Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Joost stelt zich voor

Toon actieve onderwerpen


Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 18 feb 2011 10:29

Joost stelt zich voor

Hallo allemaal,

Mijn naam is Joost de Vries, 35 jaar, getrouwd wonend in Zevenbergen. Heb de liefde voor orgel al met de paplepel ingegoten gekregen. Ben door de jaren heen meer luisteraar dan beoefenaar geweest, maar dat ben ik aan het veranderen.
Heb mezelf een beetje leren spelen met cijferaccoorden, maar vind dat toch niet bevredigend. Sinds kort heb ik samen met mijn zoontje les. Het is wel even doorbijten om weer helemaal bij het begin te beginnen maar ik zie het als een investering voor de toekomst :lol:
Ik vind het heerlijk om naast m'n lessen met m'n orgel bezig te zijn. Ik heb een AMD Athlon 64x2 pc met 3 gb DDR2 op vista 32-bits. Daarbij 2 m-audio keystation keyboards en een midi-multiport (of zoiets)
ik heb bij de Ikea een mooie kast gekocht en ik heb er zelf een 3-klaviers klavierblok ingebouwd (ik zoek dus nog een M-audio voor weinig ;) )
Ik ben al behoorlijk ver maar nog niet zover dat ik weer kan spelen. Daar kijk ik erg naar uit. nu behelp ik me met een keyboard om m'n lessen te oefenen.

Ik ben me nog aan het orienteren hoe ik het beste m'n pedaal kan midificeren.
Ik heb van Johan van der Waal van Dijk al goede tips gehad, maar ik hoor graag van jullie ervaringen op dat gebied.
Ook ben ik een leek op het gebied van audio (geluidskaarten, versterkers, speakers etc.)

ik speel nu nog Hauptwerk Free met veel demo en gratis samplesets. Daarnaast heb ik Anloo aangekocht.
Een compleet pakket van een Nederlands historisch orgel voor weinig geld (bazuin in het pedaal, mooie prestant, tongwerken op beide manualen, wat wil je nog meer :?: ) Jammer dat er weinig nagalm op zit, maar je kan niet alles hebben.

het mooie van Hauptwerk is dat je het zelf naar smaak kunt uitbouwen. Dat je zonder veel budget toch steeds dat stapje omhoog kan doen. Ik wil alleen zelf sneller dan mijn portemonee dat is weleens frustrerend :roll:

Een foto van mijn orgel (in wording):
IMAG0254_kl.JPG


Groeten,

Joost.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Laatst bijgewerkt door Joost op 22 feb 2011 10:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 18 feb 2011 20:35

Re: Joost stelt zich voor

Welkom Joost,
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!
grt
grt

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 18 feb 2011 23:00

Re: Joost stelt zich voor

Hallo Joost,

Welkom op dit Hauptwerkforum.

Mbt het midificeren van een pedaalklavier het volgende:

Van mijn oude analoge Johannus heb ik het pedaal gemidificeerd met gebruikmaking van de bestaande contacten. Deze contacten heb ik aangesloten op de printplaat van een klein keyboard en speel al een aantal jaren zonder problemen.
Een ander pedaalklavier heb ik gemidificeerd mbv reedcontacten en magneten. Vervolgens ook aangesloten op de printplaat van een klein (49 toetsen) keyboard. Ook deze methode werkt goed.
Je kunt voor het midificeren ook hall sensoren gebruiken. daar heb ik geen ervaring mee, maar ook dat lijkt me ook niet direkt heel ingewikkeld.

Je schrijft dat je Anloo gebruikt. Een mooi set! Zelf gebruik ik het als huiskamerorgel, maar ook met galm klinkt het geweldig. Dit kun je realiseren met het programma Reaper. Zelfs de galm van een kathedraal kun je hiermee simuleren met surround effect.
De eerste Hauptwerk jaren gebruikte ik een home cinemaset voor het audio gedeelte. Hiermee was ook een zekere galm te maken.

Ik ben benieuwd naar je hauptwerkconsole en kijk uit naar je foto!

Groet,

Peter

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 19 feb 2011 12:50

Re: Joost stelt zich voor

Joost schreef: wonend in Zevenbergen.

Joost.


Heb goede herinneringen aan Zevenbergen! Tweemaal een cd opgenomen in de RK met het Verschueren-orgel. Als je doorhebt hoe de akoestiek daar werkt met die 3 koepels achter elkaar, dan kun je er schitterende opnamen maken.

Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 22 feb 2011 10:21

Re: Joost stelt zich voor

Marien schreef:Heb goede herinneringen aan Zevenbergen! Tweemaal een cd opgenomen in de RK met het Verschueren-orgel. Als je doorhebt hoe de akoestiek daar werkt met die 3 koepels achter elkaar, dan kun je er schitterende opnamen maken.


Wat leuk, Ik ga er regelmatig luisteren met concerten en uitvoeringen. Heb er alleen nog nooit op gespeeld. Het orgel heeft wel wat onderhoud nodig volgens mij.
Hoe kwam je er trouwens bij om uitgerekend in Zevenbergen cd's op te nemen?
Ikzelf vind ook het orgel in Moerdijk erg mooi en die is van dezelfde parochie.
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 feb 2011 10:45

Re: Joost stelt zich voor

Welkom Joost op dit forum!
Volgens mij ben ik je elders "ook al eens digitaal tegengekomen".
35 jaar
even doorbijten om weer helemaal bij het begin te beginnen
investering voor de toekomst

Kom op Joost, je bent nog jong, dus inderdaad "doorbijten" zowel met je te bouwen orgel als ook met het orgel spelen.
Ik ben er "15 jaar helemaal uit geweest" en pak nu ook de draad weer op.

En Anloo is inderdaad geweldig. Vaak wordt er op de diverse forums gediscusseerd over gratis sets, maar ik denk dat "Anloo" voor een ieder toch bereikbaar moet zijn.

Gr. Ron.

Berichten: 192

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:44

Bericht 22 feb 2011 11:31

Re: Joost stelt zich voor

Joost schreef:Hoe kwam je er trouwens bij om uitgerekend in Zevenbergen cd's op te nemen?
Ikzelf vind ook het orgel in Moerdijk erg mooi en die is van dezelfde parochie.


Ik zocht een kerk met een orgel, binnen een uur van mijn woonplaats voor een cd-opname met instrumentalisten. Voorwaarden: goede en lange akoestiek, overdag kunnen opnemen, orgel met een zwelwerk met strijkers en tongwerken 16 en 8 voet, sub en superkoppels voor het zwelwerk en een helder rugwerk voor directheid. Dan kom je vanuit Zeeland al snel in Zevenbergen.

Hier een stukje orgelsolo wat ik op YouTube heb gezet: http://www.youtube.com/watch?v=fTbhGyzREtg
Avatar gebruiker

Berichten: 712

Geregistreerd: 08 feb 2011 01:11

Woonplaats: Dordrecht

Bericht 22 feb 2011 11:57

Re: Joost stelt zich voor

Hoi Marien,
geweldig filmpje 8-) met schitterend spel op een mooi orgel.
Zo krijg je - ook door die schitterende orgelfoto's - in enkele minuten een beeld van "ons prachtige orgelbezit".
En zo heb ik gelijk een beeld "welke kop bij die Marien hoort". ;)
Misschien even voorstelen bij betreffend item?
Muzikale groet, Ron.

Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 20 mei 2011 13:08

Re: Joost stelt zich voor

Hallo mede-orgelfanaten,

Inmiddels zijn we een aantal maanden verder. Ik heb niet stilgezeten (dat gaat trouwens slecht in een druk gezin) en wil jullie graag deelgenoten maken van mijn voortgang.

Het orgel is inmiddels grotendeels af. alleen het pedaalklavier vormt nog een spreekwoordelijk (pedaal)blok aan mijn been, maar dat zal zich mettertijd ook wel oplossen.

Als ik toch met spreekwoorden bezig ben "Een plaatje meer zegt dan duizend woorden" Ik zal er daarom verder even het zwijgen toe doen.



groeten,
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 20 mei 2011 16:13

Re: Joost stelt zich voor

Hallo Joost,

Je schrijft dat je pedaal nog een blok aan je been is. Ik zou zeggen: stel je vragen op het forum onder het kopje technische vragen. Er is kennis genoeg onder de leden om je te helpen bij het midificeren van je pedaal.

Ps Een paar maanden terug was ik nog in Zevenbergen en heb ik gespeeld op het orgel van de Rk kerk. Zeer de moeite waard!

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 27 mei 2011 16:19

Re: Joost stelt zich voor

Hallo Joost,

Hierbij de webpagina waarop ik beschreven heb hoe mijn pedaal gemidificeerd is. http://computorgan.tweakdsl.nl/Pedaal.htm. Ik was meer van de non-destructieve methode. Heb wel wat problemen gehad met de bevestiging met paperclips. Dat is niet zo stabiel. Ik wil dat nu vervangen door haar-elastiekjes met ijzeren sluiting. Maar erop vastlijmen, dubbelzijdige tape gebruiken of schroeven in je pedaal zetten kan natuurlijk ook.

groetjes,

Sander

Berichten: 12

Geregistreerd: 14 feb 2011 12:22

Bericht 30 mei 2011 14:14

Re: Joost stelt zich voor

Hoi Sander,

Bedankt voor je informatie. Zo ziet het er opeens niet zo moeilijk meer uit :lol:
Welke chip/kaart heb je gebruikt?

groeten,

Joost.

Berichten: 116

Geregistreerd: 01 maart 2011 20:35

Bericht 25 jun 2011 22:53

Re: Joost stelt zich voor

Hallo Joost,

Mijn chip heb ik bij Roman Sowa bestelt. Die chip wordt nu niet meer gemaakt, maar deze lijkt erop http://www.midi-hardware.com/PEDSCAN. Deze heeft een analoge input voor een zwelpedaal. Zelf heb ik 3 analoge inputs voor 3 zwelpedalen (die ik nodig weer eens moet aansluiten).

Keer terug naar Even voorstellen / mijn orgel

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com