Home News Forum Kijk/Luister Sample Sets Vergelijk Benodigdheden Foto's Links Downloads Over ons

 

update Utrecht

Toon actieve onderwerpen


Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 17 okt 2013 17:18

Re: update Utrecht

Als je het orgel laad dan staat er Utrecht en Utrecht V2 je kan dus kiezen wat is het verschil? Omdat alles over de oude versie heen is gezet lijkt het me dat de klank in ieder geval hetzelfde is van beide versies dus is er behalve de screens nog enig verschil??

Groet Jan
Laatst bijgewerkt door Loosman op 17 okt 2013 18:26, in totaal 1 keer bewerkt.

Berichten: 566

Geregistreerd: 03 feb 2011 21:12

Bericht 17 okt 2013 17:30

Re: update Utrecht

Orgel duppies schreef:hallo,

* even een vraagje , is het mogelijk om de oude versie van Urecht en de geupdate naast elkaar te laten draaien ? (via de Alt configuratie ? )

groetjes

Hans



Dat is wel mogelijk!

In de software kun je dat regelen. ;)

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 okt 2013 17:38

Re: update Utrecht

Evert-Jan schreef:DEMO versie Utrecht

Het download bestand is ruim 6 GB groot.
Even opletten als je dit bestand gaat overbrengen naar je HauptwerkPC en je USB stick is als fat32 geformatteerd (wat als nadeel heeft dat een bestand max. 4gb groot mag zijn).

Je moet de USB stick dus als NTFS formatteren; dan gaat het wel.


Ik heb vandaag een stick gekocht van 16 GB en de demo gedownload. Ik kan het Winrar bestand niet naar de stick kopiëren. Wanneer ik de stick wil formatteren kan ik echter slechts kiezen uit FAT32 en exFAT. NTFS komt niet in dat lijstje voor.
Ik heb het nu anders opgelost door het bestand uit te pakken en dan de losse bestanden naar stick te kopiëren. Vanavond zal ik thuis dit weer omgekeerd doen. NB kan ik bij het installeren ook voor een niet ingepakt bestand kiezen of moet het beslist een WINRAR bestand zijn?

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2013 18:20

Re: update Utrecht

De losse bestanden staan in 3 directories; die kun je zo haar c:\hauptwerk kopiëren
Maar wel belangrijk is om te weten of de file die je gedownload hebt, goed is. Want anders kun je later audiokliks horen. En niet elk uitpakprogramma controleert de interne CRC checksums. Vandaar
Ik zal hem ook gaan downloden en de MD5 checksum publiceren of misschien dat een ander dat kan doen.
Het programma staat op http://www.winmd5.com. Uitpakken en runnen. Het RAR-bestand in het browse windowtje krijgen en dan de checksum kopiëren en plakken op het forum


Wat je NTFS probleem met de USB stick is:
Ga naar de device manager of tik in het run vakje in device.msc
Ga naar drives (de USB stick stick moet aangesloten zijn)
Klik op eigenschappen
Klik op de Policies tab
Zet vinkje bij "Better performance"

let wel: je moet nu steeds onder windows de USB stick "uitwerpen" omdat de write caching gebruikt gaat worden.

Jan

Berichten: 706

Geregistreerd: 21 feb 2011 00:16

Bericht 17 okt 2013 18:23

Re: update Utrecht

Jan schreef:
Evert-Jan schreef:DEMO versie Utrecht

Het download bestand is ruim 6 GB groot.
Even opletten als je dit bestand gaat overbrengen naar je HauptwerkPC en je USB stick is als fat32 geformatteerd (wat als nadeel heeft dat een bestand max. 4gb groot mag zijn).

Je moet de USB stick dus als NTFS formatteren; dan gaat het wel.


Ik heb vandaag een stick gekocht van 16 GB en de demo gedownload. Ik kan het Winrar bestand niet naar de stick kopiëren. Wanneer ik de stick wil formatteren kan ik echter slechts kiezen uit FAT32 en exFAT. NTFS komt niet in dat lijstje voor.
Ik heb het nu anders opgelost door het bestand uit te pakken en dan de losse bestanden naar stick te kopiëren. Vanavond zal ik thuis dit weer omgekeerd doen. NB kan ik bij het installeren ook voor een niet ingepakt bestand kiezen of moet het beslist een WINRAR bestand zijn?

Jan


Ik heb het probleem opgelost, althans het NTFS formatteren: http://www.ntfs.com/quest22.htm

Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2013 18:26

Re: update Utrecht

Ja dat is het. Ik was nog aan het typen .....
Zie mijn opmerking over uitwerpen en write caching

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 17 okt 2013 18:28

Re: update Utrecht

Peter schreef:
Orgel duppies schreef:hallo,

* even een vraagje , is het mogelijk om de oude versie van Urecht en de geupdate naast elkaar te laten draaien ? (via de Alt configuratie ? )

groetjes

Hans



Dat is wel mogelijk!

In de software kun je dat regelen. ;)

Inderdaad, maar dan moet dat wel in de ODF of de relevante bestandern steeds te verplaatsen/verwisselen. En dat is niet voor een doorsnee Hauptwerker weggelegd. :( :(
Vandaar mijn antwoord: nee, met daarachter de reden waarom.

Berichten: 320

Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04

Woonplaats: Sliedrecht

Bericht 17 okt 2013 18:47

Re: update Utrecht

Jan schreef:
Evert-Jan schreef:DEMO versie Utrecht

Het download bestand is ruim 6 GB groot.
Even opletten als je dit bestand gaat overbrengen naar je HauptwerkPC en je USB stick is als fat32 geformatteerd (wat als nadeel heeft dat een bestand max. 4gb groot mag zijn).

Je moet de USB stick dus als NTFS formatteren; dan gaat het wel.


Ik heb vandaag een stick gekocht van 16 GB en de demo gedownload. Ik kan het Winrar bestand niet naar de stick kopiëren. Wanneer ik de stick wil formatteren kan ik echter slechts kiezen uit FAT32 en exFAT. NTFS komt niet in dat lijstje voor.
Ik heb het nu anders opgelost door het bestand uit te pakken en dan de losse bestanden naar stick te kopiëren. Vanavond zal ik thuis dit weer omgekeerd doen. NB kan ik bij het installeren ook voor een niet ingepakt bestand kiezen of moet het beslist een WINRAR bestand zijn?

Jan



Volgens mij heeft XFat de beperking niet, prima alternatief voor NTFS. Heeft in mijn geval zelfs de voorkeur.

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 18 okt 2013 08:44

Re: update Utrecht

Hallo Allemaal,

Ik heb gisteren Versie 2.5 gedownload en geïnstalleerd.
Dat klinkt echt goed!

Tegelijk zeg ik dat ik ook de galm van Versie 1 heel mooi vind.
Jiri heeft ervoor gekozen om die oude Front-releases weg te gooien.
Dat is toch wel jammer.

Suggestie voor hauptwerkers met een Surround opstelling:
Op het Rugwerk de Frontsamples naar de Rear te sturen en de Rearsamples naar Front.
Dat klinkt ook heel mooi!

HG,
Anton

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 18:39

Re: update Utrecht

Voor iedereen die installeert met 20 of 24 bits gaat het upgrade proces niet goed (dat ligt aan een default waarde in Hauptwerk).
In de nieuwe sampleset zijn de samples van Bovenwerk en Rugwerk, die niet met tremulant zijn opgenomen, nu voorzien van een A en een B component. Dat was in versie 1 niet.
Dit betreft
- Bovenwerk: Octaaf 4 and Viola di Gamba 8
- Rugwerk: octaaf 4, Octaaf 2, Mixtuur and Scherp

Hauptwerk zet deze "extra virtuele tremulant registers" standaard op 16 bit bij installeren. En als je dus de upgrade uitvoert van de Domkerk, staan ze ook op 16 bit. Je moet ze handmatig op 24 bit zetten via "load organ, adjust audio, ....." en dan de betreffende register op 24 bit zetten.

Zij die installeren met 16 bit, hoeven dit natuurlijk niet te doen.

Door die extra samples wordt het geheugen gebruik in V2 van de sampleset ook meer. In bijv. wet groeit de cache file van 16,3 GB naar 18,2 GB (24 bits, losseless compression, multi attacks, multi releases and multi loop)

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 18:47

Re: update Utrecht

Anton Heger schreef:Jiri heeft ervoor gekozen om die oude Front-releases weg te gooien.
Dat is toch wel jammer.


Er zijn geen samples weggegooid. Ik heb een steekproef genomen van WAV files (attacks en de verschillende releases) in een audio editor, en de samples in V2 die ik bekeken heb zijn qua vorm en lengte gelijk aan die in V1. De WAV files zijn dus ook niet met een fade-out bewerkt. Wat wel kan zijn, dat de fade out via een parameter in de ODF file gebeurt (daar kan het nl. ook), maar de WAV files zijn dus ongewijzigd (pitch e.d uitgezonderd).

wim

Berichten: 7

Geregistreerd: 07 maart 2013 23:13

Bericht 18 okt 2013 19:09

Re: update Utrecht

Als ik kijk op het Engelstalig forum, dan zie ik dat de heer cooman zegt dat versie v2 een geheel nieuwe versie is die je kunt downloaden naast de eerste versie.
Of lees ik dit verkeerd?
En heeft hij het dan bij het rechte eind?

Groet
Wim

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 19:23

Re: update Utrecht

De heer Cooman heeft het niet bij het rechte eind:

Bij upgraden worden eerst de directories met oude wav files weggegooid incl. de component installers. Dan worden de nieuwe wav files op zijn plaats gezet. In de configuratie directory wordt een nieuwe ODF met "Batzorgel, Domkerk V2" in de naam geplaatst.
De directories van de oude en nieuwe WAv files hebben dezelfde nummers.

De ODF met V2 moet je gebruiken om de sampleset op de starten (de ODF zonder een versie nummer kun je mbv Windows verkenner weggooien - deze kun je ook niet meer gebruiken omdat er in de oude versie samples nodig zijn, die door de upgrade van de nieuwe versie juist zijn weggegooid).
Als je het orgel voor de eerste keer laadt moet je wel een aantal registers op 24 bit zetten (zie topic hierboven) en vervolgens wordt de oude cache file weggegooid (nr. 000884) en een nieuwe aangemaakt (nr. 000884)

Het is dus geen nieuwe versie maar een upgrade van een bestaande.
De oude en nieuwe kunnen dus niet naast elkaar draaien
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 18 okt 2013 20:37

Re: update Utrecht

Toen ik V2 vandaag opnieuw ging inladen moest ik weer cachen en stonden sommige registers weer op 16 bit. Moest dit weer een voor een goed zetten. Dat klopt dus? Ga vanavond weer even laden vond het wel vreemd!


Groet Jan

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 18 okt 2013 20:46

Re: update Utrecht

is zeker vreemd; ik heb wat dat betreft geen problemen ondervonden

Berichten: 129

Geregistreerd: 19 maart 2011 23:51

Bericht 18 okt 2013 21:45

Re: update Utrecht

Na dit bericht te hebben gelezen heb ik het bij mij ook even gecheckt. Ook hier stond een aantal register (waarschijnlijk dus "nieuwe") op 16 bits.

Ook een karwei om mijn registraties over te zetten trouwens :(

Berichten: 4657

Geregistreerd: 11 feb 2011 20:42

Bericht 18 okt 2013 22:06

Re: update Utrecht

ik heb tijdens de test fase het advies gekregen om Utrecht "oud" totaal te verwijderen
en de nieuwe versie 2.5 als nieuw sampleset te installeren.


op advies van Jiri


gr

JW
If music is your passion, put your mind where your heart is and leave the rest to DSP.

Berichten: 123

Geregistreerd: 14 feb 2011 23:22

Bericht 18 okt 2013 22:09

Re: update Utrecht

riksmith schreef:Ook een karwei om mijn registraties over te zetten trouwens :(


Ja, balen dat combination files van Utrecht v1 niet compatible zijn met Utrecht v2. Ik heb Jiri gemaild of hij eens wil overwegen daar ook een fix voor uit te brengen.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 18 okt 2013 23:01

Re: update Utrecht

Is het niemand opgevallen dat de koppels van het pedaal niet meer authentiek werken zoals in versie 1?

Nu staat het bij de lijst met updates, maar voor mijn contact volgens mij niet.

In hoeverre is het verantwoord om een Bätz orgel uit te voeren met pedaalkoppeling naar een enkele divisie zonder doorkoppeling met klavier? Misschien ook een leuke discussie voor in het algemene gedeelte.

Er zitten hier personen die heel thuis zijn in ODF bestanden, kunnen die wellicht iets betekenen om de authenticiteit van het orgel terug te brengen in de digitale versie?

Berichten: 559

Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43

Bericht 19 okt 2013 08:48

Re: update Utrecht

Er zitten hier personen die heel thuis zijn in ODF bestanden, kunnen die wellicht iets betekenen om de authenticiteit van het orgel terug te brengen in de digitale versie?

Download en Installeer XML Marker
Maak een kopietje van de ODF van Utrecht.
Laad de ODF van Utrecht in XML Marker.
Ga naar de sectie KeyAction
Daar zie je onderstaande tekst
Verander de rode d in een c .
Klik op Opslaan (niet op Opslaan Als).
Dan werken de koppels naar behoren.

<ObjectList ObjectType="KeyAction">
<o><a>2</a><c>3</c><f>19050</f><i>1</i><b>Y</b><g>Y</g><e>3 To 2,01</e><m>56</m></o>
<o><a>3</a><c>4</c><f>19042</f><i>1</i><b>Y</b><g>Y</g><e>4 To 3,01</e><m>56</m></o>
<o><a>1</a><d>2</d><f>19025</f><i>1</i><g>Y</g><e>2 To 1,01</e><m>56</m></o>
<o><a>1</a><d>3</d><f>19001</f><i>1</i><g>Y</g><e>3 To 1,01</e><m>56</m></o>

Berichten: 5131

Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09

Bericht 19 okt 2013 10:38

Re: update Utrecht

Hallo Anton

hartelijk dank. Is nu zoals het echte orgel ook is.
Ik snap niet dat Jiri dit zo gedaan heeft. Zij die koppels met een enkele divisie willen gebruiken, kunnen toch de orgelkoppels laten voor wat zij zijn en de masterkoppels van HW gebruiken. Jiri denkt precies andersom en past het orgel aan. Jammer. Maar nu gelukkig opgelost.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 okt 2013 12:09

Re: update Utrecht

Evert-Jan schreef:
Anton Heger schreef:Jiri heeft ervoor gekozen om die oude Front-releases weg te gooien.
Dat is toch wel jammer.


Er zijn geen samples weggegooid. Ik heb een steekproef genomen van WAV files (attacks en de verschillende releases) in een audio editor, en de samples in V2 die ik bekeken heb zijn qua vorm en lengte gelijk aan die in V1. De WAV files zijn dus ook niet met een fade-out bewerkt. Wat wel kan zijn, dat de fade out via een parameter in de ODF file gebeurt (daar kan het nl. ook), maar de WAV files zijn dus ongewijzigd (pitch e.d uitgezonderd).


Klopt Evert-Jan. Jiri heeft "slechts" het output volume van de releases fractioneel verlaagd, hetgeen direct al tot een andere klankbeleving leidt.
Zo blijkt maar weer eens dat recording (positie, apparatuur, omgeving, etc) maar één aspect is en bijvoorbeeld postprocessing een heel ander aspect waarbij er geen goed of fout is maar een andere uitkomst.

Mijn eerste indruk is dat Utrecht v2 n surround écht een verbetering is; met hoofdtelefoon had ik in v1 met de frontsamples meer dan genoeg akoustiek, nu vind ik een mix van front en rear aantrekkelijker.

Berichten: 519

Geregistreerd: 21 nov 2012 15:32

Bericht 19 okt 2013 12:15

Re: update Utrecht

Evert-Jan schreef:Het is dus geen nieuwe versie maar een upgrade van een bestaande.
De oude en nieuwe kunnen dus niet naast elkaar draaien


Klopt! Coomen heeft mijn inziens waardevolle bijdrages op het forum, maar een welles-nietes discussie hoeft van mij niet. Het is slechts wat extra werk om de Utrecht eerst te de-installeren, dus waar het gaat het eigenlijk om.

Berichten: 76

Geregistreerd: 25 maart 2011 00:10

Woonplaats: Rotterdam

Bericht 19 okt 2013 13:28

Re: update Utrecht

Anton Heger schreef:
Er zitten hier personen die heel thuis zijn in ODF bestanden, kunnen die wellicht iets betekenen om de authenticiteit van het orgel terug te brengen in de digitale versie?

Download en Installeer XML Marker
Maak een kopietje van de ODF van Utrecht.
Laad de ODF van Utrecht in XML Marker.
Ga naar de sectie KeyAction
Daar zie je onderstaande tekst
Verander de rode d in een c .
Klik op Opslaan (niet op Opslaan Als).
Dan werken de koppels naar behoren.

<ObjectList ObjectType="KeyAction">
<o><a>2</a><c>3</c><f>19050</f><i>1</i><b>Y</b><g>Y</g><e>3 To 2,01</e><m>56</m></o>
<o><a>3</a><c>4</c><f>19042</f><i>1</i><b>Y</b><g>Y</g><e>4 To 3,01</e><m>56</m></o>
<o><a>1</a><d>2</d><f>19025</f><i>1</i><g>Y</g><e>2 To 1,01</e><m>56</m></o>
<o><a>1</a><d>3</d><f>19001</f><i>1</i><g>Y</g><e>3 To 1,01</e><m>56</m></o>


Hartelijk bedankt Anton!

Het orgel werkt weer zoals het hoort.
Avatar gebruiker

Berichten: 1760

Geregistreerd: 22 feb 2011 21:29

Woonplaats: Den Haag

Bericht 19 okt 2013 16:00

Re: update Utrecht

Ben op Utrecht "o Hoofd vol bloed en wonden" van Jan Zwart aan het spelen met de holpijp op het positief en op het hoofdwerk de roerfluit gekoppeld met de baarpijp met of zonder tremulant van het borstwerk. Subas 16 en fluitbas 8 op het pedaal.
Deze eenvoudige combinatie klinkt zo fraai dat ik er bijna kippenvel van krijg. De detaillering is zoveel beter als de oude versie. Teveel galm verdoezelt toch wel veel details dat is voor mij wel duidelijk. Ook de perceptie van de ruimte is zoveel beter. Ik heb nu het gevoel dat de gewelven van de Dom zich daadwerkelijk achter mij uitstrekken en dat had ik met de oude versie niet. Hoe meer ik er op speel hoe mooier ik hem ga vinden. Ik ben de oude versie al bijna vergeten :D

Groet en Jan
VorigeVolgende

Keer terug naar Hauptwerk samplesets

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 143 gasten




Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF. phpBB.nl Vertaling

 

Copyright (c) 2008 PCorgan.com. All rights reserved. Mail: info@PCorgan.com