Sander schreef:1) BM is een van de weinige, zo niet de enige, puur commerciele sampleset maker. Als ik de lijst zo bekijk is misschien inspired acoustics de andere die hiernaast geen nevenactiviteit heeft zoals het bewaren van een kunstschat/ het meer voor de hobby doet en een andere bron van inkomsten heeft. Of is OAM ook puur commercieel maar dan in een cultuurhistorish jasje?
Volgens mij heeft Jiri Zurek (SP) ook geen nevenactiviteiten en moet hij van de verkoop van samplesets leven.
OAM deed het maken van samplesets vroeger naast zijn werk als prof.. Sinds zijn pensionering is hij dit blijven doen en hij hoeft niet direct van de verkoop te leven. En dat cultuurhistorish jasje? ik zet daar grote vraagtekens bij. Zijn opname-archief is niet publiek toegankelijk zoals bijv. universiteitsbibliotheken; hij verkoopt alleen het eindresultaat als sampleset.
Sander schreef:2) Omdat BM ook Hauptwerk in bezit heeft, weet hij van de verkoop van andere samplesets die een dongle update nodig hebben. Daar kan hij zijn businessstrategie op aanpassen. Misschien heeft hij dat met de kleine Metz ook gedaan, maar is dat blijkbaar voor Kampen niet nodig. Een plotselinge drastische verlaging zal niet goed zijn voor de verkoop van andere duurdere samplesets. Dan gaan mensen misschien wachten tot de prijs daarvan ook omlaag gaat.
Ik ben het met Gerrit eens dat het een typisch (Amerikaans) imago issue is. Ook zijn oude Skinner/Silbermann (HW2) samplesets wordt nog steeds voor de oude/te hoge prijs aangeboden.
De prijs van een set wordt m.i. mede bepaald door de prijs bij de concurrenten en de kwaliteit en de mogelijkheid van zijn eigen sets versus die van de concurrent. In de tijd dat Kampen geleverd werd (deel III in nov. 2009) waren dit enige alternatieven: Zwolle 1e versie, Sauer/Dortmund, Bosch/Vollenhove, Bins/Haverhill, Schijven/Laeken, CC/Metz en 3 kleine G.Silbermann orgels.
Misschien was toen de prijs van Kampen gerechtvaardigd. Nu zijn er meer en betere sets (betere opnames, sommigen met een goede grafische vormgeving, en veelal ook in surround kwaliteit) verkrijgbaar. Als je dat dan vergelijkt zou de prijs van Kampen best in de loop der jaren een aantal stappen van 200 euro mogen dalen om concurrerend te kunnen blijven t.o.v. andere sets. Nu is dat niet meer en daardoor zal Kampen m.i. uitsluitend verkocht worden om de naam, die het orgel heeft.
En waarom de "kleine Metz" dan ineens 100 euro in prijs stijgt is mij een raadsel.