Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Rik stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 maart 2011 20:51

Rik stelt zich voor

Hallo allemaal, mijn naam is Rik Smith, 24 jaar en woon in Amersfoort. Al van kleins af aan vind ik het orgel een prachtig instrument. Ik wilde altijd graag orgel spelen maar helaas konden mijn ouders er geen kwijt, daardoor heb ik ook nooit les gehad. Uiteindelijk heb ik wel een keyboard bij elkaar gespaard en daar 2 jaar les op gehad. Ondanks dat ik er best wat van heb geleerd kon keyboard me niet zo boeien (vooral jaren 70 muziek die ik niet eens kende) en toen mijn ouders het niet meer betaalden heb ik besloten te stoppen. De liefde voor het orgel werd alleen maar sterker en ik werd meer en meer "fan" van de muziek van Martin Mans. Op dit moment is het nog steeds mijn favoriete organist en qua genre ben ik nog steeds weg van improvisaties over geestelijke liederen, en ook "moderne" muziek. Een aantal stukken van bijvoorbeeld Bach vind ik best mooi, maar tot nu toe kunnen de "zware" klassieke stukken me niet boeien.

In 2007/2008 heb ik hauptwerk ondekt. Al snel sprak me dit erg aan, met mijn simpele keyboard van de Kijkshop een compleet orgel bespelen... gaaf! En het klonk ook alleraardigst. Als eerste sampleset heb ik (na eventjes St Anne) Zwolle aangeschaft. Toendertijd vond ik dat prachtig, maar toch miste ik wat. Niet veel later heb ik besloten toch maar Kampen aan te schaffen, wat ik eerder vanwege de hoge kosten niet had gedaan. En ik moet zeggen: Wow... dat was het helemaal en ik heb er tot op de dag van vandaag geen spijt van! Natuurlijk miste ik de echte eigenschappen van een orgel: Geen pedalen, maar 1 manuaal en verschikkelijk draaien en rekken bij de muis te kunnen om de registers te bedienen. Maar ja, het ruimtegebrek bleef.

Sinds vorig jaar heb ik mijn eigen appartement en ook de ruimte voor een "echt" orgel. Dus ik brandde van verlangen om mijn wens in te gaan vullen. Na wat onderzoek kwam ik eind vorig jaar uit bij Noorlander. Na een mailwisseling en bezoek aan de showroom heb ik een Sonette III besteld. Niet geheel standaard, maar aangepast aan mijn wensen. Het showroom model vond ik veel te modern / strak dus moest het een klassiekere uitvoering worden.

Intussen is het orgel bijna klaar (nog een week of 4), ik heb wat foto's toegevoegd. Deze zijn gemaakt met mijn telefoon dus de kwaliteit laat nogal wat te wensen over. Het orgel moet nog gelakt worden en de juiste kleur krijgen.

Qua samplesets heb ik er intussen al flink wat bij, maar ik moet zeggen dat ik ook flink spijt heb van vrijwel alle aankopen. De enige set die ik nu gebruik is Kampen, en af en toe Zwolle v2 (die ik met v2 nog steeds afschuwelijk vind klinken in het volle werk). Binnenkort wil ik voor studie doeleinden Vollenhove gaan gebruiken, want nu ik eenmaal het orgel zal hebben ben ik ook vast van plan om les te nemen! Dat lijkt trouwens makkelijker gezegd dan gedaan, want een beetje googlen geeft niet veel resultaat hier in de buurt.

In het dagelijks leven ben ik Software Engineer bij Capgemini, momenteel werkzaam voor de NS.

Deze site heeft me trouwens altijd erg geholpen en vermaakt. Zeer praktisch en handig instrument in mijn zoektochten :). Daarvoor nog dank!
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 126

Geregistreerd: 12 feb 2011 12:22

Woonplaats: Veluwe

Bericht 24 maart 2011 21:02

Re: Rik stelt zich voor

Zo Rik, dat is wel even iets anders dan een keyboard.
Ziet er heel mooi uit.
Veel succes met Hauptwerk.
Avatar gebruiker

Berichten: 238

Geregistreerd: 13 feb 2011 13:44

Woonplaats: apeldoorn

Bericht 24 maart 2011 21:05

Re: Rik stelt zich voor

Hallo Rik,

Welkom op dit forum.
Hele mooie hout kleur van je orgel in aanbouw.
Hou je deze kleur ook?
Er zijn een aantal forumleden die alles liever wit houden,
maar dit is ook heel mooi. ;)
Veel lees en schrijfplezier.

Groeten Jochum

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 24 maart 2011 21:11

Re: Rik stelt zich voor

Jochum schreef:Hou je deze kleur ook?


Nee, de kleur wordt beuken. En als klant kan je "elke" kleur kiezen die je leuk vind ;)
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 24 maart 2011 22:45

Re: Rik stelt zich voor

Beste Rik,

de laatste tijd zie je wel heel veel verschillende speeltafels en dat is natuurlijk positief! Maar die van jouw ziet er wel heel interresant uit al is hij natuurlijk nog in aanbouw. Een hele uitdaging voor Noorlander. :mrgreen:

Tegen de tijd als hij klaar is houd ik me aanbevolen voor mijn site ;) :oops:

Ik heb de samplesset van Vollenhove, ik kan deze van harte bij je aanbevelen naast Kampen. Echt een studie-orgel

Groeten
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 24 maart 2011 22:48

Re: Rik stelt zich voor

Hoi Rik,
vanuit Dordrecht ook "een welkom" op dit forum.
De orgelkast ziet er veelbelovend uit, ik ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Mooi hoe je met een paar ingrepen van een moderne kast een klassieke kast kunt maken.

Hoe lang is de levertijd van jou orgel ongeveer geweest als het straks klaar is? Ik heb namelijk een orgel besteld bij "een concurent" en het gaat ernaar uitzien dat de levertijd wat "uit de klavieren gaat lopen".

Samplesets o.a. ook Kampen en Vollenhove. Goeie keus dus! ;)
Gr. Ron

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 25 maart 2011 08:48

Re: Rik stelt zich voor

Levertijd is lastig te zeggen natuurlijk omdat dit verschilt per geval. In mijn situatie is het een levertijd van 4 a 5 maanden. Dit alles is natuurlijk afhankelijk van de drukte bij Noorlander. Toen ik bestelde was hij ook alleen, nu is hij al met een personeelslid. Maar ja, als de orders binnenstromen kan er op een gegeven moment natuurlijk een wachtlijst ontstaan.

Edit: En ook de levertijd van de onderdelen heeft een belangrijke rol gespeelt natuurlijk!

lub

Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 09 feb 2011 18:12

Woonplaats: Urk

Bericht 25 maart 2011 18:28

Re: Rik stelt zich voor

Hallo Rik en welkom,

Dat ziet er nu al goed uit,net even mooier dan het standaard model.
Weet je ook al welke audio opstelling je gaat gebruiken?,2 kanaals b.v of een surround opstelling?
Wat betreft "Vollenhove" krijg je denk ik geen spijt van,mooi helder en duidelijke frisse klank.

Gr,
Lub

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 25 maart 2011 19:59

Re: Rik stelt zich voor

Voorlopig "gewoon" twee kanaals, 2x speakers en subwoofer (die ook de laagste tonen aan kan). In de showroom had ik van de week surround, en dat klonk erg goed. Maar: ik woon in een flat dus meestal zal ik met mijn AKG K701 hoofdtelefoon op spelen. Ik kan het de buren niet aan doen om vaak zonder te spelen. Dit zal dan alleen zijn als er iemand op visite komt die het wil horen bijvoorbeeld.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 26 maart 2011 13:12

Re: Rik stelt zich voor

dus meestal zal ik met mijn AKG K701 hoofdtelefoon op spelen
Ik geef mijn reactie betreffende hoofdtelefoon op: viewtopic.php?f=2&t=112

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 06 mei 2011 13:37

Re: Rik stelt zich voor

Nog een week, dan zou hij in huis moeten staan. Gisteren laatste controle gedaan, en ik vind hem prachtig geworden.
Er moeten nog een paar kleine details afgewerk worden (Setzer knoppen bijvoorbeeld) en dan zou hij volgende week afgeleverd moeten worden. Ik kan haast niet wachten! Bijgevoegd een aantal plaatjes.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 06 mei 2011 13:37

Re: Rik stelt zich voor

En nog eentje.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 mei 2011 15:09

Re: Rik stelt zich voor

en ik vind hem prachtig geworden

Ja Rik, dat zegt iedereen van z'n eigen orgel! ;)
Maar in dit geval heb je nog gelijk ook. Hij is werkelijk heel mooi geworden.
Mooie sierlijke bakstukken!
Veel speelplezier ermee straks!

Heb je al wat technische gegevens van het "binnenwerk"?
Ron.
Avatar gebruiker

Berichten: 111

Geregistreerd: 07 feb 2011 22:35

Woonplaats: Urk

Bericht 06 mei 2011 15:16

Re: Rik stelt zich voor

RonD schreef:
en ik vind hem prachtig geworden

Ja Rik, dat zegt iedereen van z'n eigen orgel! ;)
Maar in dit geval heb je nog gelijk ook. Hij is werkelijk heel mooi geworden.
Mooie sierlijke bakstukken!
Veel speelplezier ermee straks!

Heb je al wat technische gegevens van het "binnenwerk"?
Ron.


Ron, hoever is het met jouw speeltafel eigenlijk?

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 06 mei 2011 15:34

Re: Rik stelt zich voor

RonD schreef:Heb je al wat technische gegevens van het "binnenwerk"?
Ron.


Ik zou zeggen: Wat wil je precies weten? Dan zal ik kijken welke antwoorden ik boven tafel kan krijgen :)
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 06 mei 2011 15:48

Re: Rik stelt zich voor

Lub: 3 maanden na de offerte is de meubelmaker nu "aan het timmeren".
Dus ik schat in, dat het toch totaal zo'n 5 a 6 maanden gaat worden in plaats van de verwachte 3 maanden.
Maar goed, er zijn ergere dingen.

Rik: Net als jij zal ik ook weer flink moeten gaan "oefenen" om enigszins m'n oude niveau te halen (na 15 jaar niet gespeeld te hebben).

V.w.b. de technische gegevens: je hoeft daar niet direkt naar te informeren, dat komt wel als het instrument klaar is.
Ron
Laatst bijgewerkt door RonD op 10 mei 2011 10:34, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 06 mei 2011 16:08

Re: Rik stelt zich voor

Toch vind ik het wel handig om te weten wat voor info je naar op zoek bent :d. Een aantal dingen weet ik misschien zelf ook al wel.

Uit ervaring kan ik je vertellen dat wachten op je orgel erg spannend is: )
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 10 mei 2011 10:33

Re: Rik stelt zich voor

Hoi Rik.
Klavieren: kunststof/hout
Processor:
Geheugen:
Harde schijf:
Geluidskaart:
Speakers:
Versterker:
Touchscreens: 17 of 19 inch:
Windows/Macintosh versie:
Hauptwerk versie:
Samplesets:

Ron.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 10 mei 2011 11:12

Re: Rik stelt zich voor

Klavieren: kunstof + houten kern (Fatar tp60lw?)
Processor: Core i7 950
Geheugen: 24 gb DDR3 (6x4gb)
Harde schijf: 120GB Vertex 2 + 500 gb WD
Geluidskaart: Delta 1010LT
Speakers: 1 sub (tot 16Hz) + 2 speakers. Details onbekend
Versterker: Details onbekend
Touchscreens: 17 of 19 inch: Ik geloof 15 inch.
Windows/Macintosh versie: Windows 7 ultimate
Hauptwerk versie: 4
Samplesets: Kampen, Vollenhove, Zwolle 1 + 2, De sets van I.A., Boezemkerk

Verder nog een Noorlander power management systeem.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 14 mei 2011 12:31

Re: Rik stelt zich voor

Nou het is zover! Afgelopen donderdag is hij afgeleverd :D:D:D:D

Ik heb me er nog even van kunnen verwijderen om wat plaatjes te uploaden.

Voor een ieder die foto's had aangevraagd voor zijn / haar website:
Hoge resolutie en detail foto's op verzoek is mogelijk.

Deze foto's graag niet op een andere site plaatsen. Staat wat veel rommel / detail om heen.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 14 mei 2011 14:17

Re: Rik stelt zich voor

Hallo Rik,

Mooi orgel! Daar zal je volgens mij veel plezier aan beleven.

Wat ik mij afvraag: heb jij er bewust voor gekozen om geen voetpistons aan te brengen? Zeker 1 voetpiston voor de volgende uit de reeks van registraties gebruik ik zelf heel erg veel. Je hebt niet altijd je handen/vinger vrij om op een knopje te kunnen drukken.

Mvg
Paul Haagsma.

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 14 mei 2011 14:20

Re: Rik stelt zich voor

pahasoft schreef:Hallo Rik,

Mooi orgel! Daar zal je volgens mij veel plezier aan beleven.

Wat ik mij afvraag: heb jij er bewust voor gekozen om geen voetpistons aan te brengen? Zeker 1 voetpiston voor de volgende uit de reeks van registraties gebruik ik zelf heel erg veel. Je hebt niet altijd je handen/vinger vrij om op een knopje te kunnen drukken.

Mvg
Paul Haagsma.


Bedankt!

Nou eigenlijk heb ik daar niet bewust voor gekozen. Toen ik foto's zat te maken viel mij ook op dat er iets miste in vergelijking met andere exampleren. Misschien dat ik dit ooit nog zal laten toevoegen, maar ik weet eigenlijk niet of het kan. Ook zal ik het vast nog niet hard missen :).

Rik
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 14 mei 2011 21:24

Re: Rik stelt zich voor

Mooi Rik,
en dat met maar 1 stekker en 1 aan/uitschakelaar! 8-)
Naar mijn mening kan je met zo'n orgel - net als met een digitaal orgel - met 24 GB en 3 mooie samplesets "gewoon 10 tot 15 jaar vooruit". Maar dan moet je je verder wel "afsluiten" voor verdere ontwikkelingen op HW-gebied. ;)
Gr. Ron.

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com