Toon actieve onderwerpen •
Beheerder
Berichten: 623 Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33
04 maart 2011 06:50 door Gert
Zie: http://www.pcorgan.com/SampleSets1775Maximin.html voor: - Impressie van Dick Sanderman - Opnames van Dick Sanderman - Impressie van mij - Opnames van mij - Schermvoorbeelden - Foto's - Google locatie - Links Wat is jouw mening over deze sampleset?
Berichten: 712 Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11 Woonplaats: Dordrecht
04 maart 2011 12:09 door RonD
Alleen maar een eerste indruk na het (wederom) beluisteren van de luistervoorbeelden: "Apart orgel", "mooie registers, maar (voor MIJN oren) wat agressieve/schetterende tongwerken en volle werk" (ongepolijst), "schitterende scherm" (praktisch en enigszins realistisch: je "compromis", Gert). Verder wacht ik de reacties even af van mensen die hier al daadwerkelijk gebruik van maken. Gr. Ron.
Berichten: 88 Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04
06 maart 2011 19:10 door CEESS
Conform verzoek Ron hier een gebruikers reactie van mij. Heb erg lang gewacht -moeten wachten,tot versie 2 uitkwam. Ik ben er super enthousiast over.Een schitterend Frans barock orgel wat op de dito franse literatuur aansluit. Vroeger aan Johannes gevraagd of ze de intonatie-type 1210 een franse twist konden geven....ja ....was hun antwoord maar het resultaat werkelijk bedroefend. Daar hadden geen franse kaas van gegeten. Dit is een van de redenen dat na het horen van de diverse samplesets ik ook de overstap naar HW genomen heb,en mijn speelplezier hervonden heb. Wat wel van belang is dat je geluids kaart en bij behorende actieve speakers van goede kwaliteit zijn. Dit heb ik goed kunnen constateren. Verder allen maar lof.De voorbeelden van Dick ook op pcorgan zijn ook schitterend en ik compliteer hem daarmee
Berichten: 73 Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17
04 apr 2011 14:10 door Maarten
Heb deze sampleset als demo en merk dat ik er het meest op speel. Je kan er zowel Franse barok als ook Duitse barok goed op kwijt. Alleen met de Montre 8' ben je al een uur verder...
Ook een discantzetting (bijv. uit het koraalboek van Dick Sanderman) klinkt prachtig met de Cornet. Tot slot kan ik de vier bundels van Arie Loonstra nu spelen met registraties zoals bedoeld. Een basse de trompette klinkt gewoon fantastisch!
Ben alleen in het bezit van de bekende demo-orgels en merk dat je bij Maximin het meest 'in' de klank zit en tegelijkertijd elk detail hoort. Hij staat met stip bovenaan.
Berichten: 194 Geregistreerd: 05 maart 2011 18:31
18 apr 2011 10:47 door Roland
Ben er behoorlijk van onder de indruk, al helemaal als je nagaat dat de opnames alles behalve optimaal verlopen waren. Schijnbaar was er nog al wat ongewenst geluid in de kerk te horen vooral van het orgel zelf, om precies te zijn de orgelkas die door veranderingen in klimaat en luchtvochtigheid van zich liet horen door continue te kraken..
Wel is mij opgevallen dat de sample-set in de extended mode een klein probleempje heeft met de bombarde 16' van het pedaal, de laagste toon in combinatie met de bombarde van het klavier (waarvan hij meen ik gekopieerd is) geeft een vreemd bijgeluid.
Beheerder
Berichten: 623 Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33
10 nov 2012 17:03 door Gert
Het is de bedoeling dat alleen mensen stemmen die de set daadwerkelijk bezitten. Alleen aan de hand van demo's is het, naar mijn mening, niet mogelijk om een goed oordeel te geven. Laat ook de prijs meewegen in het oordeel. Het stemmen is anoniem, je moet wel lid zijn om te kunnen stemmen. Zie voor deze set: http://www.pcorgan.com/SampleSets1775Maximin.html
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
12 nov 2012 14:11 door Kees Hoekman
Ik vind dit ook een fantastische set. Die tongwerken, super gaaf. De cromorne, heerlijk spelen, als begeleiding, maar ook als solo. Ik heb helaas nog slechts twee klavieren beschikbaar, maar met drie heb je echt een geweldig orgel. Het mooie is dat in principe alles te koppelen is, in het echt is dat ook zo. Er is een demo op Youtube te bezien/beluisteren. Wanneer je het ped. aan kl.vier koppelt, speel je op mooie hoogte uitkomend. Gewoon een heerlijk orgel met heerlijk schetterende tongwerken, Prachtig!
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 7 Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06
18 apr 2013 22:11 door B van leeuwen
Kees Hoekman schreef:Ik vind dit ook een fantastische set. Die tongwerken, super gaaf. De cromorne, heerlijk spelen, als begeleiding, maar ook als solo. Ik heb helaas nog slechts twee klavieren beschikbaar, maar met drie heb je echt een geweldig orgel. Het mooie is dat in principe alles te koppelen is, in het echt is dat ook zo. Er is een demo op Youtube te bezien/beluisteren. Wanneer je het ped. aan kl.vier koppelt, speel je op mooie hoogte uitkomend. Gewoon een heerlijk orgel met heerlijk schetterende tongwerken, Prachtig!
Ik wil het pedaal koppelen aan het eerste klavier. Wie kan mij helpen?
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
18 apr 2013 22:32 door Kees Hoekman
Zit er standaard op! Koppel ped/I
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 7 Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06
18 apr 2013 22:39 door B van leeuwen
Wat bedoel je met standaard? Registerknop of standaard binnen Hauptwerk? (ik ben sinds zeer kort Hauptwerk-bespeler)
Berichten: 7 Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06
18 apr 2013 22:41 door B van leeuwen
Kees, ik vergat erbij te vermelden dat het om de demo-versie gaat.
groet,
BvL
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
18 apr 2013 22:45 door Kees Hoekman
Ja, is standaard register!
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 7 Geregistreerd: 29 maart 2013 23:06
18 apr 2013 22:50 door B van leeuwen
Waar kan ik deze vinden in de demo-set?
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
18 apr 2013 22:57 door Kees Hoekman
Even uit hoofd hoor, onder stops. (lig al op bed)
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 73 Geregistreerd: 04 apr 2011 11:17
18 apr 2013 23:16 door Maarten
Ik heb het tot nu toe niet kunnen op de Maximin, ook de Master Couplers van Hauptwerk zelf zijn uitgegrijsd. Wat je wel kan doen is zowel je fysieke manuaal als je fysieke pedaal toewijzen aan het onderste virtuele manuaal. Dan krijg je in feite een aangehangen pedaal, maar meer mogelijkheden heb je op de demo set toch niet.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
18 apr 2013 23:34 door Evert-Jan
Maarten, BvL
ik denk dat jullie de Demo versie van St. Maximin gebruiken. Daar is inderdaad geen koppel P - I aanwezig, ook niet virtueel. Je kunt het pedaal inderdaad vast aan manuaal I koppelen. Je doet dat via menu orgelsettings --> keyboards --> links op het scherm voor manuaal 1 kiezen en dan rechts input tab 2. Vervolgens autodetect en dan onderste en bovenste pedaal toetsen nemen + Done. Je krijgt een melding dat dit ook al gekoppeld is aan manuaal 1. Klik OK.
Vanaf nu is het pedaal aangehangen.
Berichten: 1252 Geregistreerd: 07 maart 2011 18:35 Woonplaats: Kruiningen
19 apr 2013 13:11 door Kees Hoekman
Sorry, had ik niet helemaal helder, ik heb zelf de complete set. Dan is het wel via de stops te regelen.
Groet, Kees
Muziek is ook een vorm van ademhalen...!
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
19 apr 2013 14:02 door Evert-Jan
Kees, dat werd er in eerste instantie ook niet bijverteld . Maar omdat ik zelf de demo heb en het voor mij een bekend probleem was, heb ik mijn oplossing aan de hand gedaan (die ook geldt voor andere orgels die geen mogelijkheid voor een pedaalkoppel hebben en waarbij de virtuele koppels grijs blijven)
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
19 apr 2013 20:02 door pahasoft
Op het echte is heeft pedaal geen zelfstandige stemmen en is hard gekoppeld aan manuaal III. Dit is ook zo in de Original Version. Als je Extended Version kiest heb je wel een soort zelfstandig pedaal en zijn er veel koppels toegevoegd. Hangt dus beetje af van wat je zelf wil.
Ik heb heel bewust gekozen voor de original version en dan kom je er achter dat het toch hierdoor een heel bijzonder orgel is.
Mvg, Paul.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
27 dec 2019 23:05 door josq
St Maximin is nog steeds een erg indrukwekkende sample set... Nu ik HW5 heb, was ik benieuwd wat ik kon bereiken met het windmodel. Bij opnames van dit orgel op YouTube valt het op dat de tongwerken iets ontstemd zijn, wat een mooi zingend effect geeft (zoals in het begin van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=WlfcuawEUvg&t=678s). Dat effect miste ik totnogtoe in het sample set. In het voicing scherm kun je nu een heleboel registers tegelijk selecteren. Dat maakt het veel makkelijker om te experimenteren... Ik ben aan de slag gegaan met "all perspectives: wind supply mod: pitch (pct)", ofwel de invloed van het windmodel op de toonhoogte. Ik heb de tongwerken ingesteld op ongeveer -650%. De chamades (Dessus de Trompette) zelfs op -900%. Daarmee krijg ik bij benadering het effect dat je in bovengenoemde video hoort. Wat interessant is, is dat je bij deze instellingen niet teveel registers tegelijk open mag trekken, net zoals dat schijnbaar op het echte orgel ook niet aan te raden is. Ik registreer als volgt: I Cromorne, Trompette, Clairon II Trompette, Clairon, Cornet, Dessus de Trompette III Bombarde, 1e Trompette, 2e Trompette, Clairon, Dessus de Trompette Koppels (I/II, II/III) Dat geeft genoeg power en volgens mij klopt deze registratie aardig met bovengenoemde video (afgezien van de geluidskwaliteit) en met de voorschriften voor een "Grand Jeu" op een Frans-barok orgel. Ben benieuwd wat anderen die deze set hebben (Adri?) van dit experiment vinden. Misschien kunnen we dit samen wat verfijnen.
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
02 jan 2020 09:10 door adri
josq schreef:St Maximin is nog steeds een erg indrukwekkende sample set... Nu ik HW5 heb, was ik benieuwd wat ik kon bereiken met het windmodel. Bij opnames van dit orgel op YouTube valt het op dat de tongwerken iets ontstemd zijn, wat een mooi zingend effect geeft (zoals in het begin van deze video: https://www.youtube.com/watch?v=WlfcuawEUvg&t=678s). Dat effect miste ik totnogtoe in het sample set. In het voicing scherm kun je nu een heleboel registers tegelijk selecteren. Dat maakt het veel makkelijker om te experimenteren... Ik ben aan de slag gegaan met "all perspectives: wind supply mod: pitch (pct)", ofwel de invloed van het windmodel op de toonhoogte. Ik heb de tongwerken ingesteld op ongeveer -650%. De chamades (Dessus de Trompette) zelfs op -900%. Daarmee krijg ik bij benadering het effect dat je in bovengenoemde video hoort. Wat interessant is, is dat je bij deze instellingen niet teveel registers tegelijk open mag trekken, net zoals dat schijnbaar op het echte orgel ook niet aan te raden is. Ik registreer als volgt: I Cromorne, Trompette, Clairon II Trompette, Clairon, Cornet, Dessus de Trompette III Bombarde, 1e Trompette, 2e Trompette, Clairon, Dessus de Trompette Koppels (I/II, II/III) Dat geeft genoeg power en volgens mij klopt deze registratie aardig met bovengenoemde video (afgezien van de geluidskwaliteit) en met de voorschriften voor een "Grand Jeu" op een Frans-barok orgel. Ben benieuwd wat anderen die deze set hebben (Adri?) van dit experiment vinden. Misschien kunnen we dit samen wat verfijnen.
Voor een Grand Jeu moet je de Cornetten er wel bij doen. Aan het eind van de video vind ik de tongwerken toch wel te vals. Te veel valsheid werkt tegen versmelting van klank. Enfin, het zou leuk zijn als je op Contrebombade een demonstratie geeft van het effect van je sleutelwerk. Ben benieuwd. Bv. de set van Pipeloops van het Furtwangler orgel heeft een "detuning" slider, en die heb ik op vol staan. Klinkt levendiger. Een te zuiver gestemd orgel klinkt doods, kunstmatig, te netjes. De meeste orgels wordt in stemming gehouden door correcties aan de valste tonen. Bijstemmen dus. Niet wetenschappelijk zuiver, maar voor het oor "goed genoeg".
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
02 jan 2020 12:25 door josq
Ben nu niet thuis, maar zal kijken of ik binnenkort eens een opname kan plaatsen.
Ik heb alleen de Cornet van het GO gebruikt, jij zou dus adviseren om ook de andere twee te gebruiken?
Berichten: 370 Geregistreerd: 12 dec 2012 17:54 Woonplaats: Belgrado
02 jan 2020 12:46 door adri
josq schreef:Ben nu niet thuis, maar zal kijken of ik binnenkort eens een opname kan plaatsen.
Ik heb alleen de Cornet van het GO gebruikt, jij zou dus adviseren om ook de andere twee te gebruiken?
Ja, inderdaad. Toen ik verlenden jaar het barok orgel van Albi bespeelde en een Grand Jeux registratie wilde horen, verbood de gastvrije organist Frederique Deschamps dat ik er fluiten of prestanten aan toevoegde, maar wel de Cornetten op alle klavieren. Ter accentuering van de diskant, want die Franse tongwerken zijn dominant in de bas met hun kracht, en die Cornetten geven brilliance en helderheid aan de melodie/diskant. Alsmede "excitement". Op kleinere orgels in het Rugwerk worden dus de Cromhorne en Nasard en Tierce toegevoegd maar dus niet in St. Maximim de la Sainte Baume de Provence, waar je echte trompetten en clairons in het RW hebt.
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten
|
|