Toon actieve onderwerpen •
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
24 dec 2013 20:28 door josq
Op dit moment zijn er aan de hand van (met name) de demosets van Sonus Paradisi diverse pogingen ondernomen om gratis megasets samen te stellen.
Wat mijn grote wens zou zijn is dat er een "universeel", intern consistent sample set komt met een logische dispositie. De intonatie en de galm van de registers moeten dus onderling met elkaar kloppen. Je moet er alle belangrijke registraties van de barokke en romantische muziek op kwijt kunnen.
Ik zou het orgel samenstellen met rugwerk, hoofdwerk en zwelwerk. Het rugwerk moet een vrij directe, heldere klank hebben. Het hoofdwerk vormt samen met het pedaal de ruggegraat en heeft dus een bredere klank, op 16' basis. Het zwelwerk klinkt wat meer veraf, gedempter, en is uiteraard te bedienen met een zweltrede.
Ik denk aan de volgende dispositie (variaties zijn uiteraard mogelijk):
RUGWERK: 1) Quintadeen 16 - Krzeszow. Laagste octaaf Prestant 16 Zwolle, wat minder grondtonig en wat "quintiger" gemaakt 2) Prestant 8 - Zwolle / Freiberg / Smecno 3) Holpijp 8 - Utrecht 4) Salicionaal 8 - Caen / Smecno 5) Unda Maris 8 (zwevend) - Salicionaal Caen ontstemd 6) Octaaf 4 - Zwolle / Freiberg / Smecno 7) Roerfluit 4 - Utrecht 8) Nasard 2 2/3 - St Maximin 9) Octaaf 2 - Zwolle / Freiberg / Smecno 10) Fluit 2 - St Maximin of Dom Bedos (Quarte de Nasard) / Zwolle, Velesovo of Rotterdam (Woudfluit) 11) Quint 1 1/3 - Zwolle 12) Sifflet 1 - Krzeszow Sedecima 13) Scherp - Zwolle/Rotterdam 14) Sesquialter 2 2/3 + 1 3/5 - Samenstellen uit Quint 2 2/3 Zwolle en een getransponeerde octaaf 2'. Evt uit Burea 15) Dulciaan 8 - Zwolle 16) Kromhoorn 8 - St Maximin / Dom Bedos 17) Trompet 8 - St Maximin
HOOFDWERK: 18) Prestant 16 - Bas: Zwolle of Doesburg pedaal. Discant: Velesovo Prestant 8' 19) Bourdon 16 - Dom Bedos, Caen. Alternatief: Bas: Subbas (veel opties mogelijk), Discant: bijv Caen Bourdon 8' 20) Octaaf 8 - Utrecht 21) Roerfluit 8 - Rotterdam 22) Flute Harmonique 8 - Caen / Doesburg Jubalflote 23) Gamba 8 - Caen / Doesburg Cello 24) Gemshoorn 8 - Krzeszow of Doesburg 25) Quint 6 - Transpositie van Octaaf 8 en/of 4 Utrecht 26) Octaaf 4 - Utrecht 27) Speelfluit 4 - Zwolle 28) Terts 3 1/5 (D) - Uit Terts 1 3/5 van St Michel / Rotterdam 29) Quint 2 2/3 - Zwolle/ Utrecht 30) Octaaf 2 - Utrecht 31) Mixtuur - Velesovo / Freiberg 32) Cymbel - Smecno 33) Cornet V - St Maximin 34) Trompet 16 - Caen Bombarde 16 / Rotterdam 35) Trompet 8 - Caen / Freiberg 36) Trompet 4 - Transpositie van een trompet 8, repeterend in het hoogste octaaf. Evt Pitea Clarion 37) Chamade-Trompet 8 - Rotterdam/ Dom Bedos
Zwelwerk 38) Bourdon 16 - Dom Bedos 39) Viola di Gamba 16 - Krzeszow 40) Prestant 8 - Utrecht / Caen Diapason 41) Bourdon 8 - Caen/ St Maximin / Krzeszow Flaut Amabile 42) Flute Harmonique 8 - Doesburg 43) Viola di Gamba 8 - Rotterdam / Doesburg 44) Vox Celeste 8 - Rotterdam? Doesburg VdG ontstemd 45) Quintadeen 8 - Krzeszow 46) Octaaf 4 - Doesburg Prestant 4 47) Flute Octaviante 4 - Caen 48) Salicet 4 - Velesovo 49) Roerquint 2 2/3 - Rotterdam 50) Octaaf 2 - een van de vele 51) Octavin 2 - Caen 52) Terts 1 3/5 - Rotterdam 53) Larigot 1 1/3 - St Maximin 54) Flageolet 1 - Uit een Woudfluit 2, hoogste octaaf uit Krzeszow Sedecima 55) Mixtuur - Velesovo 56) Fagot 16 - Caen Basson-Hautbois, laagste octaaf uit Bazuin v. Rotterdam, Utrecht of Doesburg 57) Hobo 8 - Caen Basson-Hautbois / Doesburg Orchester-Oboe / Pitea Oboe 58) Vox Humana 8 - St Michel/ Rotterdam 59) Trompet 8 - Caen/Pitea 60) Trompet 4 - Pitea
PEDAAL
61) Subbas 32 - Transpositie van een Subbas 16 62) Prestant 16 - Zwolle/ Doesburg 63) Contrabas 16 - Caen 64) Subbas 16 - Vele beschikbaar 65) Octaaf 8 - Vele beschikbaar 66) Violoncello 8 - Doesburg 67) Bourdon 8 - Doesburg Flotenbas, een van de vele fluit 8' op een manuaal 68) Quint 6 - transpositie van een octaaf 8/ octaaf 4 69) Octaaf 4 - Smecno Superoctavasus 70) Nachthoorn 2 - Uit Caen Cor de Nuit 8', uit een Woudfluit 2' 71) Mixtuur - Doesburg 72) Bazuin 16 - Rotterdam/Doesburg/Utrecht 73) Trompet 8 - Krzeszow/ Uit een Trompet 8 van een manuaal 74) Trompet 4 - Uit een Trompet 8 van een manuaal 75) Zink 2 - Uit een Trompet 8 van een manuaal
Zoals aangegeven zullen sommige registers verkregen moeten worden door transpositie of door verschillende registers te combineren. En uiteraard is de grote uitdaging om de intonatie en de nagalm goed te krijgen.
Ik hoop dat ik hiermee een van de vele handige mensen onder ons inspireer tot het maken van een prachtig gratis orgel waarop je vrijwel alle stijlen van orgelmuziek kwijt kunt.
Laatst bijgewerkt door josq op 25 dec 2013 00:54, in totaal 4 keer bewerkt.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
24 dec 2013 21:46 door Evert-Jan
Jos
Dat is zeker een uitdaging, zo'n groot orgel. Ik weet niet of er onder de forumleden (behalve Anton natuurlijk) ODF kennis aanwezig is, en die zich hier in kunnen storten. En in gefraseerd opbouwen. Het wordt alleen wet; niet elke demoset is surround. Door de samengestelde stemmen past het misschien bij 24 bit net in 32 GB RAM. En een simple scherm zoals Rotterdam demo heeft de voorkeur. Duidelijk afleesbaar. Bij de schermen die Myco genereert mankeert het jammergenoeg daar nog al eens aan.
Misschien kun je zelf al het orgel "inkleuren" door aan te geven welke register uit welke demoset zou moeten komen.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
24 dec 2013 22:28 door josq
Bedankt voor deze toevoeging! Inderdaad: lekker simpel houden. Alleen front samples. Galmstaarten niet te lang, 3-4 seconden is al heel aardig. En een eenvoudig goed leesbaar scherm.
Ik zal proberen bij ieder register een suggestie te zetten. Komt eraan.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
24 dec 2013 23:45 door josq
Suggesties voor de herkomst van het "pijpwerk" heb ik nu toegevoegd
Berichten: 320 Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04 Woonplaats: Sliedrecht
25 dec 2013 00:11 door Leonard
Om het pedaal nog wat completer te maken zou ik nog een quint 10 2/3 en een bazuin 32 toevoegen. Die quint is niet zo moelijk, de bazuin uiteraard wel als je een demoset wilt vinden die zo'n ding bevat. Je zou de Sesquialter kunnen samenstellen maar ook gewoon een quint en een terts kunnen aanbrengen. De combinatie van die twee registers kan/moet dan als sesquialter inzetbaar zijn, maar ook los gebruiken is dan mogelijk.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
25 dec 2013 00:25 door josq
Leonard, dat lijken mij goede suggesties! Alleen is het bij het tertskoor van een Sesquialter van belang dat die een "prestantkarakter" heeft, terwijl bij mijn weten de meeste losse tertsregisters meer een fluitkarakter hebben en dus beter geschikt zijn voor een cornet composé ipv een "sesquialter composé".
Berichten: 56 Geregistreerd: 18 sep 2011 20:21 Woonplaats: Ridderkerk
25 dec 2013 23:05 door Mr3sn
Michael Schmidt heeft op zijn site voor GrandOrgue een ODF beschikbaar gebaseerd op 10 demo orgels van Sonus Paradisi. Resulterend in een 5-klaviers / Pedaal en 132 stemmen orgel. Zelf zegt hij als doel niet zozeer als op elkaar afgestemd groot orgel maar meer als uitgebreide demo waarbij het makkelijk is de verschilldende sets te vergelijken. http://mps-net.de/orgel/seite
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
26 dec 2013 00:25 door josq
Klopt, dit voorstel was mede naar aanleiding van die uitgave. Het zopas uitgekomen sampleset kent geen enkele samenhang, en is m.i. een onoverzichtelijk allegaartje. Zou al een stuk bruikbaarder zijn geweest als het beperkt was tot 3 klavieren.
Maar mijn ideaal is dus een samengesteld sampleset met een hele goede samenhang
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 dec 2013 16:29 door Evert-Jan
josq schreef:Maar mijn ideaal is dus een samengesteld sampleset met een hele goede samenhang
Ik denk toch dat dit orgel, gemaakt van demo versies van samplesets, technisch gezien geen geheel zal worden. Smecno: quarter-comma meantone tuning. Augustine Virtual Organs heeft in zijn versie van "Great Baroque composit of Sonus Paradisi demo sample sets" in de releases zitten sleutelen om het passend te maken voor de andere sets (waar Jiri overigens niet blij mee was; zie http://www.sonusparadisi.cz/en/blog/great-baroque-composit-organ/ ); zie ook http://grandorgue-hauptwerk.vacau.com/1_90_Sonus-Paradisi-Great-Baroque.html. Pitea: de originele versie heeft 1 release. De versie van Al Morse heeft er 3. Deze heeft hij via een truc aangemaakt, zijn niet authentiek en hebben andere release tijden dan de SP samplesets. En de set is ook 16 bits. Deze 2 uitstersten moeten mi zowiezo afvallen. Ik heb niet de akoestiek van de verschillende kerken/samplesets nagemeten; daar zit op het gehoor wel wat verschil in. En hoe wil je dat corrigeren? Ik denk dus dat je de keuzes van demo sets moet gaan beperken tot die orgels die "dichter bij elkaar liggen" en te zorgen dat de WAV files niet aangepast te hoeven worden.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
26 dec 2013 17:20 door josq
Ik weet niet hoe ver je kunt gaan met geluidsbewerking. Tuning/temperament lijkt me geen verhindering, Hauptwerk staat immers probleemloos allerlei temperamenten toe. Akoestiek is inderdaad lastiger: de originele galmstaart strippen en een artificiele toevoegen lijkt mij het meest haalbaar. Dat zal ongetwijfeld een flink werk zijn.
De WAV's zonder aanpassingen samenvoegen levert, vrees ik, een te onsamenhangend klankbeeld op.
Bij het plaatsen van suggesties heb ik een klein beetje proberen te rekenen met hoe direct samples klinken, en afhankelijk daarvan soms keuzes gemaakt op welk werk ik ze zou plaatsen. Dit heb ik echter niet heel consequent gedaan, dus daar valt nog wat te winnen.
Samplesets als Burea en Pitea leveren wellicht interessant materiaal op, maar de kwaliteit is wel van een ander niveau dan wat Sonus Paradisi levert. Ik denk dat we ze niet perse nodig hebben, qua dispositie heeft Sonus Paradisi ruimschoots voldoende materiaal, de enige bottlenecks zijn eigenlijk 32' registers op het pedaal en misschien 4' tongwerken op de manualen. Misschien valt er op dit punt nog wel een deal te sluiten met Sonus Paradisi.
Het liefst zou ik aan het voorstel enkele bijzondere vulstemmen toevoegen zoals septimes en nones. Dat kan wellicht door middel van transposities bereikt worden. Bovendien zou het mooi zijn om enkele registers toe te voegen die de vertolking van Anglosaksische orgelmuziek wat authentieker maken, bijv een Tuba, Clarinet, Lieblich Gedackt en Claribel Flute. Helaas heeft Sonus Paradisi uit deze orgeltraditie nog geen sample sets.
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
26 dec 2013 17:22 door pahasoft
Evert-Jan,
Ik zelf heb liever verschillende orgels. Dus een orgelbouwer uit de tijd van de componist die ik wil gaan spelen en dat ik even een laadtijd heb van een sampleset neem ik zeker voor lief.
In de orgelbouw is het ook nooit echt geslaagd als men een orgel wil bouwen waar alle literatuur op gespeeld kan worden. Zo'n orgel is altijd compromis.
Als je hier moet gaan kiezen uit orgels die dicht(er) bij elkaar liggen, dan krijg je volgens mij juist weer niet het 'universele' orgel. Een Silberman prestant klinkt nu eenmaal totaal anders dan een Cavaille-Coll (montre) of een Sauer prestant. Ook de ruimte is natuurlijk mede bepalend voor de klank/beleving. Het universele orgel kan dus denk ik niet bestaan en zou dit dan in Hauptwerk wel kunnen?
[offtopic aan] Daarom snap ik ook nooit een versie 2 van een gesampled orgel (behalve dan dat er fouten zijn uitgehaald). Hoe meer aan het originele geluid wordt "gerommeld" en "gesleuteld" hoe meer ook deze sampleset van de werkelijkheid af komt te staan. [offtopic uit]
Mvg, Paul.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
26 dec 2013 17:32 door josq
Ik ben er van overtuigd dat een project als dit compromissen oplevert. Als je voor een stuk van Franck voor de volle 100% de Cavaille-Collklank wilt en voor een stuk van Bach voor 100% een Silbermannklank, dan kom je gewoon op 2 verschillende orgels terecht.
Dat neemt niet weg dat ik op bijv. het Mullerorgel in de Bavo zeer overtuigende interpretaties heb gehoord van stukken van Romantische componisten zoals Franck.
In de 19e eeuw zijn er plannen geweest om een zwelwerk toe te voegen aan het Mullerorgel. Soms vraag ik me af of het jammer is dat dit nooit doorgang heeft gevonden. Een paar mooie strijkers, overblazende fluiten en zachte tongwerken was allicht een mooie toevoeging geweest.
Kortom, deze uitdaging is geen voer voor puristen. Het zou wel fantastisch zijn voor mensen met een beperkt budget. En het zou deze mensen vervolgens benieuwd maken naar de "originele" klanken.
Berichten: 316 Geregistreerd: 13 feb 2011 17:30 Woonplaats: Woerden
26 dec 2013 17:53 door pahasoft
Josq,
Een echte puritein ben ik zeker niet; alleen als ik de keuze thuis heb om het "goed" te doen, dan kies ik daar zeker voor. Verder is het een prima initiatief. Ik hoop ook voor je dat het lukt.
Een goed compromis: Ev. Lutherse kerk in Den Haag met een bijgebouwde zwelkast die het oorspronkelijke Bätzorgel heel mooi in takt heeft gelaten. Met dank aan J.W. Enschede uit de jaren rond 1920.
Succes verder met je project; ik kan je daar niet echt verder mee helpen.
Mvg, Paul.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
26 dec 2013 17:56 door Evert-Jan
Ik had bedoeld te schrijven: Ik denk dus dat je de keuzes van demo sets moet gaan beperken tot die orgels die technisch "dichter bij elkaar liggen" en te zorgen dat de WAV files niet aangepast te hoeven worden.
Het heeft geen zin om een "composit universeel orgel" te maken, waarvan de dispositie laat zien wat het uitgangspunt is/was, maar dat van geen meter klink. Mijn uitgangspunt blijft dat er in zo'n project aan de WAV files niet gesleuteld mag worden. Tuning kan in de ODF geregeld worden, maar de galmstaarten inkorten niet (wel voor een sampletset als geheel maar niet per register). [offtopic aan] @Paul: zonder dat er iets aan de opnames gewijzigd wordt (de WAV files dus), kun je middels een ODF file een orgel anders laten klinken. Voor de Dom V2.5 heb ik d.m.v. een aantal steekproeven WAV files van de oude en nieuwe versie in een geluidseditor bekeken en daar zat qua vorm geen verschil in. Wel zijn (sommige) WAV files beter getuned t.o.v. de eerste versie. Maar het beter laten klinken van V2.5 gebeurt dus in de ODF. Ander voorbeeld zijn de opnames van registers, die zonder tremulant zijn opgenomen. SP heeft nu een manier ontdekt om deze registers zonder opgenomen tremulanten toch beter te laten klinken, gebruikmakend van een combinatie van de beschikbare WAV files. [offtopic uit]
Berichten: 1322 Geregistreerd: 21 nov 2011 12:00 Woonplaats: Ermelo
27 dec 2013 00:00 door Geert
Goeie diskussie lijkt mij; de echte orgelbouwers worden toch ook regelmatig uitgedaagd om met dit soort hybride-oplossingen te komen.
Nog even een opmerking over de galmstaarten: die problematiek valt geheel weg als je de releases bij het inladen gewoon inkort en met convolution gaat werken. Dan kan je ook nog eens een positief bv wat minder "ruimtelijk" neerzetten als de andere werken.
Bovendien past de set dan gemakkelijker in kleinere geheugens.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
28 dec 2013 12:43 door josq
Ik heb nog eens wat nader studie gemaakt van het "SP Great Baroque" sample set van Augustin. De werkwijze die hij volgt is in principe dezelfde als die ik heb voorgesteld: samples uit diverse demosets samenvoegen, galm erafknippen en er een uniforme galm aan toevoegen.
Bij dit sample set constateer ik de volgende gebreken: *onvolkomenheden in het ontwerp, zoals barokvreemde elementen (zwelwerken, octaafkoppels), overdaad (4 manualen, fluiten en prestanten van dezelfde voetmaat dubbel of driedubbel uitgevoerd in hetzelfde werk), onoverzichtelijkheid (koppels naar het hoofdwerk moeilijk vindbaar) en het ontbreken van enkele belangrijke registers (bazuin 16 in het pedaal, bourdon/prestant 16', quint en trompet op het hoofdwerk). *Het onderlinge volume van de registers is niet altijd in balans. *De "pijpen" zijn absoluut niet goed gestemd. Het orgel zit vol met ongewenste celeste-effecten. *De galm is niet mooi.
Het eerste punt kan, zoals hierboven voorgesteld, ondervangen worden door een beter ontwerp van de dispositie. Punt twee en drie kunnen afgeregeld worden in Hauptwerk, en ongetwijfeld ook in de ODF, al is dat veel werk. Wanneer er eenmaal een goed ontwerp is van de dispositie is dit wel de moeite waard. Naar aanleiding van het laatste punt, een lelijke galm, kom ik tot de conclusie dat ik het eens ben met wat hierboven is voorgesteld: de galm gewoon weglaten (ik heb dit zelf ook gedaan door het orgel opnieuw te laden in "simulated dry"; dit geeft een aanzienlijke verbetering al is de klank uiteraard wat droog) en het aan de eindgebruiker overlaten of die zelf nog galm toevoegt.
Voor zover ik bovengenoemde punten kon omzeilen of buiten beschouwing kon laten ben ik zeer tevreden over de klank. Dat sterkt me in mijn overtuiging dat dit projectvoorstel een goede kans van slagen heeft.
Berichten: 320 Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04 Woonplaats: Sliedrecht
28 dec 2013 13:34 door Leonard
josq schreef:De "pijpen" zijn absoluut niet goed gestemd. Het orgel zit vol met ongewenste celeste-effecten.
In Grand Orgue is dit heel eenvoudig op te lossen met de juiste definitie in de odf en het kiezen van equal temperament. Ik kan me niet voorstellen dat er bij Hauptwerk ook geen eenvoudige manier is.
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
28 dec 2013 14:54 door josq
Leonard schreef:josq schreef:De "pijpen" zijn absoluut niet goed gestemd. Het orgel zit vol met ongewenste celeste-effecten.
In Grand Orgue is dit heel eenvoudig op te lossen met de juiste definitie in de odf en het kiezen van equal temperament. Ik kan me niet voorstellen dat er bij Hauptwerk ook geen eenvoudige manier is.
Het kiezen van verschillende temperamenten in Hauptwerk helpt in ieder geval niet. Ik weet niet hoe de radertjes in Hauptwerk draaien, maar als een ODF aan HW vertelt "dit sample heeft als grondtoon 440 Hz" terwijl het in werkelijkheid 430 Hz is, dan zal het temperament aanpassen weinig zin hebben.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
28 dec 2013 16:36 door Evert-Jan
Even los van het commentaar op de dispositie samenstelling van "SP Great Baroque" sampleset reageer ik met een aantal technische punten. josq schreef:*Het onderlinge volume van de registers is niet altijd in balans.
Lees even wat Jiri daarbij over St. Maximim zegt: http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/st-maximin-france.html#!/cat_tabs_screenshots_tabbedAls jij alleen de kale WAV files gebruikt, maar niet de beschikking hebt over SP's afstellingen in de ODF, dan kan het dus voorkomen dat registers, komend uit dezelfde sampleset, niet in onderlinge balans zijn, laat staan registers, die uit verschillende sets komen (want die moet je zelf in balans brengen). Als je hier veel tijd in stopt, kun je dit bij stellen. Maar onderschat dit, en de nu volgende werkzaamheden, niet. josq schreef:*De "pijpen" zijn absoluut niet goed gestemd. Het orgel zit vol met ongewenste celeste-effecten.
In HW zit ook een mogelijkheid op alles middels de ODF te tunen. Maar in HW zit ook een mogelijkheid om pijpen bij laden van een orgel random uit tune te zetten. In HW 3.x kon je dit uit en aan zetten, in HW 4 kun je een percentage aangeven (default is 100%). Even in de helpfile kijken, want er staat niets in de manual over de invloed van percentages. Augustin gebruikt Myco2013 (een schil rondom source XML, waaruit de ODF file via HW gemaakt wordt) voor samenstellen van zijn samplesets; zie http://organ.monespace.net/ORGANWORKS/software/MYCO-2013.html en dit plaatje http://organ.monespace.net/MYCO-2013/pictures/mostoles-marcussen-main-window.jpg. Stel Augustine rechtstreeks de vraag http://grandorgue-hauptwerk.vacau.com/1_14_Contact.html hoe hij de tuningsetting had staan in Myco2013 en geef hem een aantal voorbeelden van jouw bevindingen over vals zijn. Hij zal die setting m.i. op 0 hebben staan. Daar ligt het dus niet aan. SP levert bij een aantal van zijn samplesets een temperament file mee. Hierin zitten ook een aantal tuningscorrecties (bijv. bij Zwolle en St. Maximim). Hij adviseert dan ook altijd om de meegeleverde temperamentfile te gebruiken en niet de HW "original organ" temperament. Lees wat Jiri hierover schrijft op bijv. http://www.sonusparadisi.cz/en/organs/top-selection/zwolle-st-michael.html#!/cat_tabs_screenshots_tabbedIn de demoversies worden die temperament files niet bijgeleverd (ik heb ze niet gevonden). Dat betekent dat Augustine, en ook jij (met de groep die dit composite orgel gaan maken), daar geen kennis van hebben. Dit betekent pijp voor pijp van elk register controleren ....... Ik ben geen voorstander om de originele akoestiek van een kerk af te knijpen en deze te vervangen door een "kunstmatige" zoals je nu voorstelt. Bij kerken zonder akoestiek kan het wel een toevoeging zijn tijdens het spelen, want wie wil dat nu niet, maar omgekeerd ?
Berichten: 320 Geregistreerd: 16 apr 2012 12:04 Woonplaats: Sliedrecht
28 dec 2013 17:23 door Leonard
josq schreef:Leonard schreef:josq schreef:De "pijpen" zijn absoluut niet goed gestemd. Het orgel zit vol met ongewenste celeste-effecten.
In Grand Orgue is dit heel eenvoudig op te lossen met de juiste definitie in de odf en het kiezen van equal temperament. Ik kan me niet voorstellen dat er bij Hauptwerk ook geen eenvoudige manier is.
Het kiezen van verschillende temperamenten in Hauptwerk helpt in ieder geval niet. Ik weet niet hoe de radertjes in Hauptwerk draaien, maar als een ODF aan HW vertelt "dit sample heeft als grondtoon 440 Hz" terwijl het in werkelijkheid 430 Hz is, dan zal het temperament aanpassen weinig zin hebben.
Grand Orgue heeft blijkbaar een intern meganisme om de toonhoogte van de sample te bepalen. Wanneer je de harmonische positie van een register aangeeft in de odf (8', 4') dan stemt hij bij een temperamentswijziging automatisch de pijpen goed af. Equal is dan dus ook echt equal. Wanneer je dus een 2' in de odf als 8' aanmerkt worden de samples automatisch 2 keer vertraagd.
Berichten: 5131 Geregistreerd: 12 feb 2011 01:09
28 dec 2013 18:59 door Evert-Jan
Leonard schreef:Grand Orgue heeft blijkbaar een intern meganisme om de toonhoogte van de sample te bepalen. Wanneer je de harmonische positie van een register aangeeft in de odf (8', 4') dan stemt hij bij een temperamentswijziging automatisch de pijpen goed af. Equal is dan dus ook echt equal. Wanneer je dus een 2' in de odf als 8' aanmerkt worden de samples automatisch 2 keer vertraagd.
Beiden kunnen in HW ook; anders zou je ook geen andere temperamenten kunnen gebruiken. Maar kijk ook even op blz 72 van het manual wat er nog meer ingesteld kan worden: http://www.hauptwerk.com/clientuploads/documentation/CODM/HauptwerkCustomOrganDesignModuleUserGuide.pdfParameter: Pitch_RankBaseOutputPitch64ftHarmonicNum = Defines the basic output pitch of the rank. Met vertragen van samples zoals je schrijft (2' wordt 8') moet je wel uitkijken. Alles wordt 2x vertraagd, incl. bijv. de akoestiek. Die wordt dus ook 2x korter en het geluid sterft heel anders weg !! En wat ik een aantal uren geleden al schreef: je kunt dus aangeven wat de afwijking kan zijn bij het laden van een orgel (Pitch_MaxRandomTuningErrorHz) om een orgel toch een beetje reëel te laten klinken ipv dat alle pijpen met een 0 Hz afwijking klinken (maar de "afwijkingswaarde" in de ODF speelt ook mee).
Berichten: 559 Geregistreerd: 05 feb 2011 19:43
28 dec 2013 22:30 door Anton Heger
Dag allemaal, Boeiende gedachte van Josq. Ik zou dit ook graag willen maar dan toch wel in een surround uitvoering (in Hauptwerk dan wel). Jiri Zurek heeft diverse demo's waarbij hij deze opnames in surround beschikbaar stelt. Volgens zijn website zijn dat: 1) zwolle 2) rotterdam 3) utrecht 4) st maximim 5) smecno 6) freiberg (maar die is encrypted) Dat zijn samen ongeveer 75 registers, en volgens mij redelijk verdeeld. Het is nog even zoeken naar een 'lege' ODF waar je al deze samples in kunt stoppen. Je zou een willekeurige ODF kunnen gebruiken die ook van zijn website te halen is (bijv. de ODF van Rotterdam). Maak de mappenstructuur van Rotterdam na op de je computer, stop de samples zoals die uit de demo's hierboven komen, in de goede mappen en klaar is kees. Vindt Jiri het goed dat we die ODF van Rotterdam daarvoor gebruiken? Als ik het prive zou doen, zou ik daar niet naar vragen. Maar om het dan algemeen beschikbaar te stellen vindt hij vast niet leuk. En een ODF maken met Myco... Ik heb het geprobeerd, maar om daar iets fatsoenlijks uit te krijgen is mij nog niet gelukt (ik heb er wel een licentie voor aangeschaft ). Wie stelt uit deze beschikbare surround demo's een dispositie samen?
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
30 dec 2013 10:35 door josq
Hi Anton, veel dank voor deze positieve reactie!
Ik ga er over nadenken, wat voor dispositie met deze demo's mogelijk is!
Berichten: 1195 Geregistreerd: 04 jan 2013 15:20
30 dec 2013 18:03 door josq
Na wat uitzoekwerk ben ik weer tot een dispositievoorstel gekomen. Ik kom dit keer tot een voorstel met 4 manualen, om het beschikbare materiaal zo goed mogelijk te benutten.
Anton, mocht je tijd en zin hebben om dit in elkaar te zetten, dan stel ik voor dat je mij de ODF toestuurt wanneer je een concept hebt. Dan kan ik nagaan of er nog dispositiewijzigingen gewenst zijn. Wellicht kun je zelf eerst contact opnemen met Jiri? Jij weet wat je wilt en ik denk dat bij hem veel mogelijk is.
Komt ie dan:
C = Caen, R = Rotterdam, U = Utrecht, Z = Zwolle, M = St Maximin, S = Smecno
Bovenwerk (Zwelwerk, alle registers behalve trompetten met tremulant) 1) Prestant 8 C. Diapason 8 2) Roerfluit 8 R. 3) Viola di Gamba 8 R. Viola di Gamba 8', helderder 4) Aeoline R. Viola di Gamba 8', zachter 5) Vox Celeste R. Viola di Gamba 8', zwevend 6) Fluit Octaviant 4 C. 7) Nasard 2 2/3 C. 8) Octavin 2 C. 9) Carillon U. 10) Hobo 8 C. Basson-Hautbois 11) Vox Hum 8 Disc. U. 12) Vox Hum 8 Bas R. 13) Trompet 16 R. 14) Trompet 8 C. Trompette iets zachter en minder helder geintoneerd
Borstwerk 15) Bourdon 16 C. 16) Prestant 8 S. 17) Koppelfluit 8 S. Copula Maior 18) Salicionaal 8 S. 19) Unda Maris S. Salicinal 8', zwevend 20) Octaaf 4 S. Octava Principale 21) Koppelfluit 4 S. Copula Minor 22) Quintadeen 4 S. 23) Quint 2 2/3 S. 24) Octaaf 2' S. Superoctava 25) Sesquialter II S. 2 2/3 en 1 3/5 koor beiden uit Superoctava. 26) Mixtuur S. 27) Cymbaal S. 28) Dulciaan Disc Z. 29) Dulciaan Bas Z.
Hoofdwerk: 30) Prestant 16 Bas Z. Pedaal 16' 31) Prestant 16 Disc R. Octaaf 8, getransponeerd 32) Bourdon 16 C. 33) Octaaf 8 U. 34) Bourdon 8 C. 35) Fluit Harmoniek 8C. 36) Gamba 8 C. 37) Roerquint 5 1/3 U. uit Roerfluit 4' 38) Octaaf 4 U. 39) Blokfluit 4 R. 40) Terts 3 1/5 R. uit Open fluit 4' 41) Quint 2 2/3 U. 42) Septiem 2 2/7 U. uit Woudfluit 2' 43) Octaaf 2 U. 44) Woudfluit 2' R. 45) None 1 8/9 U. uit Woudfluit 2' 46) Sifflet 1 ½ Z. 47) Mixtuur R. 48) Scherp R. 49) Trompet 16 C. Bombarde 50) Trompet 8 C. 51) Chamade 8 Disc R. Trompeta de Batailla 52) Chamade 4 Bas R. Clarin Fuerte
Positief
53) Prestant 8 M. Montre 54) Bourdon 8 M. 55) Octaaf 4 M. Prestant 56) Roerfluit 4 U. 57) Nasard 2 2/3 M. 58) Octaaf 2 M. Doublette 59) Fluit 2 M. Quarte de Nasard 60) Larigot 1 1/3 M. 61) Cornet V Disc M. 62) Mixtuur III M. Fourniture 63) Scherp Z. 64) Kromhoorn 8 R. 65) Trompet 8 Disc M. 66) Trompet 8 Bas M. 67) Trompet 4 M. Trompette, repeterend in hoogste octaaf
Pedaal 68) Prestant 16 Z. 69) Contrabas 16 C. 70) Subbas 16 S. 71) Roerquint 10 2/3 Z. uit Roerfluit 8' van HW 72) Octaaf 8 S. 73) Cello 8 C. Salicional 74) Open Bas 8 C. Grosse Flute 75) Bourdon 8 C. (HW) 76) Quint 5 1/3 S. uit Superoctavasus 77) Octaaf 4 S. Superoctavasus 78) Open Fluit 4 R. (BW) 79) Nachthoorn 2 C. getransponeerd uit Cor de Nuit 8 80) Dwarsfluit 1' R. 81) Mixtuur V M. Fourniture+Prestant+Doublette 82) Bazuin 16 R. 83) Trompet 8 M. 84) Trompet 4 C. Trompette 8' getransponeerd 85) Zink 2 M. Trompette 8' getransponeerd
Laatst bijgewerkt door josq op 30 dec 2013 19:02, in totaal 1 keer bewerkt.
Berichten: 164 Geregistreerd: 09 nov 2012 23:04
30 dec 2013 18:59 door Frans
Knap gedaan Josq. Als Anton hiermee aan de slag wil gaan ?
Keer terug naar Hauptwerk samplesets
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten
|
|