Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Stem: 1741-1743 Hinsz, Bovenkerk, Kampen, Netherlands

Toon actieve onderwerpen


Hoe tevreden ben je over je aankoop?

Zeer tevreden, aanbevolen!
12
41%
Tevreden, aanbevolen.
7
24%
Neutraal
4
14%
Ontevreden, spijt van aankoop.
5
17%
Zeer ontevreden, spijt van aankoop!
1
3%
 
Totaal aantal stemmen : 29

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 18:17

1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen

Mijn vraag aan iedereen die in het bezit is van dit set of er wel eens op speeld.
Wat vinden jullie van de opname? te dicht bij of juist te ver weg.
Horen jullie ook de kamper sound in dit set?
Ik lees en hoor wel eens dat Brett milaan de plank volledig heeft misgeslaan bij deze kans om dit instrument te sampelen.
Ik vindt dat dit sampelset aardig in de buurt komt van het echte instrument
alleen de tremulanten zijn niet zo mooi en van mij had het wel dichterbij opgenomen mogen worden.
Dit is zo in kort mijn mening over dit set,ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden?

Vr,Gr,
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 19:18

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Lub,
laat ik dan de "spitsfluit" maar afbijten.
Ik mag wel zeggen dat ik wat "kampen" betreft redelijk onbevooroordeeld en niet beinvloed ben.

Ik ben daar nooit geweest, ik heb het orgel slechts enkele (en dan nog meer als 15 jaar geleden) gehoord op een CD. Ik was ook nooit zo'n fan van de organisten die het orgel vroeger "op hun mannier lieten zingen" met "dubbelgrepige en driedubbelgetremulanteerde grepen" waarbij je het orgel hoorde hijgen, steunen en om erbarmen hoorde smeken. :roll: :cry:

Nu na 15/20 jaar heb ik meerdere keren op het sampleset gespeeld. ik kan dus moeilijk beoordelen of het dicht bij het echie komt. Ik ben er wel van overtuigd, dat het sampleset mooier klinkt als "in het echie" vanaf de positie achter de speeltafel, ook al is de beleving daar mogelijk indrukwekkend.

Ik vond het spelen op het set een schitterende beleving. Veel klankkleuren en alles klinkt bijna mooi (inderdaad m.u.v. de tremulanten)
Voor mij "zong het orgel in al zijn combinaties" (ook zonder tremulanten en dubbele grepen). Schitterende tongwerken.
Ook de ruimtelijke weergave sprak me zeer aan. Alsof je in de kerk zelf zat.
En ook hier geldt "de kunst van het registreren is het weglaten"!

Verder een schitterend realistisch maar ingewikkeld "screen" wat lange tijd nodig zal hebben voor je eraan gewend bent. Daarom laat ik het set koppelen aan gegroepeerde trekregisters in logische volgorde.

Velen zullen zeggen, zoals al zo vaak gezegd is, dat je het om te studeren niet moet aanschaffen. Enerzijds waar, maar anderzijds vereist het juist ook veel inspanning en inzicht om juist op die ruimte in te spelen, zodat de muziek geen brei wordt. Ook dat is een kunst apart en vereist studie.
En dan voor het echt studeren maar een direkter set, maar de "beleving van Kampen" wil ik niet missen. :D

V.w.b. de technische kennis van de opnames: daar heb ik te weinig verstand van.

Een groet via Kampen uit Dordrecht, Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 13 feb 2011 12:38, in totaal 2 keer bewerkt.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 11 feb 2011 19:42

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Ik heb Kampen, maar ik gebruik het zelden:
1) Ik heb geen 'contact' met het orgel. Het is alsof je midden in de kerk zit en in de verte een orgel hoort spelen. Ik hou zelf véél meer van een direct geluid.
2) Het scherm is op mijn 17 inch monitor nauwelijks fatsoenlijk te lezen of te gebruiken. Je moet eigenlijk gewoon twee schermen hebben, en die heb ik niet.

Het is wel echt Kampen. Zet één 'volle werk akkoord' neer en iedereen zegt: dát is Kampen. Dat anderen er enthousiast over zijn is fijn. Ik ben blij dat verschillende sampleset makers een verschillende benadering hebben van het opnemen in de kerk. Direct of ruimtelijk.
Dan kun je tenminste kiezen.

HG,
Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 19:51

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Duidelijk Anton, en zoals zovelen ben ik het met deze beweringen eens.
Daarom heb ik ook voor een mix gekozen, waar volgens mij alles in zit (Kampen: ruimtelijkheid, Caen: direkter maar toch mooie galm, Vollenhove: direkter, Anloo: direkt)
De toekomst zal uitwijzen of ik "Kampen links zal laten liggen". Dat is het enige waar ik (nog) niet in geloof!

En met je opvatting over het screen ben ik het helemaal eens. Daarom heb ik ook gekozen voor naar de diverse werken gegroepeerde registertrekkers, waaraan "kampen gekoppeld wordt".
Wil je het via een touchscreen doen heb je zeker een LCD-scherm van 107 cm nodig. 8-)

Een groet via kampen uit Dordrecht, Ron

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 21:21

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Ik vond toen ik het set net had geinstalleerd het best wel ver weg met name het hoofdwerk,maar toen ik meerdere kanalen aangesloten had kwam het orgel al een aardig stukje dichterbij,helemaal toen ik met het verhogen van de brightness voor met name de stemmen van het hoofd en bovenwerk was het resultaat enorm verbeterd.
Ik denk namelijk zo,hoe dichter bij de bron dus de pijpen hoe scheller het geluid,achter in de kerk hoor je veel meer donkere klanken dan de schitteringen van b.v de mixtuur of de octaaf 2.
De pedaal stemmen heb ik ook c en c# gemaakt en door de twee zuilen laag bij de grond worden deze weer gegeven,net als bij het echte orgel,daar klinkt het pedaal ook veel harder en je hoort de bazuin gewoon lopen van links naar rechs,dus al met al heb ik een aardig tijdje zitten stoeien wat ik persoonlijk ook heel leuk vind van hauptwerk.
Gr,
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 21:47

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Hallo Lub,
(ik denk dat ik dit ook wel eens aan een ander gevraagd heb) maar heb jij begrijp ik dus de diverse werken aan verschillende kanalen/speakers gekoppeld OF "alles aan alles" OF alle werken m.u.v. pedaal op alle speakers?
Ik vind ervaringen van anderen op dit gebied heel belangrijk, want ik zit nog te dubben hoe ik dit ga doen.

gr Ron.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 22:05

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

nou mijn advies is ,Voor orgels met veel nagalm hoe meer kanalen hoe beter.
En je moet eigelijk ook logisch denken ,als je achter de speeltafel zit welke geluiden hoor je daar het hardst? nou ik denk het gerammel van de mechanieken de prestant 8 of 16 het tongwerk achter je van het rugwerk staat eigelijk altijd tegen het schot aan,dus vlak bij je oren.
Als je deze geluiden nou eens harder zet in hauptwerk krijg je dus het gevoel dichter bij de bron te zitten.
Wat ik ook gedaan heb is om twee kleinere speakers achter mij te zetten en al het geluid bij elkaar gemixd naar een Yamaha versterker met een dsp programma en enige delay toegevoegd zodat de galm altijd achter je eindigt,dan voelt het ook of je dus dichter bij de speeltafel zit.
leuke hobby he :?

Vr,Gr,
Lub
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 11 feb 2011 22:12

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Maar - misschien ligt het aan mij, Lub - kan ik uit je verhaal nog niet precies opmaken of je dus het hele orgel op meerdere kanalen/speaker aangesloten hebt.
Of heb je hoofdwerk op aparte speakers, rugwerk ook etc. ? Hoe is de verdeling precies?
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 12 feb 2011 14:03, in totaal 1 keer bewerkt.

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 11 feb 2011 22:22

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Hoofd en bovenwerk via de studiomontoren boven in het orgel, en pedaal en rugwerk via de handgemaakte zuilen(Niet zelf gedaan hoor) naast het orgel.
Op het moment gebruik is dus 6 kanalen van de 10 omdat hoofd en bovenwerk is 2(stereo) pedaal en rugwerk is 4 en de twee kleinere speakers achter m`n rug voor de ruimtelijke ervaring (suround)is 6.

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 feb 2011 23:15

Bericht 12 feb 2011 00:48

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Brett Milan heeft gekozen voor een wat indirecte opname, zodat je de bekende Kampen sound hoort. En wat dat betreft is het goed gelukt. Een opname via Hauptwerk lijkt veel op die van de echte Kampen.

Maar het gevolg hiervan is dat als je de set bespeelt, je niet het gevoel hebt achter de speeltafel te zitten. Daar is de klank veel te indirect voor. Ook de verhoudingen van de verschillende werken zijn heel anders. Als je Kampen via Hauptwerk bespeelt lijkt het of Kampen een Electro-pneumaat is geworden waarbij de speeltafel in de kerk staat.
En dat is geen kritiek op Brett Milan. Hij heeft daar voor gekozen en ik denk dat dit commercieel gezien de beste is geweest.

Bij de orgels die ik het meest bespeel heb ik van het bovenstaande geen last. Dat zijn orgel met minder akoestiek die ook nog directr zijn opgenomen.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 12 feb 2011 01:42

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Nou, een elektro-pneumatisch Kampen klinkt heel mooi, hoor! Maar "speelt inderdaad minder"!
Maar ja, een "elektropneumatisch Kampen" voor nog geen 10.000 euries OF "een mechanisch Kampen" voor 4.092.778 euries en dan nog excl. BTW, nou dan weet ik wel wat ik in ieder geval NIET kan betalen ;)
Ron

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 12 feb 2011 02:30

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Kampen, mooi orgel, ben er heel vaak geweest, zelf gespeeld, veel geregistreerd. Heb het orgel meer boven bij de speeltafel gehoord dan beneden in de kerk. Boven doet het me niet zo veel, maar beneden klinkt het fenomenaal.

In de kerk klinkt het hoofdwerk en het pedaal zachter, het rugwerk is wat directer dan het bovenwerk, dat is in het sampleset allemaal ook zo. We vinden wel met z'n allen dat het hele orgel van ver weg klinkt. Ik persoonlijk vind het woord 'indirect' niet zo passend. Zo indirect vind ik het niet. (Wellicht kan de afspeelapparatuur ook invloed hebben.) Het klinkt wel ruimtelijk. Zodra je een toets indrukt, hoor je gelijk dat het orgel in het grote akoestische ruimte staat. Verder vind ik wel dat er minder detail te horen is, maar dat gaat verloren door de hoeveelheid akoestiek. Brett Milan had kunnen kiezen om dichter bij het orgel te gaan opnemen. Het had van mij gemogen. Maar de vraag is of opnames dichterbij het orgel wel een verbetering geweest zou zijn. Misschien was het wel zo dat wanneer er dichterbij het orgel werd opgenomen, het rugwerk te direct of niet meer in balans zou zijn met de rest. Er is namelijk ook een groot hoogteverschil en ik neem aan dat je 1 microfoonpositie kiest voor het hele orgel.

Vind je het te veel galm? Prima toch, kies je een ander sampleset.

Ik merk niet zoveel van vertraging, tenminste, het heeft mij nooit gestoord. Onlangs heb ik bij de ingebruikname gespeeld van de nieuwe 2e verrijdbare speeltafel van het Vermeulen-orgel in Steenbergen. Dan heb je pas vertraging door de afstand. Maar ook dat went en ik vind het heerlijk om midden in de kerk te zitten met een verrijdbare speeltafel. Je hoort precies wat je doet! In de Sint Baafskathedraal in Gent heb ik ook eens een middagconcertje gespeeld, toen er de tijdelijke muur in stond tussen het schip en het koor. Vertraging: 1,5 seconde. Dan wordt het pas vervelend!
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 maart 2011 16:04

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Daarom laat ik het set koppelen aan gegroepeerde trekregisters in logische volgorde.

Voor mijn in aanbouw zijnd orgel wil ik de vier werken van Kampen koppelen aan de drie klavieren van het orgel.
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe? Duidelijk is wel, dat ik het Borstwerk niet aan klavier 3 (bovenwerk I en II) wil laten koppelen. Hier zitten al fluiten en tongwerken genoeg op.
Optie is dus het Borstwerk te koppelen aan Hoofdwerk (klavier 2) of Rugwerk (klavier 1), mede omdat daar geen zacht tongwerk op zit.

Graag advies van "ervaringsdeskundigen". Hierin niet alleen meenemend de dispositie maar ook de klankkleuren van de werken en de verhoudingen in klanksterkte. Waar komt dit Borstwerk beter tot z'n recht, op 1 of 2?

Gr. Ron.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 03 maart 2011 20:05

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Hallo Ron,

Met de 'redirectable keyboard' functie kun je snel en gemakkelijk schakelen tussen manualen.
Bijvoorbeeld: jouw derde klavier is dan standaard aangesloten op Bovenwerk I/II maar met een druk op de hoogste C van je 3e klavier (gebruik je toch niet) is dat derde klavier aangesloten op het Borstwerk. Druk je daarna op de B er naast dan is het weer aangesloten op het Bovenwerk. Zo kun je de ongebruikte toetsen van je klavier gebruiken om snel te schakelen tussen de diverse werken op een vier-klaviers orgel.

Als je wil weten hoe je dat doet (moet je wel even voor gaan zitten) zie:
http://www.klavarorganist.nl/modules.ph ... 14&start=2

Anton
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 03 maart 2011 21:00

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Hoi Anton,
mij ontgaat waarom ik die B en C niet zou gebruiken? Het zal niet veel zijn....maar toch....
En als je dus kunt schakelen middels toetsen, kan dat dan ook - neem ik aan - via drukpistons onder de klavieren?
En op jou mannier kan je dus niet zowel op het Borstwerk en het Bovenwerk spelen, toch...?

Overigens - indien dat mogelijk is - laat ik dat dan gelijk bij de bouwer doen.
Gr. Ron

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 03 maart 2011 21:05

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Hallo Ron,

Uiteraard kan dat ook met andere knoppen dan die ongebruikte toetsen!
Dan is het alleen maar zaak om de MIDI-codes van die toetsen op de goede plek neer te zetten.I
k weet alleen niet zeker of de bouwer er wel voldoende verstand van heeft :lol:
Anders leg ik het hem wel even uit :mrgreen:

Je kunt op jouw kast straks twee klavieren aanwijzen als 'redirectable keyboards'
Ik heb zelf bij Zwolle op mijn oude twee klaviers speeltafel het als volgt ingesteld:
Op het eerste klavier schakelen tussen Rugwerk / Hoofdwerk / Bovenwerk (drie knoppen nodig dus)
Op het tweede klavier schakelen tussen Hoofdwerk / Bovenwerk / Borstwerk (drie andere knoppen nodig dus)
Zo kan ik elke combinatie van de oorspronkelijke manualen gebruiken.

HG,
Anton

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 03 maart 2011 22:02

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Anton Heger schreef:Hallo Ron,

Uiteraard kan dat ook met andere knoppen dan die ongebruikte toetsen!
Dan is het alleen maar zaak om de MIDI-codes van die toetsen op de goede plek neer te zetten.I
k weet alleen niet zeker of de bouwer er wel voldoende verstand van heeft :lol:
Anders leg ik het hem wel even uit :mrgreen:



Nou, daar hoeft Ron niet ongerust in te zijn. Bij Mixtuur weet men alle ins en outs van Hauptwerk.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 03 maart 2011 22:04

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Da's 'eel mooi ;)
Maar ik twijfelde daar ook niet echt aan hoor!
Anders had je nooit van die kerkorgels neer kunnen zetten :P
('k Wist alleen niet 100% zeker of hij zijn orgel bij Mixtuur vandaan haalde...)

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 03 maart 2011 22:37

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

In het item waar Ron zich voorstelt, kun je lezen dat hij bij Mixtuur een Content Pastorale 5800 kast heeft besteld als basisspeeltafel. Wanneer er gekozen is voor de standaard duimpistons onder het eerste klavier, dan heeft hij de beschikking over 4 functieknoppen. Die kunnen ingesteld worden zodat Ron met een druk op een duimpiston zelf kan kiezen aan welk klavier hij het Borstwerk wil koppelen. Net wat simpeler en professioneler dan het gebruik van de bovenste toetsen van het klavier. Een andere optie is het gebruik van normale koppels. De Pastorale heeft 72 trekkers. Wanneer je alle bas-discant delingen achterwege laat, kun je prima een aantal klavierkoppelingen bijplaatsen.

Bij een 3-klaviers orgel zou ik het Borstwerk aan het Rugwerk koppelen. Laatstgenoemde mist een 8' tongwerk wat hiermee wordt opgelost.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 maart 2011 01:45

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Bedankt mannenbroeders!
Op het eerste klavier schakelen tussen Rugwerk / Hoofdwerk / Bovenwerk (drie knoppen nodig dus)
Op het tweede klavier schakelen tussen Hoofdwerk / Bovenwerk / Borstwerk (drie andere knoppen nodig dus)
Zo kan ik elke combinatie van de oorspronkelijke manualen gebruiken.

Ik ben redelijk "authentiek ingesteld". Dus Rugwerk op I, Hoofdwerk op II en Bovenwerk op III. Ik wil dus niet meer schakelen als noodzakelijk is. Ik "moet dat borstwerk toch ergens kwijt". :roll:

Nou, daar hoeft Ron niet ongerust in te zijn. Bij Mixtuur weet men alle ins en outs van Hauptwerk

Inderdaad, ik heb er vertrouwen in, dat "de Mixturen" het wel weten. ;)

En inderdaad, Marien, als het goed is zit er standaard op de P5800 onder klavier I een aantal drukknoppen. Dus die zou ik daarvoor kunnen gebruiken.
Qua registertrekkers heb ik net niet genoeg ruimte. Ik wil de gedeelde fluiten van Borstwerkt wel op 1 register zetten, maar niet de gedeelde Trompet en Mixtuur van het Hoofdwerk.
Qua dispositie heb je v.w.b. het Rugwerk gelijk, maar ook het Hoofdwerk ontbeert een zacht 8' tongwerk en ook een fluit 2, die wel op het Rugwerk zit. Ik heb nooit op het "echte Kampen" gespeeld, maar misschien past het Borstwerk wel beter bij het Hoofdwerk als bij het Rugwerk. Dus daar moet ik nog "een aantal nachtjes over slapen".

Eigenlijk een luxeprobleem dus. :oops: Zal ik toch al de schokbalgen, windlossers, calcanten en afsluiters moet laten vallen. :(
Gr. Ron.
Laatst bijgewerkt door RonD op 04 maart 2011 12:49, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 04 maart 2011 02:03

Re: Bovenkerk Kampen Sampelset

Wat heb je aan al die loze knoppen voor de schokbalg, windlosser en afsluiters?

72 trekkers:
54 registers + 2 extra van trompet 16 bas en mixtuur bas = 56
2 tremulanten
4 pedaalkoppels
4 bestaande klavierkoppels: II+I, II+III, IV+III, III+III (wat mij betreft mag deze laatste ook vervallen, de beide bovenwerken op III.
Hou je nog 7 trekkers over voor andere koppels, bijvoorbeeld: I+III, II+IV, I+IV

Of je op het HW behoefte heb aan een zacht tongwerk en/of fluit 2 vraag ik me af. In de praktijk koppel je heeft vaak HW+BW1+2 en maak je gebruik van de trompet van het 2e bovenwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 04 maart 2011 11:33

Re: 1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen

Dank je, Marien.
Dat van die "windlossingen" was een geintje, vind ik gewoon een leuk woord. ;)
Ik had al eens een schets gemaakt omtrent de verdeling over de registertrekkers.
Maar met jou "berekening" ziet het er iets gunstiger uit. En die koppel III-III is inderdaad overbodig.
V.w.b. de registertrekkers van de P5800: deze zijn gegroepeerd in 2 blokken van 16 registers, 2 van 12 en 2 van 8.
En ik moet nu zeggen, dat alles goed past (Elk werk in 1 blok) en heel overzichtelijk in te delen is. 8-)
Gr. Ron

Berichten: 17

Geregistreerd: 11 feb 2011 09:02

Woonplaats: Almere

Bericht 18 maart 2011 08:51

Re: 1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen

Ik heb de Hinsz samplesets ook geinstalleerd, maar ik gebruik ze zelden. De klank is schitterend, maar bij veel snelle stukken verdwijnen de noten in de zee van geluid. Dit merk je voornamelijk wanneer een accoord tegelijk met snelle noten wordt gespeeld. Van de snelle noten hoor je praktisch niets meer. Ik heb hier nog geen oplossing voor gevonden.
Avatar gebruiker

Berichten: 74

Geregistreerd: 03 maart 2011 01:05

Woonplaats: Haaksbergen

Bericht 18 maart 2011 10:24

Re: 1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen

Ik heb de set van Kampen eens bij iemand gehoord, maar was er niet van onder de indruk. Los van het feit dat de set hoorbare ruisonderdrukking bevat, heeft hij het orgel net als bij ´Metz´ van 6-8 meter afstand opgenomen, waarbij automatisch de lange nagalm van de Bovenkerk (7 seconden!) in de samples zijn gemengd. Om het orgel te beleven en te horen hoe het is vanaf de plaats van de speeltafel was het naar mijn mening beter geweest om het erg ´droog´ op te nemen. Daarnaast had hij de galm apart moeten opnemen en dat in een soort van surround-setting moeten samenvoegen. Zo had je de mogelijkheid gehad om (met behulp van de afspeelkanalen) zelf te bepalen hoeveel nagalm zich kan gaan mengen met de (droge) samples. Als je in de Bovenkerk achter de echte speeltafel zit hoor je het orgel immers ook in eerste instantie droog waarbij de galm van de kerk achter je rug(werk) naar je toe terugkeerd. Dit is het beetje het idee van een zgn. convolution-galm. Dus Kampen had naar mijn idee als een surroundset moeten worden uitgebracht. Sets van grote orgels zoals deze (maar ook bijvoorbeeld Salisbury) zouden eigenlijk de beleving van de organist vanuit de werkelijke situatie (bij de speeltafel) moeten weergeven en niet zoals iemand het beleefd die in de kerk zelf zit.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 18 maart 2011 11:27

Re: 1741 Hinsz, Bovenkerk, Kampen

Sets van grote orgels zoals deze (maar ook bijvoorbeeld Salisbury) zouden eigenlijk de beleving van de organist vanuit de werkelijke situatie (bij de speeltafel) moeten weergeven en niet zoals iemand het beleefd die in de kerk zelf zit.

....en daar zijn juist (en gelukkig) de meningen zo over verdeeld. En dat mag!
Ik moet er niet aan denken om orgels op mijn Hauptwerkorgel te horen zoals van achter de speeltafel. (En uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd te noemen).
Vaak is de positie achter de speeltafel, met een Bovenwerk "op 15 meter boven je kruin" en een Rugwerk "achter je oren" en een Borstwerk "vlak voor je giechel") nou niet de beste plaats om het orgel in goede verhoudingen te horen. Je ziet en hoort dat vaak op You-tubefilmpjes. Afgezien van de kwaliteit film is het gewoon qua verhoudingen etc. niet om aan te horen.
Dit geldt helemaal voor veel balustradeorgels met de speeltafels aan de zijkant.
Juist in de kerk "hoor je het orgel, zoals het door de bouwer bedoeld is" en kloppen de verhoudingen (mits niet te ver natuurlijk).

In de Saint Eustache in Parijs (V.d.Heuvelorgel) is het orgel toch echt (qua klank(verhoudingen) mooier vanaf de "losse speeltafel" in de kerk als direkt onder het zeer grote en hoge orgel.
Het is ook niet voor niets, dat de organist daar bij de vaste speeltafel opnameaparatuur tot zijn beschikking heeft om zijn gespeelde muziek even af te luisteren, zoals dat in de kerk klinkt.
Gr. Ron.
Volgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com