt dus een send maken op drie manieren:

1. Post fader ( default)
2. pre-fader
3. pre-FX.........!!!

Die laatste moet je dan gebruiken, uiteraard. Je bent nu vrij om whatever FX in je frontkanalen toe te passen, kan bv ook een tooncorrectie, ARC, etc zijn, ZONDER dat dit in die extra mixdown strip wordt doorgestuurd.

Dit soort instellingen kan ook belangrijk zijn voor een evt geheel onafhanklijk in te regelen koptelefoon-mixdown.

Dit is maar weer 1 van de vele mogelijkheden in Reaper......
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 14 jul 2014 14:16

Re: reaper tutorial

Via mijn geluidskaart kan ik kanaal 3-4 beluisteren via de koptelefoon.
Ik heb er dus in reaper voor gezorgd dat ik de wet (front-)kanalen naar uitgang 3-4 stuur.
Dus eigenlijk zit ik nu alleen de frontkanalen te beluisteren door mijn koptelefoon.... :cry:
ik zal eens proberen een mixdownstrip aan te maken.
Kan ik die dan ook gebruiken voor opnames? met reaper? in MP3?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jul 2014 14:29

Re: reaper tutorial

Jaap, ik weet niet precise welke geluidskaart je begruikt, en dus ook niet hoe je Reaper hebt draaien.

Als je multichannel werkt, zelfs al met 4 kanalen, dan moet je natuurlijk de MASTER-strip NIET gebruiken om daar speakers aan te hangen.

De speakers ( oftewel audio uitgangen van je geluidskaart) die hangen aan de uitgangen die je selektief hebt toegewezen aan de respektievelijke strips, via Add new hardware Output.

Als je dan nog uitgangen overhebt, je hebt het over 3/4, dan zet je natuurlijk de MASTER op hardware uitgang 3/4.

Dat is dan je stereo koptel uitgang. Nu kan je eenvoudig door in de diverse i/o's het vinkje te zetten bij Master/Parent send, die strips parallel naar je master laten lopen. Helaas blijven de speakers dan nog wel aktief........

Een Record strip maak je, door een nieuwe strip te introduceren, genaamd RECORD ( altijd namen geven aan strips, ter herkenning zowel door jou als de software...!!) en vervolgens in de op te nemen strips bij Add new Send een send aan te maken naar die strip.

In de praktijk kun je dan het beste EERST de VST-HW strip op nemen ( de Midi dus), en vervolgens dit dan afspelen in reaper ( dna moet je dus het rode knopje Record ARm in die strip eerst uitzetten...!!) en dan kan je dus als je de RECORD strip op Record Armed zet, een stereo opname maken van het door de Midi strip afgespeelde en door HW weergegeven signaal, dus alsof je live speelt.

Maar het kan ook "on the fly"uiteraard.

Ik heb gewoon een duplikaat van elke reaper-projektfile gemaakt, afgestemd per sampleset, en dit duplikaat noem ik dan bv Ceankoptelefoon; daarbij zijn dan de speaker-uitgangen afgeschakeld. Verder kan je dan nog in je koptelefoonweergave ReaEQ inzetten, om evt je koptel nog wat af te trimmen.

Aangezien het laden van een Reaper-projectfile supersnel is, vind ik dit handiger dan het uitzetten van je speakers als je eens op koptel wilt spelen.

Sjonge, wat ben ik weer uitvoerig; sorry voor evt zich vervelende lezers.......
Avatar gebruiker

Berichten: 1820

Geregistreerd: 01 dec 2011 12:35

Woonplaats: Barneveld

Bericht 15 jul 2014 14:44

Re: reaper tutorial

Bedankt Geert!
Als mensen zich vervelen moeten ze maar niet op dit topic klikken. Het heet tenslotte niet voor niets "reaper tutorial"!
Ik ga er eens een avondje voor zitten.

Nog 2 vragen:
1. wat betekent het als je een 'send' aanmaakt?
2. Gebruik jij bij surround samplesets front en rear ingangen? Of laad je alleen de frontsamples en maakt daar een surround galm bij?
Het mooiste orgel maak je zelf.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 15 jul 2014 16:01

Re: reaper tutorial

Jaap, zodra je in het io-vakje klikt, zie je dus alle inputs en outputs die er op dat moment zijn.

En strip kan dus een INPUT hebben, dat is bv het signaal afkomstig van de fysieke input-connectors op je Audio Hardware, en natuurlijk een OUTPUT, dat kan dus zijn, een output naar een fysiek stel output connectors op je Audio hardware.

Daarnaast kan je dus iets OPNEMEN van een strip, dat kan ook weer zijn, het ingangssignaal, resp het uitgangssginaal van de strip. Allemaal te kiezen als je recfhts klikt op het record arm knopje.

DAARNAAST kan je het signaal van je strip naar een andere strip zenden, voor verdere mixing of bewerking, of opname, etc etc.
Eerst zal je dan een tweede strip moeten hebben aangemaakt. Als je dan op Add new Send klikt, kun je dus een andere strip selekteren waar het signaal naartoe moet worden gezonden, vandaar de term Send.

Reaper is dan zo slim, dat het in die andere strip meteen een Receive aanmaakt, dat dus staat voor "Ontvangen".
Dat kan je ook weer checken door op die andere strip even het blokje IO te klikken.

Zodra je deze strip weer weg zou halen ( delete) dan haalt Reaper ook meteen die Send weer weg, want die haaft dan geen doelstrip meer.

Zoals ik al eerder ergens aangaf, kan je nu die Send op 3 manieren doen, nl ( default) Post-Fader, daarnaast nog Pre-Fader, en PRE-FX.

Die laatste is dus interessant, als je bv een DRY orgelsignaal hebt, dat je dus van convolution voorziet in de eerstgenoemde track, EN je wilt datzelfde droge signaal naar een extra mixdown kanaal sturen, waar evt ook nog andere signalen ( werken) bij elkaar komen, en daar dan apart convolution op zetten voor bv een surround effekt-kanaal.

Onder het rechthoekige knopje Delete zie je dus nog een kleine V en als je daarop klikt, kan je voor 1 van die 3 mogelijkheden kiezen.

Tenslotte wil ik nog even erop wijzen, dat je altijd goed moet kijken, welke Master/Parent is aangevinkt, om geen ongewenste doorkoppelingen te hebben naar je MASTER ( als je die tenminste gebruikt, zoals bv voor koptel).
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 24 nov 2014 22:00

Re: reaper tutorial

ik wil graag wat metingen verrichten mbt fase enz..

nu heb ik in reaper mijn front kanalen naar 1+2 gestuurd
mijn surround gaan naar 3+4

is het ook mogelijk om tijdelijk kanaal 3+4 bij kanaal 1+2 te mixen????
zonder dat het oorspronkelijke kanaal 3+4 zijn output verliest.


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 25 nov 2014 02:08

Re: reaper tutorial

Ja. uiteraard, Jan-Wim!

Je kunt dan in de strip voor het ontvangende kanaal ( 3/4 ??) gewoon mbv het knopje I/O een nieuwe RECEIVE aanmaken, vanuit die andere strip ( 1/2 als ik het wel heb).
Vervolgens kun je dan mbv het kleine pulldown menuutje nog kiezen of het pre-fader, post-fader of zelfs pre-FX moet zijn.
Dat laaste is erg handig, zodat je als je bv reverb op dat kanaal had gezet ( 1/2), je nu dus een "schoon" signaal kan aftakken.
Resize of Clip_18.jpg


HG

Geert
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 17 dec 2014 18:21

Re: reaper tutorial

JOs, hopelijk lees je dit. Ik zag dat jij enige tijd geleden op het HW forum een vraag hebt gepost over de samplerate.

En ik vond de reakties niet allemaal voldoende to the point.

Ik heb dit te weinig onder de aandacht gebracht, en is wellicht ook voor andere Reaper-gebruikers interessant:

De Samplerate, zoals die ook naar de audio device gestuurd wordt, wordt dus bepaald in File/ Project Settings....!!

In Options / Preferences / Device staat wel een regeltje "request samplerate" maar daar moet men gewoon geen vinkje zetten.

Je moet natuurlijk gewoon voor elk sampleset een project maken, dat is sowieso verstandig. Dan heb je alle parameters in 1 keer goed afgesteld voor dat orgel. OFanders in elk geval twee projects: voor 48 kHz ( de bulk) en 44,1 ( die paar anderen).

In mijn situatie volgt de Audio Device ( MOTU) dus altijd de waarde die ik in File/Projectsettings heb ingevuld.

HG

Geert

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 18:05

Re: reaper tutorial

Hoi Geert,


weet jij als Reaper dokter ............ ook of er in reaper ook een backup gemaakt kan worden??
zodat ik naderhand bij een nieuwe installatie gelijk alle reaper instellingen terug heb



gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 19 dec 2014 21:09

Re: reaper tutorial

Jan-Wim,

De Reaper Project-File (*RPP), waarvan tevens een voorlaatste verise wordt opgeslagen (*RPP-BAK), bevat reeds verwijzingen naar de meeste zaken. Dus laadt die projectfile niet alleen de daarin gebruikte FX,en maar zelfs de eventueel in dit project gemaakte MIDI zowel als WAV bestanden. Ook zet hij - bijna -alle settings zoals je die gemaakt had.

Ik heb dus voor elk orgel, piano, of andere geluidsklus, een specifieke projectfile aangemaakt, en dan evt ook nog apart voor speakerweergave of koptel.

Alleen de general settings, zoals gebruikte geluidskaart etc, die worden voor zover ik kan nagaan niet allemaal in een projectfile gesaved. Maar dat zijn slechts een handvol instellingen, waar ook weinig aan te "onthouden"valt.

Je hebt dus bij een nieuwe installatie al heel snel je settings weer terug. Wist je overigens, dat je je gehele Reaper vanaf een USB stick kunt draaien?? Je moet die stick dan wel eerst een keer aanmaken vanaf een PC waarop Reaper is geinstalleerd. Daarna kun je hem gewoon ergens anders in een PC stoppen et voila.....

Er is weinig terecht gekomen van mijn stilte-voornemen.

HG

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 19 dec 2014 21:30

Re: reaper tutorial

hoi Geert

moet ik hem save als project template? of gewoon "save as" en dan eventueel even op een andere schijf of usb parkeren.


gr

JW

oja jouw stilte,....... je kan ook met jezelf de deal maken dat je voortaan alleen nog maar overdag en s 'avonds schrijft. en dat je s'nachts gewoon slaapt :lol: :lol:
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 dec 2014 20:13

Re: reaper tutorial

Jan-Wim, je hebt op de pc waar reaper is geinstalleerd, in het start/programs menu een item "maak USB aan " maar dan anders...kheb ff de pc niet bij de hand.

Vervolgens wordt er dan op je USB stick een kompleet werkende kopie van Reaper gezet die dus vandaar opstartbaar is.


Maar dit was dacht ik niet echt de vraag??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 dec 2014 21:07

Re: reaper tutorial

Ha Geert,

nee mijn bedoeling is eigenlijk om de instellingen van reaper te save zodat ik na een schone installatie mijn huidige reaper gegevens weer terug heb

dus eigenlijk een soort backup functie van reaper zelf zonder gebruik te moeten maken van een extern backup programma


gr
JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 22 dec 2014 21:21

Re: reaper tutorial

Ok. Die USB executable moet je ook niet direkt als een backup zien, geloof ik. Maar kan wel handig zijn om hem achter de hand te hebben.

Als je een project saved, worden dus bijan alle instellingen al meegenomen. Dus ik zou mij absoluut niet druk maken daarover.

Wel moet je natuurlijk een backup maken van de map Reaper Projectfiles.

Bij een nieuwe installatie zou het alleen kunnen zijn, dat je even je gebruikte hardware ( geluidskaart, in en uitgangen, Midi interface) opnieuw bij options moet aanvinken.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 apr 2015 20:41

Re: reaper tutorial

Ik heb, met gebruik van de handleiding van Jan Wim, reaper geïnstalleerd en het werkt perfect.
Nu heb mijn rear via een versterker aangesloten op de Spdif uitgang van mijn Focusrite.
Mijn vraag is: kan ik deze ook via Reaper laten lopen??
Ik kan niet meerdere devices kiezen in Reaper.
Er is vast wel iemand die dit weet voordat ik het wiel opnieuw uit ga vinden.

mvg
Bram

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 22 apr 2015 21:42

Re: reaper tutorial

hoi Bram.

je kan in reaper oneindig blijven toevoegen
de beperking is je geluidskaart.

maar als je spdif uitstuurt moet dit toch te zien zijn als je device gaat toevoegen in reaper??

gr

jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Avatar gebruiker

Berichten: 132

Geregistreerd: 16 jun 2014 14:29

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 22 apr 2015 22:38

Re: reaper tutorial

[quote="Jan Wim"]hoi Bram.

je kan in reaper oneindig blijven toevoegen
de beperking is je geluidskaart.

maar als je spdif uitstuurt moet dit toch te zien zijn als je device gaat toevoegen in reaper??

Ja Wim ik zie de Spdif wel maar hoe moet ik dat dan doen.
In Reaper Preferences bij Audio devices moet ik het audio system kiezen. Dat is bij mij ASIO. De ASIO driver is de Saffire LE.
Als ik in plaats van ASIO kies voor DirectSound dan krijg ik bij input en output device mijn Spdif te zien.
Maar ik kan toch niet voor ASIO en DirectSound kiezen? Het is toch óf...óf........óf niet??

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 23 apr 2015 06:40

Re: reaper tutorial

Bram,


Je moet niet bij preferences iets veranderen.

Je moet onderin je reaper scherm, een strip pakken en deze vervolgens toewijzen aan je spdif kanaal.

Net zoals de strip actief is voor je front kanalen, zo maak je ook een strip voor je rears
Met het enige verschil dat deze als output de spdif hebben.

Kan je eventueel een screenshot hier plaatsen van je reaper ?

Gr jw
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.
Volgende

Keer terug naar Audio software

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com