Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Toon actieve onderwerpen


Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 okt 2012 17:12

Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Professioneel organist Leo Terlouw (http://leoterlouwmuziekles.nl/) heeft sinds kort Hauptwerk. Hij heeft het plan om de orgelwerken van J.S. Bach op te nemen met gebruik van verschillende Haupwerk samplesets. Er zullen ook regelmatig 'Bach gerelateerde' opnames (zoals transcripties) tussen zitten.

De eerste opnames zijn gemaakt (dit keer op Velesovo), de toelichting van Leo Terlouw:
"Als eerste werk heb ik de Toccata in F gekozen en niet zonder reden. Op 1 juli van dit jaar was ik 40 jaar organist van de Hervormde gemeente te Bleskensgraaf. Het was toen ook precies veertig jaar geleden dat het Pels en Van Leeuwen orgel van deze gemeente in gebruik genomen werd. Na afloop van het programma van de ingebruikname mocht ik toen voor het eerst iets voor publiek op het nieuwe orgel -waar ik als jong organist benoemd was- spelen en dat was de Toccata in F. Het is ook het stuk waarmee mijn dochter Corine in 2001 de tweede prijs won op het Govert van Wijn concours in Maassluis. Een groot deel van het werk van J.S. Bach is doorademd met het Soli Deo Gloria, waarmee hij ook zijn werken signeerde. Vandaar mijn keuze voor drie bewerkingen over 'Allein Gott in der Höh sei Ehr'. Met de partita 'Sei gegrüsset, Jesu gütig' heb ik een verkenningstocht door de sampleset Velosovo gemaakt. Na veel experimenteren ben ik tot de uiteindelijke registraties van de opnamen gekomen."

Zie: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 15 nov 2012 22:49

Re: Bach opnamen Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw heeft weer nieuwe Bach opnames gemaakt (luister op: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html ):

Bij de vorige opnamen heb ik de sampleset Velesovo gebruikt. Inmiddels heb ik nog 3 sets aangeschaft. Nu heb ik gekozen voor die van Utrecht. Voor liefhebbers van romantische orgelklanken is dit waarschijnlijk een populaire set.

Gespeelde werken:
Preludium en Fuga in C BWV 545 (2 versies)
In de eerste versie is zowel het Preludium als de Fuga gespeeld met een groot plenum. In de tweede versie wordt tussen het Preludium en de Fuga het Largo uit Sonate 5 BWV 529 gespeeld. Ik kies hier voor een veel zachtere registratie omdat ik vind dat het verschil in klanksterkte tussen het Preludium, het Largo en de Fuga anders te groot wordt. Het Preludium wordt gespeeld met enkele Prestanten, het Trio met enkele Fluiten en de Fuga met enkele zachte tongwerken.

Wachet auf ruft uns die Stimme BWV 645 en Bist du bei mir BWV 508
Deze stukken speel ik op de laatste zondag van het kerkelijk jaar(Eeuwigheidszondag), dit jaar op 25 november. Bij 'Wachet auf ruft uns die Stimme' gebruik ik in alle stemmen tongwerken, een registratie die ik zelf niet eerder heb gehoord.

Nun komm der Heiden Heiland BWV 699, 62, 599, 559, 660 en 661
U hoort een Fughetta, koraal en vier bewerkingen over dit adventslied. BWV 599 uit het Orgelbuechlein speel ik één toon lager dan genoteerd en het koraal twee tonen lager. Zo krijgt de combinatie van stukken overeenkomsten met een partita. BWV 660 speel ik iets langzamer omdat er anders teveel details verloren gaan.

Bent u niet direct een liefhebber van orgelmuziek van J.S.Bach beluister dan Wachet auf ruft uns die Stimme BWV 645, Bist du bei mir BWV 508 en Nun komm der Heiden Heiland BWV 559. Uit ervaring weet ik dat deze werken een breder publiek aanspreken.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 16 nov 2012 14:13

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Mooie opnames, maar ik vraag me serieus af hoe Leo ze maakt. Wat een ruis!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 16 nov 2012 22:17

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Mooie opnames, maar ik vraag me serieus af hoe Leo ze maakt. Wat een ruis!
Dat komt doordat het volume in Hauptwerk te laag stond. Ik heb het volume van de .mp3's met 10dB verhoogd, vandaar de ruis.
Gelukkig heeft Leo nog .mid files, hij wil volgende week de opnames opnieuw maken met een hoger volume.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 24 nov 2012 11:10

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Mooie opnames, maar ik vraag me serieus af hoe Leo ze maakt. Wat een ruis!
Dat is nu opgelost.
Leo heeft het volume hoger gezet en de midi files opnieuw afgespeeld.
Leo bedankt!

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 dec 2012 16:50

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo is nu bezig met de sampleset 1973 Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam.
Als voorproefje heeft hij vast de bekende Toccata en fuga in d opgenomen, luister op: Bach opnames van Leo Terlouw.
Hij gebruikt in de Toccata en aan het eind van de fuga zelfs twee 32' en verder op het pedaal o.a. Quint 10 2/3' en op het Hoofdwerk o.a. de Quint 5 1/3'.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 04 jan 2013 22:01

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw maakt opnames van Bach-werken op Hauptwerk orgels, luister op: Bach opnames van Leo Terlouw.
Hij heeft nu 11 stukken opgenomen op de sampleset 1973 Marcussen, Laurenskerk, Rotterdam. Vroeger op het Conservatorium heeft hij les gehad op dit orgel. Leo geeft een toelichting en registraties zijn tot in detail beschreven.
Onder andere de bekende Toccata en fuga in d is opgenomen, luister en lees op: Bach opnames van Leo Terlouw.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 feb 2013 19:40

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Dit keer heeft Leo opnames gemaakt op sampleset http://www.pcorgan.com/SampleSets1761Arlesheim.html
Ze staan in het teken van de lijdenstijd.
Bijzonder is de transcriptie van "Kommt, ihr Töchter, helft mir klagen" (Jaap Niewenhuijse), Leo speelt hem heel rustig, je proeft zo iedere noot, prachtig!
Hij geeft ook weer een aardige toelichting.
Lees en luister op: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 22 mei 2013 18:23

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw verrast ons weer met Bach opnames, deze keer opnieuw op sampleset Rotterdam.
Hij speelt o.a. de bekende Passacaglia in c BWV 582 en geeft weer een aardige toelichting.
Lees en luister op: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 22 mei 2013 18:42

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

De Passacaglia met plenty registraties, da's goed werk!

Heb een tijdje geleden het stuk in de Bavo gehoord met maar 1 registratiewisseling ofzo. Dat was niet leuk. Ik dacht echt: heeft het Mullerorgel hier nou 64 registers voor?

Puristen schijnen er een voorstander van te zijn om zo weinig mogelijk van registratie te wisselen, maar mijn niet-professionele vermoeden is dat dit een vergissing is. 10 minuten gerammel op een plenum, daar wordt je echt moe van. Bovendien zitten er heel lichtvoetige passages tussen die echt niet tot hun recht komen in een plenum.

Berichten: 316

Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30

Woonplaats: Woerden

Bericht 22 mei 2013 19:22

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Hallo Josq,

Tegenwoordig ben ik het met je eens. Echter....

De mooiste uitvoering van de passacaglia heb ik live heb gehoord is toch zo'n uitvoering op 1 registratie. Ewald Kooiman in de grote kerk van Leeuwarden ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw. Zelfs op zijn LP als op zijn Cd opname was het niet zo mooi als toen in leeuwarden.
Het kan dus wel op 1 registratie, maar dan moet de organist wel zijn/haar dag hebben.

Zal van het weekend eens de opname van Leo beluisteren.

Mvg,
Paul.

Berichten: 88

Geregistreerd: 09 feb 2011 23:04

Bericht 22 mei 2013 21:29

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leuk deze opmerking van paul te lezen.

Zonder andere uitvoerders te kort te doen hebben we het hier dan ook wel over een bijzonder begaafde Bach kenner/ vertolker.
De uitvoering van het complete werk van Bach op Silbermann orgels samen met leerlingen van hem (na zijn overlijden om het projekt af te kunnen maken) is een ultiem genoegen om te ervaren hoe kundig en verrassend zijn registraties zijn.

Echt ter lering maar zeker ook vermaak.

grt. ceess

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 sep 2013 20:42

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw heeft weer Bach opnames gemaakt, deze keer op: 1686, Bosch/Schnitger, Vollenhove.
Onder andere de indrukwekkende Toccata, Adagio en fuga in C BWV 564.
Leuk dat hij in een toelichting ook de plussen en minnen aangeeft van de verschillende samplesets die hij reeds voor zijn opnames gebruikte.
Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Avatar gebruiker

Berichten: 227

Geregistreerd: 21 maart 2011 20:35

Woonplaats: Veenendaal

Bericht 05 sep 2013 21:57

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Als je minpunten bekijkt dan zou ik zeggen gebruik Zwolle eens. Die lost die punten allemaal op. En de pluspunten zitten daar ook weer in verwerkt.

GJ

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 06 sep 2013 14:37

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Het blijft erg jammer dat we bij Zwolle genoegen moeten nemen met tremulanten die helaas niet gesampeld zijn. Aan de andere kant zijn de tremulanten in Zwolle sowieso behoorlijk mild, tenminste dat is wat ik me herinner van vorig jaar toen ik er live was. Het is, ook live, echt een juweel en staat op mijn lijstje enorm hoog aangeschreven. Een mogelijk nadeel zou de stemming nog kunnen zijn, de tot nu toe gebruikte orgels zijn allemaal A440 of lager. Je kunt Zwolle natuurlijk een hele toon naar beneden transponeren, maar dan is het niet authentiek meer.

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 29 nov 2013 22:28

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw heeft weer Bach opnames gemaakt, deze keer weer op sampleset Utrecht.
Deze 10 werken zijn erg toegankelijk, ik vind de opnames heel mooi. Zoals gebruikelijk geeft Leo weer een mooie toelichting.
De opnames zijn deze keer ook in .wav beschikbaar: Zip file met .wav bestanden.
Voordelen t.o.v. mp3:
- betere geluidskwaliteit bij gebruik van goede hoofdtelefoon of stereo-installatie
- de mogelijkheid om zelf een cd te branden en af te kunnen spelen op de stereo-installatie thuis of in de auto

Nadelen t.o.v. mp3:
- bestanden zijn 5 keer zo groot en vragen daarom nogal wat ruimte op de schijf
- het downloaden duurt langer
- je kunt ze niet vanaf deze site afspelen :)

Lees en luister op: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 feb 2014 18:09

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Leo Terlouw heeft weer Bach opnames gemaakt, deze keer weer op sampleset Kampen. Leo is erg enthousiast over Kampen. Zoals gebruikelijk geeft Leo weer een mooie toelichting.
Lees en luister op: http://www.pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Berichten: 1195

Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20

Bericht 27 feb 2014 18:29

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Mooi werk! BWV402 en 622 (melodie van ps 68) moeten wel tegen de zere schenen zijn van puristen: iedere keer weer die verhogingen, die horen daar niet! :o. En ook nog eens isoritmisch: die Bach had echt geen muzikaal besef...

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 30 mei 2014 21:09

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Voor de negende keer heeft Leo Terlouw weer Bach opnames gemaakt, deze keer opnieuw op sampleset Kampen.
Zoals gebruikelijk geeft Leo weer een mooie toelichting.
Prachtige muziek!
Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 05 sep 2014 19:04

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Voor de tiende keer heeft Leo Terlouw voor ons Bach opnames gemaakt. De toelichtingen worden steeds uitgebreider en persoonlijker, leuk om te lezen. Leo heeft er ook een filmpje bijgedaan zodat je hem aan het werk kunt zien.
Aanbevolen!
Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 nov 2014 22:45

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Voor de elfde keer heeft Leo Terlouw voor ons Bach opnames gemaakt. Deze keer op Arlesheim, een sampleset van een Frans barokorgel waarop muziek van J.S. Bach prachtig klinkt (mening van Leo). Zoals we gewend zijn, ook deze keer weer een leuke toelichting met daarin o.a. een visie op de tempi van de trio-sonates.

Lees en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Avatar gebruiker

Berichten: 1322

Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00

Woonplaats: Ermelo

Bericht 10 dec 2014 16:59

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Gert, ik moet je eerlijk bekennen, dat ik nog nooit naar die Bach-opnames van Leo Terlouw had gekeken.

Nu wel dus, en ik wilde even kwijt, dat ik er als amateurtje heel veel aan heb, ook en vooral de opmerkingen die hij erover heeft, en de registratievoorbeelden.

Hartelijk dank, zowel de hr Terlouw als jij, voor het plaatsen en de aandacht voor Bach's geweldige oeuvre.

HG

Geert

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 28 feb 2015 11:25

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Deze keer heeft Leo Terlouw opnames gemaakt op 1959 Marcussen, transept orgel, Laurenskerk.

Het aardige is dat hij daar vroeger in zijn conservatorium tijd les heeft gehad, hij kent het originele orgel dus goed.
Leo geeft een uitstekende demonstratie van de mogelijkheden die deze sample set bied voor dergelijke muziek.
Vrijwel alle registers komen langs, zelfs de Regaal 16 komt aan bod, ook wordt de tremulant niet geschuwd.

Lees de toelichting en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html

Beheerder

Berichten: 623

Geregistreerd: 01 feb 2011 19:33

Bericht 27 mei 2015 21:10

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Opnames Leo Terlouw van Bach (13)
Leo studeert stug door, iedere (ongeveer) 3 maanden weer een nieuwe set met Bach-opnames.
Nu opnieuw opnames vanaf het transeptorgel en het hoofdorgel van de Laurenskerk/Rotterdam.

Zoals gebruikelijk is er weer een uitgebreide toelichting, o.a. "...Na intensieve studie ervaar ik het tweede gedeelte van deze Fuga (vanaf het gedeelte waar het pedaal inzet) als één van de mooiste delen die ooit voor orgel geschreven zijn...".

Lees de toelichting en luister op: http://pcorgan.com/LuisterBachLeoTerlouw.html
Avatar gebruiker

Berichten: 298

Geregistreerd: 13 nov 2013 21:59

Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Bericht 28 mei 2015 09:38

Re: Bach opnames Leo Terlouw op PCorgan

Deze meneer verdient waardering en respect. Want deze opnames zijn echt het beluisteren waard!
En hij bewijst ook nog eens de absolute meerwaarde van Hauptwerk, door de verschillende orgels zo tot klinken te brengen.

Bestaat er zoiets als de PCOrgan Award? Dan verdient hij hem!
Volgende

Keer terug naar Algemene discussie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com